Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
22-11-2017, 13:55:33
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Hoofdindex
| |-+  Praatgroep Scheveningen
| | |-+  alles over de S.M.S sleephelling
« vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 15 Omlaag Print
Auteur Topic: alles over de S.M.S sleephelling  (gelezen 110728 keer)
Gerard1968
Scheepsjongen
**
Berichten: 30


SK_2000@hotmail.com Gerard_kuiper_2007
Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #45 Gepost op: 25-12-2007, 10:29:28 »

Ook de vletjes Sch-49, 53 en 26 stonden er wel eens droog

K



Beste Jan Jansen,

De sch-49 en 53 waren geen vletten maar vleetloggers. De sch-26 was wel een vlet en wat de sch-49 betreft dat moet m.i. de sch-59 zijn.
Bij die laatste moet ik altijd denken aan Dirk (ottedomme).
Voor meer info en foto's kijk op http://www.scheveningen-haven.nl/info/schepen/index.htm

Mer vriendelijke groet

Vierboet

Beste vierboet

Je bent de eerste na een vrouwendracht die de tikfout in de gaten heeft.
Moet inderdaad zijn 26, 43 en 59
Dirk (ottedomme). was denk ik wel bij iedereen bekend

K

Hallo daar mijn vader Arie Machiel Kuiper heeft ook gevaren op de vleetvissierij Ik zou graag willen weten op welk schip hij heeft gevaren ?
Ik weet dat het richting Engeland is geweest Blyth .Hij heeft onderander als kok gewerkt op een schip ??
Gelogd
Cor
Opper-stuurman
****
Berichten: 111



Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #46 Gepost op: 09-01-2008, 21:18:22 »

Hoi Gerard
Ik ben een neef van je vader
schepen waar hij op gevaren heeft zijn o.a
sch-37  sch-181   sch-223  sch-199
de laatste ben ik nog een reis meegeweest als prenter
was +/- 1956

               gr Cor Bosman
Gelogd
Post Boy
Schipper
*****
Berichten: 1296


IJm 35. Post Boy. vieren maaaar!!!


Bekijk profiel
« Antwoord #47 Gepost op: 14-01-2008, 21:38:38 »

De man met sigaret in z,n hand derde van rechts is Aai Groen, zoon van Aai Groen van de Sch-59.
De foto is aan boord van de Sch-24 "Clara"
Hij had twee broers ... Karel en Rob.

gr.Dirk.


* indexCARIO0QE.jpg (48.48 KB, 498x347 - bekeken 3055 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2497


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #48 Gepost op: 15-01-2008, 14:43:48 »

Rob Groen is voor de Kerst overleden
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
maina
Scheepsjongen
**
Berichten: 17


boyke80@hotmail.com
Bekijk profiel
« Antwoord #49 Gepost op: 29-01-2008, 16:21:19 »

Ook de vletjes Sch-49, 53 en 26 stonden er wel eens droog

K



Beste Jan Jansen,

De sch-49 en 53 waren geen vletten maar vleetloggers. De sch-26 was wel een vlet en wat de sch-49 betreft dat moet m.i. de sch-59 zijn.
Bij die laatste moet ik altijd denken aan Dirk (ottedomme).
Voor meer info en foto's kijk op http://www.scheveningen-haven.nl/info/schepen/index.htm

Mer vriendelijke groet

Vierboet

Beste vierboet

Je bent de eerste na een vrouwendracht die de tikfout in de gaten heeft.
Moet inderdaad zijn 26, 43 en 59
Dirk (ottedomme). was denk ik wel bij iedereen bekend

K

Hallo daar mijn vader Arie Machiel Kuiper heeft ook gevaren op de vleetvissierij Ik zou graag willen weten op welk schip hij heeft gevaren ?
Ik weet dat het richting Engeland is geweest Blyth .Hij heeft onderander als kok gewerkt op een schip ??


gerard pa heefdt op de sch 130 gevaren samen met zijn vader
gr ina
Gelogd
mkuyt
Scheepsjongen
**
Berichten: 20


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #50 Gepost op: 24-03-2008, 14:22:31 »

Hier nog wat beelden van niet-visserijschepen van de SMS. Wie kent ze nog? Als eerste deze baggermolen die enkele jaren geleden op vijfenveertig(!)jarige leeftijd nog steeds zijn kuiltjes groef, ergens aan de Noorse kust:

BN145
Klaus
Emmerbaggermolen 800 l.

opdrachtgever Rathjens, Hamburg
50,000 x 10,500 x 3,500 x 2,000 m
hoofdmotor Deutz V8M536 500 PK

