Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2017, 15:55:44
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Zaterdag 14 oktober is het weer eens tijd om een drankje met elkaar te drinken in het ZMH. Het eerste drankje is van Alles over Scheveningen. Vanaf een uur of drie.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Drilling Offshore Site (Moderator: C. Bal)
| | |-+  Berging en sleepvaart Offshore
« vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omlaag Print
Auteur Topic: Berging en sleepvaart Offshore  (gelezen 43656 keer)
reuzekee
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 10-02-2010, 15:53:47 »

Hallo allemaal ... kreeg vanmorgen een mailtje van Kees ....onze sleepexpert!! Grin Grin
...............Ahoy Teun,

Surprise, surprise. Hier een mailtje uit een koude en winderige Gele Zee van
de Rotterdam met kapitein Pronk aan boord.

Vorige week werd ik gebeld door Svitzer of ik genegen was om even voor een
korte periode in te vallen op de Rotterdam. Daar had ik wel oren naar en nu
speel ik weer kapitein op mijn oude bootje sinds 5/2. Het is hier flink
koud, ik kom dus weinig buiten.

De Rotterdam heeft een 180.000 ton geladen bulk carrier (HS Pioneer) met
motorschade gesleept van Singapore naar Yantai - China. Het was de bedoeling
dat de Rotterdam zijn sleep op de rede van Yantai zou afleveren en dan
gelijk door zou gaan naar Mokpo in Zuid Korea. Dat is ongeveer een dag
varen. Daar wat reparaties doen, bunkeren en aflossen. Ik zou er dan ook
weer af gaan. Dus in een weekje uit en thuis. De Rotterdam zou na Mokpo naar
Shanghai gaan voor de volgende sleepreis. Een dok naar West Afrika. Vertrek
20/2. Dus allemaal tijd genoeg, zou je zeggen. Maar meestal loopt het weer
anders.

Toen de Rotterdam arriveerde zat er in Yantai een voorzichtige strenge
bureaucratische havenmeester die zei dat de Rotterdam erbij moest blijven,
tot dat de HSP naar binnen zou gaan in Yantai. Maar eerst moest er 70.000
ton lading uit om de diepgang te verminderen. Dat zou een dag of 10 duren.
De bulker lag al 2 dagen ten anker eer er eindelijk begonnen werd met lossen
op 6/2. Na 1 dag werd er weer gestopt met lossen, gingen alle Chinezen weg
en werden wij door de havenmeester weer de zee opgestuurd. Er kwam wat
slecht weer op 9/2 aan en hij vond het te gevaarlijk dat wij daar bleven
liggen. Dat was niet de echte reden, hoorde ik later van de loods, die bij
vertrek aan boord kwam. Want tijdens dat slechte weer hadden wij daar zonder
problemen kunnen blijven liggen. Maar aanstaand weekend begint het Chinese
nieuwjaar en dat wilde hij ongestoord vieren. Dus dat beetje wind was een
mooi excuus voor hem om ons weg te sturen.
13/2 is het weer mooi weer, maar wij komen niet terug op de rede van Yantai
voor het einde van het Chinese nieuwjaar op 16/2 is mij al verteld.

Dus 8/2 zijn we vertrokken met de HSP op sleeptouw, er was pas 5400 ton
lading uit. Eerst had ik daar weinig trek in. Ik was er al weer een poosje
uit en met mijn geheugen zoals het is was ik al weer het een en ander kwijt
van deze boot. Ook was er een hoop vernieuwd tijdens de laatste dokking.
Maar toen we eenmaal bezig waren vond ik het toch wel weer leuk en nu geniet
ik er van. We zijn rustig wat heen en weer aan het varen in de Gele Zee. Het
is al redelijk slecht weer. Maar omdat we met weinig vermogen varen is het
niet zo erg.
 
Jij bent net weer thuis, las ik in jouw reactie op het Scheveningse forum
Sleepvaart en berging. Verder alles goed daar?

