Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30-04-2017, 18:41:47
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Wie wat waar
| | |-+  vervolg.. Mooie trawler plaatjes
« vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 46 47 48 49 [50] 51 52 Omlaag Print
Auteur Topic: vervolg.. Mooie trawler plaatjes  (gelezen 253539 keer)
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #735 Gepost op: 30-11-2016, 19:43:57 »

IJM36 Egmond

De hektrawler Egmond is onder bouwnr 219 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden.  Het schip werd op 18 januari 1972 tewater gelaten en kwam op 31 maart van datzelfde jaar in de vaart. De Egmond was het derde schip uit een serie hektrawlers die begin zeventiger jaren door de Sleephelling Mij Scheveningen zijn gebouwd.

De andere schepen uit serie waren: de
•   SCH118 Prins Claus der Nederlanden (1971)
•   SCH81 Frank Vrolijk CZN (1971)
•   SCH23 Jacob van der Zwan (1972)
•   SCH120 Poseidon (1973)
•   SCH90 Onderneming I (1973)
•   SCH21 De Hoeker (1974)
•   VL89 Monica (1974)
•   SCH108 Onderneming II (1974)
•   SCH22 De Buis (1975)

Inhoud: 450 bruto ton
Lengte: 54 m
Breedte: 9,22 m
Holte: 6,07 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Industrie dieselmotor een vermogen van 2000 pk.

In 1980 is de Egmond overgegaan naar Visserijmaatschappij Kennemerland B.V. uit Katwijk. In datzelfde jaar werd het schip bij de Ysselwerf te Capelle aan den IJssel met 7,50 m verlengd waarmee de inhoud werd vergroot tot 522,70 brt.
De Egmond heeft tot eind 1986 aan de visserij deelgenomen. Verkoop vond plaats naar Peru en op 7 maart 1987 vertrok het schip onder de nieuwe naam Combapata vanuit IJmuiden naar Peru.

Jan


* IJM36-Egmond2_150kB.jpg (147.46 KB, 800x665 - bekeken 724 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #736 Gepost op: 07-12-2016, 20:06:09 »


IJM82 Rotterdam


De motortrawler IJM82 Rotterdam  is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.

Inhoud: 572 bruto ton
Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Holte: 4,25 m

Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000pk.

Geschiedenis:
1941: te waterlating
1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjarer UJ1408
1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen
1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan  Frankrijk
1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo
1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo
1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven
1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam
1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler
1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis
1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren)
1967 Verkocht aan Noorwegen
1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen)
1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk
1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180pk


Jan


* IJM82-Rotterdam_150kB.jpg (146.76 KB, 800x663 - bekeken 681 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #737 Gepost op: 09-12-2016, 17:34:04 »

SCH250 L.R. Koolemans Beijnen

De motortrawler L.R Koolemans Beijnen is in 1964 onder bouwnr. 189 gebouwd bij de Dok & Scheepsbouw Mij te Makkum in opdracht van de  Sleephelling Mij Scheveningen  voor rekening van rederij J.J. Van Der Toorn Azn, Verre Visserij Maatschappij te Scheveningen.
Het schip kwam 2 februari  1965 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,36/40,64 x 7,22 x 3,88 m
Hoofdmotor: 8 cil. MWM dieselmotor met een vermogen van  1300 pk

Geschiedenis:
In 1965 is het schip uitgeschreven wegens vertrek naar Zuid Afrika.
In 1966 weer terug in Nederland en opnieuw ingezet voor de visserij. 
In 1975 afgevoerd.

Jan


* SCH250-LR-Koolemans-Beijnen.jpg (145.91 KB, 800x655 - bekeken 650 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #738 Gepost op: 13-12-2016, 22:39:25 »

SCH333 Oceaan VII

De logger SCH333 Oceaan VII werd in 1939 gebouwd bij de werf Vuyk te Capelle a/d IJssel voor rekening van de rederij A. v.d. Zwan en Zn uit Scheveningen.

