Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-05-2018, 01:29:43
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10

 31 
 Gepost op: 21-05-2018, 23:08:59 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door jacobcramer
in de breedte op weg naar Cardiff

 32 
 Gepost op: 21-05-2018, 17:16:27 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door dekzwabber
 hier het Letse strand in de winter

 33 
 Gepost op: 21-05-2018, 16:52:51 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
VL73 Elly

De VL73 Elly was de eerste van een serie van 5 trawlers die tussen 1963 en 1965 voor Vlaardingen zijn gebouwd door de Sleephelling Mij. Scheveningen. De Elly werd gebouwd voor Visserij Mij. Kwakkelstein te Vlaardingen, werd 9 maart 1963 te water gelaten, was in juni bedrijfsklaar en vertrok op 21 juni ter visserij, schipper N. Pronk.

De Elly is groot 326 bruto ton bij een lengte over alles van 43,31 m. Lengte tussen de loodlijnen 38,74 m, breedte 7,24 m en holte 3,86 m. De hoofdmotor is een 8 cylinder Deutz van 1000 pk waarmede ook de vier die daarna volgden zijn uitgerust.

Dat waren in 1964 de Anita VL34 van de Visserij Mij. Vlaardingen en de Elizabeth VL105 van de Visserij Mij. W. Kwakkelstein gevolgd in 1965 door de Ursinus VL1 van de Zeevisserij Mij. Holland en de Caroline VL90 van de Visserij Mij. Vlaardingen.

Jan

 34 
 Gepost op: 21-05-2018, 16:28:26 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door dekzwabber
  Strand in Litouwen(1e foto) en Letland

 35 
 Gepost op: 21-05-2018, 09:17:13 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling

Twilit Waters no. 2

Het is onmogelijk, dat de Twilit Waters, een houten schip zijnde , niet de magnetische mijn  tot ontploffing heeft kunnen brengen op een diepte  van 30 vadem en het is  bijna onmogelijk , dat een akoestische mijn,, waarvan de gevoeligheid afhankelijk is van  een elektrische  ingesloten  batterij, nog steeds actief kon zijn, na zes jaar, na het einde van de oorlog.
Het is hierdoor aannemelijk  dat de ontploffing door een Duitse mijn van het GD of GG type kon gebeuren, als de mijn naar de oppervlakte moest zijn gebracht , door een  soort instrument als een trawnet.

Met al deze omstandigheden, moest de Raad  er uit op zien te maken dat de Twilit Waters, waarvan bekend was dat zij kort geleden  daar in de buurt van haar dhan boei gevist had, tot niet meer dan een uur er vandaan, rond het tijdstip van de  zware explosie, waarover werd gesproken door de  drie onafhankelijke getuigen en een Duitse mijn van het GD of misschien van een GG type in haar trawlnet had opgevist en deze aan de oppervlakte had gebracht , met het catastrofale  resultaat voor haarzelf en haar gehele bemanning.

Ofschoon het onderwerp geen directe betrekking heeft met de ernstige  zaken waar door in deze zaak,  de waakzaamheid van de Raad had opgewekt, over de onbevredigende opstelling voor de te water lating van de reddingsboot op trawlers, van de grootte en  het type van de Twilit Waters,  in geval van nood.
De boot is over het algemeen op klossen geplaatst onder een laadboom aan de achtermast, maar  de voorzieningen om de boot op te hijsen door middel van de laadboom, blijken  volgens de Raad nog  onvoldoende te zijn.
De Raad beveelt dan ook aan, dat er door een  uitgebreide studie, aandacht wordt gegeven aan de problemen, om een gemakkelijker manier  te ontwerpen, om de reddingsboot te water te laten.,
Er kan natuurlijk geen mogelijkheid zijn geweest, dat de bemanning van de Twilit Waters zelfs niet de minste kans hadden om bij de boot te komen en deze opmerking moet niet gezien worden als een kritiek  van de eigenaars of beheerders van de  Twilit Waters, wiens praktijk in deze zaak conform is, wat algemeen is op schepen van dit soort.
De Raad voelt echter aan, dat dit een zaak is,  waarin ruimte is voor een verbetering en voor deze reden alleen al, voelt zij zich niet in staat een incompetent antwoord te geven. op  verdere vragen.

Einde

 36 
 Gepost op: 21-05-2018, 09:16:09 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Trawler Twilit Waters

De Twilit Waters was een houten enkel schroef motor trawler, waarvan de romp was gebouwd in 1948 bij Richards Ironworks Limited in Lowestoft en die was voorzien van een toevoeging van een buiskap op het voorschip en wat andere veranderingen en verfraaiingen, onder het directe toezicht van de  effectieve beheerders in Brixham..
Haar bruto tonnage was 113,09 ton en haar lengte 87,5 voet,
Zij had drie waterdichte schotten en werd voortbewogen door een  vijf cilinder diesel motor van 375 PK, die in 1948 was gebouwd door Crossley Brothers Limited uit Manchester en ge´nstalleerd in Brixham, onder toezicht van de beheerders.

