Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-04-2017, 20:22:16
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 8 9 10 11 [12] Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 5261 keer)
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1364


Bekijk profiel
« Antwoord #165 Gepost op: 21-04-2017, 01:31:48 »

H-142-st-Hubert


* cccccccccccH_142-St_Hubert-_2.jpg (110.15 KB, 900x600 - bekeken 103 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1364


Bekijk profiel
« Antwoord #166 Gepost op: 21-04-2017, 01:35:17 »

H-142-St-Hubert, als SO-107-Ellerbek-


* ddddd.jpg (75.6 KB, 900x600 - bekeken 103 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1364


Bekijk profiel
« Antwoord #167 Gepost op: 21-04-2017, 01:36:53 »

H-142-St-Hubert, zinkende na een mijnexplosie


* H-142-St_Hubert_kiel_1950-brt_568-29-08-1960-iets_opgevist.jpg (67.8 KB, 900x600 - bekeken 103 keer.)
« Laatste verandering: 21-04-2017, 01:38:28 door J.H. » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1352


Bekijk profiel
« Antwoord #168 Gepost op: 21-04-2017, 09:34:36 »

Noordover 56

Ik voer al tweemaal op de Judean en de eerste keer was het in Oktober 1964 en de tweede keer in September 1965.
De eerste reis was een mengelmoes van goed en slecht geluk
Een vriend van mij ,George Loads, was schipper op de Ogano en was een kenner van de Faroer Bank.
Hij gaf mij veel informatie over de visserij op de top van de bank en rond de uiterste zijkanten van de bank naar het diepere water.
Wij visten op de Faroer Bank met een groep schepen.
De visserij was steeds goed geweest, maar werd langzamerhand slechter en de meeste schepen hadden de bank reeds verlaten.
Ik besloot  dat wij naar de Noord Oost hoek van de bank en de gronden daar omheen,  zouden stomen, die George Loads voor mij had opgeschreven..
Wij zetten de trawl uit en deden een trek van drie uur..
Toen wij haalden, was het een fantastische trek met prachtige grote schelvis, van een eerste klas kwaliteit..
Wij waren daar nog steeds alleen gedurende de drie volgende dagen en vingen 800 kits eerste klas vis..
Wij stoomden naar huis met de gedachten dat wij een fantastische besomming zouden maken..
Toen wij binnen kwamen, waren er weinig schepen aan de afslag en dus ook weinig vis en de prijs van de vis was huizen hoog.
Dat was geluk hebben en dat, dankzij George.
Maar het slechte geluk van die dag was, wat de visverkoper mij vertelde,
Dat wij een besomming record zouden verbroken hebben voor ons categorie schepen, als de kwaliteit van de vis goed was geweest.
Maar onfortuinlijk was de vis in zo'n slechte staat , dat zij niet voor menselijk gebruik werd goed gekeurd en naar de vismeelfabriek werd gestuurd..
Dit was reusachtig teleurstellend, daar wij op een goede besomming hadden gerekend..
De stuurman kreeg zijn ontslag, wat wel een verlies was naar mijn mening, want het was een eerste klas stuurman, maar zijn eerste prioriteit was wel, om op de kwaliteit van de vis te letten.
De tweede keer dat ik met de Judean naar zee ging was een wat ongelukkige reis..
Wij vertrokken op de 11e September.
Wij hadden een vrij jonge bemanning, die goed met elkaar konden opschieten. en veel van hen hadden al eerder bij mij gevaren..
Wij hadden een nieuw bemanningslid, Jock genaamd, wat een heel rustig type was en niet veel praatte, een soort enkeling..
Wij begonnen met de visserij op de Faroer Bank, maar de visserij viel tegen.
Wij probeerden het daar drie of vier dagen en vertrokken vandaar naar de honderd vadem lijn ten westen van de Shetland eilanden.
Tijdens het verstomen hadden wij een krachtige wind en een erg lastige zee, maar tegen de tijd dat wij de honderd vadem lijn bereikten, was het weer verbeterd...
Wij zette vroeg in de middag de trawl uit en viste in oostelijke richting gedurende de nacht.
De volgende morgen, haalden wij om 07.30 uur..
Het weer was prachtig en de wind was afgezwakt en er stond een vlakke zee, maar wel met een hoge Atlantische deining.
De wachtman had om 06.45 uur de bemanning gepord.
Ik kwam ook mijn kooi uit en ging naar het stuurhuis.
Ik keek uit het raam van het stuurhuis naar de bemanning die de trawl binnen haalde, toen de stuurman aan mij vroeg of ik Jock gezien had..
Ik zag hem ook niet en stuurman stuurde een matroos weg, om hem te gaan zoeken..
Hij zit niet op de WC en ik heb overal rond gekeken, maar ik kan hem nergens vinden, zei hij bij zijn terug keer..
Ik vroeg nog of hij wel gepord was.
Blijkbaar was hij één van de eersten die zijn kooi uit kwam en zich aangekleed had om naar het dek te gaan.
