Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16-01-2018, 18:27:00
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10

 41 
 Gepost op: 08-01-2018, 13:13:02 
Gestart door JanM - Laatste bericht door Rinus.N

Berichten: 2498


SCH 84 voortvaren


Bekijk profiel  E-mail  Persoonlijk bericht (Online)   
   
bokkiningrokers
« Gepost op: Gisteren om 15:49:47 »   Antwoord met citaat  Bewerk bericht  Verwijder berichten  Splits topic
Het antwoord op de vraag is het volgende. Scheveningen telde in de negentiende eeuw relatief veel bokkingrokers . Daarvoor werd verse- of anders steurharing aangevoerd. De bomschuiten visten in deze periode op haring tijdens de visserij onder de ’Engelse wal’. Zij voerden ze vers aan en zoals de vis werd óók de haring gelost op het strand of aan de vloedlijn. De haring lag vooral los gestort aan dek. Een groep (beroeps)haringtellers trad nu aan en de haring werd stuk voor stuk geteld en in voorhanden zijnde manden geworpen. De teller meldde zijn honderdste haring luidkeels wat werd genoteerd door een bij de schuit staande ’onderhoofdman’ die voor elk van de tellers een streepje op een lei of op een houten plaat zette, zulks apart voor élk door de teller geleverd honderdtal. De haring werd na het tellen door de voerlui met hun zware wagens vanaf het strand naar het begin van de Wassenaarsstraat gereden waar de haring in de manden kon worden gekeurd door de rokers die ook de kopers van de verse haring waren voor hun rokerij. Daarna werd de echte afslag ervan aangevangen in een soort houten loods bij de Oude Kerk . En dan begint hier het echte verhaal.  De redersvereniging kocht in 1879 aan de Wassenaarsestraat tegenover de Oude Kerk een stuk grond en lieten daar een ‘Verkooplokaal’ optrekken waar sinds 1880 de haring werd afgeslagen.  Omdat sinds 1857 door de kustdorpen met hun bomschuiten de haring gekaakt en gezouten (warren) mocht worden aangevoerd zal dus in Scheveningen ook de pekelharing - maar nu vanuit de ton - zijn gekeurd en daarna in het bewuste lokaal zijn afgeslagen. Het gebouw was voor méér doeleinden beschikbaar. Zo las dáár de dorpsdichter en afslager Job Taal zijn eindeloos lange jaarverslagen in dichtvorm,  tegen betaling, maar dít dan wél voor een goed doel. Tevens werden - doordat de Oude Kerk overvol geraakte - in het Verkooplokaal  zondagse kerkdiensten gehouden. Na de bouw en de ingebruikstelling in 1894 van de Nieuwe Kerk vervielen de kerkdiensten in het Verkooplokaal terwijl na de komst van de haven ook de verkoop van haring aldáár niet meer aan de orde was. Het nú nutteloze Verkooplokaal werd in 1907 doorverkocht aan het Leger des Heils.
Piet Spaans (Pietes.)bericht van piet spaans

 42 
 Gepost op: 08-01-2018, 00:53:25 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door Knorhaan
scherp navigeren

Dat deed Sun Hung ook, anders was ie op de klippen gelopen  Grin Grin Grin

K


 43 
 Gepost op: 07-01-2018, 23:19:00 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door jacobcramer
scherp navigeren

 44 
 Gepost op: 07-01-2018, 13:51:00 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door zier
ja en dat in de donker,had je net als de vestas geweest.

en der is nog meer natuurlijk.

 45 
 Gepost op: 06-01-2018, 16:03:36 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door jacobcramer
ze blijven in de buurt Bart
scheveningen radio bestaat allang niet meer
en dan de 3 kotters die elk weekend komen waar moeten die heen ?  Politie
en alle vishandelaren moeten kunnen doorgaan

 46 
 Gepost op: 06-01-2018, 15:26:17 
Gestart door Leen - Laatste bericht door Leen
Een pijnlijk treffen met de  APRODITE
Hallo vrienden in Maart 1961 kwam het op een wel heel bijzondere manier tot een treffen met een oud Grieks stoomschip de Aprodite uit Athene . We kwamen toen  van Londen met 500 Ton stukgoed voor de NAVO. En dat was een hele gevarieerde lading. Van uniformen van alle afdelingen,  van ons leger, en ondergoed voor mannen van maat heel groot tot ietsje minder groot, en het was vaal leger groen  van het vele gebruik,  en het wassen. En voor de dames was het precies zo, alleen waren er wel meer maten voorradig. En er was ook veel maand verband voor de zieke poesjes bij, alleen waren die dan wel ongebruikt! En jullie zullen het  geloven of niet, maar deze maand verband was ook nog leger groen. En vervolgens zaten er in de lading, zware en lichte mitrailleurs, Gerand geweren pistolen mortieren'en nog veel meer soorten wapentuig. Noodrantsoenen en nog veel meer dingen die in het NAVO leger gebruikt werden. 


