Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
23-02-2018, 23:01:17
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 ... 6 7 8 9 [10]

 91 
 Gepost op: 05-02-2018, 09:16:51 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling


Stoomtrawler Red Gauntlet         No.2

De schipper van de Red Gauntlet gaf een positie op, waarvan hij zei, dat het schip op dat moment daar was dat haar koers van  ZO bij O en een ½ streek O werd uitgezet en niets zuidelijker was uitgezet.
Hij gaf als positie op 76.28 Noord en 14.45 Oost en bevestigde  dat hij de positie gedeeltelijk vaststelde met bewijs van de bank waar hij op de rand had gevist en gedeeltelijk met een peiling, waarvan hij bevestigde dat deze peiling O bij ½ streek Z was, van de uiterlijke rand van  het hoofdland van Spitsbergen.
De Raad was niet tevreden gesteld, dat de positie die door de schipper was  opgegeven, correct was..
Inderdaad, zijn wij er van verzekerd dat deze positie fout was..
De peilingen waar hij over sprak kloppen niet met de positie die hij heeft opgegeven en de Raad is tevreden dat in feiten het schip veel verder noordwaarts was, dan de schipper verklaarde, toen hij de koers uitzette..
Het  is onwaarschijnlijk dat hij in staat was om het zuidelijke einde van het hoofdland te verkennen of dat hij de zeekaart voldoende had bestudeert om te bepalen waar het einde van het  hoofdland was,  van de hoge grond,  die hij zag.
In ieder geval, moet deze peiling in zijn gedachten zijn opgerezen als twijfel aan de juistheid van de positie die hij had geschat.
De Raad is tevreden dat van dit punt van vertrek, de opgegeven koers beduidend goed werd gestuurd en dat de fout van de schipper, om zich te verzekeren van zijn punt van vertrek en zijn fout te luisteren naar de waarschuwing, welke zijn eigen peiling hem gaf, resulteerde  in, dat het schip aan kwam op de plaats van de stranding, in plaats van vrij te varen van de rotsen bij Sorkapp met ongeveer een afstand van 10 mijl, wat de schipper ook van plan was om te doen.

Van de bewijzen, verkregen in dit Onderzoek, is het duidelijk, dat op de Red Gauntlet, onvoldoende oplettendheid  was gegeven aan de navigatie en dat het iets is, wat te maken heeft met het vangen van vis, of de opslag en de verzorging er van, na gevangen te zijn, wat voorrang kreeg boven de vraag van een veilige navigatie.
De tweede hand gaf zo nu en dan toe, dat het zo was en de Raad is er tevreden mee, dat de schipper , op de hoogte was van dit feit..
Zijn actie om de wacht van het schip over te geven aan een dekknecht, aan wie de koers was opgegeven en was verteld dit ook door te geven aan de tweede hand, toen hij in het stuurhuis kwam, is zeer afkeuring waardig.
De Red Gauntlet was goed uitgerust met zeekaarten, maar zij werden allemaal in de hut van de schipper bewaard en ofschoon beschikbaar om in te zien, is het vrij duidelijk, dat ieder lid van de bemanning, met inbegrip van de tweede hand, wel tot tien zouden tellen, eer zij de hut van de schipper  zouden willen binnen komen, als hij bezig was om wat nodige rust te vinden.
Bij dit geval heeft de schipper nooit iemand verteld, wat zijn punt van vertrek was of maakte elke informatie beschikbaar ,om hen in staat te stellen om te controleren of het schip wel de juiste koers volgde, die door hem opgegeven was of niet.