De stuurman en de bemanning hielden een uitgebreide zoektocht over het schip, maar nergens was er een teken van hem.
Ik stuurde zelfs iemand naar het hoogste punt van het schip, zodat hij goed kon rondkijken, maar ook hier werd geen spoor van hem gevonden.
Ik gaf orders om het net scheep te halen..
Ik zond een pan boodschap naar Wick Radio en gaf onze positie door en vertelden hen, dat er van ons schip een man overboord was geslagen en dat wij een uitgebreide zoektocht maakten in het betreffende gebied..
Onfortuinlijk genoeg, waren er geen andere schepen in ons gebied en waren wij maar alleen..
Ik wist dat hij niet ver weg kon zijn, want hij kon pas de laatste 15 minuten over boord zijn geraakt..
Wij maakten een uitgebreide zoektocht in een gebied van drie mijl in het vierkant, rekening houdend met de richting van de wind en het tij..
Toen wij eenmaal dit gebied hadden afgezocht, werd het gebied verder uitgebreid..
Wij begonnen met terug te zoeken langs de track plotter lijn van de Decca Navigator.
Wij hadden de track plotter aan staan tijdens het vissen, zodat wij bij een goede trek wisten in welke richting wij exact terug moesten vissen.
Gedurende twaalf uren werd er gezocht, maar konden geen spoor van de vermiste man vinden, zelfs niet nu het zicht uitstekend was en wij mijlen ver konden kijken.
Er waren erg veel vogels in dit gebied en ik zei de bemanning , dat zij goed moesten uitkijken naar groep verzamelingen van vogels op een bepaalde plaats.
Ik wist uit ervaring dat,  als er iets ongebruikelijks in het water lag, de vogels daar boven rond zouden vliegen en hierbij veel lawaai makend.
Maar er was geen tekens van.
Wij moesten de zoektocht opgeven daar er geen mogelijkheid was dat hij kon overleven na twaalf uur in zee te hebben gelegen..
Als hij  aan de oppervlakte van het water had gelegen en de conditie waarin wij verkeerden, ben ik er zeker van, dat wij hem hadden gevonden.
Ik riep de bemanning samen in de messroom om de zaak door te spreken, over de verdwijning van Jock,
De twee matrozen die op wacht waren, vertelden, dat zij de bemanning om 06.45 uur gepord hadden en Jock de eerste was die klaar was om aan dek te gaan.
Een andere bemanningslid verklaarde dat Jock hem had gepord en tegen hem had gezegd, dat hij de laatste man was, die nog niet uit zijn kooi was.
Toen zij naar het dek gingen, verliet de stuurman de messroom en passeerde Jock,die in de gang stond en waarna de stuurman naar de winch ging.
Hij was de laatste man, die Jock levend had gezien.
De Judean had een verstelbare schroef, die ook de snelheid van het schip controleerden.
De motoren werden op zee nooit uitgeschakeld..
De snelheid werd gecontroleerd door verandering van de stand van de schroef bladen.
Het probleem was als de stand van de schroef bladen niet in de juiste stand werden gezet en geacht werd dat het schip gestopt lag, het schip toch langzaam vooruit kroop..
Het zou dan fataal aflopen om oud touwwerk of oude netten overboord te gooien en dan kon je er een weddenschap op afsluiten dat het in de schroefbladen zou komen en het schip echt zou laten stoppen..
Naar mijn mening had Jock de accommodatie aan BB verlaten.
Er liep op het achterschip een gang die tot ongeveer de achterzijde van de brug liep en was afgesloten door een deur, waar na je aan dek kwam..
Op die plek vonden wij Jock zij werk uitrusting, die Jock gepakt had, voor hij aan dek ging..
Jock was aan dek gekomen aan BB zijde en door een of andere oorzaak overboord geslagen en waar hij vervolgens door de schroef werd gegrepen..
Hij zou waarschijnlijk onmiddellijk zijn gedood en zijn lichaam zou waarschijnlijk zijn gezonken onder de golven..
Na de zoektocht , zetten wij weer onze netten uit en vervolgden het vissen voor de volgende 24 uur en nog steeds uitkijkend naar enig teken van de verdwenen man..
Wij bleven nog drie dagen door vissen en verlieten de visgronden, om naar Grimsby terug te keren.
Het is een verschrikkelijke gewaarwording om een opvarende te verliezen die over boord is geslagen en je zit er keer op keer over te piekeren , jezelf afvragend of je er iets aan had kunnen doen.
De stemming aan boord was gelukkig rustig en ingetogen.
Ik had aan de bemanning gevraagd of zij wilden blijven vissen of naar Grimsby terug te keren, maar zij besloten dat het geen zin had om zo kort na het begin van de reis terug te keren en zodoende, vervolgden wij de reis..
Ik zat op de brug te overdenken wat wij hadden gedaan en of wij nog iets anders hadden kunnen doen en als de de deur van het stuurhuis werd geopend, draaide ik mij om , daar ik steeds verwachtte dat Jock binnen zou stappen, maar natuurlijk deed hij dat niet.

