Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-07-2017, 04:58:35
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Jan T
« vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Jan T  (gelezen 344 keer)
Leen
Scheepsjongen
**

Aardig zijn

Bekijk profiel
« Gepost op: 06-07-2017, 15:52:48 »

Goedemiddag mensen ik ga van af nu op het onderwerp Jan T op dit nieuwe topic verder. En zo gauw ik met het volgend verhaal klaar ben zal ik het hier op het nieuwe Topic Jan T plaatsen, en daarna volgen alle andere verhalen van Jan T. Vr gr Leen B   Cool
« Laatste verandering: 06-07-2017, 17:34:34 door Leen » Gelogd

Recht zo die gaat
snirs
Scheepsjongen
**

Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #1 Gepost op: 06-07-2017, 18:16:18 »

Ik ben benieuwd. Cheesy
Hans
Global Moderator
Schipper

Morgen is alles anders.

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: 07-07-2017, 01:02:56 »

We kijken er naar uit Dance Dance

www.snuffelbeurs.nl is helemaal te gek
Leen
Scheepsjongen
**

Aardig zijn

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: 07-07-2017, 16:29:53 »

Goedemiddag mensen hier het eerste verhaal van mijn vriend Jan T in mijn eigenste Topic, Johan en Rinus bedankt daar voor! De echte JanT was namelijk onze stuurman op de Fendo waar mee ik drie jaar in de zestiger jaren op de Seinevaart heb gevaren. Zo als Parijs, Londen,en soms naar Kopenhagen met leeg fust, en daarna met wat voor lading dan ook naar Parijs of Londen terug. Dus stuurman Jan T heeft helemaal niets te maken met de avonturen van de Jan T in de verhalen. Maar Jan vond het wel leuk dat ik zijn naam als dusdanig in mijn zelf verzonnen kolderieke verhalen, lange en korte gebruikte. Leen B   

Hallo amigo's zo als gewoonlijk zit Jan weer eens in de El lobo  aan het bier .
En zo net stapte Conaro Bentez die niet zo heel snugger is ook nog de El lobo binnen.
Wat me nou overkomen is niet te filmen Jan begon hij te vertellen.
Zo als je al weet had ik na heel lang zoeken van onze ambtenaar van het werkelozen bureau een leuke baan als suppoost in het museum d' Art van Alicante gekregen.

Nou het was heel leuk werk hoor met al die aardige mensen die daar kwamen. Wel vermoeiend maar ook heel mooi met al die schilderijen die daar aan de muur hingen. Ik genoot er met volle teugen van, tot dat ik na mijn werktijd bij de directeur moest komen. Hoe is het gegaan Senor  Bentez? vroeg hij aan me. U kan erg tevreden over mij zijn meneer zei ik tegen hem. Ik heb namelijk een Triunfo de san hermenegildo herrera el joven [ je slikt haast je tong in na het uitspreken van de naam van dat schilderij Jan]  voor een schappelijk prijsje aan een van de vele bezoekers voor u verkocht. Maar toen ik dat zei ging die vent finaal tegen de grond Jan, en later werd er tegen mij gezegd dat ik niet meer terug hoefde te komen. Begrijp jij dat nou Jan? vroeg Canaro beduusd aan mij , en ik heb nog zo mijn best voor die vent gedaan.
Ja mensen wat moet je dan nog als normaal mens tegen zo,n oen als Canaro zeggen hé.
En niet vergeten in ieder glas past wel een lekker miqueltje pilsje amigos!
En vergeet ook niet dat de morgenstond na de drank een kater in de mond heeft .
Vr Groetjes Jan Tol

http://www.zeilclipper.eu/forum/viewforum.php?f=1 

Recht zo die gaat
Leen
Scheepsjongen
**

Aardig zijn

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: 13-07-2017, 17:25:56 »

