Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28-03-2017, 00:17:08
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10

 1 
 Gepost op: Gisteren om 22:30:22 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
GY-030-Bombardier

 2 
 Gepost op: Gisteren om 22:29:05 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
GY-030-Bombardier,

Gebouwd bij Cook, Welton & Gemmell, Beverley.
Gt-661 x Nt 255,
55.3 mrt x 9.3 mrt
Oliestoker C.G.Holmes -1075 IHP.
1949-GY-30-Bombardier
Eign: Supreme Fish Curing Co.Ltd.
1966-Eign: Northern Trawlers Ltd.
1968 verkocht naar sloperij Jos de Smedt België, gesloopt te Antwerpen.

 3 
 Gepost op: Gisteren om 09:48:22 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling

Noordover 38

Ik monsterde weer op de Bombardier na de Kerstdagen en wij vertrokken naar de Witte Zee. Schipper was Vic Meech en daar het mijn derde keer was dat ik bij hem voer, wist ik , wat mij te wachten stond.
Ik was verrast en ik vond het plezierig, dat hij veranderd was. Hij was makkelijker geworden in vergelijking met eerder, maar niet te veel.
Hij was nu een gevestigde schipper.
Mensen realiseren zich niet,  hoe moeilijk het is, als je schipper wordt..
Gewoonlijk is de eerste reis als schipper, een nacht merrie.
De Bombardier was een goed genoeg schip, maar jongens, wat was zij een verschrikkelijk schip op zee.. Zij kreeg de zeeèn aan boord, waar je ze nooit zou verwachten en ik ben heel vaak  hierdoor over het dek gespoeld..
De schipper vertelde mij, dat hij dacht, dat hij promotie had gemaakt, toen zij hem de Bombardier als schipper aan boden..
Zij was een moderner schip als de Northern Sky, maar dat was dan ook alles.
Het moet een nachtmerrie zijn geweest, om op zo´n schip, schipper te worden.
Een voorbeeld van haar zeewaardigheid was, toen wij bij de Noorse kust visten..
Het weer was stormachtig met windkracht 8, maar niet slecht genoeg om met vissen te stoppen en andere trawlers bij ons in de buurt, waren nog steeds aan het vissen..
Tot twee maal toe die ochtend,  werd de gevangen vis overboord gespoeld, toen wij de trawl aan het uitzetten waren..
Het was een geluk, dat op dat moment niemand in de vis aan het werk was.,
Bij deze twee keren stortte een hoge golf over de reling en spoelde de vis mee overboord..
Natuurlijk had de bemanning haar gebruikelijke mening over de schipper, dat hij een storm rotzak was en hoe onder welke omstandigheden wij moesten vissen, in zulk soort weer..
Bij de derde trek, wonnen wij de `jack pot ` met vijf pakken kabeljauw en schelvis.
Dat waren ongeveer 150 kisten vis..
Met het weer zo slecht als het was, was het een grote opgave om de vis aan boord te krijgen en  kregen verschillende stortzeeèn over, tijdens dit proces..
Toen de pakken in de last waren gestort,  zei de schipper ons, om de trawl zo vlug mogelijk als wij konden, scheep te halen, om daarna te gaan liggen steken..
Hij was niet van plan, om zo´n goede vangst, weer gaan te verspelen, door overkomende water.
Rond twaalf uur was de trawl scheep en lag het schip met zijn kop  in de wind.
De schipper stuurde alle hens weg  om te gaan eten en liet de derde man en de dek jongen door gaan met strippen.
Toen wij halverwege onze maaltijd waren, hoorde wij, hoe een grote golf zich op het schip stortte..
Het schip gierde naar SB en schudde hevig..
Maar wij gingen door met eten, wat niet ongewoon was bij zulk slecht weer.
Het volgende wat gebeurde was, dat de derde man en de dekjongen, trillend van schrik en zo wit als geesten, in de gang stonden, door en door nat.
De derde man vertelde de schipper, dat alle vis was weggespoeld en er geen enkele vis was achter gebleven op het dek.
Het heeft alles mee gesleurd en als wij ons niet vast hadden gegrepen, had de golf mij en de dekjongen mee gesleurd, rapporteerde hij vervolgens..
De dekjongen vertelde ons later, dat toen het schip in de golf dook, het een hoge golf was.
Hij werd tegen het dek gesmeten en stootte zijn hoofd.
Hij was versuft en in een shock toestand,.
Hij wist niet meer, wat er gebeurd was en dacht dat hij overboord zou spoelen.
Hij voelde de derde man, een grote sterke kerel, die zijn arm om zijn middel sloeg en hem vast hield..
De derde man hield hem vast en de vislijnen, tot het water en de vis van het dek waren gespoeld, waarna hij veilig naar het achterschip kon gaan.,
De schipper van een trawler, die langs ons voer, toen de golf bij ons aan boord stortte, vertelde onze schipper, dat wij zover over SB slagzij maakte, dat hij alleen nog maar de romp kon zien en echt dacht, dat het schip zou omslaan..