Inhoud: 179,41 brutoton
Lengte: 35,75 meter
Breedte: 6,83 meter
Holte: 2,99 meter
Motor: 240 pk 4 cil. Industrie

Historie:
1940 gevorderd door weermacht no, 3402
1945 vrij gegeven te IJmuiden
1954 SCH 333 Oceaan VII eig N.V A. v.d.Zwan en Zn
1955 verhuurd aan Jaczon
1961 eig. J. v.d.Zwan
1966 vaartuig verkocht naar Engeland

Jan


* SCH333-Oceaan_150kB.jpg (146.67 KB, 800x642 - bekeken 605 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #739 Gepost op: 21-12-2016, 19:16:46 »

GO20 Maria

De kotter GO20 Maria is in 1988 gebouwd bij Scheepswerf Metz in Urk bouwnr. 87 en is afgebouwd bij Maaskant in Stellendam bouwnr. 450 voor rekening van Hellegat B.V. uit Goedereede.
Afmetingen:
39,45 x 8,50 x 4,70 m, diepgang: 3,8, inhoud: 405 BRT
Motor:
Dieselmotor Stork Werkspoor met een vermogen van 1998pk (1471 kW)

Geschiedenis:
2003 tenaamstelling vof. A.C. Groenendijk en zonen uit Goedereede.
10-2010 bij Maaskant in Stellendam een nieuwe dieselmotor ingebouwd fabrikaat. Stork Wärtsilä uit 2010 met een vermogen van 1998 pk (1471 kW).
23-9-2012 om 17.30 uur 65 km ten noord westen van Den Helder in aanvaring gekomen met een platform, flinke kopschade en kromme giek.

Allemaal prettige kerstdagen.

Jan


* GO20-Maria_150kB.jpg (146.52 KB, 800x665 - bekeken 559 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #740 Gepost op: 29-12-2016, 18:00:05 »

GY448 Isernia

Deze stoomtrawler is in 1943 onder bouwnr. 703 gebouwd bij Cook, Welton & Gemmel te Beverly als Grenadier (Military Class Vessel) voor de Britse Admiraliteit. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1942 en het schip kwam op 10 februari 1943 in de vaart
Inhoud:  580 bruto ton
Lengte: 175 ft (53,3 m)
Breedte: 30 ft (9,1 m)

Stoommachine: fabrikaat C.D. Holmes met een vermogen van 1000IHP
Max. snelheid: 11 knopen

Geschiedenis:
Op 20 april 1946 verkocht aan de rederij Great Grimsby & East Coast Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip kreeg toen de naam Isernia met visnr. GY448.
December 1946 omgebouwd tot oliestoker.
Op 16 november 1965 beschadigd a.g.v. brand in de machinekamer
Op 19 november 1965 gestrand bij deingang van de haven van Peterhead
In 1966 verkocht aan Arie Rijsdijk en te Hendrik Ido Ambacht gesloopt

Jan


* GY448-Isernia_150kB.jpg (148.54 KB, 600x475 - bekeken 502 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #741 Gepost op: 11-01-2017, 17:25:28 »

Hull fish market

Op het schilderij ligt links de trawler H116 St Dominic afgemeerd. Het lossen van de trawler door de losploeg is gedaan en op de voorgrond liggen nog de metalen vaten (kits) waarin de vis naar de markt werd vervoerd.

Jan


* Hull-fish-market_150kB.jpg (148.21 KB, 500x625 - bekeken 437 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #742 Gepost op: 23-01-2017, 12:22:25 »

IJM9 Haarlem

De motortrawler Haarlem is in 1961 gebouwd bij de Sleephelling Mij. Scheveningen voor rekening van de rederij NV Visserijonderneming voorheen J.C. Pronk te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 14 februari 1961 en het schip kwam op 17 juni van datzelfde jaar in de vaart. Zusterschip van de Haarlem is de IJM37 Delft welke een jaar eerder bij dezelfde werf is gebouwd ook voor rekening van dezelfde rederij.

bruto inhoud:      311 ton
afmetingen:        lengte 41,31/40,62 m breedte 7,24 m holte 3,87 m
machine:             8 cylinder dieselmotor Deutz met een vermogen van 1000 pk

