Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-05-2018, 14:14:28
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 51 52 53 54 [55] Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 458812 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #810 Gepost op: 04-03-2018, 15:04:35 »

H114 Stella Aquila

De stoomtrawler H114 Stella Aquila is onder bouwnr 907 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de rederij Derwent Trawlers Ltd uit Hull maar kwam onder exploitatie van Charleson – Smith Trawlers Ltd eveneens uit Hull.

Het schip is 16 november 1956 te water gelaten.

Inhoud: 780 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 32,5 ft (9,9 m)

Het schip beschikte over een stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith met een vermogen van 1350 ipk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

Geschiedenis:
In augustus 1965 is het schip verkocht aan Hudson Bros (Trawlers) Ltd uit Hull en in november 1965 hernoemd als Ross Aquila. Op 16 maart 1971 is tijdens onderhoudswerkzaamheden brand uitgebroken in de machinekamer waardoor aanzienlijke schade aan de machinekamer en de brug is ontstaan. Na reparatie is het schip weer ingezet voor de visserij.

In 1975 is het schip voor de sloop verkocht aan Desguaces Y Salvametos uit Spanje.

Jan


* H114-Stella-Aquila3_150kB.jpg (139.4 KB, 800x642 - bekeken 527 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #811 Gepost op: 07-03-2018, 14:40:43 »

FD208 Broadwater

De motortrawler FD208 Broadwater is in 1958 onder bouwnr. 511 gebouwd bij Goole Shipbuiling & Repairs Co Ltd te Goole (UK) voor rekening van Mason Trawlers Ltd uit Fleetwood (UK). De tewaterlating vond plaats op 19 april 1958 en het schip kwam in juni van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 426 bruto ton
Lengte: 138.31 ft (42,15 m)
Breedte: 28.44 ft (8,66 m)
Diepgang: 14.3 ft (4,35 m)

Voortstuwing: 8 cil. dieselmotor fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day vermogen 1000 pk

Geschiedenis:
31-07.-1961: Verkocht aan Broadwater Trawlers Ltd, Fleetwood.
31-07-1964: Verkocht aan Boston Deep Sea Fisheries Ltd, Fleetwood.
Augustus 1969: Beschadigd als gevolg van brand.
Februari 1970: Terug in de vaart naar reparatie. Overgegaan naar Grimsby.
31-07-1971: Verkocht aan Lago Steam Trawler Co Ltd, Hull.
31-07-1973: Geregistreerd te Fleetwood als BOSTON CRUSADER (FD208).
Juni1976: Opgelegd.
1976: Hermeten 402brt 128nt.
Oktober 1976: Verkocht aan Colne Shipping Co Ltd, Lowestoft.
1976: Verbouwd tot offshore platform stand-by safety vessel. Fleetwood registratie gesloten. Na verbouwing geregistreerd als JAMAICA eigenaar Drifter Trawlers Ltd, Lowestoft te Lowestoft
1986: Verkocht aan Liguaria Maritime Ltd, Milton om te worden gesloopt.
Januari 1987: Gesloopt te Milton Creek, Sittingbourne

Jan


* FD208-Broadwater_150kB.jpg (147.71 KB, 800x637 - bekeken 496 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #812 Gepost op: 11-03-2018, 11:26:27 »

GY23 Black Watch

De Britse motortrawler GY23 Black Watch is in 1956 gebouwd onder bouwnr. 284 bij de Duitse Rickmers Werft te Bremerhaven te voor rekening van Loyal Steam Fishing Co uit Grimsby (UK) (Mark & Graham Hellyer).

Inhoud 697 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 31,7 ft (9,6 m)
Diepgang: 17 ft (5,2 m)

Voortstuwing: Dieselmotor gebouwd door Ottensener Eisenwerk 1200 pk

Geschiedenis:
Januari 1966 Verkocht aan Northern Trawlers te Grimsby
Juni 1974 Betrokken bij een aanvaring met de trawler Vianova uit Grimsby tijdens het vissen in de buurt van IJsland. Hierbij werd de Black Watch zodanig beschadigd dat het visruim onder water kwam te staan. De trawler moest worden drooggezet om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Bij terugkomst te Grimsby was de vangst volledig verrot en de trawler werd berucht om de lucht die sindsdien uit haar visruim kwam.
Augustus 1976: voor de sloop verkocht naar België

Jan


* GY23-Black-Watch_150kB.jpg (139.26 KB, 800x636 - bekeken 450 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #813 Gepost op: 24-03-2018, 10:21:08 »

GY58 Everton

De stoomtrawler GY58 Everton is in 1958 in de vaart gekomen voor de rederij Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby.

Het schip was een van de grootste trawlers van het Verenigd Koninkrijk en is gebouwd bij Cochranes te Selby onder bouwnr. 1429.

Inhoud: 884 bruto ton
Lengte:  185 ft ( 56,3 m)
Breedte:  33 ft (10 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en stoommachine van het fabrikaat Amos & Smith uit Hull. Vermogen is mij niet bekend.

Tijdens de kabeljauwoorlog met IJsland is het schip beschoten door de IJslandse kustwacht en heeft daarbij diverse treffers opgelopen maar is toch behouden thuisgevaren.

