Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-12-2018, 07:02:38
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Een hapje en een drankje op zaterdag 20 oktober, geef je snel op.
http://www.scheveningen-centrum.nl/yabbse/index.php?topic=3086.new#new

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 30 31 32 33 [34] 35 36 37 38 ... 64 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 144858 keer)
zier
Schipper
*****
Berichten: 3558


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #495 Gepost op: 16-02-2018, 11:42:30 »

Dat van die zeekaarten komt me bekent voor,heriner me enkeld nog kaarten A en B van ik denk 2150 als ik me heriner,en van een sloep buiten zetten hadden we nog nooit van gehoord dus laten we maar zwijgen.
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1714


Bekijk profiel
« Antwoord #496 Gepost op: 16-02-2018, 13:35:23 »

SN-88-St. Agnes no 1


* SN-088-St.Agnes-a.jpg (75.17 KB, 801x534 - bekeken 197 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1714


Bekijk profiel
« Antwoord #497 Gepost op: 16-02-2018, 15:48:41 »

A-420-Jean Stephen, in 1957 gestrand in Sinclairs Bay, total loss


* A-420_Jean_Stephen.jpg (115.31 KB, 801x534 - bekeken 220 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1770


Bekijk profiel
« Antwoord #498 Gepost op: 19-02-2018, 08:48:37 »

Stoomtrawler Mildenhall.                          1948

De trawler Mildenhall, was een enkel schroef en een enkel dek trawler, gebouwd in Selby in 1934, door Cochrane en Zn en  was eigendom van H.Croft Baker en Zn Ltd uit Grimsby.
Zij was 433 bruto ton groot, 156 voet lang, 26 voet breed en 14 voet diep, uitgerust met vijf waterdichte schotten en een triple expansie machine, die met kolen werd gestookt..
Zij vertrok uit Grimsby op een visreis op de 18e Oktober 1948.
Het schip was uitgerust met een moderne radio en echolood installatie, de gebruikelijke magnetische kompassen en de verplichte redding uitrustingen..
Het schip en haar bemanning waren in een goede conditie en het schip was kort geleden in onderhoud geweest en haar kompassen waren voor het vertrek gecompenseerd.

Tijdens haar reis naar Beren Eiland visgronden, werd de schipper bezig gehouden door een telegram van haar eigenaars, om in de Witte zee te gaan vissen, waar zij ook viste tot de 1e November, waar na hij verstoomde naar een nieuwe visgrond.
Op die datum, kort voor 07.00 uur. passeerde hij op een westelijke koers Kaap Nyemetski op een geschatte afstand van ongeveer vijf mijl en met de peiling van deze vuurtoren in het  ZO en een ½ streek O, op een geschatte afstand van 5 mijl, en  begon daar te vissen om ongeveer 07.00 uur..
Na te hebben gevist in een ZW en NO richting, zette hij een visboei uit om ongeveer 11.00 uur..
Aan de boei was een anker van 25 pond, enkele vadems ketting en drie stukken van 50 vadem lengte,  boeien staaldraad gemonteerd. Dit  werd uitgezet  met een peiling van Kaap Nyemetski  op ZO en een ½ streek Z , op een geschatte afstand van 3¾ mijl, in 52 vadem water..
Volgens de verklaring van  schipper Brennan was het tij op dat moment stromend naar het ZO en de Raad is tevreden dat in de 10 uren voor het schip strandde het tij ZO stroomde, gedurende zes uren en in een tegengestelde richting stroomde, gedurende vier uren,  met een kracht , die waarschijnlijk minder was dan was opgegeven in de getuigen verklaring..
De Mildenhall zette de visserij voort in een ZW en NO richting .
Er waren wat onderbrekingen in de visserij door een kapot trawl net en door het feit dat bij. twee  gebeurtenissen, de visborden bleven drijven..

