Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
15-10-2019, 08:28:46
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Nieuwe leden moeten helaas wachten tot dat de webmaster ze accepteert. Er is veel kaf onder het koren. Het beste kunt u na registratie ons nog even een e-mail sturen jolydesign@ziggo.nl.

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10

 1 
 Gepost op: 11-10-2019, 23:43:25 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Windows verkenner nog steeds in de reparatie, a.s. zondag gaan ze weer verder

 2 
 Gepost op: 11-10-2019, 19:59:51 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
IJM82 Rotterdam

De motortrawler IJM82 Rotterdam  is in 1939 als stoomtrawler besteld door de Hanseatische Hochseefischerij te Bremerhaven (Duitsland) bij de Schiffwerft und Maschinenfabrik Jos. L. Meyer te Papenburg (bouwnr. 431). Het schip werd op 6 december 1941 te water gelaten en kwam in april 1942 in dienst bij de Kriegsmarine als Mob F.D. 84. Later werd het schip gebruikt als onderzeebootjager UJ 1408.

Inhoud: 572 bruto ton
Lengte: 58,45/55,34 m
Breedte: 8,44 m
Holte: 4,25 m

Motor: oliegestookte Schotse ketel met een triple expansie stoommachine gekoppeld aan een turbine (totaal vermogen 800 pk) . Later is de stoommachine vervangen door een Krupp dieselmotor van 1000 pk.

Geschiedenis:
1941: tewaterlating
1942: in dienst bij Kriegsmarine als Mob F.D. 84 later als onderzeebootjager UJ1408
1944: op 30 juni 1944 tot zinken gebracht door Engelse vliegtuigen
1945: gelicht en na reparatie toegewezen aan  Frankrijk
1945: als Phoque in de vaart voor Groupement des Sinestres Malouins te St. Malo
1950: als Margot in de vaart voor R&J Formal te St. Malo
1952: verkocht naar Duitsland als Van Ronzelen BX618 voor Hanseatische Hochfischerei te Bremerhaven
1958: aangekocht door Fa. D. Joh. Krijger te IJmuiden en aankomst te Rotterdam
1959: naar Delfzijl voor verbouwing tot motortrawler
1962: op 12 april 1962 als Rotterdam IJM82 uit IJmuiden vertrokken voor de eerste visreis
1966: Overgegaan naar de Rotterdamsche Scheepshypotheekbank en daarna verkocht aan Reederij v/d Frank Vrolijk uit Scheveningen (herdoopt in Vrede SCH66 maar nooit gevaren)
1967 Verkocht aan Noorwegen
1968 Triplex voor Kare Misje & Co te Bergen (Noorwegen)
1971: overgegaan naar John Jensen P/R te Harstad; Krupp dieselmotor vervangen door 9 cil Wichmann dieselmotor van 1350 pk
1978: motor vervangen door 12 cil. Ver Cy Wartsila dieselmotor van 2180 pk

Jan

 3 
 Gepost op: 11-10-2019, 08:32:12 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Deel 4

Girl Betty PD 376                    14ó4-1964
Het vissersschip Girl Betty PD 376 strandde om 02.00 uur op de kust bij
Proudfoot, kort na het verlaten van de haven op 14-4-1964.
De reddingsboot  redde de bemanning van zeven koppen,
Pogingen werden ondernomen  om het schip te redden, maar deze waren niet succesvol.

Golden Promise OB 898 7-9-2011
Om 07.40 uur op 7-9-2011 strandde de negentien meter lange Sint Jacob schelpen visser Promise OB 898 op Stroma terwijl hij op weg was van Scrabster naar de visgronden. De reddingsboten van Thurso en Longhope werden samen met een reddingshelikopter van de RAFuit  Lossiemouth gealarmeerd en de bemanning werd in veiligheid gebracht                   

Gretafield 14-2-1940
De tanker Gretafield van 10.191 ton, gebouwd in 1928,  was onderdeel van konvooi HX-18 toen ze op 14-2-1940 werd getorpedeerd door de U57 ten zuidoosten van Noss Head.
Ze was op doortocht van Curacao naar Halifax en naar Invergordon,  met 13.000 ton stookolie. Tien van de bemanning werden bij deze aanval gedood.
De kapitein en dertig bemanningsleden werden gered door de  HMS Peggy Nutten en de HMS Strathalladale en aan wal gebracht in Wick
De brandende Gretafield dreef op de kust bij Dunbeath en brak in tweeŽn.