02-01-1958 - opdracht
10-09-1958 - laatste huidplaat en tewaterlating
04-06-1959 - technische beproevingen
10-06-1959 - oplevering
1966 - Rocker - D.Blankevoort & Zn. - Bloemendaal
19?? - Triton - Ph. Holzmann AG., Hamburg
2004 - Werkzaam in Noorwegen

hermeting 506 GT / 371 NT54,460 / 50,033 x 10,520 m
Ingeschreven in scheepsregister Rotterdam 66 - 12317


* Opphogging_004.jpg (46.68 KB, 640x480 - bekeken 2557 keer.)
Gelogd
mkuyt
Scheepsjongen
**
Berichten: 20


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #51 Gepost op: 24-03-2008, 14:27:17 »

En hier bouwnummer 53, die nu dienst doet als basisschip voor de Zeeverkenners in Den Helder:

Y 882

munitievaartuig
opdrachtgever Koninklijke Marine
26,100 / 24,000 x 4,900 x 2,100 x 1,700 m
hoofdmotor Kromhout 72 PK

oktober 1952 kiellegging
juni 1952 tewaterlating
1952 - Y8501 nieuw nummer, aanduiding drijvende munitieopslag
sept 1976 - in tweede reserve gebracht
15-9-1976 - nieuwe naam 'Ondina' - verhuurd aan Zeekadetten Den Helder
13-11- 1987 definitief verkocht aan zeekadetten
2005 - verbouwd




* BN053-ondina.jpg (17.64 KB, 400x360 - bekeken 2469 keer.)

* BN053-054.jpg (20.39 KB, 400x250 - bekeken 2427 keer.)
Gelogd
mkuyt
Scheepsjongen
**
Berichten: 20


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #52 Gepost op: 24-03-2008, 14:32:56 »

Als derde het raadselachtige bouwnummer 159/159A. Het verhaal gaat dat men dacht opdracht te hebben gekregen voor een baggermolen, maar dat de opdrachtgever dacht een zandzuigertje te hebben besteld, of omgekeerd. Wie weet hier het fijne van?

BN159
'Tunis'
Emmerbaggermolen - 80 l.
13,000 m x 4,512 m x 1,500 m x 0,800 m
hoofdmotor Mercedes-Benz OM326 2 X 130 PK

11-02-1960 - tewaterlating
06-05-1960 - technische beproevingen

Bouwnumer 159A
Zuiger
7,000 m x 4,512 m x 1,500 m x 0,800 m
hoofdmotor Mercedes-Benz 130 PK


* BN159-baggermolentje.jpg (24.91 KB, 400x302 - bekeken 2472 keer.)
Gelogd
mkuyt
Scheepsjongen
**
Berichten: 20


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #53 Gepost op: 24-03-2008, 14:51:10 »

En hier bouwnummer 213, de 'Kakande' (foto's van Marius Esman):

Kakande
vrachtpassagiersschip
IMO-nummer 6912827
opdrachtgever Societé Navale Guinéeenne, Conakry, Guinée
209,93 GT / 109,93 NT / 185 TDW
37,420 / 33,990 x 7,240 x 2,600 x 2,007 m.
hoofdmotor Deutz SBF12M716 500 PK

mei 1968 - opdracht
18-09-1968 - kiellegging en eerste spant
12-02-1969 - tewaterlating
17-04-1969 - technische proefvaart
22-04-1969 - oplevering
08-05-1969 - vertrek uit Scheveningen op eigen kracht
wordt nog vermeld in Lloyd's Register of Ships 2003-2004


* BN213-7.jpg (13.39 KB, 400x294 - bekeken 2471 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2497


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #54 Gepost op: 24-03-2008, 14:55:47 »

mooie plaatjes en info over de S.M.S
ga er aub mee door
« Laatste verandering: 24-03-2008, 15:02:06 door Rinus.N » Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
mkuyt
Scheepsjongen
**
Berichten: 20


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #55 Gepost op: 24-03-2008, 15:05:33 »

Het rampschip 'Cap de la Hague'

1973: Het gloednieuwe, van oorsprong Noorse vrachtschip ‘Lysdal’ wordt onder bouwnummer 224 omgebouwd tot de grinthopperzuiger ‘Cap de La Hague’. Wat begint als een simpel baggerschip, dat grint moet opscheppen met hydraulische kranen, eindigt als een zeer complexe en zeer dure verbouwingsoperatie. Veel installaties werden uitbesteed aan het haagse staalconstructiebedrijf Esher. Enkele maanden na de oplevering zinkt het schip en twaalf opvarenden komen om. Tijdens de daaropvolgende rechtszaken krijgt Bureau Veritas de schuld voor de beperkte stabiliteit van het schip. De directeur van Veritas wordt veroordeeld.

