Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18-11-2017, 22:42:05
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringen deel 3
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 22 23 24 25 [26] Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringen deel 3  (gelezen 23291 keer)
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1472


Bekijk profiel
« Antwoord #375 Gepost op: 13-11-2017, 08:13:59 »

De Solway Harvester.

12 Januari 2000

De ondergang van de Solway Harvester  tijdens afschuwelijke weers omstandigheden op 11 Januari 2000, in de Ierse zee,  heeft gezinnen en een hele vissers gemeenschap in rouw gedompeld ,door het verlies van  7 bemanningsleden.

De vissers gemeenschap hoorde  van het verlies.

Een koude dageraad  brak aan over het eiland Whithorn.

De Schotse gemeenschap  ontwaakte met het meest mogelijke slechte nieuws.......... zeven van hun zonen werden vermist in de Ierse zee.

Toen de dageraad aan brak aan de Zuid -West kust, werd het nieuws slechter en de hoop dat de navigatie lichten van  de Solway Harvester gezien zouden worden aan de horizon bij Kerkcudbright, werd al snel geblust, toen de kustwacht met de mededeling kwam, dat een tweede ongeopende reddingsvlot was gevonden.

Er was een shock, verdriet en een gevoel van verbijstering, toen de  mensen rond de haven en in het huizen  kwartier van de bemanning van het eiland Whithorn,  zich verwonderden,  hoe een goed uitgeruste trawler, gebouwd om de vernieling van de zee te kunnen weerstaan, in moeilijkheden kon komen.

Daar de zoektocht door ging en daarna werd verminderd, gaf de tragedie aanleiding uit het verleden en pijnlijke herinneringen voor de vissers gemeenschap,  die reeds  gekenmerkt werd door een tragedie.

Het was nog maar net 15 jaar geleden, dat de in Kirkcudbright geregistreerde St. Jacob's schelpen trawler Mhari-L , ten onder ging in de Solway Firth.
Het wrak werd later gevonden,  maar de lichamen van de 15 opvarenden aan boord,  werden nooit gevonden..

Voor een man, die in de duisternis langs de kade stond, was de realisatie van een dreigende tragedie,  zichtbaar te veel, om te kunnen verdragen.

Het gezin  van James Gorman uit Garlieston, in Dalloway, zei dat hij veel te verbijsterd was om te praten en hun gedachten waren bij de gezinnen van de mannen uit  de omgeving  van Whithorn, waarvan er drie  nog maar tieners waren..
 
Iedereen is in shock

Een buurman zei, ... James was niet mee gegaan en was in de veronderstelling, dat hij de bemanning vandaag weer zou zien.
Zijn gezin en iedereen is gewoon verbijsterd.
Zij willen echt niet praten.
Iedereen hier in het dorp is door het ongeval, overweldigd..
Wij kenden alle opvarenden.

Mensen kwamen met hun hoofden gebogen bij elkaar, als zij probeerden de enormiteit van wat er was gebeurd in hun kleine gemeenschap,  te bevatten en het verlies  van zonen, broers, vaders en vrienden te verwerken.

De hotel eigenaar van het eiland Whithorn, John Scouler, die veel van de opvarende kende, zei.......
.
Vier van deze bemanning werkte min of meer voor mij, of als schooljongen of nadat  zij getrouwd waren of kennissen waren van de mensen die bij ons werken..
Ik herinner mij de schipper, die zowel zelf,  als zijn zoon van de zee hielden en op zee werkten..
Hij ging in de weekends voor zijn plezier naar zee en ook wel voor zijn werk.
Hij was een goede zeeman die zijn best deed om  veel werkgelegenheid en welvaart te brengen, voor deze vissers gemeenschap.

Een Ernstige Tragedie

"Dit gaat mijn verstand te boven, ik ben bang "
Tony Wood, de kustwacht ambtenaar van Kirkcudbright, zei dat de tragedie  in de hele gemeenschap gevoeld zou worden en het meest  het eiland  Whithorn zou ytreffen, met haar  bewoners aantal van maar net 500 personen.

Hij zei.... Het is een ernstige tragedie voor dit gebied.
Er zaten ook wat jonge knapen op dat schip en zij komen allemaal uit een  zeer klein dorpje.
Ik ken de families persoonlijk  en het verlies zal veel mensen treffen.

