Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
17-08-2018, 17:22:40
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10

 31 
 Gepost op: 30-07-2018, 17:22:17 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door witkwast
Helaas heeft een icoon van Scheveningen in stilte uit ons midden zijn laatste reis gaan varen. 

 32 
 Gepost op: 30-07-2018, 16:28:16 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door vreemdeling
Ik ben geschrokken van het bericht.
Ook mijn welgemeende condoleances voor het gezin en familie.
Vaak heeft hij mij geholpen.
Jammer,  dat ik hem nooit heb ontmoet.
Hij was even waardevol als Demarico en een groot verlies voor Scheveningen-Haven.
Ook voor hem is er geen plaats vervanger.
Voor ons een wijze les, dat dit ook aan ons eens zal gebeuren.
Gelukkig dat wij het niet weten, wanneer !
Veel sterkte toegewenst voor de komende tijd.

Cor Spaans.

n.b.
Witkwast, bedankt voor het bericht.

 33 
 Gepost op: 30-07-2018, 10:27:26 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door machinist
Helaas een slecht bericht.  Kreeg dit te lezen via FB : DU  PRESS

Condoleances aan de familie. Zijn prachtige foto's, zijn feitenkennis van Scheveningen waren een waardevolle bijdrage aan de site.
Inderdaad, wij genoten van hem.
Lieve familie en vrienden,  gecondoleerd met het verlies. Sterkte toegewenst.

 34 
 Gepost op: 30-07-2018, 08:57:08 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling

 Deel 2

Toen het schip zich door het water spoedde, werd het dek schoongemaakt en gespoeld, de tonnetjes  en verdere spullen in dezelfde rangschikking geplaatst als voorheen, weer gereed voor het volgende nachtwerk. en gingen wij vervolgens naar beneden voor het ontbijt, waar in een grote overvloed aan  vers gevangen haring werd aangeboden, behalve nog ongeveer een dozijn makrelen, die ook in de netten waren gevangen..
Ik hoef u niet te vertellen, dat wij met een goede eetlust zaten te eten en verheugden zich ook nog op een goede  opbrengst van onze kapitale vangst..

Ongeveer om 10. uur in de morgen, bereikten wij Scarborough en een monster haring, die zorgvuldig uit de hoop werd gesorteerd, werd naar de wal gestuurd door een man in de roeiboot, die ik begeleidde.
Wij kwamen aan bij de pier en vervolgden onze weg naar het verkoop punt.

De haring werd  verzameld en de prijs werd vast gesteld op 6 shilling en 9 penny's per 100 stuks, een prachtige prijs en wij vertrokken dankbaar, bij de gedacht dat onze nacht visserij ons netto  ongeveer £ 90 had opgebracht.

Om ongeveer 2 uur in de middag, vertrokken wij weer naar de visgronden.
De schipper die dacht dat wij nu wel genoeg gezien hadden, bood ons vriendelijk aan, om ons aan wal te zetten bij  Filey Brigg, wat wij toch zouden passeren, maar nee, wij waren helemaal niet vermoeid en besloten om mee te blijven varen.
Wij volgden ongeveer dezelfde koers als van de dag er voor, de netten werden weer op de zelfde manier uitgezet, maar daar de wind aanmerkelijk was aangewakkerd. werd de roeiboot niet te water gelaten om naar de netten te gaan kijken , of er al iets was ingezwommen

Twee of drie netten  werden scheep gehaald, maar er zat geen haring in deze netten. Na drie uur hard werken was de hele vleet scheep, en we vingen zelfs  niet genoeg haring, om bij het ontbijt genuttigd te worden.
In zo'n nood geval, moest het menu terug vallen  op een ontbijt met vlees en fruit pastei's.

*
Hier zal de omtrek van de reep bedoeld zijn. Ruim 11 cm. dikte  lijkt mij erg veel

**
Waarschijnlijk is hier sprake van een zink vleet.

***
Waarschijnlijk bestond een last haring in Scarborough uit minder vaten of de vaten waren kleiner dan de Hollandse vaten.