Geschiedenis:
1972: verbouwing achterschip voor uitoefenen pelagische visserij
1975: afgevoerd als visserijschip
1980: verkocht naar Ghana
1981: als Kumasi in de vaart voor Continental African Maritime Co Ltd te Takoradi (Ghana)

Jan


* IJM9-Haarlem_n150kB.jpg (137.67 KB, 800x637 - bekeken 368 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #743 Gepost op: 27-01-2017, 11:35:54 »

IJM26 ‘s Gravenhage

De IJM26 ‘s  Gravenhage is in 1938 als stoomtrawler met de naam Jan Mayen PG 544 onder bouwnr 620 gebouwd bij de Duitse werf Weser Werk  Seebeck. Opdrachtgever was de Norddeutsche Hochseefischerei A.G. te Wesermunde. De tewaterlating vond plaats op 26 september 1938.

Inhoud: 654 bruto ton
Lengte: 59,75 m
Breedte: 8,58 m
Holte: 4,40 m

De stoommachine had een vermogen van 1000 pk

Geschiedenis:
1938: tewaterlating
1939: in dienst bij Kriegsmarine als Vorpostenboot V401
1944: op 21 augustus juni 1944 tot zinken gebracht bij Bayonne (Frankrijk)
1946: gelicht en na reparatie toegewezen aan Frankrijk
1946: als Cap Nord in de vaart voor Societe Fecampoise de Peche te Fecamp
1957: op 4 april aangekomen te Amsterdam om te worden verbouwd tot motortrawler. Bij de scheepswerf W. van Goor te Monnnickendam voorzien van een 6 cil. Werkspoor dieselmotor met een vermogen van 1260pk
1958: op 23 jan 1958 vertrokken naar Fecamp
1960: verkocht aan rederij D. Joh. Krijger te IJmuiden en op 20 oktober te IJmuiden aangekomen; het schip werd omgedoopt in IJM 26 ’s Gravenhage.
1966: het schip werd eigendom van de Rotterdamsche Hypotheekbank
1967: het schip werd in exploitatie genomen door de N.V. Rederij Frank Vrolijk te Scheveningen en kreeg de naam SCH73 Vertrouwen
1971: omgedoopt in SCH97 Albatros en ingezet voor de vrachtvaart
1974: het schip kwam in eigendom van J.H. Bootsma en werd vervolgens doorverkocht aan Al-Tros, S.A. te Panama. In Amsterdam aan de ketting gelegd en in augustus van datzelfde jaar gekaapt en via IJmuiden naar Zeebrugge gevaren. Als LAGA verkocht aan aan Compania Extre S.A.  te Panama en herdoopt in Felicitas II.

Jan


* IJM26-Gravenhage_150kB.jpg (147.24 KB, 634x800 - bekeken 314 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #744 Gepost op: 30-01-2017, 12:34:19 »

IJM33 Thorina

Deze motortrawler is in 1946 als H318 Thorina onder bouwnr. 766 gebouwd bij de Engelse werf  Cook, Welton & Gemmell te Beverley voor rekening van Thorton Trawelers Ltd uit Hull. In 1947 werd het schip aangekocht door rederij De Vem uit IJmuiden en behield de naam Thorina (IJM33).

Inhoud: 315 bruto ton
Lengte: 45,41/40,69 x 7,82 x 3,86 m
Motor: 8 cil. Ruston & Hornsby dieselmotor met een vermogen van 585pk. Deze motor is in 1958 vervangen door een 6 cil. Krupp van 720pk.

Geschiedenis:
1960: overgegaan naar de N.V. Visserijonderneming v/h J.C. Pronk
1964: verkocht naar Engeland en als LT 402 St. Georges in de vaart gekomen voor Claridge Trawlers Ltd uit Lowestoft.
1967: motor vervangen door een Ruston & Hornsby dieselmotor  van 900pk
1982: overgegaan naar Colne Fishing Co Ltd uit Lowestoft
1983: afgevoerd voor de sloop

IJM34 Allan Water


De Allan Water is een zusterschip van de Thorina en is in 1947 onder bouwnr. 777 bij Cook, Welton & Gemmel te Beverley gebouwd voor rekening van de Great Western Fishing Co Ltd te Aberdeen. Het schip kreeg het visnr. H420. Ook dit schip werd door de VEM aangekocht en arriveerde op 21 aug 1948 te IJmuiden.