John King,  de eigenaar  van de firma West Kust Zee producten, die gewoonlijk de vangst van de Solway Harvester zou kopen, zei........... de plaatselijke mensen worden geconfronteerd met een
 "ongeval ", waar zij zelf mee moeten worstelen om er mee om te gaan..
Hij zei.... Je hebt er geen verklaring voor.... je kunt het niet begrijpen
Het is een mysterieus geval.
Het is nog nooit gebeurd,  met een schip van deze grootte.

Ex visserman Alastair Murray zei.....
Iemand die wat eerder op de dag naast mij stond zei.... Ik verwachtte  juist het schip de hoek om te zien komen, met al haar boordverlichting brandende..

Het mag dan wat verlichting voor de getroffenen zijn geweest, toen de hoop veranderde in wanhoop op het eiland Whithorn.
Het was een bijna  reflex reactie op de tragedie onder de plaatselijke inwoners, die al eens eerder een bittere smaak geproefd hadden in het verleden.

Inwoner Eddie McGuire zei..... Als er iets was, wat mensen zou kunnen doen om te helpen met  verzachten of te helpen met deze tragedie, zouden zij het doen..
Zij willen dat zeker doen .
Maar het is moeilijk om te begrijpen, wat je in zo'n situatie moet doen..

De verdwijning  van de Solway Harvester zou vermoedelijk reacties oproepen, dat het de schuld was  van de zgn. Manx Driehoek, hrt zeegebied ten Zuid-Oosten van het eiland Man, waar andere vissersschepen zijn gezonken, met inbegrip van de Mhari -L.

Een onderzoek naar de tragedie met de Mhari-L wees uit, dat het schip was gekapseisd, toen zij met haar netten vast liep aan een kabel onderwater.

Een verdere tragedie  sloeg toe aan de West kust in 1990, toen de  nucleaire voortbewogen onderzeeboot Trenchant in aanraking kwam met de  netten van de in Carradale geregistreerde trawler Antares en het schip onderwater trok, met het verlies van de gehele bemanning, bestaande uit vier personen.

Nog eens twee mannen vonden de dood bij Troon haven in 1993, toen het vissersschip Copia zonk  bij zware zeegang en vier leden van de bemanning het leven verloren, toen de mossel visser Equinox kapseisde bij de Heads of Ayr.

Het wrak van de trawler gelokaliseerd.

12 Januari 2000

Het wrak van de trawler die in de Ierse zee was gezonken, met het verlies van haar zeven bemanningsleden, werd gevonden.
De politie van Dunfries en Galloway vertelt,  dat het door sonar signalen  is gelukt om het wrak van de Solway Harvester te lokaliseren en dat het schip met haar SB zijde naar boven in 100 voet water ligt, op 11 mijl verwijderd van de kust van het eiland Man..

Het werd ontdek door een kabel leg vaartuig, de Humber Surveyor, die in het gebied was en hulp aanbood  ter ondersteuning  van de zoek operaties.
De hoop op het levend  vinden van de bemanning werd verminderd door de eerdere vondst op Woensdag namiddag, van een tweede ongeopend reddingvlot.

Zoek teams ontdekten ook een zwemvest en een nood radio baken, die automatisch  Mayday had uitgezonden naar een overkomende satelliet.
Eerder op Woensdag middag ontdekte een helikopter  een olie vlek en wrakhout,  in het gebied waar het nood baken was geactiveerd..

De in Kirkcudbright  geregistreerde  Jacobs schelpen visser werd rond 02.00 GMT  in de haven verwacht om aan te komen, maar op Dinsdag avond ging het onderlinge contact verloren, toen het schip gedwongen werd om opperte te gaan zoeken bij het eiland Man, wat de kustwacht omschrijft over het weer, dat het in een "afschuwelijke" conditie was.

Speculaties over drijvend afval

Er zijn speculaties dat het schip een aanvaring heeft gehad met drijvend afval, toen zij opperte zocht, wat het zinken zou hebben veroorzaakt.
Donald McDonald, afgevaardigd  district controleur van de Liverpool kustwacht, die de  zoektocht co-ordineerde, zei..... Volgend op de zoektocht van afgelopen nacht,zullen  betere weer gesteldheid en daglicht, ons in staat stellen de zoektocht te intensiveren..

