Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21-05-2018, 13:14:42
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 50 51 52 53 [54] 55 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 458051 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #795 Gepost op: 20-12-2017, 14:53:39 »

BX620 Bremen

De Duitse stoomtrawler BX620 Bremen is in 1953 gebouwd bij de Seebeckwerft te Bremerhaven onder bouwnr. 759 voor rekening van F.C. Böhm te Hamburg. Het schip kreeg eerst het visnr. HH308, later werd dit gewijzigd in BX620.

Inhoud: 565 bruto ton register.
Afmetingen: 53,09 x 8,74 x 4,35 m.

Hoofmotor: triple expansie stoommachine met gekoppelde Bauer-Wach turbine. Deze turbine wordt aangedreven door de afgewerkte stoom van de lagedrukcilinder van de triple expansie stoommachine en zorgt voor extra vermogen. Het totaal vermogen van stoommachine + turbine bedroeg 920 pk waarmee een maximum snelheid van 12,3 knopen kon worden behaald.

In 1973 is het schip gesloopt.

Jan


* BX620-Bremen_150kB.jpg (149.87 KB, 800x639 - bekeken 604 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #796 Gepost op: 23-12-2017, 14:17:47 »

SCH118 Johanna Maria

Deze hektrawler is in 1993 gebouwd bij YVC IJsselwerf te Capelle a/d IJssel  voor rekening van rederij Jaczon  te Scheveningen.

Inhoud: 6534 brt
Afmetingen: 119,65 x 17,50 x 11,02 m
Motor: 4 takt MAK turbo dieselmotor type 6M601-C met een vermogen van 8976 pk (6600KW)

27-11-2008: omgevlagd als SO117 Johanna Maria ivm samenwerking met Bros. McHugh uit Killybegs
22-3-2011: omgevlagd als SCH118 Johanna Maria
23-6-2014 brand uitgebroken terwijl het schip in de haven van Scheveningen lag. De schade van deze brand was zodanig groot dat het schip niet meer in de vaart is genomen en uiteindelijk te Gent (BE) is gesloopt.

Jan


* SCH118-Johanna-Maria_150kB.jpg (135.57 KB, 800x638 - bekeken 569 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #797 Gepost op: 27-12-2017, 15:49:38 »

GY585 Churchill

Deze stoomtrawler is in 1948 gebouwd bij A. Hall te Aberdeen voor rekening van Grimsby Merchants Amalgamated Trawlers.

Inhoud:  613 bruto ton
Lengte: 177 ft (54 m)
Breedte: ?
Voortstuwing: ketel + stoommachine (fabrikaat en vermogen mij onbekend)

Geschiedenis:
In 1952 is het schip overgegaan naar Consolidated Fisheries Ltd uit Grimsby waarvoor de Churchill 16 jaar heeft gevaren.
In april 1968 gesloopt te België.

Jan


* GY585-Churchill_150kB.jpg (149.73 KB, 800x639 - bekeken 547 keer.)
« Laatste verandering: 20-01-2018, 13:47:47 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #798 Gepost op: 31-12-2017, 13:57:49 »

SCH159 Martina

Deze motorlogger is in 1916 als SCH159 Noorderlicht gebouwd bij Hertog & Leeuwenstein te Hardinxveld  voor rekening van rederij  A. van der Ende  te Scheveningen.

Inhoud: 162 brt (na verlenging)
Afmetingen: 33,87 x 6,69 x 2,77 m
Motor: 2 cil. Brons 50pk eerst vervangen door een 2 cil. Brons 60-70pk later vervangen door een  4 cil. Brons 200pk

1921 SCH 159 Hoogerheide C. den Dulk Jzn
1923 SCH 159 Adriana Pieternella D. de Jong & A. Taal.
1924 SCH 159 Martina M. den Dulk Gzn.
1944 SCH 159 Martina gevorderd door Duitse Weermacht
1945 SCH 159 Martina vrijgegeven te IJmuiden
1949 SCH 159 Martina verlengt en wijziging motor
1952 SCH 159 Martina wijziging in firma: Fa. M. den Dulk Gzn.
1959 SCH 159 Martina wijziging in N.V. M. den Dulk Gzn N.V.
1970 SCH 159 Martina bestemd voor de sportvisserij. Sportvisser II N.V. Sportvisserij"Noordzee"

Jan


* SCH159-Martina2_150kB.jpg (146.07 KB, 800x598 - bekeken 514 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #799 Gepost op: 05-01-2018, 16:16:26 »

H290 Lancella

De stoomtrawler H290 Lancella is onder bouwnr 880 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij J. Marr & Son Ltd. te Hull.

