Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23-08-2017, 23:30:12
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Vraag en antwoord
| |-+  Vraag en antwoord
| | |-+  Herinneringėn deel 2
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 108 Omlaag Print
Auteur Topic: Herinneringėn deel 2  (gelezen 352419 keer)
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1294


IJm 35. Post Boy. vieren maaaar!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #15 Gepost op: 31-12-2012, 16:19:05 »

Geen dank hoor Cor, had wel een vermoeden met die kit heb wel eens oude filmpjes gezien van Engelse trawlers die lagen te lossen.
Been nog steeds niet goed slik veel pijnstillers 10 januarie weer een pijnbehandeling in het RK ziekenhuis.


gr.Dirk.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #16 Gepost op: 31-12-2012, 17:49:51 »

Die kids kan je die kantelen om te legen.??

Dan bestaan ze nog steeds alleen zijn ze nu grooter en worden gebruikt op de scheepswerven voor de dokvloer leeg te halen voor dat het dok gaat zakken.
Gelogd
De spienet
Schipper
*****
Berichten: 550

ons dorp


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #17 Gepost op: 31-12-2012, 18:07:03 »

van hieruit ook de beste wensen dirk toos zier en vrouw een goed begin.henk
Gelogd

carpe diem zolang het kan
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 31-12-2012, 18:47:48 »

misschien dat wybe kan vertellen wat dit voor een scheepje is ,lijkt wel een smack.


* tres.jpg (83.99 KB, 922x728 - bekeken 1437 keer.)
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #19 Gepost op: 31-12-2012, 18:48:39 »

vervolg


* tres_1.jpg (102.81 KB, 619x1184 - bekeken 1433 keer.)
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #20 Gepost op: 31-12-2012, 18:50:15 »

en de laatste.
en een goeije stoom en een zalig uitende.


* tres_2.jpg (140.13 KB, 1042x675 - bekeken 1445 keer.)
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 31-12-2012, 23:38:43 »

Diegene die tres hombres willen lezen ff google en de naam in type en je leest alles, het is een oude vracht brik.
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 01-01-2013, 16:05:24 »

Ja met ons ook jaap,ik dag dat die op de voor pagina stond maar in werkelijkheid pag. 4
Gelogd
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 01-01-2013, 19:27:53 »

Ja hij is mooi maart,ook daar gebruikte ze kaakmanden.
Gelogd
Wybe-M2
Schipper
*****
Berichten: 470


Wie heeft er kleine bokkums voor me!


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 04-01-2013, 01:16:11 »

misschien dat wybe kan vertellen wat dit voor een scheepje is ,lijkt wel een smack.

Ik ben drukdruk Zier en lees hier niet meer elke dag.

Voor de Tres Hombres zie http://www.svtreshombres.com/.
Ze noemen het een schoenerbrik. Toen het in Den Helder aankwam zag het er niet uit. Ze zijn lang aan het opknappen geweest. Jammergenoeg hebben ze de motor er uit gehaald, waardoor ze nu bij het aanlopen/vertrekken van elke haven de hulp van derden nodig hebben. Ik heb er nooit veel ingezien, maar ze maken/trekken veel publiciteit.

Het schip is genoemd naar de drie initiatiefnemrs: Drie mannen

zie ook http://www.zeilendehandelsvaart.nl/

Van: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tres_Hombres:
Het schip is van oorsprong een kriegsfischkutter (KFK) en oorspronkelijk gebouwd in de Tweede Wereldoorlog. De rompen van de KFK's zijn destijds door middel van tank sleepproeven ontwikkeld. De verbouwing tot zeilend vrachtschip heeft plaatsgevonden van 2007 tot 2009. Pepijn van Schaik van Manta Marine Design heeft het verbouwproject begeleid met betrekking tot de aanpassing van de constructie en de stabiliteitsberekeningen. De schoenerbrik tuigage is geheel ontworpen naar de richtlijnen van zeilschipwetenschapper Friedrich Ludwich Middendorf. Het schip is gebouwd met een houten huid op spanten van staal.

De scheepsgegevens

    Lengte over alles: 32,00 meter
    Lengte waterlijn: 21.50 meter
    Lengte over dek:+/_ 25 meter
    Holte: 3 meter
    Lcb: 13.301 meter
    Cb: 0.252
    Brt: 51,02
    Nrt: 13,37
Gelogd

www.dorusrijkers.nl: over de mrb Dorus Rijkers (1923), 'Opa' Dorus Rijkers, historische reddingboten, monumenten, enz.
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 04-01-2013, 11:21:18 »

Wybe niet lullen zonder motor moet het ook kennen,deeden ze vroeger ook toen de motor nog niet uitgevonden was.
Ik heb in men dienstijd een jaar op een zeiljacht gezetten de fortuin van de KMJC bij jullie waar de sleepboten liggen ,en daar stond ook geen motor in en we kwamen tog altijd binnen en buiten alleen niet zo vlug en je moest beter op letten en je was meer bezig ,dus niet konstant over het potdeksel leunen.
Het jacht was 12 meter en de mast 15 meter,en geen zorgen van heb je nog genoeg gasolie,alleen als je binnen lag maken dat je je accu vol laden voor de nav. Verlichting want het gebeurde nog wel eens dat we als een spook door de nacht gingen maar daar hield je dan rekening mee,als er niemand te zien was in de nacht draaiden we ze uit bespaarden je je stroom,moet je nu doen staat meteen half nederland in brand.
Zier
Gelogd
Wybe-M2
Schipper
*****
Berichten: 470


Wie heeft er kleine bokkums voor me!


