Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16-07-2018, 06:52:13
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 10

 11 
 Gepost op: 10-07-2018, 10:09:02 
Gestart door Hans - Laatste bericht door Hans
mannen ik zal Johan weer eens aanspreken heb leuk materiaal verkregen.
En op Vlaggentjesdag niks zeggen Grin Grin
Kom maar op met dat materiaal Grin Grin

 12 
 Gepost op: 10-07-2018, 09:51:46 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door vreemdeling
J.C.
Zeer leuk dat je foto's hebt gemaakt van het dek, de luikhoofden en BB zijde van het schip.
Waarschijnlijk heeft het schip ergens langs een kade of een ander schip gelegen om  haar vangst te verwerken bij wat deining, zodat de verf aan SB beschadigd is en wat zich  na verloop van tijd uit,  met roest vorming.
Met dit open dek mag je wel verwachten dat overkomend water zich aan beide zijde  weer van het dek zal spoelen.
De schipper zal wel geen Scheveninger zijn, anders zouden wij het hem kunnen vragen.

J.C. succes met je fotografie.

Ik kan mij 1937 nog herinneren dat de Nieuwe SCH.72 Prins Bernhard in de Nieuwe Haven lag..
Ook de zilveren nabootsing van het schip in de etalage van de winkel van Thomson aan de Zeesluisweg.

Groeten.
Cor.

 13 
 Gepost op: 09-07-2018, 08:48:24 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Stoomtrawler Mohican.

In het jaar 1939 , voor de 2e wereldoorlog uitbrak, waren er in  Hull ,drie verliezen van trawlers in vredes tijd.
Het waren de trawlers Lady Jeanette, H.466, de ST. Delphine , H.380 en de Mohican, H..391..
De eerste twee trawlers  waren goed bekend in de haven, want deze beide ongevallen gebeurden op de rivier de Humber, en waren binnen twee dagen na elkaar, in de maand Maart..
Minder is bekend over de trawler Mohican, die aan de grond liep  bij IJsland, een maand later..

De stoomtrawler Mohican  werd beschouwd,  om een ongeluk trawler te zijn..
Het was een vuil oud schip, die golven aan dek kreeg, wanneer het niet nodig was., zei Stephen Mahoney, die op dat moment  een 33 jarige reserve man was.
Stephen, die de bijnaam "Grote Steve " of "de Ambitieuze "had, omdat hij zo groot was, . had een serie  van vijf verschillende schippers voorbij zien komen, eer Thomas R.W. Miller het commando over het schip Mohican, over nam.
Misschien omdat het schip bekend stond als een  "slecht  zeeschip " en schippers het schip al snel "links lieten " liggen en er niet geÔnteresseerd in waren.
De Grote Steve omschreef de bemanning als een fijn stel mensen..

De acht jarige Mohican was in 1931  in Beverley gebouwd bij  Cook, Welton, & Gemmell.
Haar specificaties waren.
Bruto 374 ton, netto 152.ton. Officiele No. 162256, Port No.54/1931. Visserij No. H.391, Lengte 146 voet.
De trawler Mohican was een kolenstoker en behoorde toe aan de rederij Hellyers Brothers en was een van stammen genaamde trawlers.
Andere trawlers van deze vloot waren op dat moment de Bengali. H.397, Devish, H.249, Esquimaux,H.29, Norse, H.348 en de Spaniard, H. 404.

De fatale reis van de Mohican begon op de 5e April, toen zij uit Hull vertrok., naar de visgronden bij de ZW kust  van IJsland.
Dertien dagen later, was het visruim meer of minder  vol
De schipper..... "een heer ", had het goed gedaan op zijn eerste reis met de Mohican..
Hij besloot om nog een paar trekken te doen bij Portland vuurtoren, voor hij huiswaarts zou stomen.
In plaats van rond de buitenkant van de Vestmannaeyjar ( Westman ) Eilanden te varen, werd er een koers uitgezet  tussen de "Lions Rocks " en het vasteland van IJsland..
Normaal is zo'n traject afsnijding veilig, omdat er  voldoende water staat, tussen de Eilanden en de vaste wal. Maar op de 18e April echter, stond er een harde wind land inwaarts.

Eerst werd er een lichte trilling gevoeld en plotseling werd het schip op haar zijde gegooid.
Wij hadden de bodem geraakt, herinnert zich  Stephen.
Alle krebben planken vlogen over het dek naar het voorin..
Beneden in het schip, op de stookplaat, vlogen de deuren van de stoomketels open, toen het schip slagzij maakte.,
Ondank haar reputatie een " slecht zeeschip" te zijn, kreeg zij het voor elkaar, om weer recht te komen liggen. en de machinisten in de machine kamer kregen de opdracht de machine  in haar achteruit te zetten.
Maar dat hielp ook niet..
De Mohican was vastgelopen en kreeg alle zeŽen, dwars over haar zijde..