Einde

 35 
 Gepost op: 30-07-2018, 08:55:29 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Een reisje van een dominee, op een haring vissers vaartuig uit Filey.

De dominee van het Bridlington Circuit Methodisten, genaamd  George Shaw, schreef eens een fascinerend verslag uit de eerste hand, over de haring visserij  aan boord van een haring Yawl, in zijn boek "Onze Visserlui uit Filey," wat in 1867 werd gepubliceerd.
Hij beschrijft in het verhaal ,  hoe hij aan boord  werd uitgenodigd door de schipper van het schip , waarvan het schip in de baai gereed lag, om te vertrekken naar de visgronden.

.... .... en omstreeks twee uur in de namiddag, zeilde het vaartuig rustig de baai uit, met haar boeg naar de open zee gericht.
Verschillende eendere vissers vaartuigen, Yawls genaamd en haring roeiboten ( cobles genaamd ) voeren in dezelfde richting als wij  en af en toe ontmoetten wij een ander vissers vaartuig, met bestemming Filey of Scarborough en twee van deze schepen  waren ruimschoots beladen met vis..

Na zo'n vier of vijf uur in een rechte lijn te hebben gevaren ( misschien 25 of 30 mijl ) bereikten wij de visserij gronden.
Grote aantallen vissersschepen, Engelse, Franse en Hollandse, waren daar reeds aanwezig, waarvan sommige zich klaar maakten om te netten uit te gaan zetten en een aantal, welke  reeds een gedeelte van hun netten of de gehele vleet hadden uitgezet.
......... en laat mij nu proberen om deze bezigheid te beschrijven..

De luiken van de ruimen werden afgenomen en de reep , een tros van 1000 vadem lang en ongeveer vier en een half inch dik *, werd uit gepaaid over de zijkant van het schip.
De mannen aan de kaapstander zorgden er voor, dat de reep  met de gewenste snelheid uit liep.. Tonnetjes, om deze reep drijvende te houden, werden door ťťn man op de reep vast gezet., terwijl de netten door een ander op de reep werd vast gezet..
De tonnetjes  werden overboord gegooid als de verbindingslijn strak kwam te staan en de netten werden door de reep overboord getrokken..

Daar de netten zinken en de tonnetjes blijven drijven, , zal je ontdekken, dat de reep onder water wordt gehouden door een proces van uit te paaien, wat ongeveer een uur in beslag neemt en wanneer dit beŽindigd was, lagen er 100 tonnetjes in het water en 120 netten.
En hierna kwam er een aanmaning voor het avond eten..

Dat avond eten bestond uit vlees en vis. en wat voor een degelijke maaltijd was het..
Het zou jullie vermaakt hebben, als je ons aan die maaltijd had gezien., een speciaal diner..
Je zat gewoon op het dek, een stuk gebraden vlees, gloeiend heet werd geserveerd en een van de mannen, meestal de schipper, begon met het stuk vlees in porties te snijden.

En hij sneed het ook in stukken en maakte geen fouten en overhandigde je een stuk vlees, wat voldoende leek voor een half dozijn maaltijden.
En het had ook geen zin om te protesteren..... zoals......dat krijg ik nooit van mijn leven opgegeten..!

En hij zou je dan wel vertellen dat hij het wel beter wist. en dat het een lange periodewas tussen deze maaltijd en de volgende.
Bij deze maaltijd werd ook nog brood geserveerd, zelf thuis gebakken en was de naam brood echt waardig en verder nog kool, aardappelen en peen..
Als er wat golven zijn, zal je er moeite mee hebben om je bord op je knieŽn te houden, want een tafel is er niet of als je het bord wel vast kunt houden, loop je wel de kans, dat je het vlees en aardappelen kwijt raakt, als ze van je bord afrollen.

Uit voorzorg had ik mijn vlees en aardappelen in kleine stukjes gesneden, zodra ik dit kreeg  en het rolde saarna niet zo snel weer weg..
Ik heb de mooiste verhalen gehoord die de visserlui mij vertelden over heren, die probeerden  de weg rollende aardappelen op hun bord te houden en later zelf over het dek rollende werden aangetroffen, met hun bord en haar inhoud, onder zich.