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 07-01-2013, 12:31:24 »

Ben ik met je eens Zier. Vroeger ging het niet anders.
De hoofdtaak van de KNRM lijkt echter het binnenhalen van zeiljachten/jes waarvan de motor het door slecht onderhoud niet doet.
Bij de Tres Hombres zijn ze heel trots dat ze geen motor aan boord hebben. Maar ondertussen wel overal leuren om sleepjes om de havens in/uit te komen.
Met een kleine motor hadden ze zich zelf al kunnen redden.
Willen ze dat milieuvriendelijk/neutraal doen dan kunnen ze accus's opladen  d.m.v. allerhande technieken en een elektromotor plaatsen.
Gelogd

www.dorusrijkers.nl: over de mrb Dorus Rijkers (1923), 'Opa' Dorus Rijkers, historische reddingboten, monumenten, enz.
zier
Schipper
*****
Berichten: 3394


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 07-01-2013, 12:45:47 »

Wybe staat er helemaal niets in dan,ook niet voor een beetje stroom te draaien voor zen aparatuur.??
Gelogd
Wybe-M2
Schipper
*****
Berichten: 470


Wie heeft er kleine bokkums voor me!


Bekijk profiel WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 08-01-2013, 23:31:14 »

Vermoedelijk wel, maar niet voor de voorstuwing. Stom.
Gelogd

www.dorusrijkers.nl: over de mrb Dorus Rijkers (1923), 'Opa' Dorus Rijkers, historische reddingboten, monumenten, enz.
vreemdeling
Schipper
*****
Berichten: 1423


Bekijk profiel
« Antwoord #29 Gepost op: 21-01-2013, 14:00:42 »

        Belevenissen na en op dinsdag 14 Mei 1940 na ons vertrek uit IJmuiden.
                                       Hr.M. Bloemendaal