De duisternis viel in rond 13.00 uur Britse Zomer tijd, wat de tijd was, die op het schip werd aangehouden..
Geen enkele  waarneming of herkenning van een deel van het land schijnt te zijn gemaakt nadat de vis boei was uitgezet.
Geen pogingen werden gedaan om kompas peilingen te nemen en vanzelfsprekend was de  schipper, opgegaan  in zijn visserij en tevreden was, zolang hij  maar voldoende diep  water peilde, bij de af en toe genomen diepte metingen.
Geen lichten voor het gebruik van de navigatie  werden op de Mildenhall waargenomen. Volgens de Russische autoriteiten en de commandant van H,.M. S. Romula, werd er een licht getoond vanaf kaap Nyemetsky, echter helder gedurende enige tijd, voorafgaande aan de stranding van de Mildenhall, wat aan de zuidkant van haar boog van zichtbaarheid van het licht was.

Een schip, waarvan gedacht werd, dat het een Russisch schip was, werd  voor anker waargenomen bij Kervanto en haar lichten werden waargenomen op een aanzienlijke tijd voor het schip strandde.
Na een laatste oponthoud door verkeerd geplaatste visborden, werd het trawlen hervat met  volle kracht,  kort voor 21.00 uur,  in een NO lijke  richting..
Rond deze tijd ging de schipper naar beneden, niemand van de bemanning aan dek latend, dan de man aan het roer..
Zijn verklaring was, dat dit was om de zeekaart te bekijken in samenwerking met de diepte meting van ongeveer 60 vadem, wat hij beweerde, dat hij die juist had verkregen en na terugkeer in het stuurhuis, op een tijdstip waarvan hij zegt dat de visboei op een afstand van een mijl was of anderhalve mijl op zijn BB boeg, hij van koers veranderde naar NO bij N en dacht dat hij te dicht bij de wal kwam en de koers verder veranderde naar N, maar ongeveer rond deze tijd werden brekers waargenomen op een peiling NO bij een ½ streek O op zijn SB boeg en ofschoon de machine werd gestopt, strandde het schip om ongeveer 21.18 uur, op een punt op de Laassar Reef, wat niet goed is aangegeven op de zeekaart.

Volgens de verklaring van de schipper. moet de vis boei van positie zijn verzet, ongeveer zes mijl naar het zuiden,maar  de Raad  echter, deelt deze mening niet ofschoon  zij toegeven dat het mogelijk is dat de boei iets naar het zuiden is verzet .

Passende  stappen werden genomen om te trachten de trawler weer vlot te brengen, maar het werd al gauw duidelijk dat haar romp zodanig was beschadigd door de rotsen, dat het schip total loss was.
Een SOS  werd uitgezonden en radiografisch contact werd  onderhouden  tussen H.M.S. Romula en andere schepen, door het toegewijde en kundige werk van de  marconist, die het lukte om de H.M.S. Romula ter plaatse te brengen om ongeveer 03.00 uur in de morgen van de 2e November., toen een motorboot, prachtig gemanoeuvreerd door de officier van de wacht en bekwaam geassisteerd door de stuurman van de Mildenhall, succes hadden bij de redding van de bemanning, waarvan de meeste van hen ondergebracht werden in de motor boot en sommigen in de stuurboord reddingsboot van Mildenhall, waarvan de BB reddingsboot   stuk geslagen was door de zee.

De schipper van de Mildenhall, die zijn dhan boei te pakken kreeg op een positie die goed geschat was, ofschoon hij wist van de mogelijkheid dat de boei zich kon verplaatsen, was hij blij dat hij kon blijven in haar nabijheid zonder haar positie te bepalen of zonder de positie van zijn eigen schip te bepalen. en ofschoon hij niet verwachtte om enig navigatie licht te zien, is de Raad tevreden dat van tijd tot tijd, zelf toen de duisternis in viel, hij zijn positie had kunnen bepalen door observatie van hoog land en indien nodig, door een lijn van diepte metingen te nemen en deze te gebruiken op een kaart van voldoende grote schaal..
Het schip was uitgerust met zo'n zeekaart, maar hij gebruikte deze zeekaart niet en de zeekaart in gebruik was hoofdzakelijk voor het doel voor de verschaffing van visserij informatie.   
Kort voor de stranding ging de schipper nog naar beneden , zonder iemand achter te laten op de uitkijk en het was slechts erg kort naar zijn terug keer in de stuurhut en na weer gewend te zijn aan de duisternis, werden dicht bij het schip de brekende golven waar genomen.