Na het vlees  kwam er een ronde van noedels, die, voor de zaak van de veiligheid in een schaaltje worden gepresenteerd en zodat de stroop rond gegeven kon worden en je jezelf kon bedienen.
Hierna kon je nog van een kop thee genieten, als je er trek in had..
Maar het gebruik van bedwelmende dranken was geen kwestie, want de meeste van de bemanning  waren geheel onthouders..

Maar , terug te keren naar het onderwerp, na het avond maal, verzamelden  wij ons rond de kachel  voor een praatje, voorafgaande aan de kooi in te duiken voor een kort slaapje..
Ik zou wel willen dat je deze pittoreske groep kon zien, die wij zo met elkaar vormden..

Gesprekken over comfort en tevredenheid, zag ik nooit zo geŽvenaard.
En ik ben vaak in een gezelschap geweest, wat velen een intellectueel gezelschap zouden noemen. maar ik heb zelden meer christelijke of normale conversatie gehoord, dan in de hutten van onze ruwe en lompe visserlui..

Maar om terug te komen op de nacht in kwestie, zo mooi als de dag was geweest, nog mooier was de nacht..
De schipper vertelde mij dat het de mooiste nacht was, die zij in het gehele seizoen hadden beleefd.

En inderdaad, het kon niet mooier zijn.. Rond 10 uur 's-avonds ging ik aan dek en  ging daar zitten mijmeren..
Het begon te schemeren en de lichten van de schepen rond om ons, gaven ons een onbeschrijflijk romantisch en prachtig schouwspel..
Je hoorde geen geluid en voelde geen zuchtje wind..
Toen ik daar zo zat, zag ik door de afstand de zwakke schittering, van de verre Flamborough Head vuurtoren.

Kort na middernacht werd ik wakker door het geluid van stampende voeten op het dek en ik constateerde dat dit het signaal was voor de bemanning om eens te gaan kijken of de netten al haring bevatte.
Ik stond haastig op en ging aan dek en zag dat er een roeiboot te water werd gelaten.

Twee bemanningsleden stapte in de roeiboot en schreeuwden mij ernstige verzoeken toe, om met hun mee te gaan en de schipper gaf mij toestemming om met hen mee te gaan, maar waarschuwde mij wel serieus, om erg voorzichtig te zijn..
En de boot werd afgeduwd van het schip en wij zaten daar in de kwetsbare roeiboot, midden op de wijde zee..

Nooit zal ik dit schouwspel vergeten.
De maan was opgekomen en scheen met onvermengde schoonheid.
Geen wolk werd er gezien.
Ons pad lag direct langs de lijn van zilveren helderheid, veroorzaakt door de reflectie van de maneschijn op het water..
De mannen  roeiden enige tijd zo door, zonder dat  er een woord werd gesproken.

Hier en daar konden wij waarnemen, dat ook roeiboten andere schepen verlieten, op dezelfde wijze als wij hadden gedaan..
Als wij hen naderden of andere boten passeerden, die hun netten controleerden, riepen wij hen aan met een woord van goede wensen of vroegen inlichtingen..
Zie je al wat in de netten en het antwoord van ťťn of twee van hen  was.... " Er zit genoeg in "
En dat veroorzaakte dat de mannen met hernieuwde energie verder roeiden..

Na ongeveer een kwart mijl geroeid te hebben, stuurden wij de roeiboot naar onze vleet en namen een tonnetje uit het water en trokken het touw, waarmee het tonnetje aan de reep was vast gezet, naar ons toe.
De omhoog getrokken reep werd over de steven van de roeiboot gelegd en ik mocht de reep vasthouden, zodat zij niet van de kop  van de roeiboot zou glijden.*.*
Daarna werd het net bereikt en werd gedeeltelijk uit het water getild.
In het kleine gedeelte , wat ik van het net te zien kreeg, zag ik sporen van haring, verward met hun koppen in de mazen van het net en hun staarten klapperend in het water, wat een prachtig gezicht was..