Gunnaren 19-8-1935
De Gunnaren, een Zweeds motorschip,beladen met stukgoed, strandde in dichte mist aan de westkant van Swona. De Longhope reddingsboot bezorgde de post voor de bemanning aan de wal  en de bemanning op het schip.
Zweedse en Duitse bergingsteams probeerden een deel van het schip te redden door het in tweeŽn te snijden, maar vanwege de zware zeegang moest dit worden opgegeven. Later verplaatste zich het achter deel van het schip  een  halve mijl verder langs het eiland. Het grootste deel van de lading werd geborgen door sleepboten die werden bijgestaan ​​door vissers van Swona en Stroma.
 
HMS Duke of Albany       25-8-1916
Het turbine stoomschip  Duke of Albany was een passagiers schip, dat door de London en de Noord Western Spoorweg maatschappij  van 1907 tot 1914 werd gerund als passagier schip en ook als HMS Duke of Albany van 1914 tot 1916.
Zij werd door de Admiraliteit opgeeisd en werd op 25-8-1916 tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeer UB 27 op ongeveer 20 mijl ten oosten van de Pentland Skerriesij . Zij was ook het schip dat een van de ankers van de Titanic naar Belfast bracht. De scheepsbel van het schip werd in 2008 in veiligheid gebracht.

Gardar GK 25     21-5-1943
Het vissersschip Gardar GK 25 zonk bij een aanvaring met de  Miguel De Larrina op 10 mijl Noord Oost van Wick op  21-5-1943 Ėwaarbij drie van de opvarenden de dood vonden
De eigenaars waren  Einer Thorgillsson uit  Havnarfjordar.

George Robb A 406       6-12-1959
The trawler George Robb A 406 verging bij Stack of Duncansby op de  6-12-1959 op
haar tweede reis na te zijn  omgebouwd met  een diesel motor.
Het  was  een verschrikkelijke nacht met een storm krachtige  wind en toren hoge golven.
Toe de reddings ploeg op de kliffen arriveerden, was er geen antwoord vanaf het schip, daar hoge golven het schip bestormden.

Gerona       28-10-1892
Gerona strandde bij Freswick op  28-10-1892.
Een deel van de lading werd verplaatst en het eschip werd weer drijvende
De Gerona werd in 1888 gebouwd en had een laadvermogen van 3056 ton..
Zij vertrok uit Sheffield met bestemming Montreal  met een lading stukgoed.
De twaalf passagiers aan boord en de 36 koppige bemanning werden gered door middel van een broek boei.,
Een onderzoek door de Board of Trade bepaalde, dat de gezagvoerder schuldig was aan de stranding van het schip..

Gertrud      1-6-1934
De Gertrud, een Fins vrachtschip, strandde  bij  Langaton Point, Stroma op 1-6-1934 tijdens dichte mist.. Zij was in 1881gebouwd en was 1664 ton groot.
Binnen twee dagen brak zij in tweeŽn en gleed van de rotsen af.
Het schip was in ballast onderweg van Manchester naar Helsingfors.  Malcolm Simpson en zijn zoon brachten de gehele bemanning van twee en twintig personen in Stroma aan wal, met behulp van hun vissers sloep.

Giralda     30-1-1940\
De Giralda  werd in 1924 gebouwd en was 2178 ton.
Zij had een bemanning van 33 personen en de meeste van hen kwamen uit Shetland.
Op 3- 1-1940, onderweg van Ayr naar Kirkwall met een lading kolen, werd zij aangevallen door twee Duitse vliegtuigen op ongeveer drie mijl van Grimness op South Ronalday en bestookt met bommen.
Het schip stond van voor tot achter in de brand en was zinkende.'
De bemanning liet de reddingsboot van het schip te water en verlieten het zinkende en brandende schip en zette koers naar  het dichtsbij gelegen Grimness
Binnen een kwart mijl afstand van de kust sloeg de reddingsboot om. Alle inzittenden werden in het water gesmeten en verdronken.
Twee lijken werden naar Shetland over gebracht en twee lijken naar Leeds.
En de andere lijken werden begraven op het St. Olafs kerkhof in Kirkwall
Girl Betty  PD 376     14-4-1964
Het vissersschio Girl Betty  PD 376 strandde op de Proudfoot om 2.00 v.m., kort na het verlaten van de haven op 14-4-1964.
De reddingsboot van Wick redde de zeven man sterke bemanning van het schip,
Ook werden er pogingen aangewend om het schip te redden, maar deze pogingen waren niet succesvol.

