Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18-11-2017, 18:20:47
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Zaterdag 14 oktober is het weer eens tijd om een drankje met elkaar te drinken in het ZMH. Het eerste drankje is van Alles over Scheveningen. Vanaf een uur of drie.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 10

 21 
 Gepost op: Gisteren om 13:19:53 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door zier
Nou dat ken karel want ze leggen de west in,maar dat doen ze om in de buitenbocht van de wind te komen.
Die anderen worden door de wind te vroeg BB uit te komen en dan moeten ze ook een gijp maken .de brunel doet het liever nu,hoe verder je van het blouw af ben hoe meer wind je heb.

 22 
 Gepost op: Gisteren om 12:53:05 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door Knorhaan
Wat is er met Brunel en Vestas aan de hand.
Die hebben de afgelopen paar uur geen voortgang, maar teruggang

K

 23 
 Gepost op: Gisteren om 08:17:10 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Solway Harvester

Deel 3

!8 Januari 2000
Het zou ook mij geweest kunnen zijn.

Voor twee visserlui was het vergaan van de Solway Harvester dubbel schrijnend.
Charley Boyce en James Gorman zijn bedroefd over  hun vrienden, maar leven met de wetenschap dat zij met het schip hadden moeten vertrekken op de reis waarop de trawler niet terug keerde,.

Dhr. Boyce was net terug gekeerd van een vakantie in Amerika en had last van een jetlag en een verkoudheid.
Hij was te verbijsterd om in publiek over het vergaan van de Solway Harvester en haar zeven bemanningsleden, te kunnen praten

Een vriend, die niet genoemd wilde worden zei....... Ik denk, dat Charlie met het schip had moeten vertrekken , maar ruilde  van plaats met Robin Mill.
Hij is er echt, echt over verbaasd en hij kan er niet over praten, maar ik weet,  dat hij zich afvraagt of het ongeval ook zou gebeurd zijn, als hij aan boord was geweest en ik denk dat hij het waarschijnlijk in zijn gedachten zal afvragen.

Erg boos en ongelukkig.

Ik kende hem al, toen hij nog een huilend jongetje was.
Hij is nu 29 jaar oud en het is een goede knul en erg boos en ongelukkig over het vergaan van het schip en wat er gebeurd is met zijn vrienden.

James Gorman  werd verhinderd om naar zee te gaan door een aanval van buikgriep.
In een gesprek bij hem thuis in Garlieston bij Whithorn, zei zijn vrouw Tracey.... Mijn man slaapt momenteel. Het is de eerste slaap die hij neemt, sinds de gebeurtenis van de Solway Harvester.
Hij is er kapot van.

John King, directeur  van de West Kust Zee Producten, de maatschappij waar voor de Solway Harvester viste, sprak over het gemeenschap gevoel en over het verlies van de manschappen en de verbijstering.
Niemand weet , wat hij er van moet denken. Het was één van de meest moderne schepen in Kitkcudbright
Er zijn slecht twee of drie  nieuwe schepen in Kirkcudbright, sinds de Solway Harvester werd gebouwd.

Iets heel Plotseling.

Commentaar op de mogelijke oorzaak van het zinken van het schip, voegde hij toe aan zijn uitspraken.
Ik wil niet zeggen dat het een onberekenbare golf was, want dit type schip is geschikt  voor iedere soort weersgesteldheid in de Ierse zee.
Het moet iets plotseling zijn geweest, waar wij niets van weten.

Dhr. King zei verder, dat schipper Craig Mills een zeer gerespecteerde visserman was
Hij was toegewijd aan zijn werk.
Hij hield  erg veel van de zee, zodat hij  vaak in de weekeinden  naar zee ging voor zijn plezier.
Hij ging dan op zee vissen en hield de schepen schoon.
Vanuit zijn huis kon hij over de zee heen kijken.

Slechts 18 schepen visten vanuit Kirkcudbright en op Donderdag hadden enkele schepen besloten  niet uit te varen, ondanks het mooie weer.
Er liggen nog steeds wat boten in de haven, zei dhr, King.
Zij zullen een paar dagen aan de wal blijven liggen, maar uiteindelijk moet toch iedereen weer naar.
zee vertrekken.
Het grootste verdriet wat door iedereen in de vissers gemeenschap werd gevoeld,  was over de jonge kinderen die nu vaderloos waren achter gebleven, na de tragedie.