Oke Teun, groet en tot horens,
Kees


* Koud_in_Gele_Zee_1.JPG (64.05 KB, 430x573 - bekeken 2302 keer.)
« Laatste verandering: 10-02-2010, 15:56:17 door T.Visser » Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 10-02-2010, 15:54:32 »

Hallo allemaal ... kreeg vanmorgen een mailtje van Kees ....onze sleepexpert!! Grin Grin

...............Ahoy Teun,

 

Oke Teun, groet en tot horens,
Kees



* Rotterdam_-_HS_Pioneer.JPG (48.95 KB, 573x430 - bekeken 2305 keer.)
Gelogd
De spienet
Schipper
*****
Berichten: 549

ons dorp


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #17 Gepost op: 10-02-2010, 17:53:49 »

ze zijn nog steeds hetzelfde daar kan ik ook over meepraten
Gelogd

carpe diem zolang het kan
C. Bal
Havenmeester
Schipper
*****
Berichten: 1381



Bekijk profiel
« Antwoord #18 Gepost op: 10-02-2010, 21:54:34 »

Positie Rotterdam

http://www.sailwx.info/shiptrack/shipposition.phtml?call=PHPO
Gelogd

De spienet
Schipper
*****
Berichten: 549

ons dorp


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #19 Gepost op: 11-02-2010, 10:04:51 »

dank cor
Gelogd

carpe diem zolang het kan
reuzekee
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 11-02-2010, 12:39:03 »

Citaat
.. hedemorgen ontvangen van Kees onze Towmaster.. Grin Grin.


* indextow.jpg (13.5 KB, 800x600 - bekeken 2219 keer.)
« Laatste verandering: 11-02-2010, 14:20:29 door Rinus.N » Gelogd
Voorloper
Scheepsjongen
**
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #21 Gepost op: 23-02-2010, 03:15:06 »

!9 februari arriveerde tug Rotterdam met sleep terug op de roads van Yantai. Bracht de sleep ten anker en werd afgelost door de Chinese sleepboot De Xiang. De machineschade aan HS Pioneer (beschadigde krukas van de homo) is zo groot dat het 28-jarige schip na het lossen van de lading naar de sloop gaat. Net als de lading ijzererts de hoogovens in.

Na afleveren van HS Pioneer ging Rotterdam als een speer naar Mokpo - Zuid Korea, vanwaar ik 21 februari naar huis gevlogen ben.
In afwachting van een volgende klus, die al gepland staat voor begin maart. Ik ga dan als towmaster op de Chinese sleepboot De Zhou. Die sleept samen met tug Singapore van Svitzer Ocean Towage (eerder bekend als SmitWijs Towage) de semi sub Cajun Express (van Transocean) van US Gulf naar rio de Janeiro.


* HS_Pioneer.jpg (146.37 KB, 800x600 - bekeken 2140 keer.)

* xiang.jpg (13.37 KB, 800x600 - bekeken 2256 keer.)
« Laatste verandering: 23-02-2010, 10:01:35 door Rinus.N » Gelogd
C. Bal
Havenmeester
Schipper
*****
Berichten: 1381



Bekijk profiel
« Antwoord #22 Gepost op: 23-02-2010, 12:38:59 »

http://www.deepwater.com/fw/main/Cajun-Express-52C17.html?LayoutID=17
Gelogd

Voorloper
Scheepsjongen
**
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #23 Gepost op: 28-02-2010, 14:40:47 »

Morgen vlieg ik naar Galveston - Texas en ga aan boord van de Chinese tug De Zhou. Rond 5/3 vertrekken De Zhou en tug Singapore van Svitzer Ocean Towage samen met semi sub Cajun Express naar Rio de Janeiro. Rig steekt 16 m en met grootste gedeelte van de reis tegenstroom zal het niet hard gaan. Sleepreis duurt ongeveer 2 maanden.

Groet,
Kees


* De_Zhou_-_Caracas_Baai.jpg (67.81 KB, 800x600 - bekeken 2100 keer.)
Gelogd
GerardKnoester
Schipper
*****
Berichten: 2665


eens een Pontonnier,altijd een Pontonnier!!!!!!!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #24 Gepost op: 28-02-2010, 14:45:51 »

Kees,een behouwe vaart gewenst Zeun.
Gerard.
Gelogd
Voorloper
Scheepsjongen
**
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #25 Gepost op: 17-04-2010, 10:51:49 »

Ahoy,

Vrijdag 26 maart zijn de Svitzer/COESS slepers “Singapore” en “De Zhou”
begonnen aan de sleepreis met het 5e generatie booreiland “Cajun
Express”. De reis gaat van een offshore locatie in de golf van Mexico
naar offshore Rio de Janeiro. The “Cajun Express” is een volledig
Dynamic Positioning booreiland. Het kan boren in een waterdiepte van
2600 m.