Naar de mening van de Raad, gaf de tweede hand zijn getuigen verklaring goed doordacht en met oprechtheid. Hij was ernstig op fouten ondanks het ontbreken van informatie, die hem mochten hebben gegeven door de schipper bij het niet waarderen dat de aanwezigheid van een rots, scherp op BB boeg een indicatie was, niet alleen voor hem zelf, maar van de mogelijkheid van andere rotsen in de directe nabijheid en het feit dat het schip een positie had bereikt die niet bedoeld was door haar schipper, toen hij de koers uitzette.
Naar de mening van de Raad was de twee hand langzaam om de gevolgen te overzien van de kennis die tot zijn beschikking stond en zijn verantwoordelijkheid om actie te ondernemen..
In feiten werden geen effectieve acties ondernomen, voor het schip vast liep en terwijl voelend met wat sympathie voor  de tweede hand door het gemis aan kennis, wat is gevoeld, dat hij dit behoorde te hebben en de Raad voelt dat deze fout door de tweede hand om te handelen, wat ongetwijfeld meegewerkt heeft aan de stranding, wat onvergeeflijk is en afkeurenswaardig.
Redelijk apart van elke actie wat nodig was als gevolg van de waarnemingen van de rots, om door te gaan met varen, een mist bank in met vol vermogen, was extreem onvoorzichtig..
De Raad is ook tevreden dat de tweede hand wist op of voor de middag, dat het schip stomende was naar een nieuwe visgrond, ofschoon hij niet wist hoe lang deze tocht zou duren of nauwkeurig wist waar zij heen zou gaan en naar de mening van de Raad hij ook wist dat de schipper waarschijnlijk zijn kooi in zou duiken..
De fout om naar het stuurhuis te gaan tot ongeveer 02.45 uur n.m. in deze omstandigheden, lijkt voor de Raad ook verwijtbaar.

Zoals reeds hierboven was vastgesteld, was de Raad tevreden dat de koers, die was opgegeven door de schipper, goed werd behouden.
Het bewijs, gegeven door de dekknecht Hudson,  als tot aan wat hij vond bij zij terugkeer in het stuurhuis, niet lang voor het schip vast liep,  is geaccepteerd, maar de Raad heeft geen  twijfels, dat wat er gebeurde,  was , dat Stables de rotsen ziende toen hij aan het roer stond en de verrekijker nam om de rots beter te kunnen zien en uit het raam van het stuurhuis keek, een actie was, waarin hij het stuurwiel los moest laten voor een korte periode, waarin het schip anderhalve streek van haar koers af week in de richting van de kust..
Dit was één van de gevaren, samengaand in een man,die alleen gelaten is in het stuurhuis om zijn plichten uit te oefenen, van roerganger en uitkijk.

Terwijl, tot op een zekere hoogte  sympathiserend met zowel de schipper en de tweede hand, is de Raad helder met de mening, dat  zij zou falen in haar plichten, tot het uitbeelden van de sterkste teleurstelling van de praktijk, om een enkele man alleen in het stuurhuis te laten, met alle  verantwoordelijkheid, een praktijk wat klaarblijkelijk  de voorrang heeft op de belangrijke plicht om een veilige navigatie te verzekeren, dan visserij zaken de voorrang te geven.
Er kan niet genoeg op gewezen worden dat in de gedachten van alle schippers en wachthouders, dat zij de verantwoording hebben, afhankelijk van hun bekwaamheid en zorg hebben over een aantal waardevolle levens en een waardevolle eigendom.
In deze zaak is de Raad tevreden,  dat de fout om een goede wacht te organiseren tijdens het verstomen, op zijn minst één van de oorzaken van de stranding was en dat voor deze fout nooit de schipper nog de tweede hand kunnen worden vrijgesteld van hun verantwoordelijkheid.
Na zorgvuldig beraad heeft de Raad besloten dat de minste straf, die kan worden toegepast ,  het innemen is van het schippers certificaat van de schipper William  Henry Hicks voor een periode van zes maanden en voor de tweede man, Richard Wright, de inname van zijn schippers certificaat voor een periode van drie maanden, beide straffen  met ingang van de datum van de stranding..

De Raad ziet ook in , dat het niet onmogelijk moet zijn, dat er een zeekaart beschikbaar is voor de persoon die de leiding heeft van de zeewacht., zonder zich naar de schippers hut te moeten begeven, om de zeekaart te raadplegen en dat het wenselijk moet zijn, dat de persoon die de leiding heeft van de zeewacht, ook moet weten wanneer hij de wacht over neemt, waar het schip geacht wordt te zijn en ook de koers moet weten, welke gevolgd moet worden.