Zij verwachten nog steeds dat hun vader  de haven zou binnen lopen om  terug te keren, zoals zij gewoonlijk gewend waren.

Verbod op de vangst van de Jacobs schelp, eist  de Visserij  Tragedie op.

De Schotse leidinggevenden werden beschuldigd van het bijgedragen te hebben in de Solway Harvester tragedie, door haar verbod op vangst van Jacobs schelpen in de wateren van de West kust.

De Clyde Vissers Vereniging gelooft, dat het schip gedwongen was, om verder van haar thuishaven te  proberen, om met de trawl,  vis te vangen, voor legale verkoop.
De Vereniging denkt dat door een gebrek aan  compensatie voor het verbod op de vangst van schelpen, de schepen nu last hadden van economische druk en op zoek gingen naar nieuwe gebieden om een bestaan te vinden.

Maar de leidinggevenden hebben tegen de claim geprotesteerd. door te zeggen  dat het gezonken schip, die zeven man met zich mee nam, niet onder de druk stond van een verbod op de schelpen vangst.
Het verbod op de schelpen visserij rond het eiland Man, was vorig jaar al opgeheven.
En hij wees erop  dat nieuwe licenties alleen werden uitgegeven aan schepen met een geschiedenis in deze wateren en een van deze licenties was in het bezit van de Solway Harvester.

Ook was er een verbod van kracht op de vangst van schelpen in een 8000 mijl lange strook  kust wateren, door een vergiftige algen opbloei.
Wetenschappers van de Regering vreesden dat het vergif in de voedsel keten zou terecht komen, wat misselijkheid, hoofdpijn  en verlies aan geheugen kon veroorzaken of zelfs de dood.

Parick Stewart van de Clyde Visser Vereniging verklaarde dat zij om compensatie hadden gevraagd voor de visserlui. maar dat was afgewezen door de visserij minister.
Hij verklaarde eveneens, dat door deze gevraagde compensatie , de visserlui gedwongen waren om hun broodwinning verder van huis te zoeken.

Hij voegde er ook aan toe, ofschoon het weer verantwoordelijk kan zijn geweest voor de tragedie, het Gouvernement er ook in toegestemd had, de compensatie te weigeren..

De in Kirkcudbright geregistreerde schelpen visser was op Zondag vertrokken voor een drie daagse reis.
Zij lanceerde een noodsignaal baken bij het eiland Man op Dinsdag avond, toen moeilijkheden het schip belaagden , bij verslechterende weer omstandigheden.

De kustwacht teams begonnen in het gebied, met een zoektocht, maar slechts wat wrakhout werd gevonden en twee ongebruikte redding vlotten.

De bemanning, onder schipper Craig Mills, kwamen allemaal van het eiland Whithorn.

Camera film van de gezonken trawler

18 Januari 2000

Op afstand bediende camera's hebben het wrak van de Solway Harvester onderzocht,wat een week geleden in de Ierse zee zonk, met het verlies van de zeven bemanning leden,

Twee inspecteurs van de Marine Ongeval Onderzoek Branche en twee politie officieren, waren aan boord van het onderzoek vaartuig de Mansal 18, gereed, om naar de opnames te kijken,
Zij moesten proberen  uit te vinden waarom de trawler in slecht weer omstandigheden was gezonken op 11 mijl verwijderd van het eiland Man en ook om te kijken of er nog lichamen van de vissers aan boord waren.

Het wrak was gelokaliseerd door het Marine oorlogsschip en was ontdekt op een diepte van 100 voet water , op 11 mijl oostelijk van de plaats Douglas, op het eiland Man.

De Mansal 18 , die werd gebruikt door de MAIB tijdens het onderwater onderzoek van de trawler Gaul uit Hull, in de Barentszee in Augustus 1998, verliet Douglas op Dinsdag morgen, met twee MAIB inspecteurs en een politie inspecteur van het eiland Man,  aan boord.
Hoofd Inspecteur Dudley Butt verklaarde....  Wij moeten te weten zien te komen hoe de conditie daar beneden is, zodat wij kunnen bepalen wat voor uitrusting wij nodig zullen hebben en verder of het fysiek  mogelijk is, de lichamen  te bergen.

Ligging op Stuurboord zijde.

Een van de onderzoekers, inspecteur Cliff Brand zei,    We hopen op goede video opnames te zien en wij willen ook zoveel mogelijk zien rond haar romp, als dat mogelijk is.

