Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19-07-2019, 20:49:34
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: http://allesoverscheveningen.nl/start De startpagina is uitgebreid met een Bitcoin pagina.

  Laat berichten zien
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 125
1  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 15-07-2019, 15:48:02
SN-189-Robert Hastie, zusje van SN-56-Alex Hastie-
2  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 14-07-2019, 22:52:47
SN-56-Alex Hastie, Machineblok.
3  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 14-07-2019, 22:51:52
SN-56-Alex Hastie, winch
4  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 14-07-2019, 22:50:51
A-56-Alex Hastie, boiler
5  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 14-07-2019, 22:40:53
SN-056-Alex Hastie, geb 1914 Eltringham & co , te Wilmington.
Eign.R.Hastie & Sons, North Shields
206 grt x 91 ntr.
117 x 21.6 x 12.3 ft.
450 pk
1914-Royal Navy, Mijnenveger, Ad.no 1457
1919-terug naar eigenaars.
1939-Royal Navy, Patrol vessel.
1939-terug naar eigenaars
10-12-1940 op de rotsen gelopen bij Holm of Ire, Sanday, Orkney, total loss.
Geen verdere gegevens..
Zusterschepen zijn Marie, Majorie, William en Robert Hastie
6  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 14-07-2019, 22:25:33
A-178-Ben Doran, Monument met de 2 namen van de gevonden bemanningsleden, 7 vermist.
7  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 14-07-2019, 22:22:20
LK-006-Smiling Morn, uitgevist te Scalloway
8  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 14-07-2019, 22:20:57
Lk-006-Smiling Morn, was betrokken met de Ben Doran
9  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 13-07-2019, 13:01:31
Stromness redd.boot. J.J.K.S.W.
10  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 13-07-2019, 00:13:54
A-178-Ben Doran-
11  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 13-07-2019, 00:12:00
A-178-Ben Doran
geb. 1900

De Ben Doran was in die tijd een z.g. "Sunday boat" , ze viste nooit op zondag. Het was onpraktisch voor haar om op zaterdag in Aberdeen vis te lossen, ze week dan uit naar Scalloway in Shetland for the week end.
Laat vrijdagnacht 28-03-1930 was ze in slecht zicht en een stijve SWelijke bries op weg naar Scalloway, ze raakte aan de grond op de Ve Skerries., zo'n 4 mijl NW van het eiland Papa Stour en 12 mijl SW van Hillswick op Shetland Mainland . The Skerries zijn een groep rotsen, het hoogste punt 12 ft boven de zeespiegel zodat zelfs bij een zachte bries er massaal gebroken water op staat.de tijd van stranden moet laat in de avond zijn daar een vrouw van Sandness dacht dat er ergens  een schoorsteenbrand woedde in een veraf gelegen boerderij,  want zij zag vuur , ze moet de fakkels van de Ben Doan hebben gezien.De eerste die de Ben Doran ontdekte was de trawler A-770-Braconbushop op zaterdagmiddag, De schipper onmiddellijk ging naar Hillswick om het te rapporteren
. In die tijd was er geen reddingsboot in Shetland, de wipperploeg werd er op uitgezonden om 1700 en via de weg naar Heylor gebracht en daar op de trawler A-320-Arora geladen. De Plaatselijke Secretaris van de  RNlL dacht dat een kleinere boot meer succesvol zou zijn dan een trawler en hij nam contact op met de schipper van de LK-6-Smiling Morn , de bemanning was bereid om een poging te wagen, ze voeren uit zodra ze een dinghy hadden kunnen lenen in Papa Stour. De Arora en Smiling Morn arriveerde beide bij het wrak met daglicht, de Smiling Morn kon als dicht als 400 meter komen, dichtbij genoeg om het wrak te indentificeren met haar nummer. het gehele gebied was een solide massa van brekers, het  maakte het onmogelijk om nog dichterbij te komen. De Ben Doran had haar stuurhuis al verloren en 7 man hingen in het want van de voormast, degene die laag hingen hadden oligoed aan de hogere alleen een trui,. nu waren 9 PD drifters ter plaatse gekomen en allemaal geen kans om het wrak te benaderen. De Arora kon niet dichterbij komen om een lijn over te schieten voor de reddingsbroek, Al de schepen gingen terug naar de haven.
De Stromness (orkney) redd.boot J.J.K.S.W.. werd zondagmiddag er op uit gestuurd ( 134 mijl varen )en arriveerde om 07.30maandagmorgen. De wind was nu wat afgenomen , na bunkeren in Scalloway en een loods aan boord ging het naar de Ben Doran, , maar de Ben Doran was door de zee gesloopt, de voormast was gevallen op zondagmiddag, er waren geen overlevenden.
Een maand later werden er 2 lichamen gevonden op de Skerries, 1 had een lijn om zijn middel gebonden en daaraan vastgemaakt was een lijn die naar het schip liep.
Door dit ongeval werd er een redd.boot in Lerwick geplaatst.
12  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 10-07-2019, 23:03:56
Dit is het zusje van de Duitse PG-65- Kryno Albrecht-1899, geb bij Bonn & Mees Rotterdam, de PG-58-Friedrich Albert-1898, geb. bij Bonn en Mees, Rotterdam.

