Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18-11-2017, 16:43:33
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Zaterdag 14 oktober is het weer eens tijd om een drankje met elkaar te drinken in het ZMH. Het eerste drankje is van Alles over Scheveningen. Vanaf een uur of drie.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 49 50 51 52 [53] Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 334304 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #780 Gepost op: 07-09-2017, 19:39:28 »

SCH8 Gerardina

De motortrawler SCH8 Gerardina werd in 1958 onder bouwnr. 10966 gebouwd bij de Sleephelling Mij Scheveningen  voor rekening van Rederij v/h A. van der Toorn Jzn te Scheveningen.  De SCH8 maakte deel uit van een serie van 9 schepen die in de periode 1956 Ė 1961 voor verschillende rederijen zijn gebouwd.

1956 IJM72 Beatrice
1956 SCH101 Johanna Maria
1957 SCH210 Ali
1958 IJM36 Jacoba Gesina
1958 SCH8 Gerardina
1959 SCH42 Nellie
1960 SCH3 Johanna
1960 IJM37 Delft
1961 IJM9 Haarlem

Afmetingen: 42,85/38,10 x 7,24 x 3,87 m.  Inhoud: 311 BRT
Hoofdmotor: 8 cilinder dieselmotor MWM van 1000 pk.

Aan het begin van de jaren zestig is het schip verhuurd geweest aan Rederij Atee en daarna aan NV Visserij Mij J. de Jong.  In 1964 kwam de SCH8 in exploitatie bij de Verre Visserij Mij. te Scheveningen.  In 1971 is het schip verkocht aan W. de Boer en H. Dekker  te Den Helder en werd de naam veranderd in HD84 Cornelis. Enkele maanden later werd het schip al weer verkocht en wel aan D. Krijgsman  uit Texel. Het kreeg toen de naam Dirk Senior  TX20. Het schip is uiteindelijk in 1975 afgevoerd.

Jan


* SCH8-Gerardina2_150kB.jpg (147.91 KB, 800x648 - bekeken 380 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #781 Gepost op: 14-09-2017, 15:21:36 »

St Andrews Dock Hull


* St-Andrews-Dock_150kB.jpg (147.35 KB, 600x482 - bekeken 338 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #782 Gepost op: 16-09-2017, 10:23:35 »

GY 648 Vivaria

De trawler Vivaria is onder bouwnr 961 gebouwd bij de bekende Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Atlas Steamfishing Co Ltd uit Grimsby.

Deze fraaie driedekker stond bekend als de snelste trawler van Grimsby.

Het schip is op 12 mei 1960 te water gelaten en kwam in september datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 744  bruto ton
Lengte: 185 ft (56,3 m)
Breedte: 33,6 ft (10,2 m)

Het schip beschikte over een diesel  voorstuwing fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1800 pk waarmee een max. snelheid van 15 knopen kon worden behaald.

De Vivaria is in 1966 overgegaan naar Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en vervolgens in 1971 naar Ross Trawlers Ltd uit Grimsby.

In 1979 is het schip verkocht voor de sloop.

Jan


* GY648-Vivaria3_150kB.jpg (144.85 KB, 800x629 - bekeken 317 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #783 Gepost op: 21-09-2017, 19:54:41 »

IJM32 Elie Cheneviere

De motortrawler IJM32 Elie Cheneviere is in 1944 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Hoop te Lobith als trawler van de ĎBurgí klasse voor de Kriegsmarine.  In 1949 vanuit Duitsland aangekomen te Delfzijl en ingeschreven als Holland V SCH142 voor verkoop door het Ministerie van Landbouw.  In maart 1949 overgedragen aan rederij De Marezaten te IJmuiden en na verbouwing in 1950 in de vaart gekomen. Zusterschepen waren de IJM10 Maria van Hattem en  de IJM20 Johannes Polderman welke eveneens door rederij De Marezaten waren aangekocht.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 46,00/41,40 x 8,03 x 3,05 m
Hoofdmotor:  6 Cilinder Sulzer van 600 pk

Op 19 oktober 1961 is de Elie Cheneviere op de Noordzee lekgeslagen en gezonken op de positie 56.30 NB 3.40 OL.

Van de 14 opvarenden konden er slechts 8 worden gered door de te hulp geschoten Engelse trawler LT80 Granby Queen.

