Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20-07-2019, 01:26:47
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

  Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 16
1  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 23-02-2014, 11:00:20
Beste forumleden,
Hier een klein berichtje van mij.
Ik leef nog en ben net uit het ziekenhuis, het gaat allemaal niet zo best,
maar we blijven lachen.
IK hoop dat het jullie allemaal goed gaat.
Stop er mee,want ik zit onder de morfine en ik zie het allemaal niet zo best meer.

MVG Tina.
2  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 25-09-2013, 16:27:46
Beste Forumleden,
BEDANKT voor het medeleven van jullie.
Jammer,maar zelf dit is te zwaar voor me.
NOGMAALS BEDANKT,ALLEMAAL.

MVG TINA
3  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 28-08-2013, 11:13:20
s.s. LAURA MAERSK in de winter  Oostzee
4  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 28-08-2013, 11:04:08
m.s WEGA 1937 (GROOT)
5  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 13-08-2013, 19:59:28
383 g.t. built in 1957 by J. Pattje.
Ex name: Nassauhaven-76.
Renamed: 82-Freetrade II.
Demolished in 1984
6  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 13-08-2013, 07:46:44
It's the old sandsuction-dredger 'Cote du Nord', she was built in 1936 as the Dutch coaster 'Árdjoeno' on the yard of Scheepsw. Gebr. Niestern & Co. at Delfzijl. (yn 206).
She had various names under the Dutch flag: 1937 'Liberty', 1951 'Kolga', 1955 'Procyon' and in 1961 'Louise'. Finally she was sold to France, renamed 'Cote du Nord' and converted into a sandsuction-dredger (owners L. Piriou, Ploumagoar, Bretagne)
7  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 12-08-2013, 19:47:54
De Zweedse Rosalie is de voormalige Admiraal de Ruyter ex De Ruyter, gebouwd 1938 bij Scheepswerf Muller & Broerken. Zij vaart nog als Panamese Esperanza F.
8  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 11-08-2013, 10:45:24
IDNo: 5207914 Year: 1955 Name: LIEBENFELS Owner: Deutsche Dampfs Ges "Hansa", Bremen Flag: DEU Tons: 6617 DWT: 8634 Length overall: 141.4 LPP: 128.7 Beam: 17.9 Builder: Weser Seebeckwerft Bremerhaven
 Subsequent History: 78 SILVER BIRD - 81 DIONYSIS V - 84 GRITIN - 87 GRITIN II Disposal Data: BU Kaohsiung 21.4.87, work began 14.5.87 [Ming Hsieh Steel Mill Inc]
9  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 11-08-2013, 10:31:18
Wega 1927
Afgebouwd in 1927 bij G. & H. Bodewes, Martenshoek Bouwnr. 719 .

Motor: 4-cil. 4-tact Brons; 200 brt.

Gebouwd als Wega voor A. van Dijk en Klugkist, Groningen, later alleen-eigenaar Klugkist.

1955 - verkocht aan K. Deen, Groningen, herdoopt in Tjoba.
 
1964 - voor £ 3 300 verkocht aan K. Schepers, Haren/Ems en herdoopt in  Wega.
 
1969 - gesloopt te Haren/Ems door Schulte en Muller, die met de sloop begonnen in april en eindigden op 20 juni.

 
zie foto 399
10  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 11-08-2013, 10:25:18
De coaster ms. "Wega" (ex- "Deo Duce") van Weddema Melo, gebouwd in 1937 bij Scheepswerf 'De Industrie' (D. & J. Boot) te Alphen aan de Rijn, ligt afgemeerd aan de kade in vermoedelijk Rotterdam.                                                                                                                                      
Deo Duce 1937
 Afgebouwd in 1937 door D. &J. Boot Scheepswerf "Industrie", Alphen aan den Rijn Bouwnr. 1101; 346 brt.

Motor: 3oo pk 6-cil. 4-tact Industrie, brug is midscheeps.

Gebouwd als Deo Duce voor Johannes Boll, Winsum.

1957- verkocht aan W. Salomons, Amsterdam, herdoopt Wega.
 
1957-verkocht aan Rederij Express (W. Wedema), Groningen, dezelfde naam.

1971 -aan Simons (Simetas) NV, Hoogezand, na te zijn opgelegd in Delfzijl. Begonnen met de sloop te Hoogezand op 23 nov. 1971.
 
11  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 31-07-2013, 02:12:37
Zhen-Hua-6. container kranen,zie boven
12  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 31-07-2013, 01:43:22
Ophir 1929
Voor de gegevens maak ik gebruik van de door Anne Mulder (Vaerderij) geplaatste bijdrage op 28 juni 2008 over dit schip op het onderwerp KPM bij Kombuispraat.

m/s Ophir (II) TFCP, 1933 PKGF, 1947 PGNP

Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij N.V., Amsterdam. (bouwnummer 190)
Brt: 4.070, nrt: 2.200, dwt: 2.628 lengte x breedte x holte: 112,89 x 15,75 x 6,04
Na verbouwing in 1937: brt: 4.115 nrt: 2.142
Na verbouwing in 1947: brt: 4.256, nrt: 2.232, dwt: 2.439
In 1947; brt: 4.256, nrt: 2.232, dwt: 2.439
2 dieselmotoren Werkspoor NV, Amsterdam. 2 x 4 tew, 2 x 8 cil., 2 schroeven, 4.600 apk, 15 mijl.
Vrachtschip met accommodatie voor 62 eerste-, 48 tweede klasse en 1749 dekpassagiers.
In 1947 accommodatie voor 62 eerste-, 54 tweede klasse,en 1749 dekpassagiers.