Wij gooiden de reep weer overboord en roeiden nog eens een kwart mijl en bekeken een ander net, met hetzelfde resultaat en na  twee of drie keer herhaling van dit proces waarbij haring werd aangetroffen bij elk onderzoek, roeiden wij weer terug naar het schip..
Ik leerde later wel , dat deze manier van onderzoek alleen mogelijk was bij mooi weer en gewoonlijk werd de reep ingehaald en werden de eerste netten bekeken of er haring in de netten zat..

Het verslag, dat er haring in de netten zat, gaf grote tevredenheid en al spoedig werd alles in gereedheid gebracht om de netten in te halen..
De mannen gingen naar de kaapstander en begonnen deze rond te draaien.
Op deze manier werd de reep binnen gehaald en als deze scheep kwam , maakte een bemanningslid de tonnetjes los en een ander bracht ze naar het ruim en twee andere bemanningsleden schudde de haring uit de netten op het dek, terwijl een gedeelte van de haring in een opening van het dek, in een put vielen.

Als de haring zich aan dek ophoopten en in de weg lag, schepte ik ze in de put.
Dit proces duurde ongeveer drie uren.
Uiteindelijk was de gehele vleet binnen en wij hadden ongeveer 30.000 haringen gevangen ( drie last ) * * *
De zeilen werden onmiddellijk gehesen en waren wij weer onderweg met alle snelheid die mogelijk was., naar de markt..

wordt vervolgd.

 36 
 Gepost op: 29-07-2018, 15:05:12 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door Metser
Helaas een slecht bericht.  Kreeg dit te lezen via FB : DU  PRESS

Condoleances aan de familie. Zijn prachtige foto's, zijn feitenkennis van Scheveningen waren een waardevolle bijdrage aan de site.

 37 
 Gepost op: 29-07-2018, 10:46:24 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door zier
Bedankt witkwast voor het bericht.

 38 
 Gepost op: 28-07-2018, 16:24:35 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door witkwast
Helaas een slecht bericht.  Kreeg dit te lezen via FB : DU  PRESS

 39 
 Gepost op: 27-07-2018, 09:18:06 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
De geschiedenis van de haring visserij in de Noordzee.

Dit verhaal is gebaseerd op een oude geschiedenis, wat gepubliceerd is in een lokale krant van de plaats Scarborough.
Deze schrijver wist weinig van de verplaatsing van de haring.
De wetenschap in die dagen hierover, was echt behoorlijk elementair..

Het vissen op haring begon in de Noordzee met de Schotten in de 9e Eeuw.
De export van de haring veroorzaakte problemen in Schotland , omdat de prijs was opgeschroefd  voor de lokale bevolking.
Het Koninklijke Verdrag van de Burghs, verbood de export,  voor de bevolking voorzien was van haring , voor een normale prijs.
Dit veroorzaakte dat de Schotse haring visserij verminderde.
Menig visserman verplaatste zich naar Holland en daar bloeide deze bedrijfstak

Verschillende Koningen van Schotland ( Koning Charles de Derde, Koning Charles de Vierde en Koning Charles de Zesde  ) probeerden allemaal  deze bedrijfstak te stimuleren, door nieuwe steden te bouwen.
Maar deze pogingen waren totaal niet succesvol.

In 1633 werd er een Koninklijk Comitť opgericht en de importen  van vreemde vangsten vis werden verboden. Een bevoorrading voor de Marine  werd bevolen en ofschoon deze was uitbesteed, werd zij  strikt gecontroleerd.

In 1677, na de Herstelling ( Restoration ), benoemde Koning Charles de Tweede, een Koninklijke Visserij Kabinet Raad , om een betere handel te organiseren.
Alle winkeliers van levensmiddelen en koffie huizen, werden gedwongen om een vaatje haring van 30 pond inhoud, per jaar in het assortiment op te nemen.
Dit object werd in het leven geroepen, om de thuis markt aan te wakkeren. alvorens een export markt kon worden opgebouwd.
Maar dit was ook een totale mislukking.

