Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27-04-2018, 06:43:08
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 10

 11 
 Gepost op: 25-04-2018, 14:17:18 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
SCH171 Cornelis Vrolijk FZN

Deze motortrawler werd in 1955 onder bouwnr 1242 gebouwd bij Scheepsbouwwerf De Industrie te Alphen a/d Rijn voor rekening van Cornelis Vrolijkís Visserij Mij. te IJmuiden. De tewaterlating vond plaats op 22 juni 1955 en het schip kwam op 2 augustus van datzelfde jaar in de vaart.

Afmetingen:
De bruto inhoud van de SCH171 bedroeg 315 brutoton, de lengte over alles 43,50 m, de breedte 7,27 m en de holte 3,69 m.

De 8 cil. Industrie dieselmotor had een vermogen van 600 pk

Geschiedenis:
1966: omgedoopt in Onderneming III met visnummer SCH117
1970: ingericht voor de boomkorvisserij
1975: uit de vaart genomen
1979: verkocht voor de sloop

Jan

 12 
 Gepost op: 25-04-2018, 07:49:36 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Stoomtrawler  Kingston Turquoise     H. 50

De Kingston Turquoise was een stalen enkel schroef stoomtrawler, die in 1955 was gebouwd.
Haar tonnage was 810,70 ton bruto en zij was 189.4 voet lang, 32.1 voet breed.
Zij was uitgerust met 9 waterdichte schotten en werd voortbewogen door een  triple expansie machine van 1,100 B.H.P., wat haar een snelheid gaf van ongeveer 14 mijl.

Het schip was uitgerust met een  9 inch, in het plafond van het stuurhuis ingebouwd  magnetisch kompas en een Pole 9 inch magnetisch kompas..
Beide kompassen waren op 13 Augustus 1964 gecompenseerd en deviatie kaarten waren ter beschikking gesteld.
Er was geen deviatie op geen enkele van de Zuidelijke koersen, die gestuurd werden ,voorafgaande aan haar stranding.
Er was ook nog een 9 inch reserve magnetisch kompas aan boord.

De Kingston Turquoise was  uitgerust met de volgende navigatie middelen.
Decca D808 Radar.
Loran APN 9 door Redifon
Kelvin Hughes  Diepte meter M.S 24 J
Kelvin Haghes  Diepte meter M.S 29 F
Mullard "Discovery "richting zoeker
Elektrische log
Hand loden met loodlijnen,.

Het schip was uitgerust met de volgende reddingsmiddelen.
Twee stuks reddingsboten onder de Welin Maclachlan Crescent davits.
24 stuks Victory zwemvesten.
4 stuks cirkelvormige kurken redding boeien.
2 stuks opblaasbare Elliott 10 mans redding vlotten.
1 Schermuly "Supreme " lijnwerp toestel
12 stuks Schermuly parachute  nood raketten.

De Kingston Turquoise was uitgerust met een  Donkin, een  door stoom aangedreven hydraulische stuur machine met een nood elektronische aangedreven hydraulische pomp, nood frictie hand bediening en nood controle op het besturing vlak.

De Kingston Turquoise was  door Lloyd's  geklasseerd voor romp en machine inrichting  respectievelijk + 100 A 1  en + LMC.
De certificaten hiervan waren op de 14e Augustus 1963 uitgereikt en het schip behield haar klasse  tot het moment van haar verlies.

De eigenaars van de Kingston Turquoise waren, de Kingston Steam Trawling Co. Ltd. gevestigd in het St.Andrew Dock , Kingston upon Hull.

Het schip vertrok op 6 Januari 1965  vanuit Hull met bestemming de IJslandse visgronden,
Het schip had een bemanning van twintig personen aan boord.
Haar schipper was Colin Cross.
Op het moment van vertrek, was het schip in een zeewaardige staat met haar gehele uitrustingen, zoals hiervoor is vermeld en waren in een efficiŽnte werkende  toestand., behalve haar radar, wat een maximale reikwijdte had van 48 mijl, maar was nu niet effectief boven de afstand van 24 mijl..
De radar was nagekeken, toen het schip in de haven lag en waarvan gedacht was, dat zij in een goede werkende staat zou zijn, maar na het vertrek werd het genoemde euvel pas kenbaar.
De schipper was in alle vereiste momenten op de hoogte van het defect en van de  vermindering van het effectieve gebruik van de radar.

