Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21-01-2019, 19:17:25
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://allesoverscheveningen.nl/start De startpagina is uitgebreid met een Bitcoin pagina.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10

 31 
 Gepost op: 12-01-2019, 11:16:43 
Gestart door hnnutbey - Laatste bericht door hnnutbey
In verband met het 40 jarig jubileum Hsv de afrit aan de Hellingweg zijn wij op zoek naar fotoís en anekdotes.
Dit mag van alles zijn van het clubhuis oude en nieuwe , oprichters , de helling ,papieren en formulieren etc.
Als u iets hebt hoor ik het graag Henk Nutbey email: hnnutbey@kpnmail.nl
Of het mag ook rechtstreeks naar info@deafrit.nl gestuurd worden.
Alvast bedankt.


 32 
 Gepost op: 11-01-2019, 08:13:40 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Gezouten vismarkten van de 20ste Eeuw 1914-1992.  Deel 2 vervolg                                     5941

Koelkasten en diepvriezers werden gebruikelijk na de oorlog, vooral in de VS, en de vraag naar bevroren in plaats gezouten  vis nam dienovereenkomstig toe. Dit was een belangrijke ontwikkeling voor de visserij in Newfoundland: vanaf eind jaren veertig vocht gezouten vis een verloren strijd tegen de marktvoorkeuren voor bevroren of verse vis. De productie van diepvries kabeljauw steeg van 13.000.000 pond in 1943 tot 39.000.000 in 1959, overweldigend voor Noord-Amerikaanse markten. In dezelfde periode bleef de productie van gezouten vissoorten relatief stabiel op ongeveer 90.000.000 pond. Terwijl zouten nog steeds populair was in de jaren vijftig, kwam bevroren vis al snel de industrie domineren.
Newfoundland vond het moeilijk om te concurreren op veel markten in de jaren zestig. Kwaliteitsproblemen bleven bestaan ​​en devaluaties in internationale valuta maakten het moeilijk voor handelaars in Newfoundland om rendabel te verkopen
ItaliŽ importeerde in 1961 bijvoorbeeld 48.200 ton gezouten vis, maar slechts vijf procent kwam uit Newfoundland.
Hoewel de Portugese, Spaanse, Griekse en Italiaanse markten kleine hoeveelheden Newfoundland-vis producten bleven invoeren, waren ze in wezen verloren.
Veel van deze landen ontwikkelden hun eigen visindustrie, en omdat Newfoundland niet langer hoogwaardige gezouten vis produceerde, hadden IJsland, Denemarken (via Groenland) en Noorwegen deze markten in een hoek gedreven.
BraziliŽ, ooit verantwoordelijk voor ongeveer 30 procent van de export van Newfoundland, importeerde in 1961 slechts ongeveer een procent van zijn gezouten vis uit Newfoundland.
Het Caribische gebied bleef belangrijk, met name Puerto Rico en Jamaica, hoewel ook zij in verval waren.
De vraag naar diepvries van zeevis nam in de jaren zestig sterk toe en producenten reageerden dienovereenkomstig. In 1956 werd 70% van de kabeljauwvangst van Newfoundland gezouten. In 1970 was het percentage onder de 30.%
De hoeveelheid gezouten vis wat tussen 1947 en 1960 werd geŽxporteerd, nam aanzienlijk toe, zowel in termen van totale uitvoer als percentage van de totale gezouten vis.
De export van gedroogde gezouten vis nam gestaag af, maar de export van zeewier steeg van een jaarlijks gemiddelde van 14.000 ton in de vroege jaren 1950 tot 23.000 ton aan het eind van het decennium. Het percentage gezouten vis dat in dezelfde periode in de gezouten opslag werd gebracht, nam toe van tien tot 62 procent. De meeste gezouten massa's werden verscheept naar droog fabrieken buiten Newfoundland, waarvan vele in Nova Scotia waren.
Dit was een belangrijke verandering in de visserij in Newfoundland, mogelijk gemaakt door de toegankelijkheid van Canadese droog installaties en markten na Confederation.