De Raad kan niet  te nadrukkelijk genoeg aanbevelen dat de schepen, voor de veiligheid van de visserlui en de vissersschepen, zij  met gepaste zorg genavigeerd moeten worden voor hun veiligheid en  nog eens de te veel voorkomende praktijk te veroordelen, van het trawler stuurhuis te verlaten en de verantwoordelijkheid voor het schip, over te laten aan de roerganger..

Einde           
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3558


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #499 Gepost op: 19-02-2018, 11:58:01 »

Cor weet jij of dat kaap nyewetski is als je de witte zee uitkomt aan SB die punt zogezegd.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1770


Bekijk profiel
« Antwoord #500 Gepost op: 19-02-2018, 16:42:59 »

Zier,

Het is te lang geleden dat ik die richting uit ben geweest.
Mijn laatste reis daar heen was in 1959.
Ik monsterde van de Iberia af in November 1959 en de laatste haven in Rusland was toen Riga * in de Oostzee en daar voor maakten wij nog een reis uit Archangel ( Witte Zee ).in eind September
Dit volgens mijn monsterboekje en de Russische stempels in het boekje.
Ik ken de naam Nyemetsky niet, maar wij zaten nooit zo dicht op de Russische kust om de vuren te zien en de landkaarten die er op na slaat  zijn niet vergelijkbaar met de werkelijk heid., want de bolvormige aarde is daar vlak.op  geprojecteerd.

In het verhaal staat ...
.... passeerde zij op een Westelijke koers Kaap Nyemetsky op een geschatte afstand van 5 mijl en peilden het licht in het Zuid Oosten en een  ½ streek Oost.

Een westelijke koers geeft dus aan dat het een gedeelte is ten westen van de Witte zee

Ik heb Google er op nagekeken, maar dat geeft ook geen uitsluitsel,
Wel kom ik de naam Nemetsky tegen, wat vroeger een deel van Finland was en in 1945 door de Russen is geanexeerd ( 1939-1945 oorlog Rusland  Finland )
Het ligt in het kust gedeelte tussen de Noorse grens en de Witte zee., dus nog westelijk van de Russische haven stad Moermansk.

Nije zou misschien "nieuwe " kunnen betekenen, maar ik ken geen Russisch., want het werd voor de Russen een nieuw gebied.

* Riga was toen nog Russisch.

Graag gedaan Zier als trouwe lezer en de groeten.

Cor.

Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1714


Bekijk profiel
« Antwoord #501 Gepost op: 19-02-2018, 23:58:04 »

Gy-126-Drangey-1935, in 1947-Gy-280-Middenhall


* Gy-126-Drangey1935_1947_Gy-280-_Middenhall-b.jpg (53.67 KB, 801x534 - bekeken 174 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1714


Bekijk profiel
« Antwoord #502 Gepost op: 20-02-2018, 00:45:28 »

Russische Vuurtoren Aniva, deze atoom torens zijn gebouwd na Vreemdeling zijn tropische reizen naar Siberië


* Russian_light_houses.jpg (256.26 KB, 774x962 - bekeken 175 keer.)
« Laatste verandering: 20-02-2018, 00:54:53 door J.H. » Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1770


Bekijk profiel
« Antwoord #503 Gepost op: 20-02-2018, 09:36:20 »

Prachtig Jan
Met dank.
Vertaling volgt.