Helaas, volgens de ontdekking van het tweede reddingsvlot,  als er iemand van de bemanning zich aan de oppervlakte zou bevinden, wij dat  nu wel ontdekt, zouden hebben.
Onze ploegen zijn aan het einde van hun uithouding vermogen en wij roepen ze terug..
Echter, willen wij een aanwezigheid in het gebied houden, met behulp van de koopvaardij schepen..

Hij geeft ook aan te kennen, dat de tijd om te worden gered uit het water, minder dan een half uur is.
Het bleek dat de bemanning van de hulp ploegen uit de regio van Whithorn kwamen, aan de kant van de Wigtown Baai en sommige van de mannen waren verwanten.

Een vernietigende klap
De familie van schipper Craig Mills, wiens broer Robin en neef David aan boord waren , zei dat zij te geëmotioneerd waren om met de journalisten van de kranten te praten.

Een familie lid die aan de deur  van dhr. Mill's ouders  in de Main straat  van het eiland Whithorn ,de journalisten te woord stond, zei.........
Zij zijn erg ontsteld. Wij hebben zo juist officieel gehoord over het tweede reddingsvlot.
Het is een verwoestende klap.

Toen de  angst van een tragedie groter werd, werd het verdriet van bemanningslid  James Gorman, die niet in staat was door ziekte de visreis mee te maken, overduidelijk ook groter , zoals het overal was in de vissersgemeenschap.

Een benauwde heer Gorman  voegde zich bij de andere mensen op de haven  kade, waar zij op verder nieuws van de tragedie wachtten.

Stomend  naar opperte.

Het schip , die op zondag avond vertrokken was, had haar zusterschip , de Tobrach-n, om 17.50 GMT  op dinsdag opgeroepen en haar meegedeeld dat zij naar het eiland Man stoomde,  om in de plaats Ramsey opperte te zoeken.

De kustwacht  verklaarde dat de zee op dat moment gematigd tot ruw was, met kracht vijf tot zes uit het Zuid Westen, maar dat de wind  al spoedig toenam tot kracht negen en met afschuwelijk condities , toen er een weer front passeerde..

Het laatste signaal  van het welbekende alarm systeem  voor visserij schepen, het EPIRB systeem, kwam  van 11 mijl  zuid oost van het eiland Man en werd opgevangen door de kustwacht aan de oostkust aan de  Clyde rivier, die hun collega's in het westen, in Liverpool ,waarschuwden.

De kustwacht van Liverpool zond een Mayday oproep uit en waarschuwde de reddingsboten van Workington, Cumbria, ook van  Douglas, Ramsey en Port St.Mary op het eiland Man, om allemaal  te gaan zoeken.

Wordt vervolgd
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1472


Bekijk profiel
« Antwoord #376 Gepost op: 15-11-2017, 08:23:54 »

Solway Harvester

deel 2

Redding Helikopters

Twee redding helikopters vlogen ook naar het rampgebied vanaf  het Marine vliegvelden Prestwick en Ayrshire, en vanaf RAF Valley in Noord Wales .
Verscheidene koopvaardij schepen en visser vaartuigen werden ook gevraagd  om te assisteren.
Daar de weersgesteldheid verslechterde, werden grotere schepen ingebracht om te helpen, met inbegrip op een zeker moment, van de "Ben Mychree", de veerboot van het eiland Man, met 98 passagiers en 38 bemanningsleden aan boord en het Koninklijke Vloot hulp schip, de Bayleaf.

De kustwacht riep ook  de hulp in van de Ierse Luchtmacht helikopter, die warmte opsporing capaciteit aan boord had en een vleugel vliegtuig van de Koninklijke Ulster politie macht.

De Eerste Minister's sympathie voor de treurende families.

De Eerste Minister Tony Blair en de politici van alle politieke partijen, uitten hun medeleven aan de treurende  nabestaanden van de mannen van de Solway Harvester, die bij het ongeval waren omgekomen..

Sprekend aan het begin van de Eerste Ministers Vragen uurtje in het Lagerhuis, zei Tony Blair en de Conservatieve leider  William Hague, dat zij bedroefd waren door het nieuws van de tragedie.

Eerste Minister Blair zei, dat hij er zeker van was, dat de gedachten van heel de Regering  bij de families zouden zijn, van de vermiste Schotse vissers.
De Conservatieve leider zei, dat hij het er mee eens was, wat de Eerste Minister had gezegd.