Golden Promise OB 898      7-9-2011
Op  7- 1-2011 om 4.40 uur in de morgen strandde  de negentien meter lange Sint Jacobschelpenvisser Golden Promise OH 898 op Stroma, terwijl zij op weg was van Scrabster naar de visgronden.
De reddingsboten van Thurso en Lonehope, samen met een reddings helicopter van de RAF in Lossiemouith werden gewaarschuwd en de bemanning werd door de lucht in veiligheid gebracht.

Gretafield      14-2-1940
De 10.191 tons tanker Grenfield,gebouwd in 1928 nam deel aan konvooi HX 18, toen zij werd getorpedeerd door de U.57 ten zuid oosten van  Noss Head op  14-2-1940.
Het schip was onderweg van Curacao naar Halifax en vervolgens naar Invergordon met 13.000 ton brandstof olie.
Tien leden van de bemanning vonden de dood.
De kapitein en 30 bemanningsleden werden gered door HMS Peggy Nutten en HMS Strathalladale  en aan wal gezet in Wick,
De brandende Gretafield dreef naar de wal en strandde bij Dunbeath en brak daar in
twee stukken.

Gunnaren       19-8-1935
De Gunnaren was een Zweeds motor schip met een algemene lading en strandde in dichte mist op de west zijde van het eiland Swona,
De reddingsboot van Longhope bracht de post van het schip en van de bemanning aan de wal.
Duitse en Zweedse bergings ploegen probeerden een deel van het schip te redden, door het schip in tweeŽn te delen, maar door de zware zeegang moest men dit plan opgeven..
Later kreeg men het achterschip drijvend, maar het strandde  weer een halve mijl verder op het eiland,
Het meeste van de lading werd geborgen door sleepboten, geassisteerd door visserslui uit de plaatsen Swona en Stroma.

HMS Duke of Albany       25-8-1916
Het turbine stoomschip  Duke of Albany was een passagiers schip, dat door de London en de Noord Western Spoorweg maatschappij  van 1907 tot 1914 werd gerund als passagier schip en ook als HMS Duke of Albany van 1914 tot 1916
Zij werd door de Admiraliteit opgeeisd en werd op 25-8-1916 tot zinken gebracht door de Duitse onderzeeer UB 27 op ongeveer 20 mijl ten oosten van de Pentland Skerriesij,
Zij was ook het schip dat een van de ankers van de Titanic naar Belfast bracht. De scheepsbel van het schip werd in 2008 in veiligheid gebracht.

HMS Exmouth         21-1-1940
HMS Exmouth, trawler H-02 van 475 tons, gebouwd in 1934, werd getorpedeerd  door de U 22 en zonk op ongeveer  zeventien mijl OZO van Wick op  21-1-1940.
De gehele bemanning  van 189 personen vonden de dood bij deze ramp.
Het schip escorteerde op dat moment het Brtise koopvaardij schip, de Cyprian Prince
In de St.Fergus kerk in Wick, staat een gedenk plaat, met alle namen van de verongelukten van deze ramp.

Wordt vervolg

 4 
 Gepost op: 09-10-2019, 14:38:40 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door Maart
Goed je weer te zien Cor

Gr Maart

 5 
 Gepost op: 08-10-2019, 09:14:13 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling

Deel 3

Dromara 14-2-1941
De Dromara, gebouwd in 1921, van 723 ton, zonk in de buurt van de Old Man of Wick, op 14-2-1941 terwijl zij op doortocht was in ballast van Derry naar Londen. Het schip ontwikkelde een serieuze lijst van ongevallen , tijdens een zuid oostlijke storm nabij Wick Bay. De kapitein was op zoek naar meer beschut water, maar in de buurt van Helman Head nam ze een veel te veel risico op zich. De Wick reddingsboot redde twee leden van de bemanning door middel van een broek boei en daarna, toen het schip op het punt van kapseizen leek te zijn, werd snel besloten, om de andere elf bemanningsleden te redden, ondanks de ruwe zee.