Een auteur van het dagblad de Scarborough Gezette in 1836  beschreef de schepen, die in die dagen voor de haring vangst  werden gebruikt..
Er was de "vijf mans boot , die ook wel logger " werd genoemd,en er waren de  yawl en de coble..
Deze schrijver observeerden de visserlui zelf en zei..  De fonkelende miljoenen  haringen, waarop de boten leken te staan, gaf aan de zee een schitterend gezicht, wat bijna niet beschreven kon worden en het toevallige gezicht van deze "Meesters van het Diepe Water, de Afranselaar en de Flessen Neus " waar soms vaak de grootte van de boot, een dreigend gevaar was,  als je  te dicht naderde, maar wat wel hun bewondering moest opkrikken..

Over de kennis van  de haring rond 1920 en haar verplaatsingen, werd meer en meer bekend.
Vroeger werd het gedacht,dat de haring ging uitrusten in de noordelijke wateren rond de Noordpool na de broedtijd.
Nu was er meer van bekend.
De haring verplaatste zich nu niet over grote afstanden van de kusten , die zij 's zomers bezochten.

Tot ongeveer rond 1960  kwam er een aanzienlijke  vloot van haring schepen naar de haven van Scarborough..
Er waren even veel schepen uit vreemde havens,  als hun eigen plaatselijke vloot.
Zij kwamen uit Yarmouth, Cromer, Clay en zelfs vanuit Cornwall..

De haring schepen waren niet altijd welkom.
De trawlers visten vaak dwars over de haring netten heen en vernielde ze hierbij. !

Een kranten verslag uit de Scarborough Mercury van de 30e September 1927.

Einde

 40 
 Gepost op: 25-07-2018, 08:46:41 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
1000 jaar visserij  deel 2

1950
De kuitschieting  bij de Noorse kust werd omschreven als stampvolle hechte scholen, vaak van 150 voet ( 46 meter ) dik. De scholen zijn zo compact, dat wanneer je er een diepte lood op deze vis massa gooit, deze op de zilveren massa blijft liggen.                                                                         De naoorlogse vissersschepen van WW no. 2 zijn allemaal gebouwd voor het gebruik voor de verre visserij in IJslandse wateren.                                                                                                              Fabriek vriestrawlers werden ontworpen, die nog langer op zee konden blijven met grotere ruimen.. De Oost Europese  naties werken met schepen, die de fabriek schepen bedienden, die over de Atlantische oceaan visten, van pool tot pool.                                                                                   Echo lodingen kunnen nu de vis beter en accurater opsporen.

1965 
Voor de Noord Amerikaanse kusten had de Sovjet Unie 30 moeder schepen, 106  fabriek trawlers en 425 kleinere trawlers, die 872.000 ton vis op visten.                                                          Spanje,Portugal en Frankrijk  vingen gezamenlijk 600.000 ton vis.

1966   
De haring vangst uit de Noordzee was 1,2 miljoen ton.

1975   
Haring vangst uit de Noordzee was  0,2 miljoen ton.                                                                         70 % van de haring voorraden , samen gevat per jaar, was groter dan het  duurzaamheid / verjonging niveau van alle soorten.                                                                                                    De humaniteit heeft nu de kracht om de vis voorraden naar een ineenstorting te drijven.

1985 
60 tot 80 % van alle kabeljauw, schelvis en schol populaties in de Golf van Maine zijn opgevangen. Het enige creatuur wat nu nog achter gebleven is om te vangen,  zijn schelpdieren.

1992 
Het kabeljauw moratorium zetten 40.000 visserlui zonder werk in New Foundland.

2000
50 % van de vis voorraden in de Noordzee zijn geclassificeerd als ernstig over bevist.                Ramingen tonen aan, dat de Europese vis voorraden  1 tot 10 ( 10 % )  zijn van wat de voorraden waren in 1900.,                                                                                                                            Grotere vis soorten zijn qua grootte momenteel 1/50 deel  van  hun grootte, als er niet gevist zou worden.