In juli 1927 kiellegging, 1 september 1929 tewaterlating, 11 januari 1929 proefvaart en oplevering
Vertrek 19 januari naar Ned. Indië; indienststelling maart 1929 op de Batavia-Padang Lijn (kleine sneldienst) Palembang-Batavia-Cheribon-Semarang-Soerabaja-Boeleleng(Bali)-Makassar en later op de iets grotere lijndienst Bali-Makassar-Javahavens en Palembang weer later werd Palembang vervangen door Padang (Emmahaven).

Op 5 februari 1942 vertrok de Ophir samen met de Melchior Treub met een Australische torpedobootjager als beveiliging van Tandjong Priok naar Colombo waar zij 6 dagen later aankwamen. Vanaf 25 februari 1942 werd de Ophir verhuurd aan het British Ministry of War Transport voor troepenvervoer en vanaf 12 april 1942 gevorderd door de Britse Marine en in Calcutta ingericht als hospitaalschip. 4 juli 1942 gevorderd door de Nederlandse regering en vanaf 25 augustus 1942 in de vaart als hospitaalschip met als vaargebied de Golf van Bengalen met als basis Bombay.
Vanaf juni 1943 werd Port Said de tijdelijke thuishaven van de Ophir. In Port Said werden de konvooien gereed gemaakt voor de landingen op Sicilie en Tripolie. Na de Port Said periode heeft de Ophir wederom een tijd als hospitaalschip te Bombay dienst gedaan. Van daaruit maakte het Nederlandse hospitaalschip tot het einde van de oorlog nog enkele reizen naar de oostkust van Afrika en eilanden in de Indische Oceaan.
Vanaf september 1945 lag de Ophir te Port Swettenham voor verzorging van burger- en krijgsgevangen die uit de Jappenkampen waren bevrijd. 19 oktober 1945 was zij weer terug te Tandjong Priok.

Op 12 april 1946 werd zij als hospitaalschip teruggegeven door de BMWT en Nederlandse Staat. Via de Nederlandse regering kwam zij tot 1 januari 1947 in time-charter in dienst bij de Nederlands Indische Regering.
Om de Ophir weer geschikt te maken als passagiersschip vertrok zij op 16 januari 1947 van Tandjong Priok naar Amsterdam voor een verbouwing bij de N.D.S.M.
De proefvaart vond plaats op 12- en 13 mei 1947. Op 25 mei 1947 en in charter voor de Stoomvaart Maatschappij Nederland vertrok de 'kapal poetih' uit Amsterdam met bestemming Batavia. Niet lang daarna in februari 1948 werd i.v.m. de veranderde politieke situatie, de thuishaven Batavia gewijzigd in Amsterdam.
Over de periode december 1957 (zwarte sinterklaas) - 28 maart 1958 toen de KPM vloot in Indonesië gevangen werd gehouden en de latere "˜Uittocht' is al eerder verhaald op dit KPM topic van Kombuispraat.
Na haar behouden aankomst in Singapore lag de Ophir van april 1958 tot eind maart 1959 opgelegd in Singapore. Op 30 maart 1959 arriveerde de Ophir in Hong Kong om te worden gesloopt.

Bronnen: A.J.J. Mulder (Koninklijke Paketvaart-Maatschappij), Lucas Lindeboom (Oude K.P.M.-schepen van 'Tempo Doeloe') en K.W.L. Bezemer (Geschiedenis van de Nederlandse Koopvaardij in de Tweede Wereldoorlog).

13  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 22-07-2013, 11:50:37
Eilenburg

IDNo: 6727818 Year: 1967 Name: Eilenburg Flag: DDR Tons: 8.501 DWT: 9.921 Length overall: 150,4 Lpp: 138,0 Beam: 20,3 Ship Design: Cargo Ship Builder: Warnowerft, Warnemunde Yard No:207

Subsequent History:
91 EILENBORG - 93 LADY BANA

Disposal Data:
BU Alang 20.12.00
14  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 18-07-2013, 03:27:35
AURORA
General Cargo Ship – US Standard Cargo Type ship design C3-S-A5 – AURORA passing Schülp/Rendsburg/Kiel-Canal westbound | Photo: 1969 | © Hans-Wilhelm Delfs, Kiel |
IMO: 5017008 | Flag: Cyprus/Famagusta |
GT 8.380 | NT 4.956 | dwt 12.056 | Grain 770.600 cbft – Bale 683.040 cbft
Loa 149,80 m | Lpp 142,00 m | Br 21,20 m | Draught 8,86 m | Depth 12,95 m |
Yard: Sun Shipbuilding & Drydock Co., Chester/Pa./USA – Yard.No. 556 – launched 27.07.1946 – Completion 10/1946 |
Engine: General Electric Co. Turb. – 8500 shp | 16,50 kn |
Owner: Sg & Produce Co, Famagusta/Cyprus
History: launched as GRONINGEN as one of ten vessels built (Type C3-S-A5) for Dutch owners after the war – ANDYK (1947-1969) Owner- N.V. Nederlandsche-Amerikaanse Stoomvaart Mij., Rotterdam (Holland-Amerika Lijn) – AURORA (1969-1972) – broken up Castellon 08.05.1972
15  Hoofdindex / Wie wat waar / Re: Koopvaardijschepen en Coasters verleden Gepost op: 17-07-2013, 14:16:06
Een heel oudje. De tender "Holland" van de HAL in Boulogne sur Mer.
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 16


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!