Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20-06-2018, 08:03:04
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 10

 21 
 Gepost op: 11-06-2018, 12:39:53 
Gestart door dekzwabber - Laatste bericht door Knorhaan
Ze zijn weer om te zuigen Muziek man Muziek man Dance Dance

K

 22 
 Gepost op: 11-06-2018, 08:22:43 
Gestart door koosje - Laatste bericht door Rinus.N
Rinus,
Waarschijnlijk was het nog één rederij.
Dus voor de splitsing At een JJ.
Cor.

zijn altijd 2 rederijen geweest hoor

 23 
 Gepost op: 11-06-2018, 07:53:18 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Motor trawler Blue Crusader.      No.1

Dit is een onderzoek, uitgevoerd door de Kamer van Koophandel,  naar het vergaan, met alle opvarenden aan boord, van de motor trawler Blue Crusader  uit Aberdeen, in de nacht van de 13e op de 14e Januari 1965.
Zij was een moderne  motor trawler, gebouwd bij John Lewis & Zn.Ltd. in Aberdeen in 1958.
Haar lengte was 121 voet, breedte 25,65 voet en diepte 11,4 voet.
Zij was 274 bruto ton groot en 89,5 ton netto.
Zij had een snelheid bij volle kracht van ongeveer 10 knopen.

Het schip vertrok  om ongeveer 09,30 uur uit Aberdeen op de 13e Januari, onder leiding van haar  schipper Fred Baker en een bemanning van 13 koppen, allemaal bij elkaar geteld..
Voor het vertrek had de schipper met de manager van het bedrijf overlegd over de visserij op deze reis, dat het in de Noordzee zou zijn, daar de zoon van de schipper, ernstig ziek was..
Hij had dit bedoeld als een zaak van welwillendheid en om dichter bij huis te zijn, als dit werd verzocht..
In feiten echter  ging het schip niet naar de Noordzee om te vissen, maar uit informaties later van haar, later op de avond, bleek zij onderweg te zijn naar de visgronden bij de Faroer eilanden.

Het schip stoomde noordwaarts, maar gespecificeerde koersen zijn niet bekend, zonder ongevallen tot tussen 19.30 uur en 20.00 uur.. toen de schipper met de trawler Scottish King sprak, ook een trawler die noordwaarts stoomde en ook beheerd werd door dezelfde maatschappij.
De schipper van de Blue Crusader vroeg aan de schipper van de Scottish King, of hij ook naar de Faroer eilanden ging.
Hij deelde hem mee, dat ook hij naar de Faroer eilanden wilde gaan.
Op dat moment, stond er een OZO lijke wind.
Bij het vertrek uit Aberdeen, was de wind ZO. en was gaandeweg krimpende en was al NO, om 22.00 uur en met een barometer stand , die snel dalende was, wat zij feitelijk niet zou moeten doen,  met de wind komend uit de NO.lijke richting.
De Scottish King was ongeveer  drie uur achter op de Blue Crusader en om 19.30 uur was de Blue Crusader ongeveer 70 mijl Noord van Rattray Head.
Om 19.30 uur was de wind OZO, met een gematigde zeegang en zeer slecht zicht.

Tijdens het gesprek met de Scottish King, arrangeerde de schipper van de Blue Crusader met de schipper van de Scottish King, dat hij hem weer op zou roepen,  na het weerbericht van 20.00 uur,.daar hij dan waarschijnlijk  buiten de reikwijdte van Wick Radio  zou zijn, en beloofde, dat hij dit zou doen.
De vertrektijd uit Aberdeen in ogenschouw nemend  van de Blue Crusader om 09.30 uur op de 13e Januari, moest haar positie om 19.30 uur, toen zij met de Scottish King sprak, zij rond middernacht op de hoogte moest zijn geweest van North Ronaldsay., zoals hij, de schipper , dacht er te zijn.