De Schotse minister voor Visserij zaken, John Home Robertson deelde  het Schotse Parlement mee, dat hij verschrikkelijk was geschrokken  van de tragedie en beloofde verder instructies "waarvan geleerd kon worden en geleerd zal worden ".
Hij zei..... Ik ben erg betrokken bij het nieuws van de Solway Harvester en mijn gedachten zijn  bij de families van de bemanning, in,  wat voor hen een verschrikkelijke verontrustende periode moet zijn.

Een Zware Klap.

Alasdair Morgan, de afgevaardigde van de Schotse Nationale Partij MSP voor de districten Galloway en Upper Nithdale, zei, dat het verlies van de bemanning een zware klap was voor de inwoners van  West Schotland en de bedrijfstak van de Jacobs schelpen visserij.
Het is een verwoestende tragedie voor zowel Kirkcudbright en de hechte samenleving van het eiland Whithorn.

Ik weet, dat de mensen die onder zulke gevaarlijke condities werken, zich hecht samen voegen in deze droevige omstandigheden en geven bewogen de hulp, die zij zo nodig hebben in deze zeer moeilijke periode.

De schelpen visserij en de werknemers van de verwerking industrie, zo'n paar honderd mensen in Galloway en ik zelf weten, dat zij vandaag allemaal aan hun vermiste collega's zullen denken.

De Schotse secretaris John Reid zei..... Ieder verlies op zee is een tragedie en wanneer er zo veel mensen de dood hebben gevonden van zo'n kleine gemeenschap, maakt het , dat het gevoel van verlies, zelfs nog heviger wordt gevoeld.
Deze tragedie raakt alle harten van mensen over heel Schotland en het Verenigd Koninkrijk.

Het raadslid van Whithorn, Alasdair Geddes zei.... De lokale gemeenschap is verdoofd door droefheid en in shock van dit verschrikkelijke nieuws voor mensen die niet alleen hun buren waren maar ook hun vrienden en collega's.
Onze harten, gedachten en gebeden, blijven bij de nabestaanden van de vermiste bemanning.

Schaduw over het geheel van de tragedie.

De zegsman Richard Lochhead van de Schotse Nationale Partij, afdeling visserij,   zei....
Aangezien het weer op dit tijdstip in het jaar, is het nieuws .waar wij allemaal bang voor zijn, als visserlui weer naar zee gaan om de kost te verdienen.

Deze tragedie brengt ons allemaal in herinnering, de uiteindelijke prijs , die onze vissers gemeenschappen moeten betalen om vis op onze tafels te brengen.

Alle vissers gemeenschappen leven in de schaduw van een dergelijke tragedie, maar het maakt de zaken er niet gemakkelijker door voor de families, die te maken hebben met het verlies van hun geliefden,

Trawler wrak zal waarschijnlijk op de bodem blijven liggen.

De gemeenschap van het eiland Whithorn kwam op Donderdag avond samen om te bidden voor de slachtoffers van de Solway Harvester tragedie.
Dominee Alex Currie, voorganger van de Kerk van Schotland, zei, dat het verlies van de zeven man een zwaar klap was voor de gemeenschap,

Dit soort dingen gebeuren ergens anders.... ze gebeuren niet hier.
Dat is altijd de reactie van de gezinnen die ik bezocht heb in de afgelopen 36 uur..
De familie van een van de slachtoffers, Martin Milligan, heeft mij verteld over het verlies  van de lol maker in het gezin.

Een zegsman voor de familie Milligan zei Donderdag..... Martin was iedere dag een familie mens. Hij dronk graag, hij hield van wedden en was een fan van de voetbal club de Rangers.

Het persoonlijke eerbetoon komt in de dodenwake van het nieuws, dat de oorzaak van het zinken  onderzocht zal worden de de autoriteiten van het eiland Man en zal waarschijnlijk uitgevoerd worden door onderwater inspectie, in plaats van het dat het schip zal worden gelicht.

Een zegsman voor de regering Marine Ongeval Onderzoek afdeling  laat weten, dat het geen gebruikelijke praktijk is  om een gezonken schip te lichten.
In plaats er van, zullen onderzoeken plaats vinden met op afstand bediende  onderwater camera's, waarbij normaal de oorzaak kan worden vastgesteld.
Echter, slecht weer houdt de camera's tegen om te worden neergelaten.