Het schip was gestrand op de Rangar Sands, ten oosten van Stokkeseyri.
Dit is een uitgestrekt gebied van zwart zand , of om precies te zijn,  van vulkanische as  en niet een zandig strand, zoals de kranten het in Hull op dat moment omschreven..
De schipper gaf orders, dat alle patrijspoorten aan de binnenzijde  goed vast gezet moesten worden en afgesloten moesten worden met de "blinde klep "en alle luikhoofden van de ruimen met presennings, sluitlatten en keggen, moesten worden afgesloten..
Toen dat gedaan was, verzamelde de meeste leden van de bemanning zich in het hoogste gedeelte van het schip..... in het stuurhuis..
Behalve dan voor de machinisten en stokers, die er in slaagden, toch nog wat stoom te behouden in de ketels, eventueel benodigd als de bemanning er uiteindelijk in slaagden, te ontsnappen.

Buitenboord, werd de Mohican belaagd door iedere inkomende golf..
Sommige golven stortte zich op het schip en spoelde over het dek,  in de gehele lengte van het schip  vanaf de achter steven tot aan de buiskap op het voorschip.
Ondanks deze hindernissen, was de bemanning instaat noodsein  fakkels te ontsteken..
Echter was dit niet nodig dat het gebeurde..
Het ongeval met de trawler was door de boeren, op pony's gezeten, , aan de wal gade geslagen.
Het schip was  dicht bij de wal was geweest, voor zij in moeilijkheden kwam..
Het daglicht was juist aangebroken ( 05.00 uur ), toen de trawlerlui aan boord van de Mohican  de IJslanders aan de wal,  opmerkten..
Communicatie was onmogelijk door de grote afstand , de rumoerige zee en de taal verschillen.
Maar nooit werd de menselijke dwang om mensen te redden,  overheerst door genoemde moeilijkheden.

De IJslanders vonden op de kust het aangespoelde reddingsvlot van de Mohican.
Het was tijdens de storm overboord gespoeld.
Het nieuwsblad, de Hull Times van de 22e April 1930,  had correct dit verlies aan reddingsmiddelen    in de krant vermeld.
Dit korte artikel ging toen verder met het vermelden dat de IJslanders  een raket afgevuurd hadden naar de Mohican en dat de bemanning van het schip door middel van een broekboei van boord waren gehaald.
Echter deze vermelding was foutief.
Het was juist zo, dat de trawlerlui een raket hadden afgevuurd naar de wal.

De boeren aan de wal trokken de dunne lijn, waar een dikkere lijn aan vast was gemaakt, naar zich toe.. Zij verbonden de dikkere lijn , stevig vast op het aan wal gespoelde vlot..
Voor zij het signaal gaven voor de mannen uit Hull om het vlot naar zich toe te trekken, werd een tweede lijn aan de achterzijde van het vlot vast gemaakt.
Nu, met een lijn vast aan de voor en achterzijde van het vlot, was het plan, om de bemanningsleden heen en weer gaande met het vlot, naar de wal te halen..
Bij deze  kritische redding operatie, gebruikte de Mohican  haar stoom winch om het vlot naar zich toe te trekken..
Er werd besloten dat de dekjongen Morgan uit de Gillettstraat  en stoker Bill Dale ( 25 jaar oud  ) uit de Tadmanstraat, de eerste personen zouden zijn die met het Charley vlot naar de wal zouden worden gehaald..