Het schip is op 3 april 1953 te water gelaten en werd geregistreerd op 18 juli van datzelfde jaar.

Inhoud 790  bruto ton
Lengte: 190,2 ft (58 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1325 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5 knopen kon worden behaald. 

Januari 1955 maakte de schipper van de Lancella een heldhaftige poging om voor de IJslandse kust tijdens zeer zware weersomstandigheden de in nood verkerende trawlers H455 Lorella en H135 Roderigo te bereiken. Deze poging moest worden afgebroken vanwege sterke ijsvorming waardoor het schip dreigde om te slaan. De H455 en de H135 zijn helaas beide vergaan met het verlies van alle bemanningsleden.

De Lancella werd in 1956 winnaar van de Silver Cod Trophy voor de grootste totale vangst van dat jaar.

In 1974 is de Lancella verkocht voor de sloop.

jan


* H290-Lancella4_150kB.jpg (149.68 KB, 800x605 - bekeken 475 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #800 Gepost op: 10-01-2018, 12:03:13 »

SCH 21 Arie van der Zwan

De motorlogger SCH21 Arie van der Zwan  is in 1949 gebouwd bij Scheepswerf ‘De Industrie’ te Alphen a/d Rijn voor rekening van Rederij Arie van der Zwan & Zonen te Scheveningen. Zusterschip was de SCH24 Oceaan III.

Inhoud: 207 BRT
Afmetingen: 38,50/35,43 x 7,04 x 3,06 m
Hoofdmotor: 6 cil. Industrie 360 pk

In 1959 is het schip overgegaan naar Jaczon Rederij en Haringhandel uit Scheveningen.

Op 11 december 1960 is de Arie van der Zwan bij binnenkomst tijdens stormweer op het Zuiderhoofd van de haven van Scheveningen gestrand waarbij de 16-jarige reepschieter is verdronken. De overige bemanningsleden konden worden gered. Het schip is op 18 december 1960 gelicht maar was onherstelbaar beschadigd en is derhalve voor de sloop verkocht.

Jan


* SCH21-Arie-vd-Zwan2_150kB.jpg (148.67 KB, 800x637 - bekeken 438 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #801 Gepost op: 13-01-2018, 14:34:10 »

SCH56 Poolster

Deze motorlogger is in 1903 gebouwd bij de werf Vuyk en Zn te Capelle a/d IJssel onder briefnr. 6967 als MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling

Inhoud: 155,28 brt
Afmetingen: 32,14 x 6,70 x 2,78 m
Motor :  80 pk 2 cyl. Brons motor (in 1952 vervangen door 240 pk Industrie)

1903: MA81 Burg, de Jong Eig. Th. Ribbeling
1925 SCH56 Poolster Eig. M. de Dulk Gz
1944: gevorderd door de Duitsers
1945: vrijgegeven
1965: gesloopt

Jan


* SCH56-Poolster_150kB.jpg (149.33 KB, 800x631 - bekeken 407 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #802 Gepost op: 17-01-2018, 14:32:13 »

Uitzwaaien logger te Scheveningen

Jan


* Scheveningen2_150kB.jpg (145.81 KB, 800x631 - bekeken 364 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #803 Gepost op: 20-01-2018, 11:55:57 »

Cod War

Tussen de UK en IJsland zijn er in de vorige eeuw  3 zgn ‘Cod Wars’ gevoerd. Deze conflicten hadden betrekking op het door IJsland eenzijdig  uitbreiden van de territoriale wateren waardoor Britse vissers de visgronden bij IJsland niet langer konden bevissen. Het hier afgebeelde tafereel betreft de derde Cod War welke duurde van november 1975 tot juni 1976. De aanleiding voor dit conflict was dat IJsland een 200 mijls zone had ingesteld. De Britse regering erkende in eerste instantie deze uitbreiding niet met als gevolg dat er incidenten ontstonden tussen Britse vissers en de IJslandse kustwacht. Deze laatste probeerde de vislijnen van de Britse trawlers door te snijden. De Britse marine probeerde op haar  beurt dit te verijdelen door de IJslandse kustwachtschepen te hinderen. Met als gevolg vele botsingen of bijna botsingen.  Op dit schilderij staan afgebeeld de trawler H344 Arctic Vandal welke wordt beschermd door het fregat HMS Bacchante.