Cor.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1770


Bekijk profiel
« Antwoord #504 Gepost op: 20-02-2018, 11:14:08 »

 
De Russische Noordelijke kust is een uitgestrekt gebied, wat zich uitstrekt over een paar duizend mijl en deze gehele  kustlijn ligt binnen de Poolcirkel.
De lange Pool winters betekenen helemaal geen daglicht en de ene dag veranderd in een andere dag zonder enig teken van de zon, die boven de horizon uit moet komen.
Daar is alleen maar een Pool nacht, van 100 dagen per jaar.

Maar langs deze Noordelijke kust zijn er altijd korte routes voor vrachtschepen, die van het Oostelijk deel van Rusland naar het Westelijke deel varen.
Nu zijn deze reizen een stuk gemakkelijker geworden door de komst van de satelliet navigatie uitrustingen zoals GPS en anderen ,
Maar  tijdens het Sovjet periode, hadden zij zo iets niet.

Zodoende, besloot de Communistische Partij van de Sovjet Unie, om een ketting van vuurtorens te bouwen, om de schepen te begeleiden , om hun weg te vinden in de duisternis van de Pool nacht,  langs de onbewoonde kusten van het Sovjet Russische Imperium..
En dat werd gedaan en een serie van zulke vuurtorens werden geconstrueerd.
Deze vuurtorens moesten geheel automatisch zijn, omdat zij honderden  en honderden mijlen ver  werden opgericht van bewoonde gebieden..
Na diverse ideeën te hebben onderzocht, hoe ze gemaakt moesten worden zodat zij jaren konden werken zonder  onderhoud en enige stroom voorziening van buiten af, besloten de Sovjet ingenieurs om  atoom energie toe te passen, om deze constructies van energie te voorzien.
Zo, werden er speciale lichtgewicht kleine automatische  atoom reactoren geproduceerd in kleine series, om te worden afgeleverd in het Pool cirkel land en om te worden geplaatst in de vuurtorens..
Deze kleine reactoren konden  op een onafhankelijke manier jaren aaneen werken en hadden geen menselijke bemoeienis nodig, zodoende was het erg handig in een situatie  als deze.
Het waren een soort robot vuurtorens, die zelf de tijd berekenden van het jaar en de lengte van het daglicht, zette de verlichting aan wanneer het nodig was en zond radio signalen uit naar de dichtstbijzijnde schepen , om hen op hun reis te waarschuwen.
Het leek allemaal of het zo een bladzijde was uit een sciencefiction boekwerk, maar zo waren zij nu eenmaal.

Daarna, na het instorten van de Sovjet Unie, deden de onbewaakte automatische vuurtorens hun werk voor een bepaalde tijd, maar na enige tijd , stortten ook zij  in.
Meestal was dat het resultaat van de jacht op metalen, zoals koper en andere soort stoffen, wat werd uitgevoerd door plunderaars
Het kon hun niet schelen of misschien wisten zij het niet wat het betekende "RADIO  ACTIEF GEVAAR " en negeerde de waarschuwingen, door in te breken in de installatie en ze te verwoesten.
Het klinkt misschien iets beangstigend, maar zij braken zelfs in,  bij de reactoren en veroorzaakten zo dat alle bouwwerken radioactief vervuild werden.

Deze foto is van een reis naar één van deze bouwwerken van het  dichts bijzijnde bewoond gebied van het Sovjet Verre Oosten..
Nu zijn er opschriften aangebracht met grote letter  "RADIO ACTIEF GEVAAR  ", op de toegangswegen naar het gebouw, maar het stopt de "verlaten exoten liefhebbers "niet !