De Raad veroordeelt de schipper William Henry Hicks tot een boete van  £100 en de tweede hand, Richard Wright, tot een boete van £ 25, in de bijdrage van de kosten van dit onderzoek.

Einde.

De " tweede hand  "is hier de rang stuurman, en is een ouderwetse benaming voor deze rang.

 92 
 Gepost op: 03-02-2018, 21:47:18 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door Knorhaan
scorebord van de in-port race.

K

 93 
 Gepost op: 03-02-2018, 17:16:35 
Gestart door Manke - Laatste bericht door vuurbaak
De schippers op de 422 zijn
Reederij M. van der Toorn Janz.
SCH 422   Adriana         1903      Maarten W. Taal

Naamlooze Vennootschap Reederij-Maatschappij “Scheveningen”
Directeuren: W. den Dulk JacZn & J. van der Toorn Mz. (1904-1912)
SCH 422   Adriana         1904-1910 Maarten de Ruiter
                  1911       Albert Verheij

Reeder Jasp. Jac. Tuijt
SCH 422   Wisselvallig      1912-1914   Leendert Dirk Spaans
                  1915              Job Taal
                  1916-1918   Dirk Toet
                  1919-1922   Johannes (Jan) Verbaan
                  1923-1926   Nicolaas Toet

Misschien gaat er nu meer duidelijkheid komen.


 94 
 Gepost op: 03-02-2018, 14:42:07 
Gestart door Manke - Laatste bericht door Rinus.N
thuis haven scheveningen dit tijpe schip kon niet op het strand
  maar toen die er nog niet was waarschijnlijk vlaardingen of maassluis
en ze viste op haring en in die tijd duurde een reis wel 4 weken

 95 
 Gepost op: 03-02-2018, 14:22:44 
Gestart door Manke - Laatste bericht door Rinus.N
hoior het graag

 96 
 Gepost op: 02-02-2018, 23:50:03 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/KhZ_YpCJnTI

 97 
 Gepost op: 02-02-2018, 17:04:47 
Gestart door Hans - Laatste bericht door Hetty
Hallo lieve Scheveningers,

Yep heel goed dat zijn mijn ouders en mijn oma Plugge
ze woonde vroeger aan de Stuurmanstraat 68 en daar is mijn super tijd in Scheveningen begonnen.
Hele leuke vakantie waren het altijd en vandaar uit zijn ze gaan wonen aan de Vijzelstraat ik meen nr. 57 en toen is opa overleden en kwam mijn oma in het verzorgingshuis aan de haven en dat adres weet ik meer want ze woonde er maar kort omdat ook zij overleed....
Maar wat een heerlijke hebben wij als "klein"kinderen gehad.
En ik ben bere trots dat ze nu op de van Scheveningen staan.

Groetjes Hetty
Rijssen

 98 
 Gepost op: 02-02-2018, 17:03:25 
Gestart door Hans - Laatste bericht door Hetty
Hallo Hans
 
Ik wil wel even kijken in het foto album van mijn ouders of er nog foto's in staan van de Stuurmanstraat.
Mijn opa en oma Plugge hebben daar gewoond stuurmanstraat 68

 
Groeten Hetty Fuit
Rijssen.



 99 
 Gepost op: 02-02-2018, 13:58:54 
Gestart door koost - Laatste bericht door koost
Wie kan mij iets vertellen over Christiaan Jacobus van der Zwan ?

Hij is geboren op 17 mrt. 1886 en is de oudste broer van mijn oma.
De ouders zijn: Johan Jacob Adrianus van der Zwan ( 15 jul. 1856 - 18 apr. 1924) en Barta Kerkhoff ( 25 dec. 1858 - 1 sept. 1941).
Christiaan is op 29 jul. 1909 in Den Helder getrouwd met Trijntje Duinker (8 jun. 1889 - 13-jul. 1970 ). Zij is in Ijmuiden overleden.

Hij is op zee gebleven. In de buurt van Egmond aan Zee.

B.v.d. voor jullie reacties.