In alle omstandigheden in deze  zaak, als dat hierna mocht blijken is het niet nodig om details te verschaffen over de uitrusting van het schip./
Het is voldoende om te zeggen, dat de Raad tevreden was met  de  verklaring, dat het schip, goed onderhouden en goed gebouwd was in algemeen opzicht.

De Twilit Waters vertrok uit Brixham om ongeveer 04,15 n.m op de 8e April 1951.
Het is niet de gewoonte van de beheerders om de visgronden voor te schijven waar hun schippers moesten gaan vissen, maar het was een begrip, dat de Twilit Waters zijn koers zette naar  het westen van Start Point en het is bekend dat tussen het moment van haar vertrek en de bijna zekere tijd van haar  verwoesting, dat zij zo ver als de West zijde van de Wolf Rock was gekomen.

De laatste radio verbinding met de Twilit Waters die ontvangen werd van haar was op 11 April  tussen 7 en 8 uur v.m, wat aangaf dat zij op dat moment ten westen van Lizard Point was en het is de mening van de Raad, dat het niet veel mijlen verder kan zijn geweest vanaf Lizard Head,.
In haar laatste bericht, vermelde de schipper dat de visserij "slap "was, waar hij op dat moment was en daar de wind op dat moment over het algemeen westelijk was en toenemend was in kracht, het niet verwonderlijk was dat de volgende  betrouwbare identificatie van de Twilit Waters, haar plaatste  onder de lij zijde van de Lizard, zo'n drie of vier mijl van  St. Anthony Head, op de ongeveer 30 vadem lijn van de diepte peilingen en vrij dicht bij de bekende positie was van een oud wrak, waarvan geloofd werd dat het de Goshawk was.
Een betrouwbare getuige wiens intelligentie en  waarneming vermogen , groots de Raad imponeerde, zag de Twilit Waters vissende rond een dhan boei in de  directe omgeving van deze positie, vanaf het midden van de morgen tot na het donker worden op de 11e April. en ofschoon hij de naam van het schip niet kon lezen en de naam van het schip niet wist, die hij observeerde, hij beide keren kon lezen en het zich nog kon herinneren,  dar haar visserij nummer, BM 102.was.
Kort voor  de duisternis in viel op dezelfde dag, keerde deze getuige, die ook gevist had in hetzelfde gebied, terug naar Falmouth en de Raad is tevreden dat hij correct een groep van visserij lichten kon identificeren, wat hij  zag om ongeveer 8 uur. n.m. in ongeveer dezelfde positie , als zijnde de verlichting van de Twilit Waters

Deze getuige was de laatste persoon die gezien heeft of die in elk geval de Twilit Water heeft ge´dentificeerd en dit is van grote betekenis, dat toen hij weer naar ongeveer dezelfde plek ging op de 13e April, en nadat  deze getuige de dhan boei op dezelfde plaats zag en haar uiteindelijk heeft gelicht en haar mee naar Falmouth heeft genomen, waar haar anker gerei later werd ge´dentificeerd door een betrouwbare getuige, als hebbend toebehoord aan de Twilit Waters. .

Wat zorgen over waar de Twilit Waters dan wel zou zijn, werd pas gevoeld op ongeveer de 18e April, toen het feit zich voor deed, dat er geen enkel Radio Telefonie signaal van haar, gedurende enkele dagen, was gehoord. en wat de algemene aandacht vroeg.
En op de 19e April, de eigenlijke eigenaars aan de Marconi Company verzochten, om een radio zoektocht  in te stellen naar de Twilit Waters en  tegelijk werd aan de schippers  van een aantal andere trawlers gevraagd, om naar Twilit Waters uit te kijken.

Kort na 7 uur v.m. op de 20e April, toen de trawler David Allen stomende was naar een positie  westelijk van de Lizard, naar de Eddystone, in dienstvaardigheid met de opdracht om uit te kijken naar de Twilit Waters, kwamen zij bij een reddingsboei, die duidelijk toebehoord had aan de Twilit Waters, haar naam en de haven van registratie vermeldend, op een bestek met Dodman Point peilend in NW lijke of  Noord en Ż streek N lijke richting, op een afstand van 18 mijl en ander wrakhout, waarvan de Raad overtuigd is, dat het afkomstig was van de Twilit Waters. wat gevonden werd in dezelfde omgeving, op ongeveer dezelfde tijd..