Einde
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3558


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #505 Gepost op: 20-02-2018, 14:51:28 »

Bedankt cor en jan,ja en als ze der dan ook nog namen in het russies zetten dan wordt het helemaal een peen en uien zooi,maar wel leuk dat houd je bezig.
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1714


Bekijk profiel
« Antwoord #506 Gepost op: 20-02-2018, 21:12:55 »

Is het niets voor je Zier,als de zon eens schijnt dan het hengeltje uit het raam, mooie heilbot of kabeljauw vangen,wel ff  uitkijken dat hij geen licht geeft in het donker. Als je naar 'Aniva Light House " googled dan kan je zien hoe ze er hebben huisgehouden en dat het onderhoud wat achterstallig is.
gr.
Jan.
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1770


Bekijk profiel
« Antwoord #507 Gepost op: 21-02-2018, 08:16:01 »

Stoomtrawler Goth                         1948

De Goth was een stalen, enkel schroef stoom trawler, gebouwd in 1925 te Beverley en haar eigenaars waren de Wyre Steam Trawling Company Ltd. uit Fleetwood.
Haar beheerder was dhr. J.W. Robinson.
Haar tonnage was 394,48 ton bruto, haar lengte  tussen de loodlijnen 147 voet, haar breedte 25 voet en diepgang 14 voet en zes inch.
Zij had vier stalen verplaatsbare water dichte schotten , die de volgende  compartimenten van elkaar scheidde.
Voorpiek tank,
Bemanning hut,opslag ruimte en ketting bak.
Visruim
Bunker ruimte, machine kamer en zij bunkers.
Bemanningsruimte en de achter piek..

Er was nog een waterdichte deur  aan de achterkant van een waterdichte tunnel van het visruim door de bunker naar de stookplaat.

De Goth had een verhoogd voorschip van ongeveer 25 voet lang en 6 voet hoog en een verhoogd achter dek van 78 voet lang en 1 voet hoog en er was een opbouw midscheeps, wat een stalen kaarten kamer bevatte met daarboven een stuurhuis, gedeeltelijk vervaardigd van staal en gedeeltelijk van hout..
De machine kamer opbouw was ongeveer 4 tot 6 voet hoog en aan de achterzijde van de machinekamer opbouw was een stalen constructie, waarin een de kombuis was gevestigd en de ingang naar de bemanningshutten. beneden deks..
Aan het achter einde van het schip waren er kleine stalen compartimenten voor de lever ketels en de toiletten.

De bunker kolen  werden vervoerd in een kruis bunker aan de voorzijde van de machine kamer en in de zij bunkers aan beide zijden van de stookplaat.
Beide kruis en zij bunkers werden met bunker kolen gevuld vanaf afsluitbare openingen in het dek.
Kleinere openingen in het dek, gaven toegang tot het visruim en er waren bovenlichten op het dek boven de bemanning verblijven en de machine kamer opbouw.
Een stalen verschansing was aangebracht rond het hoofddek en het verhoogde achterdek..

Het schip werd voortbewogen door een heen en weer bewegende stoom triple expansie machine van 700 IHP, met een ketel waarvan de werkdruk 200 lbs per vierkant inch was..

De Goth was uitgerust met twee vulling pompen, aangesloten op de hoofdmachine, een donkey pomp, een Duplex pomp, een vulling injectie, een vulling injector en er waren acht handpompen voor de verschillende compartimenten..
Het schip was uitgerust met een stoom en hand besturingsinrichting.
De stoom stuur inrichting was aan de achterzijde van het stuurhuis en de stuurkettingen liepen door kanalen langs de zijkanten van de machinekamer opbouw.
Er was een reddingsboot aan boord, plaatsbiedend aan 24 personen ( meer dan de totale bemanning ), die opgesteld stond op de center lijn van het verhoogde bootdek,op het achterschip en kon te water worden gelaten, aan beide zijden van het schip.
Zij had ook een Carley reddingsvlot aan boord en een voldoend aantal zwemvesten, reddingboeien, nood signalen en een lijn werp toestel.
De reddingsmiddelen waren op de 29e November 1948 gecontroleerd en in goede staat bevonden.