In mei 1975 is het schip opgelegd. Er is nog een poging gedaan om het schip als museumschip te gaan gebruiken maar dat plan is niet gerealiseerd en in 1976 is het schip alsnog verkocht voor de sloop.

Jan


* GY58-Everton4_150kB.jpg (146.85 KB, 800x640 - bekeken 399 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #814 Gepost op: 30-03-2018, 14:14:49 »

SCH33 Margriet

De motortrawler SCH33 Margriet is in 1963 onder bouwnr. 643 gebouwd bij Scheepswerf Fa. S. Seymonsbergen te Amsterdam voor rekening van Jaczon Rederij en Haringhandel te Scheveningen.

Inhoud: 346 BRT
Afmetingen: 48,33/45,53 x 7,54 x 3,85 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 1350 pk

De Margriet heeft maar kort voor Jaczon gevaren want al in 1966 is het schip verkocht aan Heinrich Harling K.G. Bremerhaven en werd het schip herdoopt in San Antonio. Daarna is het schip doorverkocht naar Chili, en wel aan Empressa Pesquera Chili Ltda, te Valparaiso.

Jan


* SCH33-Margriet2_150kB.jpg (143.53 KB, 800x639 - bekeken 352 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
J.H.
Schipper
*****
Berichten: 1619


Bekijk profiel
« Antwoord #815 Gepost op: 01-04-2018, 13:54:02 »

Zoals al je schilderijen, excellent gedaan Jan
Vr.gr.
Jan.
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #816 Gepost op: 04-04-2018, 10:49:13 »

SCH22 De Buis

Deze hektrawler was de laatste uit een serie van 10 hektrawlers die begin zeventiger jaren zijn gebouwd bij of in opdracht van de Sleephelling Mij Scheveningen.

Tot de serie behoorden de volgende schepen:
SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
IJM36 Egmond (1972)
SCH120 Poseidon (1973)
SCH90 Onderneming I (1973)
SCH21 De Hoeker (1974)
VL89 Monica (1974)
SCH108 Onderneming II (1974)
SCH22 De Hoeker (1974)

De SCH22 De Buis is in 1975 onder bouwnr 732 gebouwd bij Scheepswerf De Hoop te Hardinxveld in opdracht van Sleephelling Mij Scheveningen voor rekening van Jaczon & Rederij en Haringhandel uit Scheveningen. Het schip kwam in mei 1975 in de vaart.

Inhoud: 466 bruto ton (545 brt na verlenging)
Lengte: 56.25/52,84 m (63,95/59,84 m na verlenging)
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,14 m (6,67 m na verlenging)

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

Geschiedenis:
1980: Verlenging
1985: Overgegaan naar Interfish Shipowners Ltd te Plymouth VK en omgedoopt in O’cean PH169

Jan


* SCH22-De-Buis_150kB.jpg (148.57 KB, 800x671 - bekeken 297 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #817 Gepost op: 08-04-2018, 14:39:42 »

SCH63 Adriana Johanna

De motortrawler Adriana Johanna is in 1943 gebouwd in Capelle a/d IJssel onder bouwnr. 675 voor de Kriegsmarine.  Na de oorlog overgegaan in Nederlandse handen en in 1947 ingeschreven als Holland I SCH135 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw. In januari 1948 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden. In eerste instantie kreeg het schip de naam Walrus IJM20 maar die naam werd datzelfde jaar gewijzigd in Johannes Polderman IJM20.
De Johannes Polderman kwam 16 aug 1948 in de vaart.

Inhoud: 320 BRT
Afmetingen: 46,38/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor:  6 Cilinder Sulzer van 600 pk

In 1963 is het schip overgegaan naar N.V. Vishandel, Rederij en IJsfabriek v/h Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg het de naam Adriana Johanna SCH63. De Sulzer motor werd vervangen door een 6 cil. Deutz motor van 900 pk. Deze rederij nam ook het zusterschip Maria van Hattem IJM10 over van De Marezaten. Dit schip kreeg de naam Jacob SCH50.

In 1970 werd de Adriana Johanna verkocht voor de sloop.

Jan


* SCH63-Adriana-Johanna2_150k.jpg (146.15 KB, 800x593 - bekeken 246 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #818 Gepost op: 12-04-2018, 17:29:38 »

GY23 Black Watch

De Britse motortrawler GY23 Black Watch is in 1956 gebouwd onder bouwnr. 284 bij de Duitse Rickmers Werft te Bremerhaven te voor rekening van Loyal Steam Fishing Co uit Grimsby (UK) (Mark & Graham Hellyer).