De schipper van de Scottish King, nadat hij het weerbericht had ontvangen van 02.00 uur op de 14e Januari, riep hierna de Blue Crusader op.
Hij probeerde meerdere keren om met haar in contact te komen, maar hij kreeg geen antwoord..
Hij lag toen bij Stronsay voor opperte en lag daar bijgedraaid , omdat om 01.30 uur de wind naar het Noorden was gedraaid en nu met een kracht van 8 a 9 BF waaide..
Hij kwam uiteindelijk uit  bij Start Point en dacht hier de Blue Crusader te vinden, maar zij was ook daar niet.
Hij stoomde om 18.00 uur verder naar de visgronden op de 14e Januari en bij aankomst daar informeerde hij bij de andere schepen, of zij misschien de Blue Crusader  hadden gezien, maar niemand had haar gezien en zij was ook daar niet..
Op zaterdag middag van de 16e Januari, toen hij met de trawler Alexander Bruce sprak, vroeg de schipper van de Scottish King hem, of hij iets had gehoord van Fred ( de schipper van de Blue Crusader )  , maar de Alexander Bruce zei dat zij niets had gehoord.
Hij sprak nogmaals met de Alexander Bruce op Zondag ( deze oproepen waren de normale gesprekken over scheepszaken en niet speciaal gericht over de Blue Crusader ) en de Alexander Bruce zei weer, dat zij niets had gehoord.
Wat deze inlichtingen veroorzaakten over de Blue Crusader, maakten men zich  niet bang over de veiligheid van het schip, maar waren meer ongerust, omdat haar schipper blijkbaar veel over de telefoon sprak en er werd sedert de 13e Januari , niets meer van hem gehoord en hij was ook niet te vinden op de visgronden..
De schipper van de Scottish King dacht dat hij aan de westkust van de Shetland eilanden was gaan vissen en nu een hoop vis ving en zich nu rustig hield.
Hij dacht er niet aan, dat het schip zich in moeilijkheden zou bevinden en had geen angst over haar.

Tussen 20.00 en 20.30 uur had de schipper van de Blue Crusader ook nog gesproken met de schipper van de Brancondene, een andere trawler uit Aberdeen.
Dat schip was toen  ongeveer 10 mijl oostelijk van Noss Head.
Zij spraken wat over de visserij en de Blue Crusader zei, dat zij van plan was te gaan vissen aan de west zijde van de Otter Bank, maar met het weer zoals het nu was, ging hij naar de Faroer eilanden en dat hij  North Ronaldsay zou ronden, om ongeveer rond middernacht.
Toen deze twee schepen met elkaar in gesprek waren, was de trawler Bracondene vissende, maar het weer verslechterde daarna en de wind draaide naar ZO ten Noorden, met onregelmatigheid en oplopende deining en om ongeveer 01.30 uur op de 14e Januari. haalde zij haar visgerei scheep en stoomde naar een positie onder Noss Head ,waar zij bijgedraaid bleef liggen tot Dinsdag avond, op de 15e Januari.
De schipper van de Blue Crusader vroeg ook aan de Bracondene om uit te kijken en te luisteren voor berichten voor zijn schip en deze berichten aan hem door wilde geven.

Deze conversatie tussen 20.00 uur en 20.30 uur met de Bracondene was het laatste, dat van de Blue Crusader werd gehoord en zij werd niet weer terug gezien.

Toen het schip Aberdeen verliet op de 13e Januari, was zij vertrokken voor een veertien daagse reis.
Op zaterdag morgen, de 23e Januari. was er een gesprek in het kantoor van de reder, dat er geruchten waren , dat er iets mis was met de Blue Crusader.
Dhr. Robert Christie, de algemene manager, probeerde de bron te vinden van dit gesprek, maar kon dat niet voor elkaar krijgen en hij voegde er geen echte belangrijkheid aan toe, daar het schip nog niet over tijd was ( daar zij dat nog niet was ) en het gesprek waren alleen maar wat geruchten.
Echter, op Zondag , de 24e Januari, ging hij twee maal naar de haven, om te kijken of het schip daar soms binnen lag, maar zij was er niet..
Hij had gedacht, dat zij wel in de haven zou liggen om haar vis te lossen voor de Maandag morgen markt..
Hoe het gerucht ontstond, toen het schip er niet was, is onbekend, maar er werd gedacht dat het was opgekomen door de binnenkomst van andere schepen en dat er sedert enige tijd,  niets van de schipper van de Blue Crusader op de radio telefonie zender was gehoord.