Hallo Amigos we hebben hier in Calpe na al die regen gelukkig weer een lekker zonnetje schijnen, want Jan heeft de pest aan de kou . Het was me weer een bewogen weekje deze week. Na dat ik me woensdag morgen gewassen, en daarna gegeten had ben ik in
mijn Gogmobiel naar de haven toe gereden. Want Porté Gonsales de schipper van de Pastor Ferrar zou die dag binnen komen. En hij had ook wat  bijzonders gevangen zei hij over de zender.
Hallo amigo's hier boven zien jullie een  zend ontvangst installatie, type SMR109, die tevens ook als radiopeiler dienst deed.
Dus Julie begrijpen dat Jan daar bij wilde zijn. Toen ik de havenkade opreed  was er nog geen Pastor Ferrar te bekennen. Dus ging Jan maar een grote koude Miguel bij Guan Torros aan de havenkade  drinken. Het was tenslotte al negen uur, en Jan had een strot als schuurpapier. Zo Jan Zei Guan een lekkere koude Miguel voor me tappend. Ik hoorde je al van af je huis met die hoestmobiel van je aankomen hombre.” Dank je Guan amigo zei ik toen hij het koude glas bier op de bar voor me plaatste, waar na ik een grote slok van dat heerlijke vocht uit het vochtige glas tot me nam.
Toen ik mijn glas leeg had, en net van de tweede die ik besteld had een slok had genomen. Zag Jan de boeg van de Pastor Ferrar in zijn gezichtsveld verschijnen. Snel dronk ik mijn glas leeg, en ging na Guan betaalt te hebben op weg naar de pastor. Toen ik daar aan kwam lag hij al afgemeerd, en stond Porté de schipper van uit het stuurhuis al naar me te zwaaien. En over het dek lag een groot blauw zeil waar zo te zien wat onder lag. Ik stapte aan boord en wenste Porté welkom. En ik vroeg nou Porté Jan is wel heel erg nieuwsgierig naar dat bijzondere geval wat je gevangen heb amigo.                                                                                                                                           
Kom maar mee Jan zei Porte, en hij liep het dek op waar Luis Cruz, met Cocido Madrileno bezig waren het blauwe zeil weg te halen. En wat ik toe zag amigo's Jan keek zijn oude ogen uit want onder dat zeil lag me daar een knoert van een pijlinktvis. Volgens Porté was dat beest acht meter lang en de tentakels aan de kop van dat beest waren zeker een meter lang.
En op de kade stond de kraan die dat monster er af zou halen, want de rest van de vis was al losse gelost. Toen er een strop om het monster was gelegd werd het andere eind in de haak  [waar een weeg klok was ingebouwd] gelegd. En langzaam trok de kraan het kolossale monster vrij van het dek van de Pastor. Gespannen keken we naar de rode verlichte nummers op de weeg klok, en op 125.3 kilo schoon aan de haak bleef de klok staan amigo's. Wat een gewicht had dat beest me daar, en daar de prijs op dat moment 13,00 Peseta's de kilo was had Porté alleen voor die inktvis al een goede prijs gekregen. We hebben met dat beest ook  wel gelachen Jan zei Cocido naar Luis kijkend. O ja Cocido zei ik wat is er dan gebeurt waar je zo  om lachen moest amigo? Nou Jan begon Cocido  te vertellen, toen de kuil van het net boven het dek hing zagen we dat gevaarte wel zitten. Maar we wisten nog niet dat het zo'n grote Pijlinktvis was want zo groot hadden wij hem ook nog nooit gezien.
Ik trok de strop van de kuil dus los, en heel langzaam gleed dat gevaarte het dek op. En Luis stond aan de voorkant van dat beest nieuwsgierig naar de uitpuilend ogen, en de tentakels van dat beest te kijken. En toen gebeurde het Jan met een oorverdovend gorgelend geluid, schoot er een brede zwarte straal smurrie op Luis af. En dat raakte Luis vol op zijn lijf  het spul droop langzaam van hem af en hij was daarna onherkenbaar door al die zwarte smurrie, die hij over zich heen had gekregen. Zo als Luis daar stond leek hij veel op de inktsmurf Maar ja het is niet voor niks een inktvis Jan.  Dat doet zo,n beest nou eenmaal als hij zich in het nauw gedreven voelt. In ieder geval is Luis een flinke poos bezig geweest om zich weer toonbaar te maken. Hop hop Cocido riep Porté toen, we moeten nog dek wassen hombre,s. En Jan als we klaar zijn zie ik je wel in de El lobo, ja toch?
En zeg maar tegen Esmaralda dat ze een extra vat Miqeul voor ons klaar zet. En na die woorden
vertrok ik met mijn Gogmobiel weer naar de El lobo amigo's. Want na al die commoties had Jan toch wel echt weer dorst gekregen.