Gr. koost

 100 
 Gepost op: 02-02-2018, 08:03:28 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Stoomtrawler Red Gauntlet                     1947         No.1

De stoomtrawler Red Gauntlet, met het officiële nummer 163160, was een enkel schroef trawler met één dek en gebouwd van staal in 1933 bij Beverley.
The Iago Steam trawler Company  Ltd. uit Fleetwood,.was de eigenaar van het schip
Haar tonnage was 410,03 Bruto, haar lengte was 154,6 voet.
Zij was uitgerust met een hand en een stoom stuur inrichting en ten allen tijden was het een hand bediening.
Haar machine  was een triple expansie machine, die gevoed werd door een met olie gestookte ketel.
Zij had de benodigde nodige reddingsmiddelen aan boord met inbegrip van een reddingsboot, waarvan alles geschikt was voor een schip van haar grootte en klasse en waren in goede order en in overeenstemming met de voorschriften.
Zij was uitgerust met een telegrafie installatie, een richting zoeker en radio telefonie.
Zij was ook uitgerust met twee diepte meters, in elke hoek aan de voorkant van het stuurhuis en zij waren in uitstekende staat van gebruik..

Zij vertrok op de 26e Juli 1947 vanuit Fleetwood, bemand met een bemanning van twintig koppen. maar voor haar stranding had zij twee Noorse strippers aan boord genomen, zodat er op het moment van het ongeval 22 personen aan boord waren.
Op de morgen van de 10e Augustus 1947, was de Red Gauntlet vissende aan de west kant van het zuidelijke einde van Spitsbergen en was daar vissende geweest, gedurende vier of vijf dagen..
Gedurende de morgen van de 10e Augustus, besloot haar schipper van visgrond te veranderen en verplaatste zich naar een gebied, wat gelegen was tussen Bear Island en Hope Island..
De trawl was rond 11.45 uur v.m. scheep gehaald en rond het middag uur of kort er na. werd het middag eten opgediend voor een eerste groep bemanningsleden.
Het aantal opvarenden aan boord maakte het nodig dat er twee groepen werden geformeerd...

De procedure aan boord van de Red Gauntlet was, dat wanneer het schip vissende was de schipper zich altijd in het stuurhuis bevond. en de rest van de bemanning in vijf wachten werd verdeeld, waarvan er vier wachten hun plichten vervulden en een ploeg rust had en als het schip stomende was, waren er drie wachten om de plichten te vervullen en waren er twee ploegen die rust hadden., respectievelijk onder leiding van de 2e man, die een schippers certificaat had,, de bootsman, die ook een schippers certificaat had en één van de dek knechten met de naam  Pook, die aangemerkt werd als een ervaren visserman..
De tweede man, de bootsman en Pook waren allemaal ingedeeld bij de eerste groep voor het middag maal en alvorens zij hun maaltijd hadden beëindigd, werden zij vergezeld door de schipper.
Net voor te gaan eten had de twee man één van de dekknechten met de naam Hudson orders gegeven, naar het stuurhuis te gaan, om de schipper af te lossen. Toen hij in het stuurhuis kwam ging Hudson naar het stuurwiel en kreeg de orders de koers te sturen van ZO bij O en een halve streek O, niets zuidelijker.
De schipper keek hoe Hudson het schip op die koers bracht en verzekerde zich dat het schip op koers lag, alvorens hij naar beneden ging om zijn middag maal te nuttigen.
De machine werkte op dat moment op volle kracht vooruit.