Jan


* IJM32-Elie-Cheneviere2_150k.jpg (149.05 KB, 800x652 - bekeken 285 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #784 Gepost op: 29-09-2017, 15:41:44 »

GY94 Lifeguard

Deze stoomtrawler is in 1949 gebouwd voor rekening van de Loyal Steam Fishing Co Ltd  uit Grimsby bij de werf Cook, Welton en Gemmell te Beverley (Engeland). De tewaterlating had plaats op 12 juli 1949 en het schip kwam op 5 oktober van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud:  668 bruto ton
Lengte: 183,4 ft (55,9 m)
Breedte: 30,7 ft (9,4 m)

De voortstuwing bestond uit een oliegestookte ketel en stoommachine van C.D. Holmes met een vermogen van 1100 IPK. Hiermee kon een maximale vaart van 14 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
Na het vergaan van de trawler Laforey (GY85) werd het visnummer van de Lifeguard veranderd in GY395. Dit omdat men geloofde dat wanneer de som van de afzonderlijke cijfers op 13 uitkwam dit ongeluk bracht.

De Lifeguard is in 1966 verkocht aan Northern Trawlers Ltd uit Grimsby en in 1968 verkocht voor de sloop naar BelgiŽ alwaar het schip te Antwerpen is gesloopt.

Jan


* GY94-Lifeguard_150kB.jpg (148.31 KB, 800x640 - bekeken 255 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #785 Gepost op: 06-10-2017, 21:50:04 »

SCH121 Oceaan VI

Deze  motorlogger is als SCH496 Onderneming II  in 1917 gebouwd bij Scheepswerf J. de Jong  te Goudrak voor rekening van rederij Zeevisscherij Mij. Onderneming (dir M. Varkenvisser) te Scheveningen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij. De bijnaam van deze logger was "de Jeep", dit vanwege de snelheid en de korte masten.

Inhoud: 170  BRT
Lengte: 35,11 m
Breedte:  6,66 m
Holte: 2,79 m
Motor: 180 pk 2 cil. Zloth-Carroot stoommachine / 350 pk 6 cil MAK dieselmotor

Geschiedenis:
1917 SCH 496 Onderneming II eig. Zeevisscherij Mij. Onderneming, dir. M. Varkenvisser
1945 SCH 125 Oceaan X verbouwd tot stoomlogger en verkocht aan A. v/d Zwan & Zn
1950 SCH 121 Oceaan VI eig. Fa. A. v/d Zwan en Zonen,
1954 SCH 121 Oceaan VI omgezet in N.V. A. v/d Zwan & Zonen
1961 SCH 121 Oceaan VI eig. N.V. Fa. Rochus v/d Zwan & Zn.
1962 SCH 121 Oceaan VI exploitatie beŽindigd door Fa. Oceaan
1964 SCH 121 Oceaan VI in huurkoop Red. Vuurbaak, dir. J. Verbaan.
1965 SCH 121 Oceaan VI eig. Red. Vuurbaak
1965 SCH 121 Oceaan VI doorgehaald i.v.m. verklaring van eigenaar dat het vaartuig is aangemeld voor slooppremie. Vaartuig verkocht aan Fa. N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan


* SCH121-Oceaan-VI_150kB.jpg (144.91 KB, 600x483 - bekeken 220 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #786 Gepost op: 08-10-2017, 12:28:47 »

H111 Newby Wyke

De Engelse stoomtrawler H111 Newby Wyke is in 1950 gebouwd bij Cochrane & Sons te Selby onder bouwnr. 1353 voor rekening van rederij West Dock Steam Trawling Co uit Hull.
De tewaterlating vond plaats op 8 oktober 1950.

Inhoud: 672 BRT
Lengte: 178,4 ft (54,37 m )
Breedte: 30,7 ft (9,35 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine met een vermogen van 890pk.

In 1954 zijn alle schepen van de West Dock Steam Trawling Co overgegaan naar de Lord Line Ltd uit Hull welke op haar beurt in 1966 is overgegaan naar Hellyer Brothers Ltd uit Hull.

In 1975 is de Newby Wyke verkocht voor de sloop.

Jan


* H111-Newby-Wyke_150kB.jpg (147.7 KB, 600x754 - bekeken 200 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #787 Gepost op: 10-10-2017, 15:29:38 »

Beste forumleden,

Binnenkort gaat mijn eerste tentoonstelling van start in het Havenmuseum van IJmuiden. Kom gerust een kijkje nemen.

Mvg

Jan de Reus


* poster_150kB.jpg (136.57 KB, 800x1177 - bekeken 174 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Bert van der Toorn
Schipper
*****
Berichten: 155



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #788 Gepost op: 11-10-2017, 00:15:38 »

SCH121 Oceaan VI

Deze  motorlogger is als SCH496 Onderneming II  in 1917 gebouwd bij Scheepswerf J. de Jong  te Goudrak voor rekening van rederij Zeevisscherij Mij. Onderneming (dir M. Varkenvisser) te Scheveningen. Het schip is in de loop der tijd verschillende malen van eigenaar gewisseld en is tot 1965 ingezet voor de visserij. De bijnaam van deze logger was "de Jeep", dit vanwege de snelheid en de korte masten.