1970-1992
Tegen de jaren zeventig werd een groot deel van de gedroogde gezouten vis van Newfoundland geproduceerd in gezouten vis vestigingen, hoewel sommige nog steeds werden geproduceerd door individuele vissers, vooral in Labrador en afgelegen gemeenschappen
De vestigingen hielpen de productkwaliteit te standaardiseren, maar de markt vereiste nu duidelijk verse en bevroren vis.
De Canadian Saltfish Corporation (CSC), die de opdracht had om "de inkomsten van primaire producenten [vissers] van gezouten  vis te verbeteren", werd in 1970 opgericht als reactie op de ineffectiviteit van NAFEL (dat in hetzelfde jaar zijn activiteiten staakte) en kreeg het exclusief recht om gezouten  vis te kopen, verwerken, verpakken en op de markt te brengen.
Aanvankelijk had het enig succes met het herstel van de markten voor  gezouten vis uit Newfoundland, bijvoorbeeld in Portugal, maar de gezouten vissector bleef achteruitgaan in termen van kwaliteit en kwantiteit. De verse en bevroren visindustrieŽn stonden op het punt de traditionele gezouten visserij volledig te verduisteren. Tegen 1981, ondanks de beschrijving van de gezouten visserijindustrie door Romeo LeBlanc en de minister van Visserij en Oceanen als 'de ruggengraat van de visserij industrie' en 'een eeuwenoude manier van leven waarop deze provincie was geboren', was het niet meer te redden .
In het begin van de jaren tachtig exporteerde Newfoundland voornamelijk visproducten naar de Verenigde Staten, Japan, het Vereni
In 1981 bestond ongeveer $ 122.000.000 van waarde van $ 253.000.000 van de export van vis naar de VS (goed voor bijna 75 procent van de totale uitvoer in dat jaar) uit kabeljauwproducten. Dit waren voornamelijk bevroren filets of blokken, en slechts $ 328.000 aan waarde was de gezouten. vis. Alle de invoer van kabeljauw in het  U.K  uit Newfoundland in 1981 voor $ 9.300.000 was bevroren. Hoewel Puerto Rico, Portugal, ItaliŽ en BraziliŽ, evenals Trinidad-Tobago, Griekenland, Barbados en Costa Rica alle gezouten vis van Newfoundland importeerden (met een totale waarde van ongeveer $ 31.000.000), vertegenwoordigde dat, dit jaar minder dan tien procent van de visserijexport van Newfoundland.
Dankzij de verbeterde koelingstechnologie en het transport,  kon nu de meeste kabeljauw op de markt bevroren of vers worden verzonden en minder dan negen procent van de kabeljauw die in 1990 in Newfoundland was aangeland, werd gezouten. 42% van de Labrador vangst aan kabeljauw werd gezouten., maar de Labrador visserij leverde slechts 6300 ton op in 1990.                             Van de 237 vis verwerkende industrieen in 1991, waren er slechts 8 vestigingen voor het zouten en drogen van kabeljauw en 30 ondernemingen waren  verbonden zouting vestigingen tegen 66 onderneming voor zouten en drogen in 1981 en rond 1991 was de gehele bedrijfs tak overgeschakeld  naar vers en bevroren vis producten.                                                                         In ieder geval maakte in 1992 het kabeljauw moratorium zichtbaar een einde aan de commerciele  kabeljauw visserij en het weinige wat nog over was van de gezouten vis industrie , eindigde gelijk tijdig.

Einde
.


 33 
 Gepost op: 11-01-2019, 08:12:29 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Gezouten vismarkten van de 20e eeuw, 1914-1992                                                          7308

Bij het uitbreken van de oorlog in 1914 was de visserij in Newfoundland al in de problemen. De  bevolkingsgroei en de afnemende vangsten hadden de vissers gedwongen om nieuwe technologie toe te passen, met name de kabel fuik, die de vangsten heeft helpen vergroten maar het groeiende ecologische probleem heeft gemaskeerd.
Eerdere marketing trends gingen door in de jaren na de oorlog, omdat exporteurs gedwongen werden nieuwe markten te vinden om de verloren gegane klanten te compenseren vanwege de afnemende kwaliteit van de Newfoundlands gezouten vis.
De slechte kwaliteit had het marktaandeel van Newfoundland in Europa en in  het Middellandse Zeegebied verloren aan landen als Noorwegen en Frankrijk, die strengere regels voor kwaliteitscontrole en gecentraliseerde distributiesystemen hadden.
Tegen 1914 waren de traditionele Europese markten van Newfoundland grotendeels vervangen door minder winstgevende Caribische en Zuid-Amerikaanse markten.