Jan Tol

En in de El lobo verdrinken er meer in een glas Miquel dan in de Middellandse zee. amigo's

Klik hier onder voor de foto's van Jan T

« Laatste verandering: 13-07-2017, 17:31:53 door Leen » Gelogd

Recht zo die gaat
Leen
Scheepsjongen
**

Aardig zijn

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Gisteren om 15:54:33 »

”In memoriam Appie”

Zo vrienden hier een verhaal over een triest ongeluk van Appie'
die bij mij op de  Oranje vaarde Appie was een ras echte Scheveninger, en matroos. Die  tijdens zwaar weer door een dwars over bakboord lopende golf, in het St George's kanaal overboord is gegaan. En toen  Augie, Gerrit, blauwe Henk, allen matroos zijnde, met stuurman Jan Don, Appie met onze  motorsloep uit het water hadden gevist was Appie helaas al verdronken. En de hele bemanning was kapot van Appie zijn dood. En toen we Appie daar zo op de kombuis tafel met zijn bleke gezicht  met van die diepe bleke rossige sneden, en ook de vele blauwe plekken die hij tijdens zijn val de plomp in opgelopen had zagen liggen konden we wel janken.
En we zijn toen  ook met toestemming van ons hoofdkantoor gelijk met Appie naar Scheveningen toe gevaren waar Appie woonde, om hem te begraven. 

Toen we op de dag van Appie,s crematie in de aula zaten te wachten, lag Appie in zijn kist voor in de Aula.  Die bedekt was met allemaal rode rozen, van Familie en bekenden. Want Appie was gek op rode rozen als hij naar zee ging kreeg Gieltje zijn vrouwtje steevast  voor ieder nummertje wat hij met haar had gemaakt had één Roos. Aan de zijkant van de kist waren heel toepasselijk acht kratjes Heineken bier door de maten neergezet. Dat was voor als Appie in het hier namaals dorst zou krijgen, en om dat de maten dachten dat er in het hier namaals geen Heineken bier te krijgen was, waren dan ook kisten Heineken 

Toen de muziek van het orgel een  psalm spelend, want Appie kwam uit een goede christelijke familie stopte. Klom er een man wat later Appie,s zwager bleek te zijn, het kleine preekstoeltje op. En na enig keelgeschraap begon hij Appie de hemel in te prijzen. En onze lieve Heer kon Appie de Hemel in, na deze aanbeveling als het ware niet meer weigeren. Na dat de man zijn zegje gedaan had pakte hij omslachtig zoekend een briefje uit zijn zak. Wat Appie ooit voor zijn dood volgens de zwager dan aan hem geschreven zou hebben. Hij lag het briefje voor zich op het daar aanwezige kathetertje, van het preekstoeltje. En begon het met zijn lange bleke benige hand vlak te strijken. Schraapte daarna een paar maal luidruchtig zijn keel, waarbij zijn grote adamsappel op en neer schoot. En begon het briefje met een monotone stem voor te lezen. Maar hoe verder hij kwam met het voorlezen van Appie,s brief. Begonnen wij te begrijpen dat Appie met die brief zijn hemelvaart  voor goed bij zijn familie verpest had.

Lieve vrouw kinderen en verdere familie, begon Appie,s Zwager.
En je kan het geloven of niet , ik zag Appie op zijn kist zittend naar ons grijnzen.
En vrolijk naar mij en de maten zwaaien.
Ik groet jullie allemaal ging de monotone stem van Appie zwager verder.
En ik  hoop een paar van jullie spoedig weer te zien, het allerliefst morgen nog. En de gene die ik graag spoedig weer wil zien, weten wel wie ik bedoeld.
Gieltje mijn vrouw waar ik veel van hield mag nog lang blijven leven om voor onze kinderen. Kleine Teun, Sientje en Anna te zorgen En nu kan ze ook met haar slippertjes doorgaan met, Daan P, mijn beste vriend nog wel.
En ik hoop dat mijn beste varens vrienden, onze Ouwe, de  Meester 1 en 2 de stuurman, Jopie de drinker, Augie Oei, oei wat lekker, Henk de blauwe, en Gerrit zwaar geschapen hier nu ook aanwezig zullen zijn. Mocht dat zo zijn dan vraag ik ze ons 'lijflied aan boord [ En wat doet een zeeman met Geld ] voor me te willen zingen.