Totale diepgang van Cajun Express is 21 m, inclusief de 4 azimuth
schroeven onder de pontons. Het geïnstalleerde vermogen op de Cajun
Express is 54.000 PK. 35 % van het vermogen wordt momenteel gebruikt om
mee te draaien met 2 schroeven. De snelheid door het water bedraagt 5
knopen.

Er is een bunkerstop gepland in Trinidad 2e week april. Verwachte
aankomst offshore rio is half mei.

De foto is genomen van De Zhou tijdens vastmaken van de Singapore.

Het transport is te volgen op website:
<http://charthorizon.com/m/wb/map>
Username: cajun
Password: brazil

Groet,
Kees Pronk


* 03._Hook_up_Singapore.jpg (66.81 KB, 800x600 - bekeken 2076 keer.)
Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #26 Gepost op: 07-05-2010, 11:40:06 »

... Cor ...vriendelijk verzoek! ....zou je de bron willen vermelden van je laatste bericht op Kombuispraat.
MVG Teun.
Gelogd
C. Bal
Havenmeester
Schipper
*****
Berichten: 1381



Bekijk profiel
« Antwoord #27 Gepost op: 07-05-2010, 12:51:23 »

... Cor ...vriendelijk verzoek! ....zou je de bron willen vermelden van je laatste bericht op Kombuispraat.
MVG Teun.
O.K Teun dat doen we
Gelogd

schubbereet
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 25-05-2010, 06:58:01 »

Boorplatform staat op springen in Noordzee

Er zijn "zeer ernstige" problemen met een olieplatform van Statoil in de Noordzee. Gisteren is platform C in het Gullfaks Field ontruimd. De bron in kwestie pompt normaal zo'n 78.500 vaten per dag naar boven (ongeveer 12 miljoen liter).

 
 
 Er is voorlopig nog geen lek, maar volgens Inger Anda van de Norwegian Petroleum Safety Authority is de situatie ernstig. Volgens het persbureau Bloomberg en milieuorganisatie Bellona, dat een rapport kon inkijken van de Noorse regering, staat de bron "op springen" en wordt er wel degelijk gevreesd voor een imminente blowout, zoals die van 20 april in de Golf van Mexico.

Controle kwijt
De problemen op Platform C zijn zo ernstig dat er alleen nog een noodteam op het platform is en 89 andere wernemers gisteren werden geëvacueerd. Plaform C kampt al enkele maanden met problemen. Het gaat om het derde incident in vijf maanden. Het platform is de controle over de onstabiele oliebron nu blijkbaar helemaal kwijt. Woensdag was het personeel al eens naar de reddingssloepen gestuurd toen ineens bleek dat er zich gas aan het ophopen was in de "platform shaker". Gisteren werd dan beslist tot onmiddellijke evacuatie na een nieuw gaslek.

Boorvloeistof
De problemen begonnen met een verlies aan boorvloeistof in het boorgat. Dat is een groot probleem, want boorvloeistof wordt in het boorgat gebruikt om de boorkop te koelen, het boorgruis naar de oppervlakte te brengen én tegendruk te geven op het doorboorde gesteente zodat olie of gas niet voortijdig vrijkomen. Met andere woorden: de bron onder Platform C is helemaal om zeep en de fameuze blowout-preventer is momenteel het enige dat voorkomt dat er olie in zee spuit. Sinds woensdag zijn de problemen aan het escaleren.

De bron in kwestie pompt normaal zo'n 78.500 vaten per dag naar boven (ongeveer 12 miljoen liter). Statoil probeerde donderdag door 600.000 liter boorvloeistof in het boorgat te pompen de zaak te stabiliseren, maar dat lijkt niets op te leveren. Bijkomend probleem is dat de drillstring vast komen te zitten is.

Bron:www.demorgen.be


* media_l_3704320.jpg (6.86 KB, 250x217 - bekeken 1732 keer.)

* media_l_3704351.jpg (6.6 KB, 250x139 - bekeken 1773 keer.)
Gelogd
reuzekee
Gast
« Antwoord #29 Gepost op: 25-05-2010, 16:26:17 »

volgens de laatste berichten is alles onder controle.
nog een kiekje van de arre kant .

Schub...weet jij misschien waarom Kombuispraat uit de lucht is???

Hier nog een hyperlink .....met meerdere foutjes offshore Shocked Shocked

http://www.youtube.com/watch?v=jhZO4YFq68E

groetjes Teun


* gullfaksc01.jpg (47.12 KB, 477x286 - bekeken 2456 keer.)
« Laatste verandering: 25-05-2010, 17:53:25 door T.Visser » Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!