En we hadden ook nog eens 120 ton springstof [ trotyl ] voor Gennevilliers vlak onder Parijs, geladen waar ook een depot van de NAVO lag. 
Dus zijn wij met drie rode vlaggen de Thames af , en met het donker worden werden dat drie rode lichten, de Downs door, en van af  Dover aan stuurboord werd het kanaal naar Bakboord draaiend over gestoken.


En bij de Franse kust aan komend kwam er van stuurboord in de geul varend een  Tanker de L'IMPASSE ons tegemoet varen. Die met een paar diepe zware hoorn stoten ten kennen gaf dat hij er aan kwam. Maar onze stuurman was een pestkop, en deed of zijn neus bloede dus gaf de tanker maar weer een paar loeiende stoten op zijn hoorn. Maar onze stuur had die grote oliebak natuurlijk al lang gezien. En hij wist dondersgoed dat hij de betreffende tanker  in de smalle vaargeul voorrang moest verlenen. Daar de tanker geen andere kant op kon. En haast op het allerlaatste moment gaf hij onze roerganger pas de order hard stuurboord. En daarna draaide de Fendo scherp naar stuurboord af. En toen we na die manoeuvre  vlak langs de tanker vaarden stond de stuurman van de L'IMPASSE   woedend op de buitenbrug met zijn vuist naar ons toe te zwaaien, en met de andere hand op zijn voorhooft wijzen. Waarna onze stuurman een klap met zijn linker hand in zijn  rechter arm gaf,  zijn vuist omhoog naar hem toedraaide , en met zijn middelvinger  omhoog stekende bewegingen maakte. En dat terwijl we langs die volle olie bak met zijn woedende stuurman vaarden.  En zo gingen we onder de wal door langs Fecamp, Diepe, met de daar achter liggende plaatsen op Le Havre  aan.


En dan langs Le Havre naar de Seine waar we onze loods aan boord zouden nemen. Waarna we dan eerst in Rouen een nachtje over lagen, om onze mast te kunnen strijken. En de andere dag zouden we dan onder onze eerste Seinebrug door,  op weg naar eerst  Gennevilliers om daar de Trotyl te lossen, en zo  door naar Parijs om de rest van onze lading kwijt te zijn. 
Maar toen we bij de mond van de Seine kwamen zat het potdicht van de mist. Dus  was het letco  anker, waarna de wacht op ging, en was het machinekamer stand-by.  En daarna was het op onze scheepshoorn geblazen, en bellen. Maar op een zeker moment hoorden we  het lugubere geluid van een zware scheepshoorn  terug loeien, en het kwam steeds dichter bij. Dus wij weer terug blazen, en bellen maar het lugubere zware geluid naderde ons steeds dichter, en dichter.
En onze stuurman was onderhand uit de kuil komend ook de bak op geklommen.  En hij stond samen met onze wacht op de bak zonder wat in de witte brij te kunnen zien te turen. En plotseling zagen ze tot hun grote schrik een hoge zwarte scherpe boeg uit de dikke mist op doemen. Tegelijkertijd hoorde onze stuur ergens boven zijn hoofd drop anchor  schreeuwen. En hij bedacht zich geen moment, en gooide Willem onze wacht als het ware de voorkuil in, en sprong hem gelijk achterna. En op dat moment klonk er een oerverdovend hoge krakende en gillend  scheurend geluid over ons schip heen, en het anker zagen we later bleek van de Aprodite een Griekse stoomboot te zijn, sloeg krakend met een dof scheurend geluid  dwars door het voor dek heen, zo onze anker kettingbak in. En na van schrik bekomen te zijn liepen onze stuurman met   Willem het voordek weer op, om de grote ravage die het anker van de Aprodite  veroorzaakt had te kunnen bekijken. En een poosje daar na kwam ook de stuurman van de Aprodite  met een werkboot met twee roeiers bij ons aan boord om de schade die wij opgelopen gelopen hadden te kunnen  bekijken. En na dat gebeurd was  werd er bij onze ouwe in zijn Salon, met de stuurman van de Aprodite  de afspraak  gemaakt dat zei hun anker in Rouan uit onze bak zouden branden. Waarna zei het dek van onze bak dan ook weer provisorisch met lassen en andere toestanden zouden dichten. En dat dan ook de Kapt van de Aprodite hem zelf bij ons aan boord zou komen, om het een en ander te kunnen bespreken. 