Op een reis vissend bij de Noorse kust, had een groot deel van de bemanning last van griep.
Het werd zelfs zo erg dat wij Harstad moesten binnen lopen voor medische behandeling van de patiènten.
De dokter onderzocht ons en gelukkig hoefde niemand in het ziekenhuis te worden opgenomen.,
De dokter gaf ons een injectie en een medicinaal drankje.
Hij adviseerde, om gedurende 24 uur, in de haven te blijven en zei, dat hij terug zou komen, voor wij weer zouden vertrekken, om ons uit te checken.
Binnen deze 24 uur, was er een grote verbetering in de gezondheid toestand en  werd het toegestaan om onze reis te vervolgen..
De dokter gaf de schipper wat ampullen voor injecties en vertelde hem dat hij de ergste patiènten een injectie kon geven in hun achterste, eenmaal per dag..
De schipper voerde deze behandeling uit bij de derde man en wij doopte de schipper met de naan Dr. Dood..
Ik was blij dat ik geen injectie nodig had, want ik zou hem niet aan mijn lichaam laten komen met zijn injectie spuit..
Tijdens de periode die wij langs de kade lagen, waren er een paar bemanningsleden de wal op gegaan om wat te drinken. en hadden goedkope brandy gedronken, wat meer op vuurwater leek.. Wij vertrokken uit Harstad, terwijl enige leden van de bemanning nog steeds de lijden hadden van de griep of nog moesten herstellen van de drank.
De slechtste onder hen waren waren Harry en George.
Harry was een lastpost en stelde George voor om aan dek met hem te vechten..
George wilde niet, maar  vertelde Harry dat hij hem mocht slaan met een hand achter zijn rug..
Harry stond er op om te vechten en bleef terug komen naar de messroom om hem te pesten.
George was erg fitte en sterke man.
Hij was zo hard als een spijker en wist hoe hij op zich zelf moest letten..
Harry was er nu niet zo opgebouwd om te kunnen vechten, maar de drank speelde hem parten..
George stemde er uiteindelijk in toe en zij gingen naar het dek.
Ik wil het geen gevecht noemen, daar George slechts eenmaal Harry raakte en hij buiten westen was..
Toen hij op het dek viel, raakte zijn hoofd het potdeksel van de verschansing en hield hij er een mooie wond  boven zijn oog,  aan over.
George ging terug naar de messroom en deed gewoon of er niets was gebeurd..
Ongeveer tien minuten later kwam één van de bemanningsleden naar de messroom en vroeg aan de derde man, of hij eens naar Harry wilde gaan kijken, die nog steeds lang uit op het dek lag, met één oog gesloten en bloedend uit de wond boven zijn oog.
Harry moest gehecht worden.
De schipper kwam een kijkje nemen en gaf de bemanning instructie om Harry naar de messroom te brengen en dat wij terug moesten naar Harstad,  om de wond van Harry te laten hechten.
De derde man verzocht de schipper om deze hechting zelf uit te voeren. maar hij weigerde het en zo zei de derde man, dat hij het dan wel zou doen.
 Achteraf hadden wij alle benodigde spullen er voor in de medicijn kast.

wordt vervolgd

 4 
 Gepost op: 26-03-2017, 10:15:37 
Gestart door jochem - Laatste bericht door Maart
dat parkeren is al een tijdje zo Zier die loggers parkeerde zo al an de ouwe visloos  Grin

 5 
 Gepost op: 25-03-2017, 08:31:47 
Gestart door barry - Laatste bericht door J.H.
Lo-94-Ella Hewett als St. Kits.

 6 
 Gepost op: 25-03-2017, 08:30:32 
Gestart door barry - Laatste bericht door J.H.
Lo-094-Ella Hewett-

 7 
 Gepost op: 25-03-2017, 07:51:27 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Nou ja , ik denk dat die Libiërs meer plezier hebben gehad  met dat scheepje aan puin schieten dan een of andere sloper die met een zuur gezicht met z'n snijbrander te keer gaat. Voor die Libiërs was het natuurlijk "kaassie" ze hadden nu iets wat niet terug schoot en dat zijn ze niet zo gewend Cool

 8 
 Gepost op: 24-03-2017, 17:50:25 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door dekzwabber
    Jh Hartelijkdank voor het plaatsen v/d foto's ik wist niet dat er nog een 3e in deze serie bestond, als ik zo naar de silvretta kijk met ingedachten die grote Zendmast in het midden, dan hoor ik bijwijze van spreken de radio programma's weer,jammer dat het schip een droevig einde heeft moeten mee maken(gebruikt als schietschijf voor de Libische marine)een slopers hamer had een waardiger einde voor deze coaster meer op zijn plaats geweest. Cry
Hg.
Adje.

 9 
 Gepost op: 24-03-2017, 16:59:04 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Valbella-1951

 10 
 Gepost op: 24-03-2017, 16:58:22 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Silvretta-1949, Jersey binnenlopend.

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!