2003
De Atlantische Kabeljauw is toegevoegd op de Canadese lijst van in gevaar zijnde soorten.

2008 
De aanlandingen van Alaska's  koolvis waren 1, 3 miljoen ton per jaar..Zij leven  op plankton en krill in de Bering zee.

Wij weten nu dat het duizenden jaren  kost voor een complex van biologische samenlevingen, om te ontwikkelen, dat vast met elkaar verbonden is en sedimenten stabiliseert om zee creaturen en planten toe te staan zich te koloniseren en te groeien.
Zeewier, sponzen,zeesterren, slakken, anemonen, krabben,  plankton, garnalen, voedingsstoffen, oesters,  vis. dolfijnen, zeehonden, haaien en walvissen zijn allen onderling met elkaar verbonden en zijn afhankelijk van het complex., biologische voedsel netwerken om te overleven en tot bloei te komen. Het slepen over het zeebed verbrijzeld en stript de levende rek uit de zeebodem..
De toekomst
95 % van de Caribische koraal riffen , die ongehinderd rond 100.000 jaren zijn  gegroeid,  zijn verloren gegaan aan ziekten en schade.
30 tot 50 % van de Noorse diep water koraal riffen zijn ernstig beschadigd. daar hedendaagse commerciŽle  trawlnetten diepten kunnen bereiken van twee kilometers..                                                                           In AustraliŽ wordt een ton aan koraal opgevist en naar het zee oppervlak gebracht, met ieder trawl net.                                                                                                                                               Globaal  gaat ieder jaar  1250 kilometer  aan netten verloren of  wordt op de bodem kapot gescheurd en blijven daar onderwater hangen, als valstrikken voor vis op de zeebodem.                                                                       580 vierkante mijlen van de zeebodem worden iedere dag met een trawlnet bevist, meer dan het verlies aan tropische regen wouden en ieder jaar wordt een zeebed , met de grootte van Frankrijk, kaal gevist van haar opbrengsten...

Geweldige grote schepen kosten duizenden dollars per dag om ze in bedrijf te houden, om zoveel meer en meer op  te vissen, dat zij rendabel zijn.                                                                        Elektronische satellieten kunnen schepen informatie geven over de oppervlakte temperatuur van het zeewater, gegevens tonen aan, waar oceaan stromen elkaar ontmoeten en waar  hoge voedsel en plankton  niveau worden gevonden met iedere voedende vis. Zijkant sonar aftastring kaarten,  tonen elke gleuf en verborgen plaatsen  op de oceaan bodem.                                                                                                                                                     65% van alle visserij uitvoeringen,  uitgeoefend sedert 1950, zijn nu inťťn gestort.

De trend van de neergaande stroom  van de vis voorraden, zal ons overlaten met minder dan 70 % van de stroom van de  reeds ernstig verarmde voorraden rond 2050.. Wij kunnen slechts de menselijk vraag naar vis proteÔne opbrengen en nog steeds worden zee creaturen dood overboord gegooid of worden gebruikt voor  voedsel voor de veestapel.                                                                                                Het ecologische systeem voedsel netwerk is al reeds verminderd en wij eten nu wat onze voorouders als aas gebruikten...                                                                                                        Jongere en kleinere  vis produceren minder nakomelingen en zijn minder veerkrachtiger tegen  ziekten, vervuiling en veranderingen in hun leefomgeving.

Zo, wat is nu het antwoord ?                                                                                                                           
Een derde van de wereld zeeŽn moeten  tot beschermde  reserves gemaakt worden                      Deze niet visserij zones, gebaseerd rond de natuurlijke voeding en broei gebieden, moeten hoopvol toestaan dat de vis voorraden aan \zal groeien.                                                                                           Met vermindering van de visserij, gebruik makend van minder schadelijke technieken en beter gebruik van niet gewenste vangsten, zal het niet te laat zijn, ter voorkoming van het vernietigen van onze prachtige zeeŽn.

Einde











Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!