De Goth was uitgerust met een omvormer van het type Marconi TGYI/C, die gebruikt kon worden voor zowel de telegrafie als de telefonie en met twee ontvangers en een richting zoeker..
Zij was ook uitgerust met twee diepte meters, een Marconi type 421 A/B en een Hughes, type M.S. XX en met twee hand loden..
Het radio telegrafie apparaat en de diepte meters werden in dienst gesteld en gecontroleerd te Fleetwood tussen de 11 November en de 1e December 1948. en waren in orde bevonden..

De Goth was met drie magnetische kompassen uitgerust, een standaard kompas, een kompas in het plafond van het stuurhuis en een reserve kompas..
Het standaard  en de stuurhuis kompassen waren gecompenseerd, voorafgaande aan haar laatste reis en deviatie kaarten werden verstrekt, die een kleine afwijking van deviatie aantoonden..

De Goth  was geklasseerd als + 100 A 1 stoomtrawler bij Lloyd's en haar survey positie was als volgt.
Speciaal onderhoud  twee no.2 was uitgevoerd van  Maart tot Juni 1945 en een dok beurt was uitgevoerd te Fleetwood  in November 1948, onmiddellijk voorafgaande aan haar vertrek van haar laatste reis.

De Goth was gecontroleerd voor haar stabiliteit in Juni 1945, met bevredigende resultaten en haar stabiliteit was voldoende voor alle stages van een normale vis reis, zonder enige voorziening van ballast.

De Goth vertrok uit Fleetwood op de 4e December 1949 voor een visreis bij de IJslandse visgronden, bemand met 21 koppen.
Zij had een voorspoedige uitreis en bereikte de visgronden na een reis van ongeveer vier en een halve dag..
Nadat zij 24 uur had gevist,  verslechterde het weer snel en werd de wind krachtig.
De Goth moest hierdoor de visserij staken, zoals alle trawlers in deze omgeving deden en stoomde naar de Adalvik Baai op IJsland,  voor opperte.
Het bewijs van het laatste moment dat de Goth was gezien, was bij het geval, dat op de 11e December  zij werd gezien, toen zij stomende was naar Alalvik Baai, na de visserij gestaakt te hebben, zoals is verteld in de vorige paragraaf..
Bij daglicht op de 12e December was het weer erg slecht. De wind, volgens een ervaren getuige , bereikte  orkaan kracht.
Het weer op de 13e en 14e December  bleef bijna gelijk hieraan, maar hierna op de 15e  verbeterde het weer iets, maar de wind op de 16e December bereikte weer de kracht van 9 a 10.Bf.

De laatste officiële communicatie met de Goth was de erkenning van het ontvangst bewijs van een telegrafische mededeling, die werd verstuurd om 23.00 uur,  op de 10e December, maar hierna, waren haar marconist en op minstens op één moment haar schipper, in verbinding,  per radio telefonie, met andere trawlers.
Een enorme hoeveelheid van bewijs over deze conversaties, waarvan alle onofficieel waren en geen er van was vastgelegd op dat moment, werd voor de Raad aangevoerd.,
Daar het natuurlijk was in deze omstandigheden, waren er enorme tegenstellingen in dit bewijs, maar wij zijn van mening dar het een betrouwbaar bewijs was,  dat in de nacht van de 13e December de Goth  nog steeds met andere trawler converseerde door middel van haar radio telefonie,.

De marconist van de Goth maakte zijn eerste reis in dit beroep en in het eerdere deel van de reis had hij wat problemen met de radio telefonie installatie en één van de diepte meters..
Hij kreeg advies van op zijn minst twee marconisten aan boord van andere trawlers, wat resulteerde in wat verbetering. De omvang van zijn moeilijkheden en of zij nu voortkwamen alleen uit zijn onervarenheid of gedeeltelijk van mechanische defecten in zijn apparaten,  kan niet worden bevestigd., maar het is helder dat gedurende enkele dagen hij in staat was om met andere schepen te communiceren,  met schepen op behoorlijke afstand en er geen indicaties werden gegeven door hem van zijn moeilijkheden,  die hij zou hebben gehad met de radio telegrafie installatie, en de Raad ziet geen reden te veronderstellen dat enige fout door de Goth voor verdere  draadloze informatie werd veroorzaakt door enige  onbekwaamheid van de marconist of een mechanisch defect in de draadloze apparaten, ofschoon er een onverhulde mogelijkheid bestaat, dat de weners condities haar antenne   had doen sneuvelen en de mogelijkheid dat zout water de accu's hadden bereikt, wat niet moet worden uitgesloten.

