Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
16-08-2018, 02:54:14
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Moppetrommel is vernieuwd http://www.allesoverscheveningen.nl/moppen

+  Vraag en antwoord & Wie wat waar
|-+  Recente berichten
Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10

 1 
 Gepost op: Gisteren om 21:23:17 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
GY188 Boston Fury

Deze motortrawler is in 1956 onder bouwnr. 909 gebouwd bij de werf Cook, Welton en Gemmell te Beverley (Engeland) voor rekening van Boston Deep Sea Fisheries Co Ltd uit Grimsby De tewaterlating had plaats op 19 september 1956.

Inhoud: 577 bruto ton
Lengte: 160,5 ft (48,9 m)
Breedte: 30,4 ft (9,3 m)

De voortstuwing bestond uit een dieselmotor fabrikaat Mirrlees Bickerton & Day met een vermogen van 1050 pk. Hiermee kon een maximale vaart van 13 knopen worden gehaald.

Geschiedenis:
Op 14 augustus 1961 verkocht aan de rederij Abunda Steam Fishing Co Ltd uit Grimsby waarna het schip de naam Abunda kreeg
Op 22 december 1966 verkocht aan Newton Trawlers Ltd uit Grimsby en herdoopt in Volesus.
Op 1 januari 1975 verkocht aan North Cape Fishing Co Ltd uit Hull
Op 19 mei 1975 verkocht naar Gibraltar om ingezet te worden als bergingsvaartuig
1979 verkocht naar Panama (Maritime Sunshine SA)
1987 Overgegaan naar Chepo Shipping Co SA, Panama
1998 Geschrapt uit Lloyds Register

Jan

 2 
 Gepost op: 13-08-2018, 07:45:08 
Gestart door vreemdeling - Laatste bericht door vreemdeling
Loggers en Yawls in de visserij bedrijfstak in Filey

De volgende tabel, genomen van het Scarborough Register, toont  de drie mast loggers  in het jaar 1830 , die toebehoren aan eigenaars in Filey., net voor  de kleinere twee mast loggers er voor in de plaats kwamen..
De tabel is interessant. daar het toont hoe vreemd het eigenaar schap kon zijn en eigenschappen van veel familie namen, die allemaal dicht met  de visserij zijn betrokken, met de hedendaagse visserij in Filey..
Alle schepen werden in Scarborough gebouwd.

"Endeavour," gebouwd in 1792, Eigenaars Ann Willianson en Richard  Richardson, beiden uit Filey,
Schipper Richard Richardson.

"Zephir ", gebouwd in 1801. Eigenaar en schipper  Richard  Cammish..

"Isabelle ". gebouwd 1815, Eigenaars  William Dunn, Cornelius Railey en William Newton ( allen uit Filey ) en  Chris Grundont, ( jachtopziener  uit Hunmanby ). De schipper was Charles Dunning.

"Dunn ", gebouwd in 1815. Eigenaar  William Dunn en William Newton, beiden uit Filey. schipper  John Crawford

"Diligence "gebouwd in 1817. Eigenaar  John Cammish ( visserman uit Filey ), William Smith.
( scheepsbouwer uit Scarborough ) en  Herbert Stalker  ( Touwslager uit Scarborough ) Schipper was  Johm Cammish.

"Scarborough " gebouwd in 1818, Eigenaars  William Newton, een bakker uit Filey  en schipper was Robert Scales.

"Herring " gebouwd in 1820. Eigenaars Marmaduke Cammish, een visserman uit Filey, William Cammish, een visserman uit Filey, John Coulson , scheepseigenaar uit Scarborough, William Darley, een mijnheer uit Whitby  en William Peck , een boer uit Berverley. Schipper was Marmaduke Cammish.

"Providence ", gebouwd in 1822. Eigenaars waren  John Crumpton ( een visserman uit Filey, Jane  Dixon, een weduwe uit Filey en George Smith , koopvaardij kapitein uit Scarborough.    Schipper was John Crumpton.

Het Scheeps Register laat ook zien, dat er een nieuw type logger  verschijnt, na 1833.
De midden mast was  verdwenen, wat hoofdzakelijk werd gedaan om dat de mast obstructie gaf, bij het halen van de netten.. Deze twee mast loggers waren ongeveer 35 voet lang en ongeveer 20 ton aan gewicht.. Zij hadden maar een half dek..