De Kingston Turquoise beŽindigde de visserij kort voor 12 uur op de 25e Januari 1965, de laatste 40 uren te hebben gevist in een gebied wat bekend staat  als de Rijzende Gronden op een diepte van 150 vadem.
Het weer was toen goed en het was helder, de wind zwak uit een NO lijke richting, de zee was kalm met een matige deining en het zicht was zeer goed,.
Het schip had ongeveer 1500 kits vis aan boord en haar diepgang was ongeveer  16 voet en 6 inches voor en 17 voet achter..
De schipper bepaalde zijn positie door schatting , door op of nabij de 105 vadem lijn,  wat wordt getoond op de Imray zeekaart No.112, wat  ongeveer 60 mijl benoorden Sule Sherry blijkt te zijn bij een ware kompas richting.
Het zette een koers uit van ZZO magnetisch en berekende dat hij de westelijke ingang naar de Pentland Firth zou bereiken om ongeveer 18.00 uur.
De diepte meter en de radar waren beiden in gebruik en de 100 vadem lijn werd om 12.00 uur
gekruist.

Om rond 13.00 uur vroeg de schipper aan de marconist om een peiling te nemen met de richting zoeker van de Sule Skerry.
Er werd een goede peiling verkregen en toonde aan dar Sule Skerry in een ZZW lijke richting magnetisch werd gepeild.
De schipper zette deze peiling uit op de Imray Kaart No.112 en trok ook een lijn wat de tocht van een uur vertegenwoordigde ( 14 mijl ) vanaf de 100 vadem lijn op een ZZO lijke magnetische koers, op een dus danige manier, dat zij de peiling lijn kruiste..
Wat betekende, dat  naar iets dat vast staat  in de natuur, zijnde een verkregen positie van het schip, wat hij ook vastlegde op de kaart.
De schipper zette op de kaart een koers uit, wat hem dacht te brengen op een positie ongeveer 4 mijl ten Westen van Rora Head ( op Hoy Eiland ), wat  hij berekende, wat de  te varen koers moest zijn n.l. Z bij Ĺ streek Oost.
Om ongeveer 13.05 veranderde  hij van koers naar deze nieuwe koers.

Rond 13.20 uur, verliet de schipper het stuurhuis, om  te gaan rusten ...
Hij liet de bootsman op wacht met orders de koers van Z. bij een Ĺ streek Oost magnetisch aan te houden en dat hij geroepen wilde worden om 15.30 uur of wanneer er land verkend werd met het blote oog of met de radar,, wat dan eerder zou moeten zijn.
Bij het verlaten van het stuurhuis, schakelde de schipper de diepte meter uit..
De radar bleef in bedrijf.

Om ongeveer 14.30 uur, loste de stuurman de bootsman af als officier van de wacht.. Hij nam de koers over van Z bij Ĺ streek Oost over en hoorde van de orders die de schipper had achter gelaten, dat hij om 15.30 uur geroepen moest worden.
De stuurman nam geen stappen  om zich te verzekeren of te controleren over de positie van het schip.

Kort voor 15.30 uur kreeg de stuurman visueel land in zicht, vooruit en op BB boeg en riep de schipper die om 15.30 in het stuurhuis kwam.
Op de radar werd toen nog geen land waargenomen., die op zijn maximale bereik was gezet van 24 mijl..
De diepte meter werd niet opnieuw gebruikt.
De schipper en de stuurman bespraken wat het land , wat gezien werd, kon zijn en kwamen tot de conclusie ( wat fout was, wat later zou blijken ) dat het land recht vooruit Dunnet Head was en het land op BB boeg de Old Man van Hoy was.
Om ongeveer 16.00 uur verscheen er ook land op de radar, maar het bleek dat het beeld niet erg helder was.
Geen peilingen of afstanden werden genomen, nog bij radar of op een andere manier.