Om ongeveer 12.50 uur n.m. keerde de schipper terug in het stuurhuis, verzekerde zich dat het schip nog steeds de opgegeven koers volgde die hij had opgegeven. en daar het helder weer was met goed zicht en weinig wind en vlakke zee, vertelde de schipper aan Hudson om aan de twee hand te vertellen , wanneer hij in het stuurhuis zou komen, dat hij, de schipper in bed was gedoken en hem ook de opgegeven koers mede te delen..Terwijl zij gezamenlijk het middag maal nuttigden, vertelde de schipper aan de tweede hand dat hij de trawl moest gaan nakijken tijdens die middag en als hij het middagmaal beëindigd had deelde de tweede hand een dekknecht mee, genaamd  Stables , naar het stuurhuis te gaan en om Hudson af te lossen en de tweede hand met wat andere dekknechten, zouden door gaan met het vistuig te overhalen..
De tweede hand was in feiten op het voorschip voor het stuurhuis aan het werk en niet ver van het stuurhuis en in gemakkelijke aanroep afstand van het stuurhuis verwijderd..
Het werk om de trawl te overhalen duurde tot 02.30 uur n.m. of iets later en de tweede hand ging hierna zijn handen wassen, alvorens naar het stuurhuis te gaan.,
Ongeveer die tijd kwam Stables, die vervangen was aan het stuurwiel door Hudson, kwam bij de twee hand en vertelde hem dat er een rots zichtbaar was scherp op BB boeg op ongeveer 8 mijl afstand.
Hudson's verklaring was, dat toen hij naar het stuurhuis ging om Stables af te lossen, hij hem aan trof., uitkijkend met een verrekijker door een van de ramen, naar de rots en dat was de tijd dat het stuurwiel niet werd bediend en het schip in een Oost bij Zuidelijke richting zich voort bewoog.
Hudson bracht daarop het schip terug op haar oorspronkelijke koers en bleef deze koers sturen tot een kort moment voor de stranding, zo als later zou blijken.

In het stuurhuis komend, zag de tweede hand de rots welke Stables aan hem had gerapporteerd en hij schatte dat het schip er zonder gevaren voorbij kon varen..
Het land was nog zichtbaar aan BB zijde van recht achter tot ongeveer vier streken aan BB zijde, maar er lag een mistbank voor het schip.
De tweede hand nam wat lodingen, die 15 en 17 vadem aangaven en ging naar beneden naar de hut van de schipper, om hem te roepen..
De verklaring van de tweede hand was, dat hij tot de deur van de schippers hut ging en hem riep en de schipper mompelde iets wat klonk als "Hallo ".
De tweede man rapporteerde hem over de lodingen die hij had verricht en dat het weer erg mistig was.
De schipper antwoordde "All right " en de tweede hand keerde naar het stuurhuis terug, verwachtende dat de schipper hen wel vlug zou volgen.

Na zijn terug keer in het stuurhuis gaf de tweede hand een lange blaas op de stoom fluit,  nam nog een loding en kreeg 20 vadem water en daar de schipper zich nog niet had laten zien, ging hij naar zijn hut terug, om hem opnieuw te wekken..
Dit maal was de schipper goed wakker en ongeveer dezelfde tijd riep de roerganger naar de tweede hand,  om vlug naar het stuurhuis terug te komen en in het stuurhuis terug kerend, zag de tweede hand een rots dichtbij, voorwaarts op BB boeg en vond Hudson, de man aan het stuurwiel, het stuurwiel hard over naar SB trekken.
De tweede man stopte de machine.
Erg kort hierna schreeuwde de schipper naar hem om de machine  op volle kracht achteruit te zetten., maar voor hij dit kon doen , strandde het schip..
Zij liep één maal vast op de rots en een paar seconden later liep zij weer vast en bleef vast zitten, rond draaiend, zodanig dat zij ongeveer ZW voor lag.
Een SOS  sein werd uitgezonden per radio telefoon en werd beantwoord door de trawler Northern Spray, die in de buurt was.
De Red Gauntlet stootte op de rotsen en kort hierna ging iedereen aan boord in de reddingsboot en na in de buurt van het schip te zijn gebleven voor korte tijd, was de mist opgetrokken en roeiden zij naar de Northern Spray, die niet in staat was om dichter in de buurt te komen van het gestrande schip, door de oorzaak van de rots..
Een poging werd kort hierna nog uitgevoerd door een deel van de bemanning van de Red Gauntlet,  om weer aan boord te gaan, maar deze poging had geen succes.
De Red Gauntlet werd total loss verklaard.

wordt vervolgd


Pagina's: 1 ... 6 7 8 9 [10]


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!