Ook op de 20e April 1951, vond een officier van de Kustwacht, gestationeerd op de Lizard. die op de avond er voor gewaarschuwd was om naar wrakhout uit te kijken, vond een naam bord van de Twilit Waters en wat ander wrakhout  , langs de kust dicht bij Church Cove . aan de oostzijde van de Lizard.

De Raad onderzocht een hoeveelheid wrakhout en inspecteerde ook een zuster schip van de Twilit Waters, van een gelijkwaardige constructie en na  ontvangst van een deskundig verklaring van een ervaren scheepstimmerman, die op de afbouw van de Twilit Waters in  Brixham toezicht had gehouden en van verschillende  andere vakkundige getuigen in het onderhoud bij de scheepvaart, die het wrakhout hadden ge´nspecteerd, kwamen zonder  moeilijkheden tot de conclusie, dat het wrakhout in kwestie, een deel was van de Twilit Waters en dat de conditie van het wrakhout uitwees,  dat onweerstaanbaar het schip getroffen was door een explosie van buiten af , van zeer grote hevigheid.

Sterke bekrachtiging is aan de conclusie gegeven, over de omstandigheid, wat door drie onafhankelijke getuigen, die allen de Raad imponeerden, zijnde zorgvuldige en accurate waarnemers, die op de 11e April tussen 9.15 uur en 9.30 uur in de namiddag hoorden, wat zij omschreven als een krachtige explosie, zeewaarts,  van drie plaatsen, verspreid over een afstand van 20 mijl langs de kust, waar zij respectievelijk de explosie hoorden.
De Raad was voldaan dat deze getuigen de explosie  hoorden, waardoor zij konden getuigen en geen waarnemers er bij werden  geroepen, om de explosie te identificeren op dat moment en in dit bepaalde gebied, wat veroorzaakt werd door iets onsamenhangendst , met de conclusie voor de Raad, dat de explosie van een mijn was, die explodeerde door contact met de Twilit Waters.

De Raad werd op grootse wijze bijgestaan  bij de getuigen verklaringen, door een officier van de Koninklijke Marine in anti duikboot torpedo en mijnen oorlog tuig., die bewees dat er een nog actieve Duitse GD mijn opgepikt was in Januari 1951, op ongeveer drie mijl ZZO van Rame Head en die de het karakteristiek van dit soort mijnen beschreef in uitgebreide en heldere details..
Volgens zijn  verklaring waren de GD mijnen  en de gelijknamige GG mijnen, parachute mijnen, die ook kunnen functioneren  als land mijn of als een marine mijn..
Liggend in een zeebedding kunnen zij  akoestiek werken of magnetisch, maar zij zijn ook uitgerust met een  hydrostatische klep, die een ontsteking contact controleert..
Als de mijn  binnen 24 voet in het geval van een GG mijn en 15 tot 18 voet in het geval van een  GD mijn aan de oppervlakte wordt gebracht en als de hydrostatische klep  in werking is, wordt de ontsteking geactiveerd en zal de mijn ontploffen bij het contact van een vast object.
Van deze mijnen was bekend dat zij zoveel als 1,536 pounds aan een hoog explosieve lading hadden maar ook een kleiner type mijn, met slechts 0,676 pounds van hoog explosieve lading , genoeg zou zijn om  bijna elk schip van het type van de Twilit Waters, te verwoesten..

wordt vervolgd


 37 
 Gepost op: 20-05-2018, 10:09:05 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door Maart
Geen dank, graag gedaan,ik moet je nog een PBtje sturen met telefoonnummers maar dat heeft de aandacht, eerst eens horen wat ze gaan beslissen.
Vr.gr,
Jan,
Is goed Jan was 2 weken geleden nog in Fraserburgh en Banff kon niet verder noord we hadden nog al wat ziekenhuis afspraken dus moeste weer terug.
we zouden over een paar maanden weer naar de Pentland area gaan eerst richting Yorkshire
Ik send je je een pbtje met me gegevens Jan tot horens
Gr Maart

 38 
 Gepost op: 20-05-2018, 07:08:00 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/1KD9Ro_hLyA

 39 
 Gepost op: 19-05-2018, 21:14:22 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door Knorhaan
Uitslag havenrace:
1.  Brunel
2.  Mapfre       +2.30
3.  Vestas        +3.34
4.  Scallywag   +4.47
5.  Dongfeng    +5.26
6.  Akzo           +6.21
7.  Plastic         +9.30

K   

 40 
 Gepost op: 19-05-2018, 02:45:37 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door dekzwabber
die hebben mooie monumenten op dat eiland dekzwabber
Ja hoop dat ze er nog zijn,foto's zijn v 2010.
In Oostende staat er ook een viskotter half onder de grond als museum,kan helaas de foto niet meer vinden Cry.
Maar probeer deze url www.Oostendevooranker.be/2017
of via google museumschip Amandine ostende.

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!