Op een zeker ogenblik, niet exact bewezen, maar wat waarschijnlijk spoedig na 16.00 uur was, de schipper denkend dat hij dichter langs Rora Head kon  varen, de koers veranderde naar Zuid magnetisch, maar een kwartier later veranderde hij de koers weer  terug naar de vorige koers van Zuid bij Ĺ streek Oost magnetisch.
Om rond 16.35 uur nam de stuurman een wit flikkerlicht van een vuurtoren waar op ongeveer 3 tot 4 streken  op BB boeg, met een interval, waarvan hij berekende, dat het 17 seconden was..
Hij rapporteerde deze waarneming aan de schipper, die er verder geen aandacht aan schonk en daarna naar het dagverblijf ging om het licht te  identificeren. op de zeekaart, maar slaagde daar niet in.
Het waargenomen licht moet in feiten het licht zijn geweest van Brough Head vuurtoren.

Heel spoedig hierna, rond 16.40 uur, ging er trilling door  het schip  en haar doorvaart  bleek voor een kort ogenblik te zijn gestremd..
De schipper dacht dat het met wat machine problemen te maken had. De marconist  die op wacht was gekomen  om ongeveer 16.30 uur, voelde ook de trilling en dacht dat de dynamo haperde en zette de draadloze radio uitrusting  van netspanning op accu spanning..
Hij liep toen naar buiten naar het stuurhuis en keek naar de radar, die hij toen ook uitschakelde om schade aan het toestel te voorkomen..
Een van de machinisten kwam toen het dek opgestormd en rapporteerde dat de machine kamer snel water maakte..
Op datzelfde moment kreeg het schip zware slagzij over SB..
Het was nu duidelijk, dat het schip iets geraakt had en snel zinkende was.
De marconist keerde terug naar de radiohut en zond onmiddellijk een MAYDAY oproep uit  naar Wick radio station., aangevend dat het schip zinkende was en gaf als positie op  14 tot 16 mijl NNW van Hoy Head.
Hij deed dit op eigen initiatief zonder order ontvangen te hebben van de schipper en baseerde de positie op zijn eigen observatie van de voorsteven van het schip en het land , zichtbaar op de radar op het moment, dat hij het stuurhuis verliet.

Ondertussen werden de twee opblaasbare reddingsvlotten , aan beide zijden van de schoorsteen ombouw,  vlug in gereedheid gebracht en te water gelaten aan de SB zijde van het schip, toen zij zinkende was en de gehele bemanning, behalve een persoon, genaamd Denton, vonden een plaats op de vlotten. of lagen in het water naast het vlot en hingen aan de grijp lijnen..
Een van de vlotten sloeg om, terwijl zij te water werd gelaten, maar werd later weer recht gezet, Uiteindelijk kwam de gehele bemanning, behalve Denton, op de vlotten, met inbegrip van de schipper, die in het water lag en aan boord was getrokken.
Denton sprong in  zee, vanaf de hoge zijde van het schip, de BB zijde, een zwemvest hebbend aangetrokken en ook nog eens een redding boei te hebben gepakt.

Ofschoon de machine was gestopt, voer het schip nog steeds nog wat door en voor de vlot lijnen braken of werden doorgesneden, werden de vlotten over een bepaalde afstand meegesleept door het schip.
Met als resultaat, dat Denton werd afgescheiden van de vlotten en ofschoon er  verwoede pogingen werden aangewend om naar hem toe te peddelen ( hij kon nog gezien en gehoord  worden op een afstand van 40 yards ), maar nu bleek het onmogelijk te zijn om hem te bereiken. Het was op dat moment nog schemerig en het werd steeds donkerder en na een poos kon Denton niet meer gezien  of gehoord worden en het moet het worden aangenomen, dat hij was verdronken..
Het schip was ten onder gegaan met haar achtersteven eerst, binnen vijf minuten na de aanvaring.