Dit stuk redding materiaal , moet wel stress hebben opgeroepen bij de bemanning, want zij was ontbloot van alle luxe..
Trawlers, in tegenstelling tot  de schepen van de koopvaardij, waren  niet verplicht volgens de wet, om reddingsboten aan boord te hebben.
Gehoorgevend aan lippendienst ten aanzien van de veiligheid, rustte de eigenaars van trawlers, de verre visserij trawlers uit met Charley vlotten..
Het was meestal een eenvoudige ring van kurk materiaal.
Het had geen bedekking, want er was geen overkapping en er zat geen bodem in het vlot, behalve dan wat touwwerk in de vorm van wat net werk..
Haar enige doel was om uit te voeren, wat de naam ook suggereerde, ......om te blijven drijven en wat uitgevonden schijnt te zijn door iemand met de naam Charley. ..... en waarschijnlijk voor het gebruik bij de Koninklijke Marine.
De dekjongen en de stoker sprongen in het vlot en werden er onmiddellijk weer uit gegooid.
Hun gezamenlijke gewicht was niet genoeg om het vlot in evenwicht te houden in het ruwe water..
Na te zijn gered na hun kwelling, stapten vier andere mannen in het vlot, om  hun geluk te proberen.
Hun gecombineerde gewicht  was voldoende om in evenwicht te blijven met het vlot in de woeste zee..
De IJslanders trokken vervolgens het vlot naar zich toe.
.
Nadat de eerste vier drenkelingen de wal op  klauterden, werd het ledige vlot per stoom winch naar de Mohican terug gehaald.
Daar de zee ruw bleef, werden in de volgende twee tochten steeds drie man naar de wal gebracht.
Dit leidde er toe, dat er nog vier van de veertien bemanningsleden zich nog aan boord van de Mohican bevonden. De schipper Miller, de stuurman Mayes, de bootsman  Jenkinson en Big Steve.. Voor hen zou het de moeilijkste tocht naar de wal zijn, want er bleef niemand aan boord achter van de verlaten Mohican, die het vlot konden begeleiden met een lijn, als het vlot eenmaal rond dreef.
Zodoende werd het reddingsvlot in een grote ruk op de wal gemeten door een grote snelle golf.
Behalve met wat  sneden en kneuzingen, was iedereen in een goede staat.

De bemanningsleden waren koud tot op het bot,  in hun verzadigde natte kleding en dat lange stuk van de IJslandse zuid kust, is bezet met draslanden, drijfzand en moerassen..
Onder de begeleiding van de IJslandse boeren, werden de bemodderde en verregende manschappen naar de veiligheid gebracht.
Om uit de bittere kou te kunnen komen en in de warmte van de boerderijen te komen, een paar mijl verder, werd de bemanning op pony's gezet, een  ongebruikelijke vorm van transport, voor deze zeevaarders.


Wordt vervolgd.

 14 
 Gepost op: 08-07-2018, 21:59:27 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door jacobcramer
nog een

 15 
 Gepost op: 08-07-2018, 21:58:53 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door jacobcramer
hallo cor , ik heb wat fotoos gemaakt van het dek , je ziet wat roest bij de luiken

maar aan de BB kant zie ik helemaal geen roest zover ik kan kijken

 16 
 Gepost op: 06-07-2018, 11:43:51 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door vreemdeling
J.C.

Wat veroorzaakt de roest vorming ( verticale strepen ) op SB zijde van het schip. ?

Anker kluis is begrijp baar.

Cor.

 17 
 Gepost op: 06-07-2018, 09:36:43 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Weduwe  van een trawler ongeval in gevecht voor het recht om te kunnen hertrouwen.

Een vrouw, waarvan de echtgenoot werd  geloofd het leven te hebben gelaten  in het ergste visserij ongeval in Engeland in mensen heugenis, is de toestemming geweigerd om te hertrouwen,  omdat haar werd verteld . dat zij niet kon bewijzen , dat haar man dood was.

Sheila Doone's echtgenoot, John was onder de 36  bemanningsleden die verdwenen, toen de hektrawler Gaul in de Barentszee zonk tijdens een storm in 1974..

Na jaren van rouw over het verlies van haar echtgenoot, waarvan het lichaam nooit is gevonden, zegt de 60 jarige mevr. Doone, dat zij de overblijvende jaren wilt delen  met dhr. Ernest Green..

Echter, toen zij  een trouw toestemming wilde aanvragen bij het registratie kantoor in Burnley Lancashire, werd zij afgewezen, vanwege een onbevestigde waarneming  van dhr. Doone, door een oud collega, die gelooft, dat hij hem heeft gezien in een bar in Zuid Aftika, vier jaar later, nadat de trawler Gaul verongelukt was..

Aan mevr. Doone werd verteld dat zij een overlijdens certificaat moest zien te verkrijgen of van dhr. Doone moest scheiden, eer zij een huwelijks bevestiging kon krijgen..

Gerelateerde onderwerpen
1. Onderzoek naar de gezonken trawler  bevolen, "om twijfels te beeindigen "
2. Duik schip om de trawler Gaul te onderzoeken..

In Juni 2002 zei mevr.. Doone.uit Brierfield in Lancashire .... Ik ben nu 60 jaar oud en dit is mijn laatste kans voor wat blijdschap..
Ik heb bijna 30 jaar lang om John getreurd
Dat is een lange tijd.
Waarom laten zij mij niet met Ernest trouwen, op zijn minst  op grond van barmhartigheid en menslievendheid..