Dunnet Head 4-6-1915
De Dunnet Head, een vrachtboot gebouwd in 1913, 343 ton, in ballast van Baltasound naar Arbroath, werd beschoten en vervolgens getorpedeerd door de U-19, 35 mijl ten Z van Duncansby Head. Haar bemanning werd opgepikt door het ss Monarch op positie 58 42N 01 55W

Eamont FD 293 / Kirklinton FD 293 11-2-1941
De trawler Eamont FD 293 werd aangevallen door Duitse vliegtuigen. Een bom viel in de stuurhut maar ontplofte niet.
De bemanning verliet het schip en de trawler dreef op de kust, dr ie kabel lengten  ten noorden van de haven van Latheronwheel en werd een total loss.

Anders FD 9 9-1-1961
Het Faroese vissersvaartuig Else FD 9  strandde bij Ness van Duncansby kort na 07.00 uur op 9-1-1961. Vier van de bemannings leden  werden gered door de twintig meter lange Stroma-boot, de Girl Elsie,die werd bemand door de heer Manson en zijn twee tienerzonen.
Ze werden  op John O'Groats aan wal gezet.
De schipper, Jogvan Ingvard Olsen en de machinist besloten aan boord te blijven om een ​​reddingspoging te wagen, als het tij zou op komen.
 Toen dit niet gelukte, werden het schip door deWick reddingsboot weg gesleept.

Euclase GN 51 22-9-1955
Gebonden  aan de visgronden,  liep het vissersschip Euclase GN 51 in dichte mist aan de grond ten noorden van Skirza Head op 22-9-1955.De  Wick reddingsboot hield stand by, bij de pogingen om het schip te redden, maar toen de bemanning hier in faalden, werden de twaalf mannen gered en naar Wick gebracht door de reddingsboot.
 
Eyfirdingur 11-12-1952
Ze werd gebouwd in 1908 en was een houten kist van 174 ton. Het was zwaar weer, toen zij bij het kalf van Eday op 11-12-1952 strandde en snel in stukken werd geslagen.. Zeven bemanningsleden verloren hierbij het leven - drie lichamen spoelden aan.

Fair Isle GN 70 26-12 1914
Het vissersschip Fair Isle GN 70 werd gebouwd in 1909 en strandde  in Reiss Bay.
In april 1917 werd ze geborgen en keerde terug naar de dienst bij de Admiraliteit.
Ze keerde terug naar de visserij in  1920 en was daar kenbaar in 1950 als het Aberdeense vissersschip Fair Isle A 124

Faro 27-1-1940
Het Noorse schip Faro, gebouwd in 1919, van 844 ton, werd getorpedeerd door de U-20 op 27-1-1940 in positie 58.55N 02.46W. - ongeveer vijftien mijl ten zuidoosten van Copinsay.
Ze zonk niet, maar maakte slechts water..
De bemanning verliet het schip in twee reddingsboten. De volgende ochtend gingen kapitein John Birger en zes bemanningsleden weer terug aan boord van het schip ,in  de hoop haar te kunnen redden, maar waren niet succesvol en het schip dreef naar de wal en bij Taracliff Bay,Deerness  werd zij daar door het geweld verwoest
Van de vijftien bemanningsleden overleefden er zeven personen en stierven er acht.

Fertile BF 299,later K 877 op 19-8-65
De Fertile K 877 vond haar einde op 19-8-1965 aan de zuidwestkant van de Brough of Birsay en twee mannen vonden hierbij de dood.
In juni 1964 raakte het schip vermist ten zuiden van Sumburgh terwijl ze op weg was van Kirkwall naar Lerwick. Na een massale lucht- / zee zoektocht bevond ze zich 75 km uit de koers bij een Shackleton en bijna 40 mijl ten west-noordwesten van Foula.