Wij denken dat het schip  op haar SB zijde ligt, zodat het kan inhouden, dat wij een bewerking willen uitvoeren om haar van haar SB zijde op haar BB zijde te krijgen.

Een politie officier van het eiland Man. die ook een ervaren zeeman was, was toegevoegd aan de onderzoekers van de MAIB op de Mansal 18 en wilden proberen  vast te stellen of er nog lichamen aan boord waren.
Als zij er zijn, zullen de autoriteiten beslissen hoe de lichamen het best kunnen worden geborgen.

Hoofd Inspecteur Dudley Butt van de eiland Man politie korps zei....... Een van onze collega's is aan boord van de Mansal 18 als waarnemer en als er lichamen worden gezien, willen wij dan mensen zien te vinden, die de kundigheid hebben om de lichamen uit het schip te krijgen of het schip te bergen.

Het volgen van het Onderzoekers

Het hangt er helemaal van af van de situatie  op de plaats van het ongeval.
Er kunnen problemen met het tij en problemen met het zicht zijn, dus moeten wij echt afwachten, hoe het er uit zal zien.
Wij moeten de conditie weten hoe het daar beneden er uit ziet, zodat wij kunnen beslissen welke soort uitrustingen wij nodig hebben en of het fysisch mogelijk is om de lichamen te bergen.

Hoofd Inspecteur Butt verklaarde, dat,  als zij de mannen vinden en uit het schip kunnen bergen, de lichamen naar het eiland Man zullen worden gebracht, waar de  families de lichamen  kunnen identificeren.
Waarna een onderzoek volgt.
Hij zei ook dat de leden van zijn corps, die nu in Schotland waren en waren toegewezen aan de nabestaanden van de slachtoffers, hen goed op de hoogte zouden houden, wat er gebeurde.
Familie leden hadden het voornemen , om later in de week  naar het eiland Man te reizen, zodat zij beschikbaar waren bij het eerste nieuws van de onderzoek resultaten..

De wetgeving van het Verenigd Koninkrijk, betreffende een gezonken schip, geeft aan, dat de lichamen van slachtoffers niet worden geborgen.
Echter, politici van het eiland Man, handelend namens de patholoog-anatoom van het eiland, verklaarden, dat de wetgeving van het eiland Man verschilde met die van het Verenigd Koninkrijk en toestond, dat lichamen geborgen konden worden.

Wordt vervolgd




 24 
 Gepost op: 16-11-2017, 23:53:54 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door jacobcramer
vandaag een rustig daggie met 179 nm.

 25 
 Gepost op: 16-11-2017, 23:26:10 
Gestart door koost - Laatste bericht door Frans Toet
Zou dat naar mijn email gestuurd kunnen worden

Manjana ......  Proost


edit Vandaag was gisteren manjana dus nu docje verzonden.

 26 
 Gepost op: 16-11-2017, 21:34:28 
Gestart door koost - Laatste bericht door koost
Dat lijkt mij geweldig.

Zou dat naar mijn email gestuurd kunnen worden

Frans b.v.d.

koost

 27 
 Gepost op: 16-11-2017, 21:22:36 
Gestart door koost - Laatste bericht door Frans Toet

Voor de genealogie de Niet ben ik geïnteresseerd in een foto van het echtpaar Nutbeij-de Niet.

Hi Frans, ik heb een foto van mijn overgrootmoeder Francisca Agatha Nutbey, heb je daar wat aan?

greetz
Frans.

@koost:
heb ik wat historie tot 1697, intresse?

 28 
 Gepost op: 16-11-2017, 18:33:29 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door B@rtW.
Ik heb nog even mijn agenda geraadpleegd maar gisteren was het de 15e en vandaag 16. Als ik naar je plaatje kijk zie ik 2017.11.15 13:00:00 UTC staan, hoe kan dat?

 29 
 Gepost op: 16-11-2017, 16:38:00 
Gestart door koost - Laatste bericht door koost
Sorry,

Alle  info over Johanna Harteveld gevonden op open archieven heb ik nu geprint.
Daar kwam ik ook de data over haar tegen.
Inmiddels heb ook de benodigde info over de van Breugems.

Nogmaals dank.

 30 
 Gepost op: 16-11-2017, 16:33:13 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door zier
1300 de achterstand van de brunel op dongfeng is 26 mijl.

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6 7 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!