Dinsdag 24 Mei 's avonds 21.00 uit IJmuiden vertrokken naar Engeland. wij zouden eerst naar Vlissingen gaan maar op het laatste oogenblik kwamen de orders en wel met zoveel aandrang dat wij geen keus hadden. er waren inclusief bemanning 72 menschen a/b. hoofdzakelijk Militair. er zou een Torpedojager buiten de pieren op ons wachten en ons en de andere schepen te Convoijeren. buiten de pieren aangekomen werdt geen oorlogschip ontdekt. wel lagen er andere schepen te wachten. de Toren van IJmuiden brande eenige oogenblikken en was toen weer gedooft. wij en andere schepen werden plotseling bestookt door vliegtuigen. wij gingen zigzag varen en een oogenblik dacht ik terug te keren. maar door het groote gevaar van de wal af bestookt te worden bezweek ik voor de aandrang van de menschen a/b toch vooral door te zetten. ik gaf direct bevel dat wij werden aangevallen om niet te schieten daar wij dan onze positie wellicht zouden verraden. wij hadden geen kaarten der Engelsche kust en een onbetrouwbaar kompas. ondanks dat alles voeren wij volle kracht door in westelijke richting. na +/- 70 Mijlen te hebben gestoomd werden wij opgevangen door een Engelsche Torpedojager. door Morse seinen gaf hij ons te kennen hem te volgen met nog drie andere Trawlers intussen was het de Woensdag 15 Mei aangebroken.
Woensdag 15 Mei.de jager gaf weer te kennen met Morselicht en praaide ons daarna en zeide dat hij ons allen naar Harwich zou brengen. te 12.30 nam. kwamen wij bij de genoemde stad aan en gingen allen aldaar te anker. te 18.30 kregen wij een loods a/b. en gingen anker op en stoomde naar binnen. wij losten toen eenige vrouwen mannen en kinderen. de Militairen moesten de volgende nacht nog aan boord blijven daar er voor hen aan de wal nog geen plaats was. wij verlieten toen weer de kade en gingen op de reede voor anker. gedurende de nacht geen g.b.
Donderdag 16 Mei. dien morgen kregen wij bericht dat alleen de Machinist a/b kon blijven en wij mijn volk ik en alle andere Marine mannen moesten aan de wal voor Confrontatie. ook alle meegenomen barring ging naar de wal en dat was wat. een groote berg. na veel gewirwar met namen noemen enz.enz. kregen wij laat nam. een kom soep en zooveel brood met vlesch als je maar lusten. daana ging ik met mijn Personeel weer aan boord en liet alle vertrekken. 's avonds te +/_ 21.00 kwam er een Engelsche loods a/b. en gebood ons anker op te gaan en alle ander schepen te waarschuwen. wij kwamen in de donker in aanvaring met de ommering welk schip voor ons uit voer en achteruit begon te slaan. wij konden hem onmogelijk mis varen. zijn achterschip en onze B.B boeg werd ernstig beschadigt.het schip voor ons Schip  S.B.uit.intusschen kwam de Dirkje naar ons toevaren ook deze konden wij niet meer vrij varen en kregen ook met dit schip een aanvaring en wel aan S.B. boeg.dat was voor ons nog ernstiger. wij voeren allen door.want het was boven de watetrlijn.buiten de haven aangekomen gingen wij allen wederom ten anker loods ging van boord en wij bleven de daarop volgende nacht buiten liggen.gedurende de nacht g.b.
Vrijdag 17 Mei 07.00 anker op en keamen bij ons een Hollandsche L.tz. a/b gen.Wolters.ook op de andere schepen was een officier a/b gekomen.wij voeren in kiel formatie op weg naa de Downs.begeleid door een bewapende Trawler.gedurende de dag van stoomen geen g.b.nam.te 19.00 in de Downs aangekomen.veel gezonken schepen en andere wrakstukken aangetroffen.aldaar ten anker gegaan.gedurende da nacht gee g.b.
Zaterdag 18 Mei 07.30 anker op en zonder geleide onder stoom gegaan naar Porsmouth in kielformatie. met de andere schepen voeren wij door de Dirkje voorop
a/b Ltz.Vissers dan Volgde de Amsterdam. Claesje wij de Bl.daal en de ommering.achter.gedurende de overtocht g.b.nam.+/_ 18.00 te Porsmouth aangekomen,en buiten de haven ten anker gegaan.kort daar op bevel anker op en binnen de versperring wederom ten anker gegaan.gedurende de nacht g.b.
Zondag 19 Mei 08.30 Loods a/b,anker op en naar binnen gestoomd.09.30 gemeert aan de voorste Meerboei op zij van de Claesje.Gedurende de dag en daarop volgende nacht g.b.
Maandag 20 Mei gedurende deze dag en daarop volgende nacht g.b.
Dinsdag 21 Mei gedurende dag en nacht geen g.b.
Woensdag 22 Mei niets bizonders te melden gedurende dag en nacht.
Donderdag 23 Mei geen bizonderheden dag en nacht.
Vrijdag 24 Mei +/- 09.15 ontmeert van Meerboei te samen met nog 6 andere trawlers.van Porsmouth vertrokken.op weg naar Falmouth.hier volgen de namen van de andere schepen.wij stoomden in Kielformatie No 1 Dirkje met Ltz Vissers a/b.welke het Commando voerde.No 2 Amsterdam No 3 Claesje No 4 volgen wij Bl.daal No 5 Rotterdam No 6 En Avant en No 7 Ommering.door het enorme slechte loopen der En Avant.konden wij niet harder dan halve kracht varen wat natuurlijk een groot verlies aan tijd beteekende.van deze overtocht gedurende de dag en daarop volgende nacht valt niet veel te melden.een Zenuwslopende beweeging was het aangezien de Schepen zoogoed als geen verdedigings middelen hadden.
Zaterdag 25 Mei 07.00 te Falmouth gearriveert en op de reede te anker gegaan .en  ¾ uur later kwam de loods a/b en stoomde wij naar binnen al waar wij wederom ten anker gingen.dag en nacht g.b.
Zondag 26 Mei niets bizonders te melden.
Maandag 27 Mei niets bizonders te melden.
Dinsdag 28 Mei.regenachtig weer.alle vorigen dagen aanhoudent prachtig weer.vandaag winderig en regenachtig nu en dan breekt de Zon zichtbaar door de wolken.te 09.00 anker op en stoomen naar de Oostpier in de haven om kolen te laden deze worden door een emmer van een ton groot met een kraan a/b geladen.nam.16.30 kolen a/b 62 ton en ontmeeren wij en stoomen wij weer naar de Oude ankerplaats waar wij het anker weer laten vallen er staat een aardig briesje.verders g.b.de nacht ging zonder b.z. voorbij.
Woensdag 29 Mei. Mooi weer het verlangen naar huis stijgt met de dag,het vooruitzicht is troosteloos.wat hadden alle getrouwde mannen a/b. en op alle schepen  een steun kunnen zijn in die dagen die zouden volgen.maar wij allen nog de achter blijvende nog wij hebben op de dag van uitvarenkunnen realiseeren wat erzou gaan gebeuren.helaas is het nu te laat.wij dienen ons er in te troosten dat Moeder maar zolang door de kinderen moeten worden geholpen ik sta tot mijn groote spijt machteloos.maar kan ik toch maar wat van Nico en Simon hooren maar...........

Einde onbekend

Wie weet de rest van dit verhaal.
Waarschijnlijk is het afkomstig uit het visserij museum in IJmuiden.
Het verhaal wat hier is weergegeve, stond hand geschreven op 6 vellentjes papier.
Ik heb de tekst ongewijzigd gelaten, Alles was aan elkaar geschreven. Zonder hoofdletters aan het begin van nieuwe regels.
Ook woorden met dubbel OO en EE en SCH. waar nu slechts o en e en s worden gebruikt

Cor
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 108 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!