En onze bak zou als we onze lading in Gennevilliers en Parijs gelost hadden,  in Zaandam op  de scheepswerf daar weer vakkundig gerepareerd worden. 
En ja mensen met die 120 ton trotyl aan boord liep het gelukkig nog goed af, want je moest er niet aan denken dat een zware inductiestroomstoot die tijdens de gillende en schurende aanvaring ontstaan kon zijn. Dan was de ravage niet te beschrijven geweest. Zelfs  le Havre dat er vlak bij lag zou zware schade hebben op gelopen, en van ons met de Fendo en ook van de Aprodite was dan denkelijk niks meer over geweest. Maar ja dat is nu gelukkig wel achteraf gepraat.

En in de sluis van Carrière [ en dat kon er ook nog wel bij !! ] hadden we bij het invaren van deze sluis ook nog een rot akkefietje wat ook maar net goed ging. Tijdens het binnen varen van de sluis wilde onze ouwe de Fendo een klapje achteruit geven. Want de reis er voor was het hele telegraaf  gebeuren naar de brug toe over gezet.

Dus kon onze Kapitein zijn boot nu van af in de stuurhuis bedienen. En hoefde ik niet meer naar beneden om  de motor bedienen, dus stond ik op mijn gemakje naar Theo een van onze matrozen die met een me boetop [ een staaldraad met een hart van vettouw doorweven om soepeler te kunnen afmeren]  in zijn handen gereed stond om de Fendo af te kunnen stoppen. En op een zeker moment  hoorde ik de startlucht sissend door de lucht leiding sissen, om de nokkenas van de motor in zijn achteruit te laten lopen. En daarna kon onze ouwe de motor te starten om de Fendo wat af te stoppen.  Maar de Fendo bleef rustig door gaan, en het ging nu toch wel tijd worden dat er gang uit ons scheepje ging dacht ik zo.


Onderhand hoorde ik de ouwe gillen meesterrrr hij wil er verdommeee niet in lopen. Ik vloog de machinekamer in en schoot langs de overbreng stang, de motorkamer in. En ik zag tot mijn schrik dat de start stang tegen een trechter die ik in het traliedek boven onze motor  geplaatst had klem zat. En wat onze kapitein daarna nog meer voor lelijks brulde zal ik hier maar niet herhalen.
Ik verwijderde snel de trechter, en zag de stang nu vrij van het opstakel trechter! overgaan. En daarna startte  met een sissend geluid onze motor weer, en stopten we vol aan  achteruit slaande maar net nipt  vlak voor de sluis deur . En je moest er niet aan denken als we dwars door de sluis deuren geramd waren. Want door achter stond het water van de Seine met het vele water wat van boven de Seine, uit Duitsland kwam maar krap een meter onder de bovenkant van de sluisdeur. Maar ja dat is gelukkig niet gebeurd. Vr gr  Leen     Cool

http://www.zeilclipper.eu/forum/viewforum.php?f=1

En hier boven de link voor de foto's mensen

 47 
 Gepost op: 06-01-2018, 14:31:28 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door Knorhaan
Team Sun Hung heeft vannacht wel een hele rare haal gemaakt, waardoor ze flink wat mijlen achterop zijn geraakt.

K

 48 
 Gepost op: 06-01-2018, 02:08:24 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door B@rtW.
Ik zag in het AD on line van gisteren, waarvan ik twee opnames hier plaats, een impressie van hoe het er in weken 25/26 aan de havens ed. tijdens en na de V.O.R. Finish aan toe zou kunnen gaan.
Voor de wedstrijdjachten en hun diepgang i.v.m. de getijden ec. zie ik hun aanlegplaats aan het oude havenhoofd als zeer risico vol en zou als verzekeraar van het gebeuren deze plek niet accepteren!

 49 
 Gepost op: 06-01-2018, 01:53:03 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door B@rtW.
Goed Jaap we zullen hem er heen blazen met z'n alle, maar Eėhe bestaat Scheveningen Radio nog dan? Ik ben er gisterenavond nog langs gefietst (er was nog vuurwerk ook) en ik herinner me dat ze een tijd terug alle palen uit dat duin hebben gesloopt.

 50 
 Gepost op: 06-01-2018, 00:56:52 
Gestart door JanM - Laatste bericht door JanM
Sinds wanneer, en waar was het Leger des Heils werkzaam in Scheveningen?
Er bestaat/bestond een gebouw aan de Wassenaarschestraat met op de gevel het jaar 1880. Je zou denken dat dit gebouw in 1880 werd opgezet. Maar eerst in 1907 kocht het Leger het oude vislokaal in de W'straat en gebruikte dat voor godsdienstoefeningen. Waarom staat er dan 1880 op de gevel? Of spreken we over twee lokalen?
Jan M Keus
Oslo. Noorwegen

Pagina's: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!