HMS Bacchante
De HMS Bacchante (F69) was een Leander-class fregat van Royal Navy. De Bacchante is gebouwd bij de werf Vickers te Newcastle. De tewaterlating vond plaats op 29 februari 1968 en het schip werd op 17 oktober 1969 in dienst gesteld.
Waterverplaatsing: 2500 ton (2962 ton geladen)
Afmetingen: 113,4 x 13,1 x 4,5 meter
Voorstuwing: 2 oliegestookte ketels (Babcock & Wilcox). Stoomturbines met een vermogen van 22.370 kw (30.000 pk), 2 schroeven gaven het schip een max. snelheid van 27 knopen.
Actieradius: 7400 km bij een snelheid van 15 knopen
Bewapening:
1 × dubbelloops 4.5 inch (114 mm) kanon + 2 x 20 mm kanons
1 x Sea Cat surface to ari missile system
2 × triple Mk 32 Torpedobuizen
1 x Westland Wasp Helicopter
Het schip is 1982 uit dienst gesteld en verkocht aan de Royal New Zealand Navy en herdoopt in F69 Wellington. Het schip heeft tot 1999 dienst gedaan en is in 2005 afgezonken in de Straat van Cook.

H344 Arctic Vandal
De motor trawler Arctic Vandal is onder bouwnr 968 gebouwd bij de werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Boyd Line uit Hull.
Het schip is op 15 juni 1961 te water gelaten en kwam in november van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 594 bruto ton
Lengte: 163,7 ft (49,9 m)
Breedte: 30,5 ft (9,3 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor van het  fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1400 pk waarmee een max. snelheid van 14 knopen kon worden behaald.

In 1979 is de Arctic Vandal verkocht aan rederij Huxley Fishing Co Ltd uit Lowestoft  waarbij de naam werd gewijzigd in St. Paul. Het schip werd verbouwd tot standby reddingsvaartuig voor de offshore industrie.
In 1990 ging het schip over naar Colne Shipping Co Ltd uit Lowestoft en deze deed het schip in 1996 weer van de hand aan Charford Shipping IV Ltd uit Lowestoft.

Jan


* Cod-War2_150kB.jpg (146.05 KB, 800x638 - bekeken 343 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #804 Gepost op: 27-01-2018, 11:36:20 »

H22 Benvolio

De stoomtrawler H22 Benvolio is in 1949 gebouwd onder bouwnr. 1184 bij de wef Smith’s Dock Company Ltd te Middlesbrough voor rekening van de rederij Northern Fishing Co uit Hull (Mark & Graham Hellyer). De tewaterlating vond plaats op 14 februari 1949 en de oplevering in augustus van datzelfde jaar.

Inhoud 722 bruto ton
Lengte: 184,6 ft (56,2 m)
Breedte: 31,2 ft (9,5 m)

Voortstuwing: oliegestookte ketel + triple expansie stoommachine

Geschiedenis:
In 1975 is het schip gesloopt.

Jan


* H22-Benvolio_150kB.jpg (148.34 KB, 800x600 - bekeken 306 keer.)
« Laatste verandering: 28-01-2018, 14:22:00 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #805 Gepost op: 07-02-2018, 14:13:24 »

H132 Benella

De motortrawler H132 Benella is onder bouwnr 936 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor rekening van de City Steam Fishing Co Ltd uit Hull.

Het schip is op 16 oktober 1958 te water gelaten en kwam in februari 1959 in de vaart.

Inhoud 789 bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor  van het fabrikaat Holmes/Werkspoor met een vermogen van 1700 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

In 1965 werd de Benella verkocht aan J. Marr & Son uit Hull.
In 1977 werd het schip omgebouwd tot Stand by vaartuig voor de offshore industrie
In 1978 werd het schip geregistreerd te Fleetwood
In 1991 ging het schip over naar Cam Shipping Co Ltd uit Aberdeen en werd omgedoopt in Cam Viceroy.
In 1993 verkocht voor de sloop en gesloopt te Rainham, Kent.

Jan


* H132-Benella_150kB.jpg (145.2 KB, 800x564 - bekeken 261 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #806 Gepost op: 15-02-2018, 16:52:56 »

SCH 303 Wilhelmina Maria

De motortrawler SCH 303 Wilhelmina Maria is in 1963 gebouwd door Scheepsbouwwerf Gebr. Pot te Bolnes in opdracht van rederij W. van der Zwan & Zn te Scheveningen. De tewaterlating had plaats op 1 juli 1963 en de overdracht vond plaats op 11 september 1963 waarna schipper A. Hofland er mee ter visserij vertrok.

