Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25-05-2018, 08:57:47
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 ... 6 7 8 9 [10]

 91 
 Gepost op: 27-04-2018, 15:21:05 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
positie H-50, maar een overzichtje er bij doen , anders loopt er nog één omhoog en krijg ik de schuld. Dance

 92 
 Gepost op: 27-04-2018, 15:11:20 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Positie H-50-

 93 
 Gepost op: 27-04-2018, 15:10:35 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Positie H-50

 94 
 Gepost op: 27-04-2018, 15:09:43 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Positie H-50-, gemeten vanaf Brough Birsay Light House.
Dunnet Head is de meest noordelijke punt van Schotland, er staat een vuurtoren.

 95 
 Gepost op: 27-04-2018, 06:59:25 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Stoomtrawler Kingston Turquoise            No.2

Als het resultaat van het MAYDAY signaal  wat door Wick Radio was ontvangen, voer de reddingsboot van Stromness om ongeveer 20.00 uur uit en vond de 19 leden van de scheepsbemanning op de vlotten.
Zij werden naar de reddingsboot overgebracht en werden vervolgens in veiligheid gebracht , in het plaatsje Stromness. Een verdere zoektocht werd nog gemaakt door de reddingsboot naar bemanningslid Denton, maar zonder succes.

Er kan verder geen twijfel over bestaan dat de plaats waar de Kingston Turquoise op stootte, de North Shoal, gelegen was op 9 mijl ten NW van Brough Head.
Deze  plaats is beschreven in de North Sea Pilot als "een  kleine , bijna loodrechte rots,, met een diepte van 7 voet water  boven haar ".
Het wordt heel duidelijk aangegeven op de  Admiralty Kaart 1954, wat aan boord van het schip was en het staat ook op de Imray Kaart no.112, ofschoon daar de diepte boven haar,  niet wordt aangegeven.

Het gevolg van het feit, dat de  Kingston Turquoise  op de North Shoal strandde is, omdat zij tijdens de gehele thuisreis, verder naar het oosten was verzet, dan de schipper en de stuurman geloofden en dat het land, wat vooruit werd gezien niet Dunnet Head was ,maar Hoy Head en het land wat op BB boeg werd gezien niet Hoy Head was , maar de west kust van Main Island.
De reden waarom zij verder naar het oosten was verzet, was waarschijnlijk,  dat de positie van het schip, verkregen  om 13.00 uur onnauwkeurig was en dat het schip een object was, wat door het getij naar het oosten was verzet..

De schipper verklaarde onder getuigen dat hij in het algemeen op de hoogte was van het bestaan van de North Shoal, maar dat in overeenstemming met de navigatie op de 25e Januari 1965,  hij er nooit aan gedacht had.
In de opinie van de Raad heeft dit verzuim bijgedragen als eerste  oorzaak van de stranding van het schip en haar verlies..

Een trawler terugkerend van de IJslandse visgronden, gaat over het algemeen  niet verder met vissen op de Rising Grounds en de  thuis varende koers is in het algemeen ZZO magnetisch en die koers passeert dan  op een afstand van 10 a 12 mijl de Sule Skerry in het oosten..
Op zo'n koers levert de North Shoal geen gevaar op.
Maar bij deze gelegenheid echter, had de schipper nog gevist  op de Rising Grounds, met als resultaat dat haar punt van vertrek verder naar het oosten lag dan gebruikelijk was..
In deze omstandigheid had de schipper meer aandacht moeten besteden aan de thuisreis en in het bijzonder had hij de Admiralty zeekaart moeten bestuderen van de aanloop  naar de  Orkneys Eilanden, die voor hem beschikbaar was.
Hij wist, of hij had het moeten weten , dat de plaats waar hij de visserij beëindigde , slechts een gegist bestek was, met ruimte voor een fout van enige mijlen in NO of ZW lijke richting.
Als hij deze Admiralty zeekaart had geraadpleegd of meer een zorgvuldige studie had gemaakt van de  Imray zeekaart, waar hij in het algemeen mee werkte, hij dan zou of moeten  hebben geweten, wat de North Shoal als gevaar had kunnen geven voor het schip en haar bemanning en het nut om een meer westelijke koers te sturen.