Wordt vervolgd

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1352


Bekijk profiel
« Antwoord #169 Gepost op: 21-04-2017, 09:36:39 »


Noordover 57

Het onderzoek door de Raad van de Scheepvaaart, was gepland op de dag van aankomst.
Ik had de gehele bemanning gezegd om naar het onderzoek te komen, netjes gekleed ,niet dronken en in de juiste stemming..
Ik zei hen ook, dat zij er geen potje van moesten maken, want het ging hier over de dood van een man, als een lid van de bemanning.
Het onderzoek zou om 11.00 uur beginnen en de bemanning was stipt op tijd, wat mij goed deed..
Zij waren allemaal in de juiste stemming en niemand had gedronken.
En toen meldde zich de "verdomde" stuurman, hij was stom dronken.
Het onderzoek duurde ongeveer drie uur.
Wij werden stuk voor stuk in een aparte kamer ondervraagd en de voorzitter stelde vragen over het ongeval..
Na de ondervraging werd in een kamer uitgenodigd.
Verzameld in deze kamer, waren vertegenwoordigers van de rederij, van de bond van de vissers en mensen van de verzekering maatschappijen..
Jammer genoeg waren er geen vertegenwoordigers van de  verdronken man, daar niemand enige  relaties had kunnen vinden, wat wel erg verdrietig was.
De voorzitter kwam uiteindelijk tot de conclusie dat de man wegens onbekende redenen aan  iemand, dan hemzelf,, zelfmoord had gepleegd.
Hij feliciteerde mij voor het goede werk wat ik had verricht tijdens de zoektocht en hij bedankte mij ook voor het uitgebreide rapport, wat ik geschreven had, over dit voorval.
Toen wij naar het kantoor terug keerden, wilde ik, dat de rederij de stuurman zou ontslaan, maar dat werd geweigerd, zeggend dat dit niet goed zou vallen en dus moest ik hem weer meenemen op onze volgende reis..
Ik was blij dat de voorzitter van de Raad van de Scheepvaart mij een goede beoordeling had gegeven en voelde ik tenminste, dat ik de juiste dingen had gedaan en zo goed als mogelijk was.
Ik monsterde af op de Judean en maakte drie reizen met de Olivean.