Afmetingen: 48,46/42,39 m x 7,52 x 3,81 Bruto inhoud: 341 ton
Hoofdmotor: 8 cilinder Deutz van 1000 pk

Het schip heeft tot 1974 aan de visserij deelgenomen en is daarna verkocht naar Argentinië. Op 15 juni verliet het schip onder de naam San Jose de haven van IJmuiden.

Zusterschip van de Wilhelmina Maria was de SCH 23 Yke welke eveneens in 1963 door de Gebr. Pot werd opgeleverd voor de rederij Jaczon te Scheveningen.  Dit schip werd echter al in 1964 verkocht naar Italië onder de naam Fabrizio Di Fazio.

Jan


* SCH303-Wilhelmina-Maria3_15.jpg (147.3 KB, 800x656 - bekeken 203 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #807 Gepost op: 21-02-2018, 13:43:52 »

1572 Grand Prince

Bij de werf Port Weller Dry Dock te St. Catherines Ontario (Canada) werden in 1966/1967 vier hektrawlers gebouwd voor rekening van de rederij Bonavista Cold Storage Co uit Bonavista, New Foundland. De hier afgebeelde Grand Prince was de eerste uit de rij en werd in januari 1967 opgeleverd. De andere drie schepen waren de Grand Baron (Juli 1967) Grand Count (September 1967) en Grand Knight (November 1967).

Lengte 144 ft (43,9 m).  Inhoud: 535 BRT
Hoofdmotor: 1500 pk GM dieselmotor

Jan


* 1572-Grand-Prince_150kB.jpg (145.49 KB, 800x546 - bekeken 171 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #808 Gepost op: 23-02-2018, 16:37:26 »

SCH249 Arie 

Deze motortrawler werd in 1959 gebouwd te Leiden door de Scheepswerf Boot onder bouwnr. 1441 voor rekening van de Verre Visserij Mij. uit Scheveningen. De tewaterlating vond plaats op 20 november 1959 en het schip kwam februari 1960 in de vaart.

Zusterschepen waren de Pollux SCH7, Jaap SCH60 en SCH248 Prinses Margriet.

Deze schepen waren zowel uitgerust voor de uitoefening van de trawlvisserij en de haring-drijfnet-visserij. Het tonnenruim beschikte over een laadcapaciteit van 204 kantjes; het nettenruim, dat daarvoor ook benut kan worden, had eveneens een laadcapaciteit van 204 kantjes.  Het visruim had een capaciteit van 816 kantjes of 2000 kisten van 50 kg. De schepen beschikte over een kampagnedek van 15 m lengte. Het op het kampagnedek aangebrachte dekhuis bevatte de kombuis en een messroom. Onder het kampagnedek bevonden zich de verblijven voor totaal 15 personen.

Afmetingen: 41,45/38,33 x 7,12 x 3,39 m.  Inhoud: 271 BRT
Hoofdmotor: 12 cilinder Brons van 900 pk.

Geschiedenis:
1962: overgegaan naar rederij AATEE; naam en visnr ongewijzigd
1963: terug naar Verre Visserij Mij.
1968: omgebouwd voor de boomkorvisserij
1975: gesaneerd en afgevoerd.

Jan


* SCH249-Arie_150kB.jpg (143.64 KB, 800x634 - bekeken 137 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 391


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #809 Gepost op: 28-02-2018, 11:15:41 »

SCH50 Jacob

Deze motorlogger is als VL143 Margretha onder briefnr. 7265 in 1912 gebouwd bij Fa. Boot te Leiderdorp voor rekening van Zeevisserij MIJ Noordzee te Vlaardingen.

Inhoud: 149,15 brt
Afmetingen: 33,37 x 6,66 x 2,85 m
Motor : 150 Pk 3 cil. Kromhout Bouwjaar 1939

Geschiedenis:
1912 VL 143 Margaretha Eig ,Zeevisserij MIJ Noordzee
1918 SCH 242 Huibertje Eig . Fr.Vrolijk
1958 SCH 50 Jacob Eig. Fr.Vrolijk
1962 SCH 275 Arendje Eig. Fr. Vrolijk
1964 verkocht voor de sloop aan Pametex te Scheveningen

Jan


* SCH50-Jacob_150kB.jpg (145.51 KB, 800x640 - bekeken 106 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 50 51 52 53 [54] 55 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!