Fisher Boy WK 152 sept.1954
Het vissersschip Fisher Boy WK 152 strandde bij Brims Ness op September 1953.
Toen zij na een dag vissen terugkeerde naar Scrabster, werden de Thundero-reddingsboot en de kustwacht gewaarschuwd, maar de bemanning klauterde aan wal,  met hulp van lokale manschappen. De verzekeraars hebben het wrak aan de eigenaars verkocht
Door een gat in de zijkant van het schip te maken, werden de motor en de lier verwijderd en gebruikt in het vervangende vissersschip, de  - Star of Peace.

F.P.V.Freya
Het vissersbeschermingsvaartuig Freya lag voor anker, toen een storm vanuit het oosten toe nam en haar anker begon te krabben.. Zij vertrok in zuidelijke richting naar Invergordon in steeds zwaardere zeeŽn en werd bij het zicht op de haven getroffen door drie hoge golven, die haar op haar zij gooiden en deed kapseizen, voordat een noodoproep kon worden uitgezonden.. Een deel van de bemanning slaagde erin aan boord te gaan van een reddingsvlot dat vrij rond dreef terwijl het schip zonk. Ze vuurden fakkels af die werden gezien door de Belgische trawler St. Jan Berchmans. Zij haalde  zestien overlevenden van boord, maar helaas vonden drie anderen manschappen de dood. De zeventien jaar oude scheepsjongen zong popliedjes tijdens de afhaal wachttijd op het schip
Volgens rapporten dreef de Freya nadat ze was omgekomen naar de wal en strandde in de Haven, net ten noorden van Sarclet Head. Anderen zeggen dat ze anderhalve mijl ten zuidoosten van Sarclet Head strandde.

Fritzzz Fratzzz 16-7-1993
De Fritzzz Fratzzz probeerde de haven van Wick binnen te lopen op 16-7-1993, toen ze naar wal werd geblazen aan de noord zijde  van Wick Bay. Ze werd  door de Wick Lifeboat weggesleept en begeleidde haar de haven binnen.
Daar werd het scheepje gedeeltelijk ontmanteld en op een vrachtwagen gezet voor haar terugkeer naar Duitsland

Gardar GK 25 21-5-1943                                       
Het vissersschip Gardar GK 25 zonk na een botsing met de Miguel De Larrina tien mijl ten noordoosten van Wick op 21-5-1943 - drie van de bemanning stierven. Eigenaren waren Einer Thorgillsson van Havnarfjordar.

George Robb A 406 6-12-1959
De trawler George Robb A 406 is op Stacks of Duncansby op 6-12-1959 gesloopt op haar tweede reis na te zijn omgebouwd tot diesel trawler. Het was een vreselijke nacht met stormkrachtige winden en bergachtige hoge golven. Toen levens reddende teams aan de rand van de klif arriveerden, reageerden er geen grote golven meer over het wrak. Twaalf vissers stierven die nacht samen met een van het levensreddende team

Gerona 28-10-1892
Gerona strandde op Freswick op 28-10-1892. Een deel van de lading werd gelost en het schip was opnieuw drijvende.
De Gerona, gebouwd in 1888, van 3.056 ton, verliet Shields op weg naar Montreal met stukgoed vracht. De twaalf passagiers en zesendertig bemanningsleden werden gered door de broelboei. Het onderzoek van de Board of Trade constateerde dat de kapitein de schuld had aan de stranding van het schip.

Gertrud 1-6-1934
De Gertrud, een Fins vrachtschip strandde  op Langaton Point, Stroma op 1-6-1934 tijdens dichte mist. Ze werd gebouwd in 1881 en was 1664 ton. Binnen twee dagen brak het schip haar rug en gleed van de rotsen. Ze was op een reis in ballast van Manchester naar Helsingfors.
Malcolm Simpson en zijn zoon brachten de bemanning van tweeŽntwintig koppen aan wal op Stroma, in zijn creelboot.