De uiteindelijke  ontdekking in deze "open zee "vissers vaartuigen  was de yawl. Dit type schip  verscheen in 1840 en 1850. Zij waren eerst logger getuigd op de ouderwetse manier.
Deze mooie scheepjes werden vervangen door stoom aangedreven  schepen vanaf 1913.
De laatste yawl die gevist heeft was tot 1917..

Het is vrij duidelijk, dat  mensen, die hebben gevaren  op deze lang meegaande  schepen, nu nog maar weinigen in aantal zijn en ver te zoeken..
Wij waren echter  gelukkig genoeg., om er met twee er van te kunnen spreken n.l. Tommy Flynn uit Scarborough ( die toen ruim tachtig jaar oud was ) en George Cappleman ( die zich in Scarborough 1919  gevestigd had vanuit Filey en toen ruim negentig jaar oud was.
Hun herinneringen en informaties, gegeven door kapitein Sydney Smith, hielp ons een plaatje op te bouwen van de haring vangst techniek in de laatste jaren van de zeilvaart..

De haring werd in rechthoekige  netten ( tot 30 yards lang of 27, 4 meter )  en werden drijfnetten genoemd.. Een andere naam is "gill nets " ( kieuw netten ), afgeleid van de methode waarbij de vis gevangen werd.( verstrikt met de kieuwen ) .
Zestig netten werden uitgezet, aan elkaar verbonden, in een rechte lijn, vanaf de rechterzijde van het schip, als zij zich vooruit bewoog.. Iedere opvarende leverden zijn eigen netten.

Dat waren kostbare uitgaven., traditioneel gemaakt  in Bridport in Dorcet..
Ds. Charles Kendall  beschreef in 1870 dat de netten per stuk 1 en 18 shilling  tot 2 en 5 shilling kostten.. Daar iedere yawl zo'n 60 netten in gebruik had, . was deze kapitaal uitgave met betrekking tot de haring visserij,  aanzienlijk.
Om het risico van verlies van netten evenredig te beperken, werden de netten van iedere opvarende regelmatig verplaatst in de lengte van de vleet, ( a,b,c  a,b, c  etc.)
De reep werd in gehieuwd met  een hand kaapstaander.
.
Deze haring netten hadden een regelmatige behandeling nodig.. Zij werden gekookt in rood koperen ketels in een conserverings middel  genaamd cutch ( taan ) , genoemd naar de Golf in India , waar het spul werd aangekocht.
Zeilen, touwwerk en zelfs kielen werden er mee behandeld op dezelfde manier, wat een karakteristieke  bruine, taankleurige aanblik gaf.
George Capplement weet zich nog te herinneren dat de netten aan het einde van het haring seizoen werden gewassen, gedroogd en opgeslagen op de zolderkamers van de eigenaars ,na het haring seizoen..

De haringvisserij werd in de nacht uitgevoerd.
Het was een pelagische vis, wat onder de oppervlakte van het water zwom. Zelfs op een  donkere nacht, met geen maan, was hun perculaire gloed zichtbaar op 30 yards afstand.
Tijdens het zomer seizoen, konden de schepen uit Scarborough rond thee tijd vertrekken en kwamen dan vroeg in de morgen weer terug..
Er waren dan ook andere schepen vanuit Schotland, Yorkshire  en Oost Anglia, die gebruik maakte van de haven van Scarborough, tijdens  deze periode van het jaar..
Tommy Flynn weet zich nog wel te herinneren dat de haven zo vol met schepen lag, dat er geen schip meer bij kon..

Daar de scholen haring  zich zuidwaarts verplaatsten, volgden de yawls de scholen haring., vaak nu meerdere dagen op zee blijvend en liepen dan de dichts bijzijnde havens binnen, om hun vangsten te lossen.
In de periode van de yawl, konden de Filey schepen wel van huis weg blijven , vanaf Oktober tot aan Kerstmis..

Aan het einde van het haring seizoen, werden de schepen opgelegd in de haven van Scarborough of konden elders gaan vissen met de beug visserij, gedurende de winter..

De yawl hadden een roeiboot aan boord., wat bekend stond onder de naam corfe ( wat in het Yorkshire dialect werd uitgesproken als kalf..
Deze roeiboot werd te water gelaten vanaf de gangway, een opening van de verschansing, halverwege de lengte van het schip. Deze roeiboten waren voorzien van riemen en een mast met zeilen en hadden de manouvreerbaarheid om beug lijnen uit te zetten of om haring netten te verzorgen..