Inhoud: 315 bruto ton
Lengte: 45,41/40,69 x 7,82 x 3,86 m
Motor: 8 cil. Crossley dieselmotor met een vermogen van 680 pk. Deze motor is in 1954 vervangen door een Wumag- Krupp van 720pk.

Geschiedenis:
1960: overgegaan naar de N.V. Visserijonderneming v/h J.C. Pronk
1964: verkocht naar Engeland en als LT 494 St. Davids in de vaart gekomen voor Claridge Trawlers Ltd uit Lowestoft.
1965: motor vervangen door een Ruston & Hornsby dieselmotor  van 950pk
1982: overgegaan naar Colne Fishing Co Ltd uit Lowestoft
1982: afgevoerd voor de sloop

Jan


* IJM33-IJM34_150kB.jpg (147.47 KB, 800x608 - bekeken 276 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #745 Gepost op: 04-02-2017, 14:02:43 »

Uitstomende logger

Jan


* Uitgaande-logger_150kB.jpg (149.27 KB, 800x590 - bekeken 222 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
zier
Schipper
*****
Berichten: 3307


wie de mens leerd kenne, leerd de dieren waardeere


Bekijk profiel
« Antwoord #746 Gepost op: 04-02-2017, 14:55:07 »

180
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2458


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #747 Gepost op: 05-02-2017, 15:07:30 »

voor de mensen even duidelijk  de SCH 180
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #748 Gepost op: 07-02-2017, 20:01:35 »

IJM57 Zeehaan

De hektrawler IJM57 Zeehaan is onder bouwnr 512 gebouwd bij de Scheepsbouwwerf De Dageraad te Woubrugge voor rekening van de Visserij Mij. Batavia te IJmuiden. In exploitatie bij de  Visserijonderneming v/h J.C. Pronk uit IJmuiden.  Het schip werd op 30 maart 1966 te water gelaten en kwam op 13 juli van datzelfde jaar in de vaart.

Inhoud: 560 bruto ton
Lengte: 49,12/46,06 m
Breedte: 8,52 m
Holte: 3,48 m

Het schip beschikte over een 8 cilinder Deutz  dieselmotor een vermogen van 1320 pk.

Geschiedenis
1980 Uit de vaart genomen ivm sanering
1981 Brand gehad in dekhuis en later dat jaar verkocht aan rederij Dunmore Marine Supply Co Ltd te Waterford (Ierland)
Op 21 december 1981 vertrokken uit IJmuiden.

Jan


* IJM57-Zeehaan_150kB.jpg (148.9 KB, 800x801 - bekeken 143 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Jan de Reus
Schipper
*****
Berichten: 336


Een Scheveninger en een steenbolkje vind je overal


Bekijk profiel WWW E-mail
« Antwoord #749 Gepost op: 09-02-2017, 17:06:40 »

H267 Cape Canaveral

De trawler H267 Cape Canaveral  is in 1963 onder bouwnr. 1480 gebouwd bij de werf Cochrane & Sons Ltd (te Selby  UK) voor de rederij Hudson Brothers Ltd uit Hull.

Inhoud 805 bruto ton
Lengte: 190 ft ( 57,9 m)
Breedte: 33,11 ft ( 10 m)

Het schip beschikte over een diesel motor van het fabrikaat Mirrlees met een vermogen van 1800 pk.

De Cape Canaveral  is in 1965 overgegaan naar British United Trawlers en kreeg de naam Ross Canaveral.

In 1978 werd het schip opgelegd en uiteindelijk gesloopt.

Jan


* H267-Cape-Canaveral_150kB.jpg (143.58 KB, 800x640 - bekeken 114 keer.)
Gelogd

t' Is een smul!     www.jandereus.nl
Pagina's: 1 ... 46 47 48 49 [50] 51 52 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!