Giralda 30-1-1940
De Giralda werd gebouwd in 1924 en was 2.178 ton. Ze had een bemanning van drieŽndertig koppen, velen van hen uit Shetland. Op 30-1-1940, terwijl ze op weg van Ayr naar Kirkwall met een lading kolen, werd ze aangevallen door twee vijandelijke vliegtuigen ongeveer drie mijl uit Grimness, South Ronaldsay en werd getroffen door bommen. Het schip stond in brand van boeg tot achterschip en zonk. De bemanning liet de reddingsboot van het schip te water en verlieten de zinkende en de door brand laaiende Giraldo en roeiden naar de nabijgelegen kust bij Grimness. Binnen een kwart mijl vanaf de wal kapseisden de reddingsboot zodat de gehele bemanning in het water terecht kwamen en  allemaal omkwamen. Twee lichamen werden terug gebracht naar Shetland en twee naar Leith en de anderen werden begraven op St. Olaf's begraafplaats in  Kirkwall.


Wordt vervolgd

 6 
 Gepost op: 06-10-2019, 17:26:51 
Gestart door boegstate - Laatste bericht door boegstate
https://youtu.be/ucMuOGkXSU0 Grin

 7 
 Gepost op: 05-10-2019, 21:15:57 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door J.H.
Helaas geen foto's van de ondergenoemde trawlers.
Gedurende de 1e wereldoorlog een zeer groot aantal Britse koopvaardijschepen en trawlers werden door de Duitsers aangehouden, bemanning moest het schip verlaten en het schip werd tot zinken gebracht d.m.v.een torpedo, kanonvuur of door tijdbommen. Om de Duitsers te ontmoedigen kwamen de Engelse op het idee om een trawler als lokvogel te gebruiken en het schip een duikboot te laten slepen en d.m.v een  telefoonkabel een verbinding met elkaar te onderhouden.
 De trawler A-445 -Taranaki was een van deze decoy trawlers, hun sleepte de duikboot C-24, commandant Taylor.
Op 23-06-1915 kwam de Duitse  duikboot U-40 commandant Gerhardt Furbringer,op ongeveer 1500 meter dwarsop aan bakboord van de Taranaki boven water,   de Duitser dacht een gemakkelijk prooi te hebben gevonden . De Taranaki lichtte mr Taylor in over de situatie, maar het sleep mechanisme werkte niet en de C-24 kon de sleepdraad niet losgooien, dus belde hij de Taranaki om de sleepdraad te laten slippen,  de duikboot kwam door het gewicht van de sleepdraad in de kop te liggen maar ze manoeuvreerde naar de Duitser toe  met het gevaar dat de draad in de schroeven kon draaien, een ander verhaal zegt dat de draad in de schroeven was gedraaid maar dan wordt het lastig manoeuvreren,  in ieder geval ze kwam in een goede positie en vuurde 1 torpedo die raakte de duikboot net onder de toren en ze zonk onmiddellijk met 29 man, de commandant en 2 bemanningsleden overleefde het ongeluk en de commandant vond het maar "A Dirthy Trick". Duitsers hebben geen humor.
Het resultaat van zulke acties resulteerde in het feit dat de Duitsers nu eerst schoten en dan pas de mensen er af lieten gaan, dus er waren weer alleen verliezers.

Positie U-40-12' oost van Stonehaven. ( 11' SE van Girdleness)

De A-445-Taranaki werd in 1920 verkocht naar Scarborouch, SH-225,op 09-05-1920 op 35 ' Ne van Scarborough zat er een mijn klem in het voorste trawlbord, ze vierde de draad maar de mijn ontplofte en doodde 1 matroos, het schip was zwaar beschadigd en zonk later, de 9 bemanningsleden gingen in de sloep en werden een uur later opgepikt door de A-92-Strathspey.


Computer kan geen foto's openen dus moeten we even wachten tot maandag dan gaan ze er weer mee aan de slag. Zodra ik een foto in de computer aanklikt dan gaat de computer van zelf naar internet,

 8 
 Gepost op: 03-10-2019, 16:45:01 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
KW201 Tatjana

De kotter KW201 Tatjana is in 1962 voor rekening van Rederij Rijnmond uit Katwijk aan Zee gebouwd bij Scheepswerf Vooruit in Zaandam onder bouwnr. 278, De afbouw vond plaats bij Machinefabriek Zwitser te Katwijk aan Zee.

Inhoud: 145,54 bruto ton
Lengte: 26,94 m
Breedte: 6,74 m
Diepgang: 3,16 m

Het schip beschikte over een Stork dieselmotor met een vermogen van 508 pk.