En wat moet een zeeman geld.
Hij brengt het toch maar naar de hoeren.
Hij belegt het in de drank.
En moet daar verschrikkelijk van boeren.
En ook graag de rest van de vier coupletten.

Oei, oei Meester fluisterde Augie, dat word me wat, als we dat gaan zingen zit geheid, die hele familie van Appie op onze nek.
Daar we als niet familie achter in de Aula zaten draaide de hele familie zich naar ons om. En daar bij voelden we ons nou niet bepaald lekker bij al die starende blikken.
Ehhh zullen we maar dan maar naar voren gaan Meester? Vroeg blauwe Henk . Wat denk jij er van, zullen we het toch maar doen? We moeten Appie,s laatste wens toch ten gehoren brengen. 
Als jullie het allemaal willen dan doen we het mensen , zei ik tegen de maten. Het is tenslotte Appie,s laatste wens ja toch? Ik voor mij denk dat Appie op die manier ergens goed wraak voor wil nemen.

En de hoofdkraai vroeg aan onze ouwe meneer wilt u even bij de Organist langs gaan aan om aan te geven welke Melodie ten gehoren gebracht moet worden als de kist gaat zakken.
Ja zeker meneer dat wil ik wel hoor” zei onze ouwe en hij liep met de kraai mee naar achteren toe waar de Organist gesetteld was.
Toen onze ouwe na het overleg met de organist terug was, en op zijn plaats naast Appie,s kist stond.  Zette de organist de melodie in en zongen wij:
Wat doet een zeeman met geld.
Hij brengt het toch maar naar de hoeren en zo verder, En tijdens het tweede couplet, zat het grootste gedeelte van Appie,s familie, met afgrijzen naar ons te kijken. En toen hoorden, we een diep gerommel onder de kist vandaan komen, het klonk als of een grote Boeing zijn landingsgestel liet zakken, op het punt staande te gaan landen.
Oei Kap Appie wil er denkelijk uit riep Augi met paniek in zijn ogen naar de kist starend.

En daarna begon de kist met een rommelend geluid in de grond te verdwijnen. Op dat moment sprong Gieltje de vrouw van Appie krijsend op de kist. En gilde neee, neeeee, Appieeee  blijf toch hier Appieeeeee!!!!! Terwijl ze in een hevig ritme op Appie,s kist begon te slaan. En toen Gieltje op de kist zittend al haast in de vloer verdwenen was. Stopte die plotseling met verder de grond in te zakken. Om dat de hoofdkraai die de kist liet zakken van zijn verbazing bekomen was, en de boel stopte. Toen wij  Gieltje met zachte drang van de kist af hadden verwijderd, kon onze maat Appie als nog zijn reis naar de einder toe vervolgen. En hij heeft sommige van zijn familieleden, en ook zijn Gieltje die dacht dat Appie van niks wist wel flink tuk gehad.”
Ja  vrienden maar droefenis is nog geen reden om geen pilsje of wat dan ook te drinken, proost! Leen B

Zo mensen dat is een verhaal [ met een kleine rode draad er door ] maar voor de rest volledig door mij verzonnen En het heeft ook in 2004  in het Dagblad van het Noorden gestaan. En ook in het boek wat ik in eigen beheer heb uitgegeven. [ En aan goede kennissen van toen heb  uit gedeeld, want een uitgever vind je niet zo gemakkelijk, en als dat al zo is dan proberen ze je het vel over je oren te halen. En een  exemplaar van mij zelf heb ik aan een goede vriend van mij uit geleend, maar dat ben ik ook kwijt. Maar zo gaat dat in het leven aar het is goed zo mensen. Vr gr Leen B                                 

Klik hier onder voor de foto's

Recht zo die gaat
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte