Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
21-02-2019, 07:11:16
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://allesoverscheveningen.nl/start De startpagina is uitgebreid met een Bitcoin pagina.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10

 1 
 Gepost op: Gisteren om 14:22:17 
Gestart door Capricornbos - Laatste bericht door aat taal
Mijn opa pronk is ook in gdynia geweest om de GDY 262 (SCH 262) op te halen.

 2 
 Gepost op: Gisteren om 08:52:03 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Groei van de diepvriesvisindustrie in Newfoundland

Ondanks de hulp van de overheid en de marktvraag, waren in 1939 slechts een paar Newfoundland-bedrijven, waaronder Job Brothers and Company, en Harvey's Limited in eigendom van vries vis fabrieken  of visserij trawlers. In dat jaar produceerde Newfoundland 1,5 miljoen pond bevroren bodem vis. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog begon de industrie echter. Af te nemen.
Er was een onmiddellijke vraag vanuit Groot-Brittanni, die nieuwe voedselbronnen nodig had, niet alleen om de eigen bevolking te voeden, maar ook om de oorlog inspanningen te steunen. Het schakelde snel over naar Noord-Amerika voor een voorraad diepgevroren vis, waaronder ook van  Newfoundland.
De gestage Britse vraag moedigde andere bedrijven aan om over te stappen naar de activiteit in bevroren vis. Tegen het einde van de oorlog had Newfoundland 12 vis fabrieken en produceerde jaarlijks 35 miljoen pond bevroren bodemvis. De bedrijven die bij deze vroege periode betrokken waren, waren Job Brothers, Harvey's en Fishery Products Limited van St. John's, John Penny and Sons of Ramea en North Eastern Fish Industries of Harbor Grace. Veel van de vroegste fabrieken bevonden zich in St. John's of aan de zuidkust van het eiland, vooral omdat ijsvrije havens het gemakkelijker maakten om trawlers te gebruiken.
Gedurende de jaren 1950 en 1960 bleef de bedrijfstak van diepgevroren vis groeien. De productie steeg gestaag en het aantal verwerkingsbedrijven en offshore-trawlers nam toe. Bijna alle bevroren bodemvis uit Newfoundland werd verkocht aan de Verenigde Staten.
De productie van gezouten vis is niet meteen afgenomen.
Veel kustvissers woonden niet in de buurt van een bevroren vis fabrieken en bleven hun eigen vis zouten. Minder mensen kozen er echter voor om de licht gezouten, hard-gedroogde, "aan de wal verzorgde " vis te maken zoals ze in het verleden hadden gedaan.
In de jaren zestig werd de meerderheid van de gezouten vis "groen" verkocht, verpakt in vaten als vaten met gezouten vis.."
 Visserij bedrijven met mechanische droogmachines kochten de gezouten vis massa en gebruikten het om gezouten vis te maken.

 3 
 Gepost op: 19-02-2019, 10:52:22 
Gestart door GerardKnoester - Laatste bericht door John79
Fugro dag gister, de Fugro Mercator (ex Meridian) en de Fugro Frontier binnen




 4 
 Gepost op: 18-02-2019, 13:34:55 
Gestart door marion - Laatste bericht door marion
Hoi Roelof,

War is de wereld toch klein  Smiley
Ik heb dit ooit is aan de oom van mijn moeder gevraagd en die heeft inderdaad ook gezegd dat vroeger niet zo nou
werd gekeken hoe je het schrijft, je komt dan inderdaad tegen dat de ene broer de Mos heeft en de andere gewoon Mos,
ook heb ik er 1 in mijn gegevens staan met Mosch en van der Mosch


Groet,

Marion

 5 
 Gepost op: 18-02-2019, 09:15:45 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
De 20e eeuwse zeehondenvisserij            ok 27/12

In de jaren vr 1914 hielpen de algemeen stijgende prijzen ertoe de Newfoundland-economie betrekkelijk krachtig te maken. De prijzen voor zeehondenproducten waren bescheiden verbeterd ten opzichte van het dieptepunt van de jaren 1890 en een gemiddelde van 20 stoomschepen ging jaarlijks naar het ijs. In deze verbeterde atmosfeer begonnen sommige handelaren te investeren in grotere steamers met ijzeren en stalen rompen. Deze verandering, zoals de oorspronkelijke omschakeling naar stoom 40 jaar eerder, werd gedicteerd door de toenemende moeilijkheid om grote aantallen zeehonden te vinden. De houten muren, velen van hen klein en onderbeneden, konden niet ver doordringen in zwaar ijs en bemanningen moesten lange afstanden lopen, soms tevergeefs.
De nieuwe schepen waren veel krachtiger. De eerste, de Adventure, werd gekocht door Harvey and Co. in 1905. Nadat de effectiviteit was aangetoond, volgden andere handelaren, totdat er in totaal negen waren. Deze schepen vertegenwoordigden zware kapitaalinvesteringen die eigenaars hoopten te dekken door grote reizen en het hele jaar door werkgelegenheid. Bowring Brothers, bijvoorbeeld, bouwden de Florizel (1018 ton) en de Stephano (2144 ton) voor gebruik als passagiers- en vrachtschepen op de New York-run, maar ook voor verzegeling. Het experiment bleek geen groot succes te zijn. Hoewel records werden vastgelegd - de Florizel in 1910 nam het grootste aantal zeehonden ooit in n reis naar het ijs (49.069) - de algehele vangst verbeterde niet significant en onvoldoende inkomsten werden gegenereerd tijdens de rest van het jaar. Toen enthousiaste kopers in de rij stonden tijdens de Eerste Wereldoorlog, waren de eigenaars maar al te graag verkocht.
Inter-oorlogszegelvisserij
De onderlinge oorlogsvloot was ongeveer de helft van die van vr 1914. Gemiddeld gingen slechts negen stoomschepen jaarlijks naar het ijs met 1500 man. De jaarlijkse vangst bedroeg gemiddeld 150.000 zeehonden, waarvan de waarde niet meer dan n procent van de totale export vertegenwoordigde. Vier grote stalen schepen waren eind jaren twintig in de vloot opgenomen en er werd een experiment gemaakt met het gebruik van vliegtuigen om de kuddes te herkennen, maar deze veranderingen maakten weinig verschil in een sombere situatie. In de Tweede Wereldoorlog verdwenen de stalen schepen en werd de verzegelvloot opnieuw gehalveerd. Slechts vier oude houten muren overleefden. In 1943 gingen er helemaal geen stoomboten naar het ijs en aan het einde van de oorlog was de oude vloot verdwenen.
Shannon Ryan heeft opgemerkt dat "Het leven als een sealer aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog niet veel verschilt van wat het was in het begin van de stoombootafdichting in de jaren 1860." (Ryan 124) De mannen waren verdeeld in "horloges" onder de controle van een hoofdwacht, die hen leidde wanneer ze op het ijs waren en toezicht hielden op andere taken. Ze stonden vroeg op en vertrokken rond 5 uur 's ochtends op het ijs, waarbij ze de zeehonden doodden met gaffels en ze bekogden met scherpe messen. De pelzen werden naar geselecteerde ijsbakken gesleept en door het vaartuig opgepakt - tenzij het vastzat, in welk geval de mannen de pelzen terugsleept. Ze keerden rond 7 of 8 uur terug naar de stoomboot. Toen was er wachtdienst aan boord, die de huiden opbergt en glaceert, kolen verplaatst en andere taken uitvoert. Het was moeilijk, vermoeiend en vies werk.

De zeehonden industrie nieuw leven inblazen

De naoorlogse jaren zagen een opleving van de zeehondenindustrie, maar het was veel veranderd. Drie belangrijke trends kunnen worden opgemerkt. Ten eerste werd het gebruik van grote stoomboten ongebruikelijk en werd er veel meer gebruikgemaakt van kleinere motorschepen, waarvan er veel meer in de outports dan in de St. John's waren gevestigd. Ten tweede was er een duidelijke toename van de zeehondenvisserij op het vasteland. Ten derde was er na 1948 een ongekend grote deelname aan Canadese en Noorse schepen. Het resultaat was een einde aan de positie van St. John's als de verzegelende hoofdstad van de noordwestelijke Atlantische Oceaan - tegen de late jaren 1950 Halifax stuurde meer schepen - en een terugtrekking van St. John's handelaren uit de industrie. Newfoundlanders gingen nog steeds verzegelen, maar ze bemandden op schepen die voor het grootste deel elders in het bezit waren. Van de 26 schepen op het ijs in 1962 waren er slechts twee geregistreerd door Newfoundland. Van de 60.000 zeehonden die in Newfoundland dat jaar zijn aangeland, werd 60 procent door landarbeiders ingenomen.
De naoorlogse verzegeling leverde een overmatige druk op de kuddes. Hoewel de kudde door de oorlog was toegenomen tot misschien 3 miljoen dieren, was deze halverwege de jaren zestig gehalveerd. Het verzegelen was zonder toezicht en ongereguleerd, met als gevolg dat onervaren en slecht gedisciplineerde zeehondenjagers zich op een manier gedroegen die bezorgdheid veroorzaakte.
Het was in deze context dat de beweging protesteerde tegen de zeehondenvisserij of "op jacht ging". De Canadese regering reageerde hierop door in 1964 voorschriften en quota op te leggen. Het verklaarde doel was om de humane moord en de stabilisatie en uitbreiding van de kudde te waarborgen, en tegelijkertijd ervoor te zorgen dat de Atlantische regio van Canada inkomsten uit de kudde kon blijven halen. Dit beleid beantwoordde niet aan de tegenstanders van verzegeling en ze hielden vast aan hun campagne. Het resultaat was de ineenstorting van de zeehondenmarkt.
Hoewel de vraag naar zeehondenproducten de afgelopen jaren is toegenomen, is de zeehondenindustrie die overleefd heeft in Newfoundland voornamelijk een wijdverspreide landmannenoperatie, net als in de 18e eeuw.
Met de ineenstorting van de kabeljauwvisserij in het begin van de jaren negentig zijn de tweeledige pijlers van de traditionele buitenhaveneconomie van Newfoundland en Labrador vrijwel verdwenen.



 6 
 Gepost op: 17-02-2019, 22:12:20 
Gestart door jacobus - Laatste bericht door Knorhaan
Hij heeft een ander kleurtje gekregen  Cool Cool Cool

K

 7 
 Gepost op: 17-02-2019, 12:47:21 
Gestart door marion - Laatste bericht door Roelof
Dag Marion,
Toch leuk om in deze rubriek ineens je naam tegen te komen. Ik ben namelijk Roelof de Mos die in het rijtje voorkomt. Wat me weer opvalt dat Mos en de Mos willekeurig wordt gebruikt. Is er een moment dat er "de" voor de naam Mos komt?
Het verhaal gaat dat dit is gekomen bij het aangeven van mijn opa door een familielid die niet gelet heeft op het juist noteren van de juiste achternaam?

 8 
 Gepost op: 15-02-2019, 16:04:34 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
SCH246 Geertruida

De motortrawler Geertruida is in 1963 onder bouwnr. 182 gebouwd bij Sleephelling Mij Scheveningen  voor rekening van rederij Jac. Den Dulk & Zonen  te Scheveningen.
Het schip kwam 24 februari  1964 in de vaart.

Inhoud: 319 BRT
Afmetingen: 43,31/40,62 x 7,22 x 3,86 m
Hoofdmotor: 8 cil. Deutz  1000 pk

In 1976 is het schip afgevoerd en gesaneerd.  In 1981 weer in de vaart gekomen als Geertruida WV75 voor Capa Cross Fishing Co. (Pty) Ltd  te  Walvisbaai in Zuid-Afrika.

Het schip is in januari 1984 als gevolg van een brand aan boord gezonken.

Jan

 9 
 Gepost op: 15-02-2019, 09:27:21 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Jan,
Welkom Thuis weer/
Cor.

 10 
 Gepost op: 15-02-2019, 09:25:16 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Vervolg

Maar zelfs als er een meer rechtvaardige verdeling van de inkomsten zou zijn geweest, zou er minder te delen zijn geweest. De hoge opbrengsten van de jaren 1830 en 1840 werden nooit meer benaderd en er was toenemend bewijs van uitputting. De wetgever heeft in reactie hierop een  wetgeving aangenomen - bijvoorbeeld het reguleren van vaardatums en het verbieden van een  tweede reis - maar de effectiviteit ervan is moeilijk te evalueren. Hoe dan ook, minder zeehonden betekenden geen hogere prijzen. De prijs van zeehondenvellen, die aan het eind van de jaren 1860 was opgelopen tot gemiddeld iets meer dan een dollar, daalde in 1900 met ongeveer 15 procent. Veel dramatischer en belangrijker was de ineenstorting van de zeehonden olieprijs, van $ 163 per ton naar $ 75 over dezelfde periode. Er waren veel meer andere soorten huiden waaruit leer kon worden gemaakt en zeehondenolie werd niet meer gebruikt in bijvoorbeeld machineolie of bij de productie van jute. Op de verlichtingsmarkt moest het concurreren met kerosine. De totale waarde van zeehondenproducten daalde van meer dan $ 1 miljoen eind jaren 1860 en begin 1870 tot een miserabele $ 478.000 aan het eind van de jaren 1890 - een dieptepunt, laten we zeggen, dat pas in de jaren twintig van de vorige eeuw werd bereikt. Van de 30 procent van de waarde van de export van Newfoundland in de jaren 1850 daalden de zeehondenproducten tegen het einde van de 19e eeuw tot minder dan tien procent.

Het aantal bemanningsleden daalde tot tussen de drie en vierduizend, en ze moesten een derde deel van de vangst delen. Dit zou de jaarlijkse brutolonen van een zeehonden jagers  in de periode 1889-91 op een gemiddelde van $ 69 brengen. Na aftrek, was zijn netto rendement waarschijnlijk in de regio van $ 40-45. Dit is niet slechter dan het inkomen dat wordt verkregen door de zeehonden visserij  in de dagen van het zeilen, en moet worden gerelateerd aan een hedendaagse schatting van de inkomsten van een visser van $ 140 per jaar. Maar aandelen kunnen nog steeds sterk variren. Om een ​​iets latere periode, 1897-99, te nemen, was het gemiddelde aandeel per man vr aftrekkingen slechts $ 28,65; de werkelijke rekeningen betaald varieerde tussen $ 53.54 en 70 procent. In 1899, toen de gemiddelde eigenaar waarschijnlijk ongeveer $ 5000 had verdiend op de reis van elke stoomboot, zou de gemiddelde zeehondenjager $ 37 hebben verdiend vr aftrek. George Allan, Engeland, die de zeehondenvisserij in de jaren 1920 observeerde, schreef dat 'dergelijke verschillen tussen arbeid en beloning nergens anders bij blanken terug te vinden zijn.'

Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!