Werd de yawl voor de beugvisserij gebruikt, dan bleven de schipper en de scheepsjongen aan boord.,om  de beuglijnen van aas te voorzien, die nog uitgezet moesten worden..
De andere drie mannen namen de roeiboot mee om drie lijnen tegelijk binnen te halen ( met de gevangen vis ). zodat deze lijnen weer van aas voorzien konden worden, om te worden uitgezet..
Volgens George Cappleman, was het continu, zonder te stoppen..

Met zoveel werk wat aan boord verricht moest worden. was het voor de schipper en de jongen moeilijk om de zeilen te bedienen van de logger.. Door deze oorzaak  waren de yawl ,toen  "dandy getuigd " , vanaf 1870 en verder.
Dit tuig was gemakkelijker te bedienen, maar  het beperkte de snelheid van de yawl en wat ook  betekende, dat zij niet zo dicht bij de wind konden varen  als wanneer zij "logger getuigd " waren.

Normaliter werd de opbrengst van de vangst van de week verdeeld op Zaterdag, volgens een vast patroon..
Gewoonlijk ging er 50%  naar de eigenaars als een bijdrage in de investering van het schip en uitrusting, de rest was voor de bemanning. Hun deel vond pas plaats  nadat de kosten van het aas was verrekend. Extra manschappen kon men aannemen op drukke perioden in de zomer, op vast loon.
Dit systeem kon ongenoegen veroorzaken.

George Jenkinson, yawl eigenaar uit Filey werd ontboden op Bridlington burgerlijke zittingsperiode in Augustus 1878 door een William French, die Jenkinson had aangenomen voor een guinea ( gouden munt ter waarde van 21 shilling ) per week .
Betaald zijnde voor een week 's werk op de nacht van de eerste dag, was het schip zich aan het klaar maken voor het vertrek de volgende Maandag., toen Jenkinson verklaarde dat...... als zij niets zouden vangen, konden zij ook niets aan lonen uit betalen.

Hij werd veroordeeld door de Raad om een week loon te betalen en twee shilling als compensatie.
George Jenkinson moest ook 11 shilling kosten betalen ( Filey Post 10 Augustus 1878 ).
George Jenkinson stelde voor dat dit gedaan moest worden in geld uitgedrukt aan boord van de yawl "Thomas en Mary ".
Dit bleek redelijk, omdat dit was af te lijden, omdat het een voorbeeld was van een schip vernoemd naar de boot eigenaars.

Einde

 3 
 Gepost op: 12-08-2018, 12:28:57 
Gestart door Bert van der Toorn - Laatste bericht door Rinus.N
ik heb op de 84 gevaren en toen mochten we niet naar het kanaal daar ze niet ge certifiseerd was

 4 
 Gepost op: 11-08-2018, 15:50:23 
Gestart door zier - Laatste bericht door Jan de Reus
SCH106 Boeier

Deze hektrawler is in 1980 onder bouwnr. 195 gebouwd bij YVC IJsselwerf te Capelle a/d IJssel  voor rekening van rederij Jaczon uit Scheveningen. Het schip kwam 12 februari 1980 in de vaart.

Inhoud: 843 brt (na verlenging 1023 brt)
Afmetingen: 67,01/63,57 x 12,52 x 6,87 m. (na verlenging 77,01/73,87 x 12,52 x 6,87 m)
Motor: 8cil. MAK turbo dieselmotor met een vermogen van 2800 pk (6600KW). Later opgevoerd naar 3200 pk

Geschiedenis
1983 Verlengd en hermeten
1986 Overgaan naar Ibru Seafoods Ltd uit Nigeria en hernoemd in ODON

Jan

 5 
 Gepost op: 11-08-2018, 11:03:02 
Gestart door Bert van der Toorn - Laatste bericht door vreemdeling
Rinus,
Waar komt het sprookje van houten luiken vandaan ?
Reeds voor de oorlog 1940-1945, in 1937/ 1938, viste de SCH. 107 met de haring trawl in het Kanaal
Schipper was M. Taal

Ik heb de 107 nooit anders gekend als met houten luiken.

Trouwens, alle vleet loggers die toen ook in het Kanaal visten, hadden houten luiken.

Cor.