De MAIB zegsman  zegt ook, dat zo'n onderzoek  nodig is om vast te stellen of er zich nog lichamen  aan boord bevinden van de trawler, die zo als wordt gedacht, dat zij op 40 meter diepte ligt, ongeveer 11 mijl Zuid - Oost van het eiland Man..

Maar als de lichamen van een van de zeven opvarenden die vermist worden toen het schip zonk,  nog aan boord zijn, is er geen officieel beleid omtrent de berging er van..

Advies papieren

De Ministers zijn zich nog steeds aan het beraden, met het oog op de antwoorden  van een advies  document over een zaak die in Juli 1998 werd gepubliceerd.
De zegsman zei.... De Regering heeft zo als traditiegetrouw haar mening, gesteund door de zeevaart, dat de zee een  eerlijke en vredevolle rust plaats is , voor degenen , wiens leven er bij betrokken zijn.
Behalve degenen , die beantwoorden aan de advies documenten, onderschrijft nog steeds de meerderheid deze mening
De advies documenten blijken  over het zinken van het vissers schip Sapphire te gaan, met het verlies van vier opvarenden, in Oktober 1997 voor Peterhead.

In deze zaak  weigerde de Regering een verzoekschrift van de betrokken families, om de lichamen te bergen..
De families zelf regelden toen succesvol, dat het gezonken schip werd geborgen .
Hiermee werden de lichamen geborgen , door een publiekelijk verzoek,  dat honderden en duizenden ponden op bracht..

De verantwoordelijkheid voor het onderzoek  zijn in handen van de autoriteiten van het eiland Man gegeven, waar in haar wateren  het schip gedacht wordt te liggen.

De bemanning van de Solway Harvester
Craig Mille    Schipper
Zijn broer Robin Mills
David Mills, 18 jaar oud, neef van de schipper
Martin Milligan
David Lyons 17 jaar.
John Marphy  22 jaar
Wesly Jolly 17 jaar

Overleg met de families.

De grootste voorrang van de onderzoekers is om vast te stellen , wat een modern en goed uitgerust schip blijkbaar  zo snel was overkomen  bij zware zeegang.

De politie sergeant Mike Kneeshaw van Dumfries en Galloway zei...... Wij willen  eerst voortgaan met in contact te komen  met de families om hen in contact te brengen met het onderzoek en elke ontdekking, wat vandaag plaats zal vinden.

Een team van  getrainde juristen blijven stand-by voor de drie kleine gemeenschappen en sociale dienst ambtenaren staan ook klaar om de getroffen dorpsbewoners te helpen.

Het zusterschip van de Solway Harvester, de Torbach-N , was  Woensdag morgen vroeg de haven binnen gelopen.
De Schotse Visserij Minister , John Home Robertson, zei, dat er een  uitgebreid onderzoek zal plaats vinden , wat betekende.... dat iedere les die uit deze tragedie kan worden getrokken,  men van zal leren.
Hij voegde hier nog aan toe........Het was evenmin passend,  nog bewogen, om te speculeren over wat fout is gegaan.

Bloemen neergelegd als eerbetoon.

Bloemen werden neergelegd als eerbetoon aan schipper Craig Mills en zijn zes bemanningsleden die verdronken, toen zij in de problemen kwamen  om 18.00 GMT op Dinsdag.

Zijn broer Robin, die ook was verdronken, zou voor de 2e keer vader worden in Maart.

De bloemen werden neergelegd op een herdenking plaats in Kirkcudbright ter herinnering  aan het vergaan van de Mhairi-I, een schelpen trawler, die 15 jaar geleden was vergaan met het verlies van 4 man.
De afbeelding  toont een vrouw, die een kind knuffelt aan haar borst.

Een kaars, waarin een hart  was gegraveerd en het cijfer zeven, brandde in herinnering aan de mannen en een kaart  geplaatst  door de rouwklagers vertelde eenvoudig......Onze gedachten  zijn bij de families van de zeven gestorven vissers.

Visserlui langs de Solway kust zijn bezorgd om te weten te komen,wat  het plotselinge vergaan van het schip heeft veroorzaakt.

Kapitein John Niblock, met bijna 40 jaar ervaring van de zee zei...Het was een goed gebouwd schip, wat overal heen kon gaan,  in wat voor weergesteldheid dan ook.