20-03-1909 de PG-65-Kryno Albrecht uitstomende strandde op volle kracht in dichte mist op de Rumble Holm, t.h.v. Whalsay, Shetland, de trawler onmanoeuvreerbaar geworden dreef op de North Heoga Baa. Het was de bemanning duidelijk dat het schip zou zinken en de 11 man namen hun sloep, later kwamen er 2 lokale visserlui aan boord en loodste de sloep naar een veilige plek.
13  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 10-07-2019, 13:16:54
A-121-Ben Screel
14  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 10-07-2019, 13:15:44
A-121-Ben Screel, ook één van Richard Irvin bekende Ben Line trawlers, ook kunstig hoe die gasten die schepen op de rotsen parkeerde  Knip oog

18-01-1933,
Was thuis stomende in dichte mist en toen besefte de schipper door de misthoorn van Girdleness dat hij ongeveer een halve mijl zuid van de haveningang zat, hij liet het schip draaien naar de noord  maar liep op de rotsen, door de fluit te laten blazenkwam er een man kijken en riep "Maak je geen zorgen jongens , standby voor de reddingslijn . De Aberdeen redd. brigade en De Torry brigade kwamen beide ter plaatse.
 6 man zaten in de voormast en 4 waren er in het stuurhuis, de Ben Screel lag zwaar te slingeren in de hoge zee, de Torry Brigade schoot hun eerste lijn over het achterschip maar het was te gevaarlijk voor de bemanning om die te pakken, hun 2e lijn was beter gericht en ze waren in staat om de tros v.d reddingsbroek naar hun toe te halen en vast te maken, echter de tros kwam onklaar en ze waren niet in staat om de reddingsbroek naar hun toe te trekken, terwijl de redders worstelden om de boei te klaren, ging de 2e machinist hand over hand langs de tros naar de wal en viel in de handen v.d. redders op de rotsen, zo dicht was de mist dat de naam van het schip tot dan toe nog onbekend was gebleven. De bemanning werd verder met de reddingsbroek aan land gebracht, 1 coastguard man werd opgenomen in het ziekenhuis doordat de man door een golf van zijn voeten was gegooid en op de was rotsen gevallen.
15  Vraag en antwoord / Vraag en antwoord / Re: Herinneringen deel 3 Gepost op: 10-07-2019, 13:09:06
A-244-Ben Namur, geb.1919
10-10-1920-gestrand aan de N. zijde van Skaill Bay, West kust van Orkney, Mainland.
Er was een dichte mist en hoge deining, tijdens de stranding spoelde de stuurman,37 jaar en een matroos 27 jaar overboord en verdronken. De rest van de bemanning lieten een lijn met een waterton naar de wal drijven en werden op de schipper na gered door de lokale bevolking,   voordat Stromness Rocket Brigade was gearriveerd, deze schoten een lijn over het schip en haalde de schipper van boord, de aan de wal gedreven lijn met de waterton was gebroken toen het de schipper zijn beurt was om het schip te verlaten   
De schipper had gefaald om zijn positie beter te bepalen en zijn diploma werd 9 maanden ingehouden
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 125


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!