Op de morgen van Maandag de 25e Januari, kreeg dhr. George Christie, secretaris van John Lewis & Zn. Ltd en een directeur van de rederij, een telefoontje van dhr. Jamieson, de District Inspecteur van de Visserij.
Hij vroeg hen , of zij ongerust waren over de Blue Crusader.
Dhr. Christie was er nogal ( om zijn eigen woorden te gebruiken ) verbaasd over, maar dhr. Jamieson zei, dat van het schip niets was gehoord op zee, wat weer aandacht vestigde op de reden van het gerucht..
Dhr. Christie sprak met dhr. Robert Christie en dhr. Jamieson bracht hem een bezoek.
Hierna ontmoette dhr. Jamieson weer dhr. George Christie en er werd besloten dat dhr. Jamieson  het Departement van Landbouw en Visserij voor Schotland in Edinburgh zou inlichten, dat er moest worden uitgekeken naar het schip met hun kruisers, waarvan er een in het Noorse gebied was en twee er van in het Orkney en Shetland gebied.
Dhr. Christie vraagde dhr. Jamieson niet iets te zeggen over wat er gedaan werd daar zij alleen maar bezig waren met een gerucht ( zo als het ook was ) en hij wilde niet de nabestaande van de bemanning, onnodig verontrusten.
De Raad meent, dat dit goed was, daar het schip niet kon worden beschouwd als zijnde over tijd , op Zaterdag, Zondag en Maandag.

Later op Maandag, had  dhr.Robert Christie een gesprek met de pers over het schip.
Hij gaf hierbij te kennen,, dat hij dacht, dat er nu al iets  gezegd kon worden, maar op Dinsdag de 26e Januari, was er in de pers een rapport over het schip.

Dhr. Jamieson ontmoette opnieuw op die ochtend, dhr. George Christie en ook dhr. Robert Christie en hij werd gemachtigd om de middelen voor een zoektocht naar het schip, in werking te stellen..
Alle Kustwacht station in het Noorden werden gealarmeerd en de kust werd afgezocht naar wrakhout, maar er werd niets gevonden..
Een zoektocht per vliegtuig werd ook uitgevoerd met behulp van een vliegtuig wat uitgerust was met radar ( drie zoektochten werden  uitgevoerd over het gehele mogelijke gebied waar de Blue Crusader mogelijk kon zijn ) en dit werd geassisteerd met trawl schippers,die het schip kenden.
Wat het vliegtuig aan het zoeken was op dat moment ( de 27e en 28e Januari )  was naar een eenzaam schip, maar zij werd niet gevonden.
De zoektocht, volgens een officier in dienst bij de Kustwacht van de noordelijke divisie van Schotland, die bewijs leverde, was 100 procent zeker, dat de zicht goed  en effectief was.
Radio oproepen, om uit te kijken naar het schip, werden ook nog uitgevoerd.

De Raad was tevreden,  dat de zoektocht, die georganiseerd werd voor het schip, een goed georganiseerde en een doordachte zoektocht was en uitgevoerd werd door de eigenaars ,op het moment dat zij reden hadden om te geloven dat het schip over tijd was en kijkend naar de datum van de terugkeer van het schip, er geen tijd was verloren gegaan.

Wordt vervolgd

 24 
 Gepost op: 10-06-2018, 16:36:15 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Dekzwabber,

PB verstuurd
Cor.

 25 
 Gepost op: 10-06-2018, 16:08:36 
Gestart door koosje - Laatste bericht door vreemdeling
Rinus,
Waarschijnlijk was het nog één rederij.
Dus voor de splitsing At een JJ.
Cor.

 26 
 Gepost op: 10-06-2018, 09:20:31 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door jacobcramer
we zijn er bijna

 27 
 Gepost op: 08-06-2018, 16:18:54 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door Knorhaan
Een Hollandse gast in Cardiff.

K

 28 
 Gepost op: 08-06-2018, 16:11:49 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door Knorhaan
.

 29 
 Gepost op: 08-06-2018, 12:31:28 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
GY10 Coldstreamer

De motortrawler Coldstreamer is in 1955 gebouwd bij de Duitse werf Rickmers uit Bremerhaven voor rekening van de Standard Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby. Het schip had het visserijnummer GY10.

Inhoud:  697 bruto ton
Lengte: 189 ft (57,6 m)
Breedte: 31,8 ft (9,7 m)

Het schip beschikte over een dieselmotor met een vermogen van 1400 pk.

In 1976 is het schip gesloopt te Grimsby.

Jan

 30 
 Gepost op: 08-06-2018, 11:59:35 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door Knorhaan
How to follow the Sky Ocean Rescue In-Port Race Cardiff

Racing starts at 1400 local time (1300 UTC), on Friday, 8th June.

K

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!