Een verdomd goede schipper

De Ierse Zee is berucht voor zijn weer patronen.
Schepen, zoals de Solway Harvester  moeten in staat zijn zulke weersgesteldheden te kunnen weerstaan.
Andrew Johnson, van het eiland  Whithorn Zeil Club zei.... Er is hier zonder twijfels iets onverwachts gebeurd.
Ik kende Craig en hij was een verdomde goede schipper en de jongens aan boord waren ook goede  gasten.
Echt , ik zou graag over dit alles een antwoord  willen horen.
Het is verbijsterend voor het gehele dorp,

Wordt vervolgd.

Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1472


Bekijk profiel
« Antwoord #377 Gepost op: Gisteren om 08:17:10 »

Solway Harvester

Deel 3

!8 Januari 2000
Het zou ook mij geweest kunnen zijn.

Voor twee visserlui was het vergaan van de Solway Harvester dubbel schrijnend.
Charley Boyce en James Gorman zijn bedroefd over  hun vrienden, maar leven met de wetenschap dat zij met het schip hadden moeten vertrekken op de reis waarop de trawler niet terug keerde,.

Dhr. Boyce was net terug gekeerd van een vakantie in Amerika en had last van een jetlag en een verkoudheid.
Hij was te verbijsterd om in publiek over het vergaan van de Solway Harvester en haar zeven bemanningsleden, te kunnen praten

Een vriend, die niet genoemd wilde worden zei....... Ik denk, dat Charlie met het schip had moeten vertrekken , maar ruilde  van plaats met Robin Mill.
Hij is er echt, echt over verbaasd en hij kan er niet over praten, maar ik weet,  dat hij zich afvraagt of het ongeval ook zou gebeurd zijn, als hij aan boord was geweest en ik denk dat hij het waarschijnlijk in zijn gedachten zal afvragen.

Erg boos en ongelukkig.

Ik kende hem al, toen hij nog een huilend jongetje was.
Hij is nu 29 jaar oud en het is een goede knul en erg boos en ongelukkig over het vergaan van het schip en wat er gebeurd is met zijn vrienden.

James Gorman  werd verhinderd om naar zee te gaan door een aanval van buikgriep.
In een gesprek bij hem thuis in Garlieston bij Whithorn, zei zijn vrouw Tracey.... Mijn man slaapt momenteel. Het is de eerste slaap die hij neemt, sinds de gebeurtenis van de Solway Harvester.
Hij is er kapot van.

John King, directeur  van de West Kust Zee Producten, de maatschappij waar voor de Solway Harvester viste, sprak over het gemeenschap gevoel en over het verlies van de manschappen en de verbijstering.
Niemand weet , wat hij er van moet denken. Het was één van de meest moderne schepen in Kitkcudbright
Er zijn slecht twee of drie  nieuwe schepen in Kirkcudbright, sinds de Solway Harvester werd gebouwd.

Iets heel Plotseling.

Commentaar op de mogelijke oorzaak van het zinken van het schip, voegde hij toe aan zijn uitspraken.
Ik wil niet zeggen dat het een onberekenbare golf was, want dit type schip is geschikt  voor iedere soort weersgesteldheid in de Ierse zee.
Het moet iets plotseling zijn geweest, waar wij niets van weten.

Dhr. King zei verder, dat schipper Craig Mills een zeer gerespecteerde visserman was
Hij was toegewijd aan zijn werk.
Hij hield  erg veel van de zee, zodat hij  vaak in de weekeinden  naar zee ging voor zijn plezier.
Hij ging dan op zee vissen en hield de schepen schoon.
Vanuit zijn huis kon hij over de zee heen kijken.

Slechts 18 schepen visten vanuit Kirkcudbright en op Donderdag hadden enkele schepen besloten  niet uit te varen, ondanks het mooie weer.
Er liggen nog steeds wat boten in de haven, zei dhr, King.
Zij zullen een paar dagen aan de wal blijven liggen, maar uiteindelijk moet toch iedereen weer naar.
zee vertrekken.
Het grootste verdriet wat door iedereen in de vissers gemeenschap werd gevoeld,  was over de jonge kinderen die nu vaderloos waren achter gebleven, na de tragedie.

Zij verwachten nog steeds dat hun vader  de haven zou binnen lopen om  terug te keren, zoals zij gewoonlijk gewend waren.