Twee wereldoorlogen, de toenemende populariteit van diepgevroren t.a.v. gezouten vis, de ontwikkeling van marketingorganisaties en de federatie, hebben allemaal bijgedragen aan de veranderende aard van de visserij in de 20e eeuw.
Tegen de tijd dat de ecologische crisis in 1992 tot een hoogtepunt kwam, wat resulterend in het kabeljauw moratorium, was gezouten vis grotendeels vervangen door het bevroren product.

Eerste Wereldoorlog (1914-1920)\
De Eerste Wereldoorlog zorgde ervoor dat de voedselprijzen stegen, waardoor de visserij winstgevender werd.
De oorlog vergrootte echter ook de kosten, vooral bij verzending en verzekering.
Er waren tekorten in de tonnage van de scheepvaart om vis te exporteren, nog erger omdat sommige handelaren, gebruikmakend van hoge oorlogsprijzen, hun stoomschepen verkochten, waardoor de beschikbare tonnage voor het verzenden van vis verder werd verlaagd en beschuldigingen van woekerwinsten in het proces werden getrokken.
Toen vissers zich bij de strijdkrachten aansloten, werd ook de mankracht een probleem.
Niettemin hielden de voorwaarden in oorlogstijd de prijzen hoog en handelaars in Newfoundland bleven hun traditionele markten leveren in Europa, de Middellandse Zee, BraziliŽ en het Caribisch gebied. De hausse duurde tot 1920.

De tussen liggende jaren tussen 2 oorlogen. (1920-1939)
Van 1920 tot 1939 worstelde Newfoundland opnieuw om te concurreren op de internationale markt. Economisch verwoest door de oorlog, waren veel Europese landen niet in staat om gezouten vissoorten te importeren op dezelfde schaal als voorheen, en velen legden een beschermend economisch beleid op.
Bovendien bleef het kwaliteitsprobleem bestaan, vooral omdat de vraag in de oorlog, de noodzaak om hoogwaardige vis te maken, nog verder verzwakte.
Europa bleef de belangrijkste markt van Newfoundland in de vroege jaren 1920.
Spanje en Portugal namen bijna 50 procent van de gezouten vis export van Newfoundland voor hun rekening, en ItaliŽ en Griekenland goed voor nog eens 16,8 procent.
Ter vergelijking, BraziliŽ nam 11,2 procent en het Caribisch gebied 12,5 procent.
Oude trends werden echter snel weer bevestigd.
De export naar Europese en Mediterrane landen begon te dalen en de verkoop aan BraziliŽ en het Caribisch gebied nam toe.
Tussen 1935 en 1939 namen Spanje en Portugal bijna 22 procent van de export van de gezouten visserij uit Newfoundland voor hun rekening, en ItaliŽ en Griekenland ongeveer 14 procent. BraziliŽ was nu goed voor bijna 20 procent van de export van de gezouten visserij in Newfoundland en maar liefst 40 procent ging naar het Caribisch gebied, met Jamaica, Barbados en Puerto Rico als grootste afnemers.
In de jaren dertig exporteerde Newfoundland ook kleine hoeveelheden nat gezouten vis (in tegenstelling tot hard gedroogde gezouten vis, het traditionele exportproduct) of "zoutvaten" naar verschillende markten, voornamelijk het Verenigd Koninkrijk, de V.S. en Canada.
Deze handel bedroeg jaarlijks slechts 2.000 - 5.000 ton.
Hoewel Newfoundland nog steeds een wereldleider in gezouten vis was, daalde de totale productie gestaag gedurende deze periode, van een gemiddelde van 70.000 metrische ton (ongeveer 1.378.000 kwintalen) in de jaren 1920 tot ongeveer 54.000 (ongeveer 1.063.000 kwintalen) in de jaren dertig van de vorige eeuw.
Dit was deels te wijten aan de ecologische belasting van de kabeljauw bestanden, maar de depressie was grotendeels verantwoordelijk voor latere reducties.,  omdat kapitaal schaars werd en de vraag daalde.