Inhoud: 170  BRT
Lengte: 35,11 m
Breedte:  6,66 m
Holte: 2,79 m
Motor: 180 pk 2 cil. Zloth-Carroot stoommachine / 350 pk 6 cil MAK dieselmotor

Geschiedenis:
1917 SCH 496 Onderneming II eig. Zeevisscherij Mij. Onderneming, dir. M. Varkenvisser
1945 SCH 125 Oceaan X verbouwd tot stoomlogger en verkocht aan A. v/d Zwan & Zn
1950 SCH 121 Oceaan VI eig. Fa. A. v/d Zwan en Zonen,
1954 SCH 121 Oceaan VI omgezet in N.V. A. v/d Zwan & Zonen
1961 SCH 121 Oceaan VI eig. N.V. Fa. Rochus v/d Zwan & Zn.
1962 SCH 121 Oceaan VI exploitatie beŽindigd door Fa. Oceaan
1964 SCH 121 Oceaan VI in huurkoop Red. Vuurbaak, dir. J. Verbaan.
1965 SCH 121 Oceaan VI eig. Red. Vuurbaak
1965 SCH 121 Oceaan VI doorgehaald i.v.m. verklaring van eigenaar dat het vaartuig is aangemeld voor slooppremie. Vaartuig verkocht aan Fa. N.V. Koophandel te Nieuw Lekkerland

Jan

De mooie brug ging op de SCH 297 'Excelsior' (ex SCH 120)

vr. gr.
Bert v.d. Toorn
Gelogd
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #789 Gepost op: 17-10-2017, 15:12:46 »

H49 Kingston Emerald

De stoomtrawler H49 Kingston Emerald  is onder bouwnr 894 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull.

Het schip is op 31 augustus 1954 te water gelaten en kwam in december van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud 811  bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1970 werd de Kingston Emerald winnaar van de Hull Distant Water Challenge Shield (beste jaarvangst). Op 18 november 1973 werd op 50 mijl ten oosten van de Tyne alle 11 bemanningsleden gered van het Zweedse vrachtschip Gapern (2286 brt) tijdens een storm.

 In 1976 is de Kingston Emerald verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.


H95 Kingston Sapphire

De stoomtrawler H95 Kingston Sapphire  is onder bouwnr 896 gebouwd bij de Engelse werf Cook, Welton & Gemmell (te Beverley UK) voor de rederij Kingston Steam Trawling Co Ltd. te Hull en is een zusterschip van de Kingston Emerald.

Het schip is op 22 juni 1955 te water gelaten en kwam in november 1955 in de vaart.

Inhoud 811  bruto ton
Lengte: 189,4 ft (57,7 m)
Breedte: 32,1 ft (9,8 m)

Het schip beschikte over een oliegestookte ketel en een stoommachine van het fabrikaat C D Holmes met een vermogen van 1300 ipk waarmee een max. snelheid van 13,5  knopen kon worden behaald. 

Op 29 juni 1966 is het schip verkocht aan rederij Hellyer Brothers Ltd uit Hull. In 1976 is het schip verkocht voor de sloop en uiteindelijk in 1977 gesloopt te London.

Jan


* H49-Kingston-Emerald_150kB.jpg (145.51 KB, 800x663 - bekeken 112 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 359


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #790 Gepost op: 09-11-2017, 15:07:11 »

SCH55 Noorderkroon

De trawllogger SCH55 Noorderkroon is in 1955 gebouwd bij Sleephelling Mij. Scheveningen onder briefnr. 10011 voor rekening van rederij de Verre Visserij MIJ uit Scheveningen. Het schip was uitgerust zowel voor de vleet- als voor de trawlvisserij. Het tonnenruim heeft plaats voor 340 kantjes haring en het met kurk geÔsoleerde visruim heeft een inhoud van Ī 170 m≥.

Inhoud: 213,19 BRT
Afmetingen: 37,63 x 6,83 x 3,15 m
Hoofdmotor: 6 cil. M.W.M. dieselmotor 750 pk

Geschiedenis:
1963 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz
1970 SCH 55 Noorderkroon Eig. M. den Dulk. Gz en van Leeuwen Sz
1975 Piscator Sport visserij Eig. J. Groen

Jan


* SCH55-Noorderkroon_150kB.jpg (146.35 KB, 800x652 - bekeken 47 keer.)
« Laatste verandering: 09-11-2017, 15:09:55 door Jan de Reus » Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 49 50 51 52 [53] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!