Verbod op de vangst van de Jacobs schelp, eist  de Visserij  Tragedie op.

De Schotse leidinggevenden werden beschuldigd van het bijgedragen te hebben in de Solway Harvester tragedie, door haar verbod op vangst van Jacobs schelpen in de wateren van de West kust.

De Clyde Vissers Vereniging gelooft, dat het schip gedwongen was, om verder van haar thuishaven te  proberen, om met de trawl,  vis te vangen, voor legale verkoop.
De Vereniging denkt dat door een gebrek aan  compensatie voor het verbod op de vangst van schelpen, de schepen nu last hadden van economische druk en op zoek gingen naar nieuwe gebieden om een bestaan te vinden.

Maar de leidinggevenden hebben tegen de claim geprotesteerd. door te zeggen  dat het gezonken schip, die zeven man met zich mee nam, niet onder de druk stond van een verbod op de schelpen vangst.
Het verbod op de schelpen visserij rond het eiland Man, was vorig jaar al opgeheven.
En hij wees erop  dat nieuwe licenties alleen werden uitgegeven aan schepen met een geschiedenis in deze wateren en een van deze licenties was in het bezit van de Solway Harvester.

Ook was er een verbod van kracht op de vangst van schelpen in een 8000 mijl lange strook  kust wateren, door een vergiftige algen opbloei.
Wetenschappers van de Regering vreesden dat het vergif in de voedsel keten zou terecht komen, wat misselijkheid, hoofdpijn  en verlies aan geheugen kon veroorzaken of zelfs de dood.

Parick Stewart van de Clyde Visser Vereniging verklaarde dat zij om compensatie hadden gevraagd voor de visserlui. maar dat was afgewezen door de visserij minister.
Hij verklaarde eveneens, dat door deze gevraagde compensatie , de visserlui gedwongen waren om hun broodwinning verder van huis te zoeken.

Hij voegde er ook aan toe, ofschoon het weer verantwoordelijk kan zijn geweest voor de tragedie, het Gouvernement er ook in toegestemd had, de compensatie te weigeren..

De in Kirkcudbright geregistreerde schelpen visser was op Zondag vertrokken voor een drie daagse reis.
Zij lanceerde een noodsignaal baken bij het eiland Man op Dinsdag avond, toen moeilijkheden het schip belaagden , bij verslechterende weer omstandigheden.

De kustwacht teams begonnen in het gebied, met een zoektocht, maar slechts wat wrakhout werd gevonden en twee ongebruikte redding vlotten.

De bemanning, onder schipper Craig Mills, kwamen allemaal van het eiland Whithorn.

Camera film van de gezonken trawler

18 Januari 2000

Op afstand bediende camera's hebben het wrak van de Solway Harvester onderzocht,wat een week geleden in de Ierse zee zonk, met het verlies van de zeven bemanning leden,

Twee inspecteurs van de Marine Ongeval Onderzoek Branche en twee politie officieren, waren aan boord van het onderzoek vaartuig de Mansal 18, gereed, om naar de opnames te kijken,
Zij moesten proberen  uit te vinden waarom de trawler in slecht weer omstandigheden was gezonken op 11 mijl verwijderd van het eiland Man en ook om te kijken of er nog lichamen van de vissers aan boord waren.

Het wrak was gelokaliseerd door het Marine oorlogsschip en was ontdekt op een diepte van 100 voet water , op 11 mijl oostelijk van de plaats Douglas, op het eiland Man.

De Mansal 18 , die werd gebruikt door de MAIB tijdens het onderwater onderzoek van de trawler Gaul uit Hull, in de Barentszee in Augustus 1998, verliet Douglas op Dinsdag morgen, met twee MAIB inspecteurs en een politie inspecteur van het eiland Man,  aan boord.
Hoofd Inspecteur Dudley Butt verklaarde....  Wij moeten te weten zien te komen hoe de conditie daar beneden is, zodat wij kunnen bepalen wat voor uitrusting wij nodig zullen hebben en verder of het fysiek  mogelijk is, de lichamen  te bergen.

Ligging op Stuurboord zijde.

Een van de onderzoekers, inspecteur Cliff Brand zei,    We hopen op goede video opnames te zien en wij willen ook zoveel mogelijk zien rond haar romp, als dat mogelijk is.