Wordt vervolgd



 13 
 Gepost op: 23-04-2018, 23:47:48 
Gestart door Knorhaan - Laatste bericht door jacobcramer
allemaal weer aanwezig en na 2 dagen is het clubbie nog bij mekaar

 14 
 Gepost op: 23-04-2018, 21:43:33 
Gestart door Hans - Laatste bericht door Hans
Door een Bitcoin evangelist ben ik onder de indruk gekomen en vanaf mei 2017 verdiept ik mij in de Bitcoin en ander cryptomunten.

Banken en overheden kijken er sceptisch naar en vinden het niet leuk en brengen veel negatief nieuws naar buiten om het te doen laten struikelen, maar heel geleidelijk gaat het toch vormen aannemen die hartstikke gaaf, mooi en eerlijk zijn.

Zeker als je je verdiept waar het gewone geld vandaan komt, want dat stinkt pas echt.

Is er belangstelling voor dan wil ik wel het een en ander gaan uitleggen.
Want het is zo revolutionair, dat het een grotere invloed gaat krijgen dan toentertijd het internet. 
   
 

 15 
 Gepost op: 23-04-2018, 21:31:21 
Gestart door Hans - Laatste bericht door Hans
beste panden, 5 mei is al snel, wat gaan we doen en wie komen er? Muziek man Muziek man

 16 
 Gepost op: 23-04-2018, 20:14:20 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
H-135-Roderigo en schipper George Cloverdale-

 17 
 Gepost op: 23-04-2018, 20:10:13 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
H-455-Lorella en schipper Steve Blackshaw-

 18 
 Gepost op: 23-04-2018, 19:59:59 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
H-290-Lancella

 19 
 Gepost op: 23-04-2018, 15:26:11 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
De Lancella kwam de andere te hulp maar kwam ook onder het ijs te zitten, noord over doorvaren / steken was voor de schipper geen optie want dan kreeg hij dezelfde problemen als zijn collega's. Hij dacht : rond gaan was met oog op de ijsafzetting is ook gevaarlijk maar hij had het dan op z'n minst geprobeerd, hij nam z'n besluit en koos voor 1 van de 2 slechte opties dus gooide hij haar rond het schip bleef geruime tijd op ťťn oor liggen en  maakte voor de wind varende zeer moeizame halen maar het bleef haar oprichtend vermogen, of eigenlijk wat er nog van over was, behouden, zijn beslissing was juist op tijd, anders hadden het zeer zeker 3 trawlers geworden.

 20 
 Gepost op: 23-04-2018, 09:34:44 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Hulp pogingen  voor de Loretta en Roderigo.

Ontnuchtering om te lezen.

Yorkshire's Helden van de Zee.

Schepen ten dode opgeschreven in de Hel van de Arctic..

De omstandigheden waren verschrikkelijk..

Wind met de kracht van een orkaan, geselde de zee in razernij.

Sneeuwstormen  zweepte alleen maar de waarlijke  hevigheid van de wervelende witte herkenbaarheid neer  van uit de Poolstreek, in de gloed van de dek verlichting.

Op de Hull trawlers Lorella en Roderigo, beide trawlers zich bevindend  op een aantal mijlen afstand van de Noordkaap van IJsland,, stuurden de schippers van beide trawlers de kop van het schip in de wind en baden voor het enige ding wat zij wisten, wat hun kon redden......... verandering van weer.

Elk schip vocht zijn eigen strijd om te overleven., de voorpiek naar beneden stortend  in de kwaadaardige, bergen  hoge zeeŽn en uiteen bastten in een massa schuim.

Zij hadden geen keus  en welke richting zij konden nemen.

Zij gingen voorwaarts .......zelfs nog noordelijker.,

Geen van de beide trawlers kon keren en dat  te doen , zou een onmiddellijk  gevaar betekenen..