Een onbetaalde rekening van meer dan een miljoen gulden betekent het begin van het einde voor de SMS en dochteronderneming Boot-Leiden. Ten tijde van het faillissement van de SMS  eind 1979 liepen de rechtszaken over de Cap de la Hague nog steeds.


* BN224.jpg (35.35 KB, 400x387 - bekeken 2535 keer.)
Gelogd
mkuyt
Scheepsjongen
**
Berichten: 20


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #56 Gepost op: 24-03-2008, 15:15:31 »

'De Trading 10', met de meest spectaculaire tewalerlating ooit in de geschieenis van de SMS!

bouwnummer 43

Trading 10
gasolievaartuig 10 m3
opdrachtgever Handelmaatschappij N.V. Shamrock
10,000 x 3,200x 1,200 m
hoofdmotor Industrie 18 PK

de tewaterlating met op de achtergrond BN034,
de
Noordster SCH-236

Waar het bootje is terechtgekomen is niet bekend, maar het vaarde op eigen kracht weg door het Verversingskanaal.


* BN043-2.jpg (24.96 KB, 400x291 - bekeken 3471 keer.)

* BN043.jpg (22.54 KB, 400x272 - bekeken 2975 keer.)
« Laatste verandering: 04-03-2012, 14:39:38 door Rinus.N » Gelogd
mkuyt
Scheepsjongen
**
Berichten: 20


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #57 Gepost op: 24-03-2008, 15:22:39 »

Bouwnummer 112:
Lauwerszee
motorvlet
opdrachtgever Internationaal Aannemingsbedrijf R. Boltje en Zn., Zwolle
13,000 / 11,400 x 3,750 x 1,800 m
hoofdmotor MWM 187 PK
motorreductie 3:1, snelheid 9,5 mijl
maart 1955 - oplevering

Een van de twee heren met hoed op het achterdek is de heer R. Boltje, de belangrijkste opdrachtgever in de geschiedenis van de SMS.


* BN112.jpg (120.28 KB, 800x572 - bekeken 3118 keer.)
Gelogd
mkuyt
Scheepsjongen
**
Berichten: 20


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #58 Gepost op: 24-03-2008, 15:25:12 »

Bouwnummer 129:

Estoril
zijtrawler
IMO-nummer 5109021
gebouwd voor een opdrachtgever uit Brazilië

casco gebouwd door Scheepswerf 'Concordia' van S. Seijmonsbergen, Amsterdam (bouwnummer onbekend). De Estoril is een zusterschip van de voormalige YM-211 'Wiron II'. Het ontwerp is van NV Scheepsbouwwerf 'De Dageraad' v/h Wed. J. Boot te Woubrugge.

33,750 / 29,650 x 7,010 x 3,810 x 2,899 m

hoofdmotor Werkspoor 430 PK

aanneemsom cascobouw door Seijmonsbergen f. 190.000,--

"Het schip is gedeeltelijk gelast en gedeeltelijk geklonken. Het heeft achter logies voor acht man en in het dekhuis hutten voor machinist en eigenaar, alsmede een kombuis, messroom, enz. De schipperhut-radiohut ligt achter de stuurhut in het dekhuis. Het visruim is met kurk geisoleerd en heeft een inhoud van ± 165 m3. De hand-hydraulische stuurinrichting en de trawlwinch zijn van v.d. Giessen. De laatste wordt aangedreven door een Kromhout diesel motor van 100 p.k. De voortstuwing geschiedt door middel van een Werkspoor diesel motor van 430 p.k. die direct aan de schroef is gekoppeld." Uit 'Vissersvaartuigen', folder S.M.S., 1961

03-05-1956 - tewaterlating
18-08-1956 - technische proefvaart
20-08-1956 - oplevering
2003 - nog steeds vermeld in Lloyd's Register of Ships
2006 - geen vermelding meer


* BN129.jpg (25.3 KB, 400x287 - bekeken 3304 keer.)
Gelogd
Rinus.N
Global Moderator
Schipper
*****
Berichten: 2497


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel E-mail
« Antwoord #59 Gepost op: 24-03-2008, 15:26:02 »

kijk even in je P.B tjes Heer Kuyt
Gelogd

Eens gevaren  Altijd Gevaren
http://www.scheveningen-haven.nl/
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 15 Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!