Namens het Departement van  Marine and Fisheries bezochten D. J. Davies en Capt. Augustus Oldford de primaire Europese gezouten vismarkten van Newfoundland in 1933, waaronder Oporto, Lissabon, Alicante, Barcelona, ​​Genua, Napels, Patras en Athene.
Overal vonden ze dat de invoer van Newfoundland-vis ofwel dramatisch was afgenomen of helemaal was gestopt.
De historisch belangrijke markt van Porto importeerde bijvoorbeeld dat jaar slechts 169.000 kwintaal vis uit Newfoundland, tegenover  371.000 vijf jaar eerder.
De belangrijkste reden in beide gevallen was de slechte kwaliteit van de vis uit Newfoundland, die een groot concurrentie voordeel gaf aan Noorwegen, IJsland en Groenland, die nu de meeste van de gezouten vis leveren die werd geŽist door de Europese en Mediterrane markten.

Tweede Wereldoorlog en nasleep (1939-1947)
De Tweede Wereldoorlog heeft de situatie ten dele en tijdelijk ten goede veranderd.
Tussen 1940 en 1944 steeg de uitvoer naar Spanje en Portugal sterk, tot respectievelijk 15,1 en 29,5 procent, vooral omdat de oorlog de export uit Noorwegen en IJsland verstoorde.
ItaliŽ en Griekenland waren niet langer toegankelijk voor geallieerde landen en namen minder dan vijf procent tussen hen in beslag.
BraziliŽ daalde ook dramatisch van bijna 20 procent in de jaren onmiddellijk voor de oorlog tot slechts zeven procent in 1940-44.
De CaraÔben bleven van vitaal belang, goed voor 40 procent van de export van Newfoundland.
In 1943 werd de Gecombineerde Voedingsraad opgericht door de Geallieerden om de voedselvoorziening voor de geallieerde landen te controleren
Het controleerde tot 1946 de export van Newfoundland gezouten vis via marketinggroepen, waardoor stabiele markten en hoge prijzen werden gegarandeerd.
Evenzo kocht de Hulp- en Rehabilitatie-administratie van de Verenigde Naties, opgericht in 1943 om te helpen bij het herstel van door oorlog verscheurde landen, grote voorraden Newfoundlandse gezouten vissoorten van 1944 tot 1947, maar deze afzet was van korte duur.
Hoewel prijzen en vraag tijdens de oorlog toenamen, nam de totale productie van Newfoundland-gezouten vis niet toe, met gemiddeld slechts 42.000 ton per jaar tussen 1940 en 1944.
De productie steeg in de late jaren rond 1940 tot ongeveer 49.000 ton, maar de algemene trend was neerwaarts.

1947-1969
In 1947 werd Newfoundland Associated Fish Exporters Limited (NAFEL) opgericht en had aanvankelijk enig succes met het stabiliseren en herwinnen van markten.
In 1950 exporteerde Newfoundland 938.000 kwintalen gezouten vissoorten.
Veertig procent ging naar Zuid-Europa, 31 procent naar verschillende Caribische eilanden en Puerto Rico, zeven procent naar het Amerikaanse en Canadese vasteland, vier procent naar BraziliŽ en ongeveer vier procent naar verschillende andere markten.
Maar een marketingrapport uit 1951 was terughoudend over de toekomst van de  gezouten visserij industrie en merkte op dat "alleen in oorlogstijd de markt voor de verkoper en  vissers een relatieve welvaart voor de bestond"

Wordt vervolg

 34 
 Gepost op: 10-01-2019, 22:06:12 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/HMcoQxGs3t4

 35 
 Gepost op: 10-01-2019, 21:21:08 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/_K1DUi_yJ7Y

 36 
 Gepost op: 10-01-2019, 17:37:42 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/TYdfKtN0ipY

 37 
 Gepost op: 10-01-2019, 16:06:55 
Gestart door Hans - Laatste bericht door Hans
Goedemorgen Kroegtijgers  na na na na na [ Hans dus ]

jemig de pemig wat is het hier stil..

niemand meer  trek in een borrel  Proost

Wen er maar aan, het is hier inderdaad erg rustig.
 Nu zijn we wel een beetje van de leg door Jacob Cramer

 38 
 Gepost op: 10-01-2019, 14:08:17 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/hYhyVWBbjtM

 39 
 Gepost op: 10-01-2019, 13:59:45 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/jKv0L6bR-Ak

 40 
 Gepost op: 10-01-2019, 13:37:10 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/NlydO_1HW8A

Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!