En zij wisten  dat hun positie zelfs ieder volgend uur,.gevaarlijker kon worden

De schepen hadden ook nog een ander probleem, dat van de voortdurende opbouw van ijs op hun opbouw van het schip.

De lucht temperatuur  was 23 graden  Fahrenheit en de temperatuur van de zee 34 Fahrenheit.
Het buiswater bevroor direct, zodra het op de scheep opbouw neer dwarrelde..
Het tijdstip was vroeg in de mogen.
Van de Loretta kwam een bericht  voor de Roderigo........ Boot dek bevroren met een vaste laag sneeuw., De mannen graven er in  sedert het ontbijt..
Een verschrikkelijke hoop ijs  ook op het stuurhuis. en zij gaan daar heen als het wat lichter wordt, indien mogelijk..
Antwoord van de Rodrigo...... Hetzelfde hier het geval.,  Onze buiskap is een grote vaste massa..

En verder  over de dag.......
14.21 uur Roderigo.
 Aan een kant is onze antenne naar beneden gevallen. Weer erg slecht en vriezende. Je zou eens dit plaatje moeten bekijken.
14.36 uur. Lorella.
 Wij maken slagzij.
14.39.uur Loretta.
 Zinkende. Maken nog meer slagzij. Loretta gaat zinken., Maken nog meer slagzij...... maar er was geen verdere uitzending meer .
15.43 uur Roderigo
 Oproep aan alle schepen. wij nemen nu veel water over.
16.30 uur
 De antenne begint te bevriezen..
16.45 uur
Kan er iemand een peiling nemen op deze  frequentie ?
Antwoord kwam van de trawler Lancella, die in opperte lag en uitluisterde naar de uitzending.. De peiling zo nauwkeurig mogelijk  geeft Noord Oost aan.
16.50 uur. Roderigo aan Lancella..
 Kom naar ons toe, Onze positie wordt ernstig nu.,
16.52 uur Lancella aan Roderigo.
Wij komen naar U toe.

Een Amerikaans vliegtuig van de USAF, met een basis in IJsland vroeg nu aan de Lancella de positie van de Roderigo. De Lancella antwoordde: De Roderigo  bevindt zich op  90 mijl  NO  van de IJslandse Noord Kaap.
De Windkracht is 11 a 12 BF. uit een NO lijke richting.. Zicht nul tot een kabel lengte..
Vliegtuig aan de Roderigo:  Wat zijn uw voornemens ?
17.04 uur Roderigo.
Geen voornemens. Gaan verder overhellen. Geen zicht. Nog steeds meer slagzij over SB.
17.05 uu
Steeds verder overhellend naar SB.. Kunnen haar niet recht krijgen.
17.08 uur.
Wij gaan omslaan. Wij slaan om
17.09 uur.
Roderigo slaat om..........
Dit bericht werd in morse herhaald tot na drie minuten de uitzending beeeindigde..

Twee schepen werden er nu vermist.

En 40 visserlui uit Hull  waren dood..

Zeven maanden later hoorde een getuige in de kalmte van  het Hull Onderzoek gebouw zeggen,.... Zij konden alleen maar hopen op een verbetering van het weer of een stijging van de temperatuur.

Diverse andere uitspraken over deze tragedie

Gevaarlijk werk.
Goede, Goede mensen, werkend in een verschrikkelijke omstandigheid, om te voorzien in de behoeften  van hun gezinnen.

IJsvorming van het dek afhakken, constant onder een nul temperatuur, nooit  eens goed droog en warm wordend..
In bijna een constante duisternis.
Dagen en weken lang..

Geen wonder dat zij de pubs droog dronken als zij terug keerden..

Ik kan mij nog herinneren, toen ik  11 a  12 jaar oud was en op de Hull Grammatica school zat, er kinderen op school zaten, waar zo'n tragedie in de gezinnen voor kwam.

Dappere mannen, bezig zijnde in een ander beroep., wat erg vlug in iets hels kon veranderen .

Einde.


Pagina's: 1 [2] 3 4 5 6 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!