 6 
 Gepost op: 11-08-2018, 10:52:38 
Gestart door Bert van der Toorn - Laatste bericht door vreemdeling
Bert,
Een heel duidelijke verklaring
Cor.

 7 
 Gepost op: 11-08-2018, 10:48:17 
Gestart door Bert van der Toorn - Laatste bericht door Bert van der Toorn
Rinus met houten luiken mog je wel naar het kanaal,met weinig vermogen bleef je langer onder de engelse wal tot het op was,of het verboden was weet ik niet.
De 9 had een soort raam om zen schroef van een paar buizen ,dat was ter bescherming van de achterlijn bij het uitzetten en halen.
Normaal neemt een schip zij voor zij water aan dek maar de 9 nam het bij een bries met halen bijde zijden tegelijk water aan dek,dus niet slingeren maar gewoon zaken met die kont tot het gelijk de verschanzing stond en je lieslaarzen vol stonden.

Beste mensen,
Zier is 'warm'. Maar het had niets met de vislijn te maken. Het zat zo: de SCH-9 ging de jaren 50-60 ook met de vleet weg, maar hij had geen voorroer. Niet los en niet ingebouwd ! Hij schoot de vleet zogenoemd 'ruiend', net als een Engelse drifter of koppel vooruit stomend i.p.v. achteruit. De zeillogger deed dit feitelijk ook maar dan met windkracht vanzelf. Op de SCH-9 was daartoe iets om zijn schroef heen gebracht om  te voorkomen dat hij want in de schroef kreeg. Hoe zag die constructie er uit, wie zag het! En wie heeft dit 'ruien' meegemaakt met de SCH-9. En nogmaals, niet te verwarren met de latere straalbuis!

vr .gr. Bert van der Toorn
==


 8 
 Gepost op: 10-08-2018, 14:45:59 
Gestart door Bert van der Toorn - Laatste bericht door zier
Rinus met houten luiken mog je wel naar het kanaal,met weinig vermogen bleef je langer onder de engelse wal tot het op was,of het verboden was weet ik niet.
De 9 had een soort raam om zen schroef van een paar buizen ,dat was ter bescherming van de achterlijn bij het uitzetten en halen.
Normaal neemt een schip zij voor zij water aan dek maar de 9 nam het bij een bries met halen bijde zijden tegelijk water aan dek,dus niet slingeren maar gewoon zaken met die kont tot het gelijk de verschanzing stond en je lieslaarzen vol stonden.

 9 
 Gepost op: 10-08-2018, 13:16:22 
Gestart door Bert van der Toorn - Laatste bericht door Rinus.N
Bert,

Waarschijnlijk zal het toch wel iets te maken hebben gehad, met de trekkracht van het schip
.
In 1948 toen in het najaar de SCH.84 strandde bij Calais, op weg naar de visserij in het Kanaal, met Arie de Graaf als schipper, werd de SCH.9, die reeds in het Kanaal was, met schipper "Donder Aai " naar de SCH. 84 gestuurd om haar proberen los te trekken.
Dit gelukte echter niet en de SCH.84 is later door een sleepboot los getrokken.

Het achterschip van de SCH.9 was geheel nieuw, dus de stellage rond de schroef moet door de werf op Scheveningen zijn aangebracht.

gr.
Cor




was dat de voortvaren ? beetje vreemd want deze mocht niet in het kanaal vissen om dat ze teweinig motervermogen had en haar dek niet goed was  houten luiken

 10 
 Gepost op: 10-08-2018, 09:49:28 
Gestart door Bert van der Toorn - Laatste bericht door vreemdeling
Bert,

Waarschijnlijk zal het toch wel iets te maken hebben gehad, met de trekkracht van het schip
.
In 1948 toen in het najaar de SCH.84 strandde bij Calais, op weg naar de visserij in het Kanaal, met Arie de Graaf als schipper, werd de SCH.9, die reeds in het Kanaal was, met schipper "Donder Aai " naar de SCH. 84 gestuurd om haar proberen los te trekken.
Dit gelukte echter niet en de SCH.84 is later door een sleepboot los getrokken.

Het achterschip van de SCH.9 was geheel nieuw, dus de stellage rond de schroef moet door de werf op Scheveningen zijn aangebracht.

gr.
Cor




Pagina's: [1] 2 3 4 5 ... 10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006, Simple Machines LLC Valid XHTML 1.0! Valid CSS!