Er is geen betrouwbaar bewijs van wat er  op de Goth is gebeurd na de avond van de 13e December. Bij het onderzoek waren er wat informaties over wat frequente reparaties aan het roer. maar wij zijn gerustgesteld dat ofschoon wat frequente  reparaties aan deze delen van het schip zijn uitgevoerd, zij niet de zwakheid van het roer aantasten of de zeewaardigheid van het schip.

Wordt vervolgd
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1770


Bekijk profiel
« Antwoord #508 Gepost op: 21-02-2018, 08:17:06 »

stoomtrawler Goth                                No. 2

De verklaring van een eerdere schipper, die 9 maanden dienst had gedaan en in November 1948 was
geëindigd, was van mening dat het schip een goed zeeschip was en hij gaf geen indicaties dat hij ooit last had gehad van het stuurgerei van het schip, gedurende die periode.
Tussen zijn periode van verantwoordelijkheid en het vertrek op haar laatste reis, had het schip  een dok beurt ondergaan en was er een survey uitgevoerd onder toezicht van  een Lloyd's surveilleer en de surveyor van de Fleetwood  Onderlinge Assurantie Maatschappij  en haar besturings machine was overhaald en zo nodig gerepareerd...
In deze omstandigheden moet de oorzaak van het verlies van de Goth een zaak zijn van speculatie, maar in ons inzicht is de meest mogelijke oorzaak van het verlies,, het slechte weer.
Een paar mijl noordelijker van Adalvik, was ooit een mijnenveld, die op het moment van het ongeval nog niet vrij van mijnen was verklaard en naar onze opinie is het onmogelijk om samen uit te sluiten, dat de mogelijkheid kan bestaan, dat de Goth verloren was geraakt door een mijn, of wel wanneer onder weg of mogelijk terwijl zij viste, nadat het weer  wat verbeterde en zij in staat was om de visserij te hervatten, als  zij dit ooit heeft gedaan.
Wij hebben ook de mogelijkheid van een ketel explosie overwogen, maar aangezien dat de ketels juist waren nagekeken en veiligheid  kleppen waren geplaatst onder toezicht van een Lloyd's surveyor, het ons lijkt, dat de mogelijkheid van een ketel explosie is te verwaarlozen.
Het is zelfs minder waarschijnlijk  dat er een plotselinge  ontploffing in haar bunkers heeft plaatsgevonden, ofschoon er wel degelijk de mogelijkheid bestaat van een ontploffing in de bunkers ,wat ontstoken kon worden door onafgeschermd vuur..
In het gebied, waar de Goth voor het laatst is gezien, waren er verschillende  sterke getij stromingen, die in combinatie met het slechte weer de moeilijkheden van een schip, die zich daar bevindt verhogen en extreem gevaarlijk zijn en zoals reeds eerder is verklaard, zijn wij van mening dat de meest waarschijnlijke oorzaak wat het verlies heeft veroorzaakt,  het slechte weer was.

Systematische zoektochten op zee en vanuit de lucht rond de IJslandse kust, hebben niets opgeleverd om een spoor van de Goth te vinden en er is nooit wrakhout van haar gevonden of gerapporteerd.

Einde.
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1714


Bekijk profiel
« Antwoord #509 Gepost op: 21-02-2018, 21:19:57 »

Fd-52-Goth, ex H-211-


* Fd-052-.jpg (73.05 KB, 801x543 - bekeken 119 keer.)
Gelogd
Pagina's: 1 ... 30 31 32 33 [34] 35 36 37 38 ... 64 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!