Inhoud 697 bruto ton
Lengte: 185,2 ft (56,4 m)
Breedte: 31,7 ft (9,6 m)
Diepgang: 17 ft (5,2 m)

Voortstuwing: Dieselmotor gebouwd door Ottensener Eisenwerk 1200 pk

Geschiedenis:
Januari 1966 Verkocht aan Northern Trawlers te Grimsby
Juni 1974 Betrokken bij een aanvaring met de trawler Vianova uit Grimsby tijdens het vissen in de buurt van IJsland. Hierbij werd de Black Watch zodanig beschadigd dat het visruim onder water kwam te staan. De trawler moest worden drooggezet om noodreparaties te kunnen uitvoeren. Bij terugkomst te Grimsby was de vangst volledig verrot en de trawler werd berucht om de lucht die sindsdien uit haar visruim kwam.
Augustus 1976: voor de sloop verkocht naar België

Jan


* GY23-Black-Watch2_150kB.jpg (146.59 KB, 800x643 - bekeken 211 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #819 Gepost op: 18-04-2018, 21:11:43 »

IJM32 Elie Cheneviere

De motortrawler IJM32 Elie Cheneviere is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Lobith als trawler van de ‘Burg’ klasse voor de Kriegsmarine.  In 1949 vanuit Duitsland aangekomen te Delfzijl en ingeschreven als Holland V SCH142 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw.  In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden en na verbouwing in 1950 in de vaart gekomen. Zusterschepen waren de IJM10 Maria van Hattem en  de IJM20 Johannes Polderman welke eveneens door rederij De Marezaten waren aangekocht.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,00/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor:  6 Cilinder Sulzer van 600 pk

Op 19 oktober 1961 is de Elie Cheneviere op de Noordzee lekgeslagen en gezonken op de positie 56.30 NB 3.40 OL.

Van de 14 opvarenden konden er helaas slechts 8 worden gered door de te hulp geschoten Engelse trawler LT80 Granby Queen.

Jan


* IJM32-Elie-Cheneviere3_150k.jpg (149.88 KB, 800x668 - bekeken 170 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #820 Gepost op: 22-04-2018, 10:45:45 »

FD181 Wyre Victory

De Britse motortrawler FD181 Wyre Victory is in 1959 gebouwd onder bouwnr. 951 bij de Engelse werf Cook, Welton& Gemmell te Beverley (UK) voor rekening van Wyre Trawlers Ltd te Fleetwood (UK). De tewaterlating vond plaats op 7 september 1959 en het schip kwan op 9 januari 1960 in de vaart.

Inhoud 398 bruto ton
Lengte: 140 ft (42,7 m)
Breedte: 28 ft (8,5 m)
Diepgang: 14 ft (4,3 m)

Voortstuwing: Mirees Bickerton & Day dieselmotor met een vermogen van 860pk

Geschiedenis:
14 januari 1976: Op weg naar de visgronden bij IJsland op een onderzees rif gelopen bij Mill Rocks ten westen van het eiland Rhum (Hebriden) waarna het schip is gezonken. Alle opvarenden zijn gered.

Jan


* FD181-Wyre-Victory_150kB.jpg (143.68 KB, 800x647 - bekeken 146 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #821 Gepost op: 25-04-2018, 14:17:18 »

SCH171 Cornelis Vrolijk FZN

Deze motortrawler werd in 1955 onder bouwnr 1242 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Industrie te Alphen a/d Rijn voor rekening van Cornelis Vrolijk’s Visserij Mij. te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 22 juni 1955 en het schip kwam op 2 augustus van datzelfde jaar in de vaart.

Afmetingen:
De bruto inhoud van de SCH171 bedroeg 315 brutoton, de lengte over alles 43,50 m, de breedte 7,27 m en de holte 3,69 m.

De 8 cil. Industrie dieselmotor had een vermogen van 600 pk

Geschiedenis:
1966: omgedoopt in Onderneming III met visnummer SCH117
1970: ingericht voor de boomkorvisserij
1975: uit de vaart genomen
1979: verkocht voor de sloop

Jan


* SCH171-Cornelis-Vrolijk2_15.jpg (144.9 KB, 800x577 - bekeken 115 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #822 Gepost op: 12-05-2018, 15:14:04 »

GY282 Hull City

De Britse stoomtrawler GY282 Hull City is in 1953 gebouwd onder bouwnr. 1385 bij de Engelse werfCochrane & Sons LTD te Selby voor rekening van Consolidated Fisheries LTD te Grimsby (UK). Zusterschip was de GY246 Grimsby Town welke eveneens in 1953 is gebouwd.

Inhoud 711 bruto ton
Lengte: 178 ft (54,3 m)
Breedte: ? ft (? m)
Diepgang: ? ft (? m)

Voortstuwing: stoommachine + oliegestookte ketel (fabrikaat ?)

Geschiedenis:
1975: Uit de vaart genomen en verkocht voor de sloop (gesloopt te Fleetwood)

Jan


* GY282-Hull-City_150kB.jpg (146.41 KB, 800x601 - bekeken 74 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #823 Gepost op: 18-05-2018, 13:55:21 »

Aan het werk in de haven van Scheveningen

Jan


* SchHaven6_150kB.jpg (146.57 KB, 800x645 - bekeken 40 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 392


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #824 Gepost op: Gisteren om 16:52:51 »

VL73 Elly

De VL73 Elly was de eerste van een serie van 5 trawlers die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Jan


* VL73-Elly5_150kB.jpg (142.78 KB, 800x656 - bekeken 16 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 51 52 53 54 [55] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!