Wij denken dat het schip  op haar SB zijde ligt, zodat het kan inhouden, dat wij een bewerking willen uitvoeren om haar van haar SB zijde op haar BB zijde te krijgen.

Een politie officier van het eiland Man. die ook een ervaren zeeman was, was toegevoegd aan de onderzoekers van de MAIB op de Mansal 18 en wilden proberen  vast te stellen of er nog lichamen aan boord waren.
Als zij er zijn, zullen de autoriteiten beslissen hoe de lichamen het best kunnen worden geborgen.

Hoofd Inspecteur Dudley Butt van de eiland Man politie korps zei....... Een van onze collega's is aan boord van de Mansal 18 als waarnemer en als er lichamen worden gezien, willen wij dan mensen zien te vinden, die de kundigheid hebben om de lichamen uit het schip te krijgen of het schip te bergen.

Het volgen van het Onderzoekers

Het hangt er helemaal van af van de situatie  op de plaats van het ongeval.
Er kunnen problemen met het tij en problemen met het zicht zijn, dus moeten wij echt afwachten, hoe het er uit zal zien.
Wij moeten de conditie weten hoe het daar beneden er uit ziet, zodat wij kunnen beslissen welke soort uitrustingen wij nodig hebben en of het fysisch mogelijk is om de lichamen te bergen.

Hoofd Inspecteur Butt verklaarde, dat,  als zij de mannen vinden en uit het schip kunnen bergen, de lichamen naar het eiland Man zullen worden gebracht, waar de  families de lichamen  kunnen identificeren.
Waarna een onderzoek volgt.
Hij zei ook dat de leden van zijn corps, die nu in Schotland waren en waren toegewezen aan de nabestaanden van de slachtoffers, hen goed op de hoogte zouden houden, wat er gebeurde.
Familie leden hadden het voornemen , om later in de week  naar het eiland Man te reizen, zodat zij beschikbaar waren bij het eerste nieuws van de onderzoek resultaten..

De wetgeving van het Verenigd Koninkrijk, betreffende een gezonken schip, geeft aan, dat de lichamen van slachtoffers niet worden geborgen.
Echter, politici van het eiland Man, handelend namens de patholoog-anatoom van het eiland, verklaarden, dat de wetgeving van het eiland Man verschilde met die van het Verenigd Koninkrijk en toestond, dat lichamen geborgen konden worden.

Wordt vervolgd



Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1453


Bekijk profiel
« Antwoord #378 Gepost op: Gisteren om 20:55:25 »

BA-794-Solway Harvester-


* BA-794-Solway_Harvester-.jpg (115.59 KB, 801x534 - bekeken 25 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1453


Bekijk profiel
« Antwoord #379 Gepost op: Gisteren om 20:56:39 »

BA-794-Solway Harvester


* BA-794-Solway_Harvester-c.jpg (77.06 KB, 801x534 - bekeken 25 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1453


Bekijk profiel
« Antwoord #380 Gepost op: Gisteren om 20:58:30 »

BA-794-Solway Harvester


* BA-794-Solway_Harvester-d.jpg (70.44 KB, 801x534 - bekeken 25 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1453


Bekijk profiel
« Antwoord #381 Gepost op: Gisteren om 20:59:38 »

BA-794-Solway Harvester


* BA-794-Solway_Harvester-a.jpg (130.32 KB, 801x534 - bekeken 25 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1453


Bekijk profiel
« Antwoord #382 Gepost op: Gisteren om 21:00:21 »

BA-794-Solway Harvester


* BA-794-Solway_Harvester-b.jpg (165.26 KB, 801x603 - bekeken 25 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1453


Bekijk profiel
« Antwoord #383 Gepost op: Gisteren om 21:11:28 »

Ba-794-Solway Harvester-


* BA-794-Solway_Harvester-z.jpg (97.59 KB, 801x534 - bekeken 25 keer.)
Gelogd
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1453


Bekijk profiel
« Antwoord #384 Gepost op: Gisteren om 21:13:01 »

Ba-794-Solway Harvester


* BA-794-Solway_Harvester-e.jpg (85.07 KB, 801x534 - bekeken 25 keer.)
Gelogd
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1472


Bekijk profiel
« Antwoord #385 Gepost op: Vandaag om 09:42:34 »

Jan,
Weer een prachtige serie met veel verganen glorie.
Cor.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 22 23 24 25 [26] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!