Hier hadden wij  problemen met de bemanning om naar zee te kunnen vertrekken.
Op de twee eerste reizen, moesten wij naar de haven terug keren wegens dronkenschap en vecht partijen..
De derde reis maakten wij een volledige reis..
Toen wij na de derde reis terug keerden in de haven,werd ik gesommeerd om op het kantoor te verschijnen van de voorzitter van de Raad voor de Scheepvaart..
Ik dacht dat het iets te maken zou hebben met het onderzoek naar de vermiste man.
Ik was gewoon sprakeloos toen hij mij een straf preek gaf en mij dreigde met mijn schippers papieren  in te nemen, omdat ik geen sloepen rol had gehouden op alle drie de reizen.
Ik probeerde hem uit te leggen wat er gebeurd was, maar daar was hij helemaal niet in geïnteresseerd.
Hij vertelde mij....Jij voer de haven uit op drie afzonderlijke reizen, zonder sloepen rol te hebben gehouden !.
Als dit nog eens gebeurd, zal ik uw papieren in beslag nemen voor een periode van drie maanden.

Hoe dingen zo vlug kunnen veranderen ?

Wordt vervolgd
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1364


Bekijk profiel
« Antwoord #170 Gepost op: 21-04-2017, 16:44:46 »

Gy-644-Judean


* GY-644-Judean-.jpg (82.31 KB, 900x600 - bekeken 93 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1364


Bekijk profiel
« Antwoord #171 Gepost op: 21-04-2017, 16:46:22 »

Gy-644-Judean-
Eind 1976 Rederij Sir Thomas Robinson &  Sons Ltd maakte bekend dat ze stopte met trawlers. Hiermee kwam er een eind aan een van de oudste en bekendste rederijen. De moderne middle water diesel trawlers werden voor een groot deel  verkocht aan Colne Shipping te Lowestoft en hiermee verdween de zwarte pijp met de verticale rood, wit en  blauwe vlag uit de Grimsby haven en van de visserijgronden.


* GY-644-Judean-b.jpg (75.39 KB, 900x600 - bekeken 93 keer.)
« Laatste verandering: 21-04-2017, 17:22:30 door J.H. » Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1364


Bekijk profiel
« Antwoord #172 Gepost op: 21-04-2017, 17:18:41 »

Rederij Sir Thomas Robinson & Sons Ltd, Grimsby


* Sir_Thomas_Robinson__Sons_Ltd-a.jpg (35.86 KB, 801x534 - bekeken 93 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1352


Bekijk profiel
« Antwoord #173 Gepost op: 22-04-2017, 08:12:00 »

Jan.
Was dit een Franse rederij van origine  ?
Omdat de Franse vlag in de schoorsteen wordt gevoerd ?
Cor
« Laatste verandering: 22-04-2017, 08:18:40 door vreemdeling » Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1292


IJm 35. Post Boy. vieren maaaar!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #174 Gepost op: 22-04-2017, 11:00:03 »

Cor.

De Franse vlag is net andersom blauw wit rood.

gr.Dirk.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1352


Bekijk profiel
« Antwoord #175 Gepost op: 22-04-2017, 17:42:56 »

Dirk,
Erg dom van mij.
Had beter op moeten letten
gr. Cor.
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1364


Bekijk profiel
« Antwoord #176 Gepost op: 22-04-2017, 21:05:30 »

Dirk. ik ben nog steeds bezig met die logger, er zit nog geen vooruitgang in maar we komen er wel.
vr.gr,
jan
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1292


IJm 35. Post Boy. vieren maaaar!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #177 Gepost op: 23-04-2017, 10:36:07 »

Jan.

Bedankt voor de moeite met het zoeken,als je wat hebt hoor ik het wel.

gr.Dirk.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 8 9 10 11 [12] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!