Geschiedenis:
1970: Verlengd (lengte 30,54 m en inhoud 158,91 brt);
1972: TX 94 Avontuur van fa. gebr. Boersen uit Oudeschild, voorzien van nieuwe Stork Werkspoor motor met een vermogen van 1015 pk;
1973: ZK 57 Ernst Eduard van fa. T. Bolt & zonen uit Zoutkamp;
1974: eigenaar gewijzigd in vof. T. Bolt & zn. uit Zoutkamp;
1980: scheiding der vennoten: mede eigenaar B. Bolt nu alleen eigenaar;
1984: nieuwe motor 1000 pk., 736 kw. Stork Werkspoor uit 1983;
1985: koop en verkoop vervallen, B. Bolt uit Zoutkamp eigenaar;
1985: motor vervangen vermogen 1350 pk;
1988: ontrokken aan de visserij en opgelegd;
1989: ZK 157 Aaltje Postma van de zelfde eigenaren;
1990: motor vermogen: 1049 pk., 772 kw;
1991: ingezet als safety standby ship onder de naam "Aphrodite I"

Jan

 9 
 Gepost op: 03-10-2019, 15:30:08 
Gestart door G.Z.V. - Laatste bericht door Rinus.N
er zijn wat tegroten items weg gehaald
gr rinus

 10 
 Gepost op: 03-10-2019, 12:08:51 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Deel 2

Transparantie A 129 29-6-1957
De Aberdeen-trawler Carency A 129, gebouwd in 1916, strandde in dikke mist opde Greenigoe, een mijl ten noorden van Wick, op 28-6-1957. Het grootste deel van de bemanning werd overgebracht naar de trawler Gilmar terwijl de rest zich voorbereidde op de poging, om het schip drijvende te houden
De Gilmar probeerde vervolgens de gestrande trawler bij hoog water los te trekken, maar na twintig voet het schip te hebben verplaatst,  liep zij weer vast  Twee uur later gleed ze van de rotsen, maakte slagzij en zonk.

Carmania II 14-2-1929
Op 14-2-1929 keerde de Grimsby-trawler Carmania II terug naar Grimsby met haar visvangst, en strandde op de Kirk Rocks in de Hoy Sound in een sneeuwstorm en bij zeer zware zeeŽn.
De Stromness reddingsboot verscheen snel op het toneel en zeven mannen werden door de brekende zeeŽn getrokken door middel van een broekboei, voordat de omstandigheden verslechterden.
De andere vijf bemanningsleden werden uiteindelijk gered van een zekere dood, door de vaardigheid van de bemanning van de reddingsboot.
Bootsman Johnston kreeg zijn tweede bronzen medaille van de RNLI.

Charkow 20-3-1940
Het Deense stoomschip, Chardow, gebouwd in 1913, van 1026 ton, onderweg van Manchester naar Kirkwall en vervolgens naar  Methil en Esbjerg in ballast, werd door de U-19 op 19-3-1940 tot zinken gebracht in de Moray Firth, op positie 58.07N, 01.39W.
Twintig minuten eerder was het schip Minsk ook tot zinken gebracht door de U-19.
Alle twintig manschappen aan boord van de  Charkow vonden de dood - ťťn lichaam werd zeven dagen later aangetroffen op een vlot in de buurt van Peterhead.


Citos 13-6-1923
Op 13-6-1923 brak de Citos, een Zweeds stoomschip, varende in westelijke richting ,met een lading hout, haar besturing, ten westen van Stroma in zware zeegang. Het grootste deel van haar deklading en haar bovenbouw, was reeds overboord gespoeld. Ze werd door e vloed weer terug gezet rond het noorden van Stroma en miste nauwelijks de Lowther Rock.
Negen leden van de bemanning probeerden in haar reddingsboot vrij te komen van het schip en verdronken. Daarna redden de Longhope-reddingsboot en een torpedojager de rest van de bemanning met grote moeite.
Het schip dreef naar het oosten van de Skerries af , voordat zij werd opgepikt door de H.L.S. Pole Star en zette haar bemanning af aan boord van een  trawler.
De  stuurinrichting werd weer opgetuigd en het schip werd op sleeptouw genomen, maar de trossen braken verschillende keren
Na een lange strijd werd het schip in veiligheid gebracht in de Inganess Bay in de buurt van Kirkwall.