Peter Loftus, de Inspecteur Griffier voor de plaatsen Burnley en Pendle zei, dat hij niet  voldoende bewijs ontvangen had, om toe te staan, om de toepassing goed te keuren.
Maar overtuigend bewijs kan als nog worden  toegewezen ,door de laatste  onderzoeken die zullen worden uitgevoerd naar de ondergang van de trawler Gaul..

Een onderzoek afgelopen maand, naar het wrak, wat op de bodem van de Barentszee ligt, heeft verschillende beenderen gevonden.
DNA onderzoek is toegepast, om de gevonden overblijfselen te identificeren en ťťn er van kan dat van dhr. Doone zijn, die op het moment van het vergaan van de trawler Gaul,  34 jaar oud was en  marconist was aan boord van de Gaul..

Al jaren was er sprake van, dat het vissersschip  een spionage schip was, wat betrapt was door de Sovjet Unie en dat dhr. Doone opgeleid was in het afluisteren bij het CGHQ in Cheltenham, voor het schip vertrok *

Mevr. Doone verklaarde ...,. Tien dagen voor het vertrek van de Gaul uit Hull,  was hij niet thuis en vertelde ook niet, waar hij was geweest..
Het was John niet meer, om zijn kinderen  niet te bellen of te schrijven.

Ondanks een onderzoek volgend op het zinken en een formeel onderzoek, wat concludeerde dat het schip gezonken was en gekapsijsd was  in een hevige storm, er veel van de families van de bemanningen geloofden dat zij  waren gedood of waren  gevangen gezet in een gulag in SiberiŽ..

Een van de vroegere collega's van dhr. Doone, Allen Waterworth, vertelde, dat hij  hem had gezien in een havenkwartier bar in Port Elizabeth in Zuid Afrika.
Mevr. Doone vond later uit dat op dezelfde dag van het zien van dhr. Doone, een in Griekenland geregistreerd koopvaardijschip in de haven van Port Elizabeth lag en een marconist aan boord had met de naam Jofn Doone..
Of het John was, weet ik niet,..... liet zij weten.
Ik denk dat ik nooit de waarheid te weten zal komen.

Om te kunnen trouwen, moest mevr. Doone een overlijdings certificaat tonen, een lang en duur proces.
Of dat zij van dhr. Doone moest scheiden, wat zij weigerde te doen.... "uit princiepe "

Ik geloof niet in scheidingen,volgens mevr. Doone..
Ik ben weduwe.
Ik krijg eens per week weduwe pensioen na de dood van John, maar ik stopte verleden jaar dit pensioen, toen Ernst en ik gingen samen wonen.
Is dit niet een voldoende bewijsstuk ?.

Dhr. Green zei, dat hij hoopte dat de Regering zou ingrijpen.
Dit heeft lang genoeg geduurd, zei hij.
Wij willen alleen maar in vrede  leven, maar niemand wil ons helpen..

Een zegsman voor John Prescott, de plaatsvervanger van de Eerste Minister en lid van Hull Oost, zei niet te min dat de Gaul was vertrokken uit zijn kies district, hij niet kon ingrijpen omdat mevr. Doone een kiesgerechtigde is van Gordon Prentice.
Dhr. Prentice  was niet voor commentaar beschikbaar.

Mei 2001
De opdracht voor het onderzoek naar de gezonken trawler, moet een einde brengen aan de twijfels.

Een onerzoek naar de in Hull geregistreerde trawler, de Gaul. zal volgende zomer worden uitgevoerd.

John Prescott, de plaatsvervangend  Eerste Minister, zei zaterdag dat het betaald zou worden door de regering.
De Gaul ging ten onder  in zwaar weer bij Noorwegen in Februarie 1974, met het verlies van 36 bemannings leden.
Er is altijd sprake geweest  dat het schip  betrokken was met spionage en dat het schip tot zinken was gebracht, door de Russen..

Een van de doelen van het onderzoek, wat uitgevoerd gaat worden met op afstand bediende voertuigen, zullen te doel hebben, om naar een bewijs van spionage te zoeken.
Dhr. Prescott, , die een Lid van het Parlement is voor Hull Oost, zei....... Ik heb  toegestaan dat het onderzoek plaats vindt naar enig slepende twijfel over de lotsbestemming van de Gaul, om dit weg te nemen.
Ik hoop dat dit wat troost kan brengen bij de families die zo lang te lijden  hebben gehad, onder deze onzekerheid

Een officieel onderzoek, na het zinken , concludeerde dat het schip is gekapseisd en gezonken is  in hoge zeeen, maar er is geen direct bewijs gevonden, hoe deze tragedie kon plaats vinden.
In 1998 ontdekte een expeditoe, bekostigd door de Britse en Noorse  televisie companies, het wrak van de Gaul, wat de heropening van het officiele onderzoek stimuleerde.