Omdat de schipper nooit aandacht besteedde aan het gevaar van de North Shoal,, hij dan ook nooit geen stappen heeft ondernomen om zich te vrijwaren van het gevaar er van..
Maar deze oorspronkelijke fout zou geen serieuze consequenties hebben gehad , als de schipper op een later moment gewoon goede zorg had besteed om de positie van het schip van tijd tot tijd te bepalen,  met de mogelijkheden die hij tot zijn beschikking had..
In feiten  faalde hij in het geheel, om dit te uit te voeren.
Het enige middel wat hij gebruikte voor een plaats bepaling, was een plot gebaseerd op een enkele peiling  met de richting zoeker van de Sule Skerry, die hij verkreeg om ongeveer 13.00 uur en een stuk koerslijn van 14 mijl vanaf de 100 vadem lijn vanaf 12,00 uur.
Deze methode kon geen goede plaatsbepaling geven en verdere stappen om de plaatsbepaling van het schip vast te stellen hadden zeker genomen moeten worden tijdens de middag, zo tussen 15.15 uur en 16.15 uur,.
Onder de  middelen die beschikbaar waren, was...
 a. het waarnemen en identificatie van Brough Head  en het nemen van een peiling en  afstanden  er vandaan. *
 B. het nemen van peilingen met de richting zoeker van Sule Skerry en North Ronaldsay.
 c. het nemen van een stuk afgelegde koers door middel van het peilingen nemen  met de richting zoeker van Sule Skerry.
Als dan de positie van het schip zou zijn vast gesteld door middel van deze beschikbare  middelen en dan te plotten en vergelijken op de  Admiralty Kaart  1954, zou het direct duidelijk zijn geweest dat het schip verder naar het oosten was verzet,  als dat er gedacht werd. en het schip in gevaar zou zijn om over of dicht langs de North Shoal te varen..
Als er enige twijfel was geweest over de positie van het schip, had de diepte meter ook een  toegevoegde aanduiding kunnen verschaffen.

Naar de mening van de Raad heeft de fout van de schipper om geen aandacht aan de  de North Shoal te besteden en zijn bijkomende fout om niet de beschikbare navigatie middelen te gebruiken om hiermee de zekerheid van de  juiste positie van het schip te bepalen, toen zij  het land naderde, en mede door  de foutieve actie of fouten  van zijn kant, en  zo'n foutieve actie of fouten de oorzaak waren  van de stranding van het schip en haar verlies.

De Raad is tevreden dat de schipper  niet roekeloos of moedwillig toegestaan heeft om zijn schip in gevaar te brengen..
Maar zijn navigatie op deze namiddag komt te kort van de algemene nautische kennis en zorg,  wat verwacht mag worden van een gecertificeerde trawler schipper en wat nodig was om  de veiligheid van de mensenlevens aan boord te verzekeren en het eigendom wat aan zijn hoede was toevertrouwd.
Omdat het weer  goed was, verloor slecht één van de bemanningsleden het leven.
Als het slecht weer was geweest, zouden er veel meer slachtoffers zijn gevallen.

Met achting aan het verlies van bemanningslid Denton, is de Raad van mening dat de schipper al het mogelijke heeft gedaan na het ongeval, voor de redding van zijn bemanning en dat het verlies van dit mensenleven een tegenslag was, die nu eenmaal bij het ongeval heeft plaatsgevonden, wat de schipper niet had kunnen worden voorkomen..
Alles gebeurde heel vlug nadat het schip op de rots stootte en het feit dat Denton in een afgescheiden  positie kwam van de vlotten en de pogingen om met de vlotten naar hem toe te peddelen niet lukten., daar kan niemand iets aan doen.

De Raad is van mening dat, terwijl er goede zeekaarten en publicaties aan boord van de Kingston Turquoise waren, dat de Admiralty Zeekaart 2182 C een zeer bruikbare  toegevoegde zeekaart zou zijn  om de trawlers mee uit te rusten  die naar de IJslandse visgronden gaan en misschien ook gaan vissen op de Rising Ground , op de thuis reis.

De Raad is van mening dat het certificaat van de schipper Collin Cross moet worden ingevorderd voor een periode van zes maanden ingaande op de datum van dit Onderzoek..

*
Gezien het tijdstip , was het donker en kon er geen zuiver zicht peiling worden genomen van de  wal.

Wordt vervolgd




 96 
 Gepost op: 27-04-2018, 00:44:38 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door jacobcramer
de stand

 97 
 Gepost op: 27-04-2018, 00:32:41 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door jacobcramer
gisteravond ging ze echt naar binnen , sch 10

 98 
 Gepost op: 26-04-2018, 13:53:17 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door dekzwabber
hallo zwabber , misschien heb je het al gezien maar de SCH 10
is onderweg naar Scheveningen
  Hallo Jacob.
Ik zag dat hij al vissende v uit ijmuiden richiting schev kwam,is inmiddels alweer naar buiten, en zit bij de zandloper of ff verder mooie foto.
Weer terug op het oude nest een vertrouwd gezicht in de schev haven is weder gekeerd.
Hg.
Adje.

 99 
 Gepost op: 26-04-2018, 13:34:28 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door jacobcramer
vanmorgen tussen de koppes

 100 
 Gepost op: 26-04-2018, 01:30:15 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
"Dillinger" in betere tijden in de pub Rayners in Hessle Road, Hull

Pagina's: 1 ... 6 7 8 9 [10]


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!