Clan Mackinlay 6-11-1940
De Clan Mackinlay, van 6.365 ton varende in Convoy WN 31 van Bombay naar Londen,  met een stukgoed lading, werd gebombardeerd en geraakte in brand.
Ze zonk zes mijl ten NO van Noss Head in positie 58 32N 06 11W.
Zeven en zeventig mannen werden gered en vijf opvarenden vonden de dood.

Clarkwood A 557 28-8-1975
De trawler Clarkwood A 577 strandde op 200 meter afstand aan de oostkant van het Dounreay op 28-8-1975. Brandweer en politie van de nabij gelegen atoomcentrale, beveiligden een lijn met de   trawler. Haar bemanning lanceerde een rubberboot en negen mannen werden naar de rotsen getrokken - drie tegelijk in de rubberboot.
Met vier mannen nog aan boord begon het gevecht om de trawler te redden. Het idee was dat de plaatselijke reddingsboot de sleepkracht op zich zou nemen en de getroffen trawler zou helpen zichzelf van de rotsen te laten drijven. De trawler die in het rond werd gestuwd  in de richting van waaruit ze was gekomen, bevrijdde zichzelf bijna en werd zelfs korte tijd als drijvende beschouwd .
De brekende golven dwongen haar echter terug de rotsen op.
Na vier frustrerende uren besloot schipper Charles Duncan het een dag te noemen waarop het stuur vastliep en water door de huidplaten kwam door het constand beuken op de rotsen.
Een voor een werden de vier vissers door de golven naar de wal getrokken met behulp van een broekboei,- uitgeput, nat en bevroren.
Skippper Duncan en zijn bemanning werden naar het atoomstation gebracht voor een warm ontbijt en droge kleren en in afwachting van de komst van een marine adviseur.

Craiganeran A 64 17-3-1938
Staxigoe-vissers redde de bemanning toen de trawler Craiganeran A 64 strandde bij Broadhaven. Ze was twaalf uur later opnieuw drijvende en werd naar Wick gesleept.
Bij een onderzoek van de Board of Trade bleek dat de trawler op weg was naar de visgronden bij de FaerŲer.
Kort na het verlaten van Aberdeen werd de bonded stores kast geopend en kreeg elk lid van de bemanning een glas whisky en ook een volle fles voor eigen gebruik - die al weer heel snel leeg waren. Staxigoe bewoners werden beschuldigd van het stelen van sommige flessen whisky, maar dit werd sterk ontkend.

Croma 13-7-1899
De Croma gebouwd 1883, van 3187 ton,was een schip met voor  algemene ladingen, op doortocht van Dundee naar New York, werd gesloopt aan het ZO-uiteinde van Swona,  toen ze aan de grond liep in dichte mist.


 Dalewood A 481 3-3-1974
De trawler Dalewood A 481 verliet Aberdeen om 12.00 uur op de 3-3-1974 op weg naar de visgronden van de FaerŲer. In de Pentland Firth werd het op volle snelheid op de rotsen gevaren
in een kleine inham bijna onder de westkant van de vuurtoren van Dunnett Head. Het rustte
er zwaar doorboord, op een rots aan de voet van steile kliffen van 400 voet hoog..
Een reddingsvlot met vijf mannen aan boord werd opgepikt door de zeesleep cycloon en vervolgens overgebracht naar de reddingsboot van Thurso. De schipper en zijn twee metgezellen voegden zich bij een tweede vlot met drie mannen aan boord en werden aan boord gebracht door de trawler Sealgair.

Dovrefjell 3-2-1956
De Dovrefjell, een Noors stoomschip, tanker en erts vervoerder, strandde op de Little Skerry op 3-2-1956. Reddingsboten van Wick en Longhope begaven zich naar de onheil plaats, maar konden niet in de buurt van het schip komen vanwege de zware oostelijke stort zeeŽn en de nabijgelegen rotsen. De bemanning van eenenveertig koppen, werd gered door een helikopter, twee personen tegelijk, en landde hen op John O'Groats. Het schip werd later opnieuw vlot getrokken door de sleepboot Salveda.

Wordt vervolgd
   


Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!