Juni 2002
Duikschip zoekt,  om de Gaul puzzel op te lossen.

Nabestaande van de bemanning van de Gaul, de trawler die verloren ging in een ongeval 28 jaar geleden, zeiden gisteren, dat zij hoopten dat de laatste poging om licht te brengen in het sterie, uiteindelijk word toegestaan, om te treuren over hun geliefden.

De in Hull geregistreerde trawler Gaul ging ten onder op 70 mijl van de Noorde kust, in Februari 1974, in onverklaarbare omstandigheden..
Alle 36 bemanningsleden , lieten hierbij het leven..
Er waren vorderingen, die geweigerd werden, dat het schip was gezonken, terwijl  zij aan het spioneren waren van de Sovjet marine..

Gisteren, maakten families een reis over de weg van Yorkshire naar Aberdeen, om het Noordzee duikschip SeisRanger te bekijken., toen zij vertrok naar de plek van het wrak, en lieten weten, dat zij hoopten dat het onderzoek hen wat rust en vrede zou brengen..

Lynne Flay, inwoner van Hull zei.... Hopelijk brengen zij resten mee terug en de waarheid.
Wij willen rouwen, omdat het iets is wat wij niet konden doen.
Het neemt een leven weg en wij hebben door het ongeval  onze levens verloren..

Het duikschip SeisRanger, die uitgerust is  met op afstand bediende voertuigen, wordt verwacht  vandaag Aberdeen te verlaten, om het wrak van de Gaul te onderzoeken en te fotograferen.

Mai 2001
De SeisRanger was opgedragen door het Departement van Transport, om het onderzoek uit te voeren als deel van het onderzoek naar het verlies van 1974..
Het onderzoek was bevolen om verleden jaar te worden heropend door de vervangend Eerste Minister John Prescott..

De SeisRanger is een schip wat voor veel doelen kan worden ingezet voor onderzoek in diep water en vormt een deel van de Subsea 7 vloot en zal  op afstand bediende voertuigen  gebruiken  om zichtbare foto;s te verzamelen en onderzoek en inspectie, om toe te voegen bij de fotografische bewijzen.

Einde

*. Op de Belgische Televisie is in de periode rond de trawler Gaul , in de jaren voor 2000,  in verschillende afleveringen, een film vertoont over Engelse spionage trawlers.
Ik heb deze uitzendingen kunnen volgen, daar ik, toen nog  in Brabant wonend, ook de Belgische televisie zenders ter beschikking had.

De geschiedenis van de trawler Gaul is uitgebreid door mij beschreven en is te vinden in Vraag en Antwoord in Herinneringen No.1 van Augustus 2013 en in Vraag en Antwoord Herinnering No.2, de delen 1449 t.m. 1472..

De huwelijks aanvraag door mevr. Doone, werd gedaan in de periode waar in helemaal niets bekend was over de trawler Gaul.
Het enige was, dat het schip was vermist..
Er was geen wrakhout gevonden en ook geen lijken.

In de W.O. 1 hebben wij op Scheveningen en waarschijnlijk ook op andere plaatsen, te maken gehad met hetzelfde probleem.

Mijn ouders konden in 1927 ook niet trouwen, daar zij geen toestemming hadden van een vader, die met zijn schip in de oorlog van 1914-1918,spoorloos was verdwenen en als vermist werd opgegeven..
Zie ook verhalen  "Kind in de 2e W.O ". deel 2 geschreven door PietES
Het was de Sch.392 met schipper Jan Spaans.

Met toestemming van de koningin kon het huwelijk alsnog worden gesloten.

Na ruim dertig jaar, was er toch iemand zo moedig, om te verklaren dat hij het schip van mijn grootvader heeft zien zinken. en hij, als schipper van de andere logger, niet te hulp is gekomen.
De schepen lagen aan de vleet, toen zij verrast werden in een zeeslag. tussen de Duitse en Engelse oorlogsvloot, waarbij de logger van mijn grootvader werd getroffen en zonk.

Einde.

 18 
 Gepost op: 06-07-2018, 09:26:48 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door jacobcramer
gisteravond de Prins Bernhard op Scheveningen

 19 
 Gepost op: 05-07-2018, 18:37:39 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/umPITAxUPnQ

 20 
 Gepost op: 05-07-2018, 12:02:53 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/mp80mDiNc2Y

Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!